Xbox Series-spel kostar 200 kr mindre än många Playstation 5-spel

Robot
Xbox Series-spel kostar 200 kr mindre än många Playstation 5-spel

Tydlig skillnad på pris på storspel i Xbox- och Playstation-butikerna.

#forza-horizon-5, #microsoft, #sony, #stalker-2


Redaktör

Diskutera gärna, men gör det sakligt och sansat tack. Plattformskrig behövs lika lite som åsikter om personen man diskuterar med.


signatur
Medlem

Microsoft gör allt i sin makt att krossa Sony och den här en av de många.

Medlem
Skrivet av tarantino:

Microsoft gör allt i sin makt att krossa Sony och den här en av de många.

Tomas kommentar överst, tätt följt av den här.

En annan kör full GP nuförtiden, enda spelet jag ser fram emot och kommer behöva köpa i närtid (nåja...) är Elden Ring. Är dock ett av få spel jag gärna vill ha fysiskt.

Medlem

Det är väl allmänt kännt att Sony roffar åt sig pengar via PS Store. Tur att man köpte PS5 med fysisk disk. Jag menar Ratchet n Clank Rift Apart kostar ju 849kr på PS Store medan man får den för 599kr på valfri online butik i Sverige.

Medlem

Jag börjar tippa över på Xbox ist för PS


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

849 kr för ett spel? Nej, tack. 🙂 Half Life Alyx slår allt som finns till PS 5 och Series X, med råge. Och det betalade jag 35 € för. Ska jag lägga till ytterligare 50 € för ett PS 5 spel? No way, inte ens TLOU part III är värt 85 €.

No pasaran. 🙂

Medlem

Sony älskar sina kunder, det vet alla

Medlem

Jotack det där märkte man nu med Ratched and Clank, fick ju dock billigare då jag har disc-läsare och kunde köpa på Elgiganten för 599kr istället för 849. Med Playstation kostar det att vara "slö/lat" att köpa digitalt istället för fysiskt.

Medlem

Har aldrig förstått hur digitala versioner av spel kan vara dyrare eller ibland i samma prisklass som fysiska..


signatur
Medlem

Det finns två saker som på sista tiden fått mig att avstå ett spelinköp:
1. Spelet kostade 849:-
2. Spelet känndes som ett "GamePass-spel", i.e. känslan av att om jag bara väntar lite lite till så blir det gratis

Medlem

De tar så mycket betalt som de kan såklart. Konsumenterna bryr sig uppenbarligen inte:

https://www.playstationlifestyle.net/2021/06/15/ratchet-ps5-s...
https://www.pushsquare.com/news/2021/06/uk_sales_charts_ratch...

Är bara spelet imponerande nog så kommer det att sälja. Marknaden bestämmer och jag tror nog Sony har full koll på det optimala priset för deras spel kontra försäljning, och justerar vid behov.

Medlem

Så länge kunden uppskattar produkten spelar inte priset särskilt stor roll, se bara på Apple och deras framgångar. Känns mer som en icke-nyhet då ämnet diskuterats relativt flitigt nu senaste tiden, sen har väl xbox spel historiskt sett alltid varit lite billigare i fysisk utgåva.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Varannan konsolgeneration får Sony hybris och gör galna saker.

PS2 - Dominerade och levererade bra spel
PS3 - Säljer en konsol för 6000kr och tror att folk kommer betala för det
PS4 - Dominerar igen och levererar bra spel
PS5 - Höjer priset på spel

Medlem
Skrivet av jehuty:

Varannan konsolgeneration får Sony hybris och gör galna saker.

PS2 - Dominerade och levererade bra spel
PS3 - Säljer en konsol för 6000kr och tror att folk kommer betala för det
PS4 - Dominerar igen och levererar bra spel
PS5 - Höjer priset på spel

PS3 har ju dock sålt i 83 miljoner (edit, ca 87 miljoner) exemplar vid det här laget, så uppenbarligen betalade folk för det (köpte själv den tjocka varianten på den tiden, senare även en slim). Släpptes även en hel del bra spel under den generationen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Allt jag vet, är att jag spelar mycket PC och jag kommer fortsätta ha en konsoll. Hela Gamepass-grejen gör Xbox det självklara alternativet för mig. Inge som helst snack om saken.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Har aldrig förstått hur digitala versioner av spel kan vara dyrare eller ibland i samma prisklass som fysiska..

För att folk är villiga att betala för det. Sen det man betalar extra för är bekvämligheten. Men hade folk varit villiga till att betala 1000kr så hade det kostat 1000kr.

Medlem

Microsoft säljer spel till två olika plattformar. De har också en prenumerationstjänst som går väldigt bra. Klart det är lättare att sälja spelen billigare då, inget konstigt med det.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Microsoft säljer spel till två olika plattformar. De har också en prenumerationstjänst som går väldigt bra. Klart det är lättare att sälja spelen billigare då, inget konstigt med det.

Precis, Sony kanske säljer fler PS5 men Xbox har endå en stor konsumentbas pga detta.

Medlem
Skrivet av matt76:

PS3 har ju dock sålt i 83 miljoner (edit, ca 87 miljoner) exemplar vid det här laget, så uppenbarligen betalade folk för det (köpte själv den tjocka varianten på den tiden, senare även en slim). Släpptes även en hel del bra spel under den generationen.

Fast att den började sälja och till slut kom ikapp 360 var nog mer ett resultat av att de skrotade bakåtkompatibiliteten för PS2 spel och sänkte priset. Vet att när jag köpte mitt PS3 (bland de första slim-modellerna) var priset redan då nere på 3200 kr kontra de 6000 de tog för den tjocka. Kan ha fel men har för mig att den tjocka hade ett helt inbyggt PS2 i sig för att kunna spela de spelen och var därför den från början var så dyr.

Avstängd

Marknadsekonomi kort och gott. En Series X och PS5 har riktpris i dollar på 600, men riktpriset i Sverige är 5700kr för Xbox SX och 6000kr för PS5. Sony vet att de kan ta mer i Sverige. Så svenskar och andra länder antar jag, mjölkas hårdare så man kan ha lägre priser i viktigare marknader.

Medlem

Xbox tillåter ju andra aktörer sälja digitalt med, dvs det är lika mkt konkurrens på digitala som fysiska ex på xbox. Medans Sony har monopol på sina digitala spel, ingen kan konkurrera på den fronten och de kan sätta vilka priser de vill.
Hoppas Sony ändrar sin digitala policy framöver och tillåter försäljning digitalt från andra ställen med. Föredrar digitala spel men gillar inte priset.

Medlem

Det som kommer bli intressant är att vad för pris Microsoft/Sony säger att 3de part kommer få sätta för pris. För det kan dem påverka.

Medlem

Samt att sony inte har något riktigt svar ännu på game pass.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nackdelen med att ha digital utgåva men disc versioner av spel kostar inte så farligt mycket. Sen kan man vänta på disc versionen i 6mån så får man det för halva priset.

Medlem
Skrivet av magma:

Samt att sony inte har något riktigt svar ännu på game pass.

Förutom att de redan har PS Plus som har nästan dubbelt så många prenumeranter som Gamepass. Iofs till ungefär halva månadskostnaden, men de båda tjänsterna lär väl då dra in ungefär lika mycket i nuläget.
Skillnaden är att de också får intäkter via spelförsäljningen. Hur många Xbox-ägare har INTE gamepass och köper Forza 5 till fullpris på releasedagen? Inte många kan man anta.

Först nu också som gamepass-intäkterna ska börja betala för utveckling av spel från scratch som sedan bara ska ingå direkt i tjänsten. Hittils är det väl inte många spel på gamepass som MS har utvecklat från början och betalat hela kostanden för? Mest spel som "sålt färdigt" sedan tidigare. Tror priset kommer behöva höjas rejält på gamepass för att det ska gå runt.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Har aldrig förstått hur digitala versioner av spel kan vara dyrare eller ibland i samma prisklass som fysiska..

Av samma anledning som Foodora finns. Lathet/smidighet. Det är en fin gräns mellan de två men väljer man att betala avsevärt mycket mer för en produkt online för att slippa åka och köpa den så går det över till lathet.

Medlem

Jag är 100% pc spelare, men jag önskar att spelen släpptes till samtliga plattformar samtidigt för runt 500kr/st

Ju fler som har råd/chans att spela desto bättre! Mer spel åt folket!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag har lite svårt att komma fram till ett bra svar om vad jag tycker om detta.
850Kr är väldigt mycket pengar, men leder det till större produktioner med högre kvalité så är det ju bra, en farhåga är såklart att dessa pengar inte når fram till de som programmerar spelen utan fastnar någonstans på vägen.

Sen så skulle inte jag själv väldigt sällan betala så mycket pengar för ett spel, men det kanske inte är relevant då det handlar om att gradvis mjölka kundbasen, till slut så når spelet en prispunkt som min kundbas är villig att betala och då har de redan dragit in mer pengar från early adopters samt hos de som har en väldigt god ekonomi.
Skulle Sony pressa upp sina priser som Nintendo gör så skulle jag nog ta mig en funderare om det är värt det, kanske kolla på alternativ som gamepass annars, men det finns inga tecken för att det skulle hända.

Att spel ändå säljer bra nu tror jag har att göra med att det är nog de mest hängivna fansen som har fått tag i en konsol och att det är brist på spel som utnyttjar prestandan.

Medlem

Jag vet att alla bara vill klaga och ingen gillar att betala mer för någonting. Vi vill såklart betala mindre för mer! Det här inlägget kommer inte få många internetpoäng men skitsamma, nu kör vi!

1990 kostade en Piggelin 4 kr, idag kostar den 8 kr (eller är det ännu mer? Var länge sen jag åt Piggelin). Bara inflationen gör att 4 kr från 1990 idag är värda nästan 7 kr. Konsoller och spel är lite knepigare eftersom vi måste ta dollarns värde i beaktning.

2000 släpptes Playstation 2 i USA för $299 vilket idag motsvarar $467. Playstation 5 med Blu-Ray kostar idag $499. Ett spel på release dagen för PS2 kostade $49 vilket idag motsvarar $77. Det är förmodligen ingen här som vill höra detta men TV-spel har aldrig varit en billig hobby. Spel till SNES 1991 och N64 1996 kostade även de $49, om vi räknar om det med dagens penningvärde ser vi att vi kan använda den korrekta termen snordyrt.

Ett konsollspel idag för runt 800 spänn är ändå en bra deal. Det har jag betalat förr för spel. Eller ja det har jag ju inte för det var mamma som det gjorde då, men ni fattar

12
Skriv svar