Starfield-premiär, svinsnygga Forza, Arkanes nya – vi summerar Xbox- och Bethesda-showen

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Lustigt, för mig är det exakt tvärtom. Jag bryr mig inte om vad spelen i sig kostar utan hur bra dem är. Varför ska jag nöja mig med ett sämre spel bara för att det är billigt när jag egentligen vill spela senaste Zelda. Givetvis finns det sedan en gräns för vad de kan kosta för att jag ska känna så, men i dagsläget är ett spel jag verkligen vill spela för 700 värt mer än 200 spel för 400 spänn när jag egentligen vill spela det för 700. Inga kompromisser när det kommer till spelen jag vill lira. Inser ju också att alla inte tänker så, men tycker ändå det är lite trist att fokus ligger mer på hur många och hur billiga spelen är än hur bra de faktiskt är.

Sen så skulle jag ju inte tacka nej till en tjänst likt gamepass på alla konsoler, eller en tjänst som innehöll alla spel, men det där sistnämnda är nog en bit bort och ska man ha prenumerationstjänster på flera konsoler (likt man behöver ha med netflix, hbo, etc) så kommer det nog bli dyrare än om man köper spelen för sig

Hursom, gällande showen så tyckte jag den var bra. Inte så många direkta nyheter och saknade ju gameplay från somliga spel men fokus på spel och det gillas. Personliga favoriten såhär på förhand är nog A Plague Tale: Requiem. Diggade verkligen första spelet och gillar den här typen av AA-titlar eller vad man ska kalla dem.

Då är det bara till att gratulera dig som har den valmöjligheten. Jag själv kör en tio år gammal, begagnad VW Golf istället för en Tesla eftersom det var det jag hade råd med. Jag bor i en ganska sliten bostadsrätt istället för ett friliggande hus eftersom min ekonomiska situation möjliggjorde det förstnämnda. Jag älskar själv GamePass eftersom jag är en person som testar på många spel men sällan fastnar, samt en person som har två barn som börjat prova på spel från Disney eller Lego med oregelbundet intresse. Givetvis hade jag också önskat att jag i förväg kunde identifiera vad jag kommer att uppskatta mest och därefter endast införskaffa dessa men GP har även medfört att jag prövat på, och verkligen tyckt om, spel jag i så fall aldrig testat.

Jag förstår att jag framstår som ett rövhål här men det är inte min intention, jag vill bara tydliggöra att det finns folk för vilka Sonys nya strategi med spel för $70 inte är optimal och att "inte bry sig om vad spel kostar" är ohållbart.

Flakmonkey
Skrivet av Mortaigne:

Den här idén om att spel skulle göras sämre för att de kommer på Xbox Game Pass är så himla märklig. Det skulle aktivt motverka själva dragningskraften för tjänsten. Så fungerar det inte.

Säger inte att det behöver bli så, och oavsett vad jag tycker så är det ju högst subjektivt. Jag tror snarare att det kan påverka typen av spel som utvecklas, precis som musik och TV-industrin påverkats av nya konsumtionsmönster sen om det gör spelen bättre eller sämre beror ju på vad man gillar. Risken jag ser som överhängande är sagt att vi får en annan kravbild på spelen bara för att de är billigare. Precis som en du har en kravbild på en cheesburgare på donken och en cheesburgare från Flippin Burger eller något liknande hak. Det är ju en högst naturlig känsla men våra krav ska inte bli lägre, om något ska de bli tuffare.

Men men oavsett vilket håll det där går så är det främst allt fokuset på hur vi konsumerar spelen snarare än hur bra de är som stör mig. Om det är exklusivt, om det kostar 100 kr, 600 kr eller det ingår i en prenumerationstjänst borde inte vara så otroligt viktigt. Enda som imo borde spela någon roll är hur bra det är och det är det vi borde fokusera på. Inte om det släpps dag 1 på gamepass, bara släpps på EGS eller om det är ett Nintendo-spel som kommer kosta fullpris även 10 år efter release, men nu får jag nästan känslan av att det är det omvända.

Skrivet av Ugly_Bob:

Då är det bara till att gratulera dig som har den valmöjligheten. Jag själv kör en tio år gammal, begagnad VW Golf istället för en Tesla eftersom det var det jag hade råd med. Jag bor i en ganska sliten bostadsrätt istället för ett friliggande hus eftersom min ekonomiska situation möjliggjorde det förstnämnda. Jag älskar själv GamePass eftersom jag är en person som testar på många spel men sällan fastnar, samt en person som har två barn som börjat prova på spel från Disney eller Lego med oregelbundet intresse. Givetvis hade jag också önskat att jag i förväg kunde identifiera vad jag kommer att uppskatta mest och därefter endast införskaffa dessa men GP har även medfört att jag prövat på, och verkligen tyckt om, spel jag i så fall aldrig testat.

Jag förstår att jag framstår som ett rövhål här men det är inte min intention, jag vill bara tydliggöra att det finns folk för vilka Sonys nya strategi med spel för $70 inte är optimal och att "inte bry sig om vad spel kostar" är ohållbart.

Om någon sär det väl jag som framstår som ett rövhål? Förstår ju såklart att jag är i en position som inte alla är i och att Gamepass är en superprisvärd tjänst och jag använder den själv när det jag vill spela finns där. Jag tycker som sagt bara att det är mer fokus på det än om spelen är bra eller inte. För lika lite som spel är bra för att de är dyra så blir de inte heller bra bara för att de är billigare. Sen är ju såklart den bästa kombon ett spel som är fantastiskt, billigt och där utvecklarna tjänar så pass bra att de kan fortsätta på inslagna vägen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nosnos:

Säger inte att det behöver bli så, och oavsett vad jag tycker så är det ju högst subjektivt. Jag tror snarare att det kan påverka typen av spel som utvecklas, precis som musik och TV-industrin påverkats av nya konsumtionsmönster sen om det gör spelen bättre eller sämre beror ju på vad man gillar. Risken jag ser som överhängande är sagt att vi får en annan kravbild på spelen bara för att de är billigare. Precis som en du har en kravbild på en cheesburgare på donken och en cheesburgare från Flippin Burger eller något liknande hak. Det är ju en högst naturlig känsla men våra krav ska inte bli lägre, om något ska de bli tuffare.

Men men oavsett vilket håll det där går så är det främst allt fokuset på hur vi konsumerar spelen snarare än hur bra de är som stör mig. Om det är exklusivt, om det kostar 100 kr, 600 kr eller det ingår i en prenumerationstjänst borde inte vara så otroligt viktigt. Enda som imo borde spela någon roll är hur bra det är och det är det vi borde fokusera på. Inte om det släpps dag 1 på gamepass, bara släpps på EGS eller om det är ett Nintendo-spel som kommer kosta fullpris även 10 år efter release, men nu får jag nästan känslan av att det är det omvända.

Låter mest som FUD i mina öron tbh. Som jag sa innan så skulle det motverka själva poängen med tjänsten att göra sämre spel. De säljs dessutom fortfarande separat, så om man hatar pengar går det finfint att köpa spelen också.


signatur

Jump in.

Flakmonkey
Skrivet av Mortaigne:

Låter mest som FUD i mina öron tbh. Som jag sa innan så skulle det motverka själva poängen med tjänsten att göra sämre spel. De säljs dessutom fortfarande separat, så om man hatar pengar går det finfint att köpa spelen också.

Det hoppas vi nog alla på. Allt som främjar så bra spel som möjligt är positivt.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Lustigt, för mig är det exakt tvärtom. Jag bryr mig inte om vad spelen i sig kostar utan hur bra dem är. Varför ska jag nöja mig med ett sämre spel bara för att det är billigt när jag egentligen vill spela senaste Zelda. Givetvis finns det sedan en gräns för vad de kan kosta för att jag ska känna så, men i dagsläget är ett spel jag verkligen vill spela för 700 värt mer än 200 spel för 400 spänn när jag egentligen vill spela det för 700. Inga kompromisser när det kommer till spelen jag vill lira. Inser ju också att alla inte tänker så, men tycker ändå det är lite trist att fokus ligger mer på hur många och hur billiga spelen är än hur bra de faktiskt är.

Sen så skulle jag ju inte tacka nej till en tjänst likt gamepass på alla konsoler, eller en tjänst som innehöll alla spel, men det där sistnämnda är nog en bit bort och ska man ha prenumerationstjänster på flera konsoler (likt man behöver ha med netflix, hbo, etc) så kommer det nog bli dyrare än om man köper spelen för sig

Hursom, gällande showen så tyckte jag den var bra. Inte så många direkta nyheter och saknade ju gameplay från somliga spel men fokus på spel och det gillas. Personliga favoriten såhär på förhand är nog A Plague Tale: Requiem. Diggade verkligen första spelet och gillar den här typen av AA-titlar eller vad man ska kalla dem.

Jag precis som du är priviligierade nog att kunna införskaffa fler konsoler och har råd att köpa precis det som vi vill spela oberoende av vilken konsol den släpps till. Men för att tydliggöra det jag skrev så menar jag på att iom gamepass så är priset av fullprisspel helt orimliga i dagens klimat.

Måste också poängtera att jag är väldigt selektiv med mina val av spel eftersom jag som trebarnsförälder har oerhört begränsat med tid att disponera. Men en sak som jag verkligen inte håller med dig om är arguementet om kvalité vs kvantitet. Tack vare kvantiteten på flera hundra spel gör att man kan plocka ut de där 20-30 spelen som verkligen är kvalitéspel (enligt min egna smak då), för att inte tala om alla day one spel som släpps av Microsofts spelstudios.

En annan sak som gör Gamepass till en guldgruva av spelupplevelser är att jag testar en uppsjö av spel som jag aldrig hade kunnat tänka mig köpa, men som jag nu kan testa på. Ett sådant är A plaugé tale som hade passerat min radar helt och hållet och hade det inte varit för Gamepass så hade jag aldrig fått möjligheten att uppleva denna juvel.


signatur

Everyday I worry all day

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Mycket som va tids exklusivt, trodde inte Xbox sysslade med sånt och inte nå gnäll från Xbox fans som vi vet hatar såna deal.

Showen i sig va inte mycket att hänga i julgran tyvärr. För mycket fps, co-op eller multiplayer för min smak.

Inte mycket att hänga i granen om man inte har en Xbox nej, håller med...

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Behöver och behöver. Forza Horizon 5 och Horizon Forbidden West visar väl på att det inte spelar så jäkla stor roll trots allt.

Xbox drar dessutom in i next-gen i högt tempo. Halo Infinite, Forza Horizon 5 och troligen As Dusk Fall ser ut att vara de sista cross-gen-spelen från Xbox.

Ja? Forbidden west var ju nått vagt ”förhoppningsvis 2021” vilket säkert lär bli 2022.

Forza 5 var väl november? Inte långt ifrån 2022 det heller….

Rejält seg start på nuvarande generation, Ratchet Rift apart är det första jag spelat som känts ”current gen” på PS5:an.

Så jag uttryckte mig väl dåligt, min poäng är att det varit ett dåligt första halvår och jag har inga höga förväntningar på nästa halvår heller.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inte mycket att hänga i granen om man inte har en Xbox nej, håller med...

Inte annars heller.
Märks att Xbox fans krav på bra spel är låga tyvärr.

Kanske blir bättre på torsdag med nästa event.

It's not a lake, it's an ocean

Jag blev väldigt nöjd med vad de visade. Jag hoppades på Forza Horizon 5 och fick det. Jag höll tummarna för en överraskning och fick A Plague Tale: req.. reqiu.. 2. Därtill mindre spel som Replaced och Somerville som såg väldigt intressanta ut. Egentligen är det väl inte så mycket av det som visades som jag bara kan spela på min Series X, jag hade kunnat köra vidare på min One X ett tag till. Men Flight Simulator ska bli intressant att testa, och jag räknar med att både Halo Infinite och Forza Horizon 5 kommer rulla klart bättre på Series X.

Jag har prenumererat på Game Pass sedan hösten 2017. I början mest för att stötta initiativet och testa på. Nu är tjänsten oumbärlig. Jag kommer kunna spela så många bra spel under resten av året utan att köpa ett enda av dem löst. Nu lär jag göra det ändå vad det lider för att lägga titlarna till samlingen, men då kan jag köpa dem fysiskt på rea långt senare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Inte annars heller.
Märks att Xbox fans krav på bra spel är låga tyvärr.

Kanske blir bättre på torsdag med nästa event.

Låga krav jämfört med vad? inte kan det va Ps5 iaf

Medlem
Skrivet av Gaara:

Låga krav jämfört med vad? inte kan det va Ps5 iaf

Sony har släppt fler spel till ps5 än vad xbox har släppt senaste 3-4 åren.
Xbox har fortfarande inte släppt ett spel till sina nya konsol som funnits i 7 månader.

Du kanske borde testa lite playstation spel så du får upp hur kvalité är.

Man sitter ju bara och väntar på att xbox ska lyckas släppa några bra spel.
Man längtar tillbaka till hur xbox va under 360.

Medlem

Kommer aldrig att köpa en xbox(för lite tid och den fyller inget extra som tex switch) Har inte sett så mycket intressant på hela E3 hitintills. Och det enda som lockar mig är Stalker 2 gillar verkligen den typen av spel. Jag gav den 3 för att den var lite ljummen. Är glad över att jag igentligen inte missar något. Men ger showen en 3 också pågrund av att jag förväntar mig att kommande år kommer att slå detta år(förhoppningsvis för er).

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Sony har släppt fler spel till ps5 än vad xbox har släppt senaste 3-4 åren.

Älskar uppenbara lögner! <3

Medlem
Skrivet av Angelino:

Jag precis som du är priviligierade nog att kunna införskaffa fler konsoler och har råd att köpa precis det som vi vill spela oberoende av vilken konsol den släpps till. Men för att tydliggöra det jag skrev så menar jag på att iom gamepass så är priset av fullprisspel helt orimliga i dagens klimat.

Måste också poängtera att jag är väldigt selektiv med mina val av spel eftersom jag som trebarnsförälder har oerhört begränsat med tid att disponera. Men en sak som jag verkligen inte håller med dig om är arguementet om kvalité vs kvantitet. Tack vare kvantiteten på flera hundra spel gör att man kan plocka ut de där 20-30 spelen som verkligen är kvalitéspel (enligt min egna smak då), för att inte tala om alla day one spel som släpps av Microsofts spelstudios.

En annan sak som gör Gamepass till en guldgruva av spelupplevelser är att jag testar en uppsjö av spel som jag aldrig hade kunnat tänka mig köpa, men som jag nu kan testa på. Ett sådant är A plaugé tale som hade passerat min radar helt och hållet och hade det inte varit för Gamepass så hade jag aldrig fått möjligheten att uppleva denna juvel.

Det här är PRECIS varför jag också älskar Game Pass <3
... sedan att kunna "suspenda" upp till 7 spel för att kunna hoppa mellan dem, är en helt underbar funktion nu när jag ofta hoppar mellan spel. T ex. tog det 10 sekunder att komma rätt in i Valhalla efter att jag suttit och spelat Psychonauts igår kväll.

Var lite sugen på Celeste medan jag väntade i ett telefonsamtal så hoppade in i det, vilket tog 10 sekunder.
Helt fantastiskt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Neverwild:

Sony har släppt fler spel till ps5 än vad xbox har släppt senaste 3-4 åren.
Xbox har fortfarande inte släppt ett spel till sina nya konsol som funnits i 7 månader.

Du kanske borde testa lite playstation spel så du får upp hur kvalité är.

Man sitter ju bara och väntar på att xbox ska lyckas släppa några bra spel.
Man längtar tillbaka till hur xbox va under 360.

Kan vi bara lägga ned fanboykrigandet för en stund?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Älskar uppenbara lögner! <3

Fast det är ju ingen lögn. Är ju bara kolla upp så ser du det själv.

Förstår verkligen inte hur ni xbox fans kan försvara xbox år ut och år in.

Det är snart 2 år sedan dom släppte sitt senaste AAA spel men ni för det som dom släpper strålande spel varje månad.

Jag skulle älska om xbox kunde släppa fler vra spel för det vinner alla gamers på.
Men jag sitter inte och försvarar dom när dom inte ens släpper några spel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Kan vi bara lägga ned fanboykrigandet för en stund?

Eller varför inte lägga ned det för alltid, det är så otroligt tröttsamt att man drar sig för att klicka in på vissa trådar.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Eller varför inte lägga ned det för alltid, det är så otroligt tröttsamt att man drar sig för att klicka in på vissa trådar.

Studier visar att det i 99 fall av 100 är Sony-fanboys som börjar konsolkriga.

Jag känner sällan behov av att gå in i random PS-trådar och gnälla. Antar att jag är för gammal för sånt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Studier visar att det i 99 fall av 100 är Sony-fanboys som börjar konsolkriga.

Jag känner sällan behov av att gå in i random PS-trådar och gnälla. Antar att jag är för gammal för sånt.

Såna här inlägg eldar ju bara på tjafset, är det inte bättre att undvika det? Annars fortsätter det ju bara.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Sony har släppt fler spel till ps5 än vad xbox har släppt senaste 3-4 åren.
Xbox har fortfarande inte släppt ett spel till sina nya konsol som funnits i 7 månader.

Du kanske borde testa lite playstation spel så du får upp hur kvalité är.

Man sitter ju bara och väntar på att xbox ska lyckas släppa några bra spel.
Man längtar tillbaka till hur xbox va under 360.

Jag pratade om E3, vad har Sony visat de har ju inte ens någon presentation?

Men okej, vad har Ps5 släppt för spel? Returnal och Ratchet Clank Rift Apart, har jag missat något?
Jag har alla playstation maskiner inklusive Ps5 vet inte vad för kvalité du syftar på att PS har över Xbox.
Xbox Series S/X har inte ens funnits i 3-4år...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag pratade om E3, vad har Sony visat de har ju inte ens någon presentation?

Men okej, vad har Ps5 släppt för spel? Returnal och Ratchet Clank Rift Apart, har jag missat något?
Jag har alla playstation maskiner inklusive Ps5 vet inte vad för kvalité du syftar på att PS har över Xbox.
Xbox Series S/X har inte ens funnits i 3-4år...

De har sin årliga presentation senare i sommar, sedan tre år tillbaka. Hur många ggr ska folk behöva förklara detta...att du sedan säger att du äger alla playstation och ändå lyckas ha noll koll, gör saken än värre...eller så spelar du bara korkad...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

De har sin årliga presentation senare i sommar, sedan tre år tillbaka. Hur många ggr ska folk behöva förklara detta...att du sedan säger att du äger alla playstation och ändå lyckas ha noll koll, gör saken än värre...eller så spelar du bara korkad...

Jag är väl medveten av Sonys frånvaro på E3, men när vi nu pratar om vad som var bra på E3 ska vi väl inte lyfta fram någon som inte ens är med.
Känner att jag har rätt bra koll vad Playstation har att erbjuda.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Fast det är ju ingen lögn. Är ju bara kolla upp så ser du det själv.

Förstår verkligen inte hur ni xbox fans kan försvara xbox år ut och år in.

Det är snart 2 år sedan dom släppte sitt senaste AAA spel men ni för det som dom släpper strålande spel varje månad.

Jag skulle älska om xbox kunde släppa fler vra spel för det vinner alla gamers på.
Men jag sitter inte och försvarar dom när dom inte ens släpper några spel.

Trams.

Xbox släppte 11 spel förra året: Wasteland Remastered, Ori and the Will of the Wisps, Bleeding Edge, Gears Tactics, Minecraft Dungeons, Battletoads, MS Flight Simulator, Wasteland 3, Tell Me Why, Age of Empires 3 DE och Gears 5: Hivebusters.

För att inte tala om alla uppdateringar till de levande spelen; Gears 5, Sea of Thieves, Forza Horizon 4, State of Decay 2, Minecraft och Minecraft Dungeons.

Nästa släpp är 2 månader bort med Psychonauts 2 (1 månad om man räknar MS Flight Simulator till konsol). Därefter kommer Age of Empires IV i oktober, Forza Horizon 5 i november och Halo Infinite strax därpå.

Därefter behöver du nog inte oroa dig heller: Starfield, Redfall, As Dusk Falls, Forza Motorsport, Hellblade 2: Senua's Saga, Grounded, Avowed, The Outer Worlds 2, Contraband, Indiana Jones, Fable, State of Decay 3, Everwild, Project Mara, Perfect Dark, The Elder Scrolls VI. Med Deathloop och Ghostwire: Tokyo som bonus när de nu trillar in. Detta är bara utannonserade spel dessutom...


signatur

Jump in.

123
Skriv svar