30 fps är standard för MS Flight Simulator på Xbox Series

Robot
30 fps är standard för MS Flight Simulator på Xbox Series

Har samma avancerade funtioner på konsol som på pc.

#microsoft-flight-simulator, #releaselistan


Medlem

När det kommer till flygsimulatorer så är man glad bara man ligger över 20 FPS, så det här låter bra. Trevligt med upplåst FPS med VRR också!

Medlem

Får man verkligen en bra känsla när man flyger exempelvis Jets om spelet går i 30 FPS?


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Tycker detta gör sig helt ok i 30-45fps. Blir nästan snyggare på nåt vis när man flyger i lite cinematisk framerate.
Man missar ju liksom inte direkt någonting även om det inte glider i 60fps.

Kör allt maxat i 4K med ungefärlig 40-45fps.

Medlem

Aaah, älskar VRR! så jävla nice att dels inte behöva genomlida tearing ifall det blir drops eller som i detta fall få mer än 30fps när det är för krävande för 60fps utan att behöva få cap på 30fps.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Har fortfarande svårt att begripa hur de ska göra det smidigt att flyga en A320 med handkontroll. På PC använder man i princip bara musen när man flyger airliners.

Medlem

Vilken tv stödjer VRR under 48 fps? Fanns ingen sist jag kollade.

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Vilken tv stödjer VRR under 48 fps? Fanns ingen sist jag kollade.

Med VRR är det upplåst framerate. Att TV stödjer VRR vid ett visst fps är en annan sak


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilken tv stödjer VRR under 48 fps? Fanns ingen sist jag kollade.

Köpte precis en Samsung QE65Q90T som ska ha VRR. Tror dock inte PS5 stödjer det, än.

Edit: Under 48 fps vet jag inte.

Avstängd

Grymt! Nu blir det en Series S för min del. Ska jag investera i nån specialkontroll?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Har fortfarande svårt att begripa hur de ska göra det smidigt att flyga en A320 med handkontroll. På PC använder man i princip bara musen när man flyger airliners.

Men en handkontroller har ju fler knappar och två styrspakar. Mer än en mus?
Går ju att klicka sig runt i cockpit med handkontroller också. Om det är det du menar.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilken tv stödjer VRR under 48 fps? Fanns ingen sist jag kollade.

LG C9 som jag har fixar VRR mellan 40-120fps i 4K. Då det uttryckligen står 4K så vet jag inte om siffrorna ser annorlunda ut i lägre upplösningar.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men en handkontroller har ju fler knappar och två styrspakar. Mer än en mus?
Går ju att klicka sig runt i cockpit med handkontroller också. Om det är det du menar.

Japp, det jag menar. Har svårt att se hur man ska få den typ av precision med styrspaken som krävs för att vrida på alla små reglage som finns i en cockpit men vi får väl se hur de löser det

Medlem
Skrivet av NuZ:

Med VRR är det upplåst framerate. Att TV stödjer VRR vid ett visst fps är en annan sak

Ok, så VRR i detta fallet betyder upplåst FPS som ibland går över 30. Finns tv-apparater som stödjer VRR från 40 fps såg jag nu, men inte lägre. Så man får tearing då om det rör sig mellan t.ex. 30-45.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilken tv stödjer VRR under 48 fps? Fanns ingen sist jag kollade.

Skrivet av lars_kongo:

Ok, så VRR i detta fallet betyder upplåst FPS som ibland går över 30. Finns tv-apparater som stödjer VRR från 40 fps såg jag nu, men inte lägre. Så man får tearing då om det rör sig mellan t.ex. 30-45.

Finns ganska många som klarar <20-120 enligt rtings.com

Q70T, Q80T, Q90T
LG Nano 9 serien
LG oled *1 serien

Philips har jag för mig har ett gäng nu men hinner inte googla fram dem

Sonys nya "gaming" skärm skulle stödja det tills dom helt plötsligt tog bort den information från produktsida


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

När kan man köpa en modern tv utan smart funktion?
Om man kollar en tv med ex android, så i bästa fall hittils så släpper man uppdateringar i 3år efter det så kan appar börja sluta fungera o uppdateras.

Vet inte hur det fungerar med lg smart tv hur länge det oset uppdateras?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Notumforce:

När kan man köpa en modern tv utan smart funktion?
Om man kollar en tv med ex android, så i bästa fall hittils så släpper man uppdateringar i 3år efter det så kan appar börja sluta fungera o uppdateras.

Vet inte hur det fungerar med lg smart tv hur länge det oset uppdateras?

Xboxen har tillräckligt med appar för att fylla mitt smarttvbehov. Så har faktiskt aldrig rört smarttvfunktionen på vår Tv.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Har fortfarande svårt att begripa hur de ska göra det smidigt att flyga en A320 med handkontroll. På PC använder man i princip bara musen när man flyger airliners.

Skrivet av Calez:

Grymt! Nu blir det en Series S för min del. Ska jag investera i nån specialkontroll?

Skrivet av Ronzem:

Men en handkontroller har ju fler knappar och två styrspakar. Mer än en mus?
Går ju att klicka sig runt i cockpit med handkontroller också. Om det är det du menar.

Finns något på deras hemsida som tyder på att de jobbar på någon kontroll anpassad för Flight Sim som ska funka till PC/Xbox. De visar nog det ganska snart tror jag.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

När kan man köpa en modern tv utan smart funktion?
Om man kollar en tv med ex android, så i bästa fall hittils så släpper man uppdateringar i 3år efter det så kan appar börja sluta fungera o uppdateras.

Nu låter jag som en influencer men jag köpte en Nvidia Shield TV och är helnöjd! Fungerar super och önskar jag köpte den tidigare istället för att använda min LG Tv's laggiga smart interface.
Rekommenderas!

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Ok, så VRR i detta fallet betyder upplåst FPS som ibland går över 30. Finns tv-apparater som stödjer VRR från 40 fps såg jag nu, men inte lägre. Så man får tearing då om det rör sig mellan t.ex. 30-45.

Nja min Q70 går från 20


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Notumforce:

När kan man köpa en modern tv utan smart funktion?
Om man kollar en tv med ex android, så i bästa fall hittils så släpper man uppdateringar i 3år efter det så kan appar börja sluta fungera o uppdateras.

Vet inte hur det fungerar med lg smart tv hur länge det oset uppdateras?

Hade en 5 år gammal lg oled som föräldrarna använder nu och apparna fungerar och uppdateras fortfarande

OSet uppdateras inte utan de kommer med nya versioner till nya tv men alla appar fungerar som det alltid har gjort

Avstängd
Skrivet av Calez:

Grymt! Nu blir det en Series S för min del. Ska jag investera i nån specialkontroll?

https://www.windowscentral.com/microsoft-teases-new-xbox-comp...

Håll lite utkik. Det ska jag själv göra. Jag kan ingenting om detta. 😋

Medlem

Blir nice. Har en hotas till xboxen. Blir det att flyga airbus sen då. Kommer bli bra det här.

Medlem

https://www.turtlebeach.com/pages/velocity-one-flight

Den här ser jag fram emot! Både till Xbox och PC för $349.95.

Medlem
Skrivet av thotim:

Köpte precis en Samsung QE65Q90T som ska ha VRR. Tror dock inte PS5 stödjer det, än.

Edit: Under 48 fps vet jag inte.

PS5 stödjer inte VRR, men är väl tal om att de ska patcha in det senare, men varit ganska tyst kring det vad jag vet.

LG CX + Series X = <3

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nja min Q70 går från 20

Ok, har de patchat in det? Enligt denna sida är det från 48hz. Jag pratar om 4K signal alltså.

https://www.flatpanelshd.com/samsung_q70t_qled_2020.php

Skitsamma iofs, bra om de har löst det. Minns att det var en grej när jag köpte tv sist för nått år sedan.

Medlem

Nu får Xbox teamet på Microsoft käka upp hatten som "inte vill ha VR" för MS flightsimulator ska spelas i VR och inte på nån TV Apparat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu får Xbox teamet på Microsoft käka upp hatten som "inte vill ha VR" för MS flightsimulator ska spelas i VR och inte på nån TV Apparat

VR i 30 rutor kanske blir väl svårt att sälja in när en del verkar klaga redan på att 90 är för lite.

Även de som bara kör segelflyplan så vill säkert se sig omkring.

Medlem
Skrivet av ZF:

VR i 30 rutor kanske blir väl svårt att sälja in när en del verkar klaga redan på att 90 är för lite.

Även de som bara kör segelflyplan så vill säkert se sig omkring.

Det förstås men kanske hade gått att ordna med VRR?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det förstås men kanske hade gått att ordna med VRR?

Mnja.. Ingen aning om hur en flutuerande uppdatering ter sig samma på skärm och i verkligheten så att säga. Men misstänker att det kan bli konstigare där. ? Och det är ju trots allt fortfarande bara upp från den nivån till en fortfarande ganska låg lägstanivå isåfall dessutom.

Däremot så pratas det nu om den där tekniken att lägga mer renderingsbudget i mitten av synfältet för VR. Eller om det i ögonvrån så att säga renderas i N64-kvalitet. Så det kanske kan möjliggöra mer VR-lämpliga FPS i spel som annars vore för tunga för det.

12
Skriv svar