Xbox kan avslöja "åtminstone" 3 nya utvecklarköp under E3

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, tyvärr har ju inte MS använt tiden speciellt väl - vilket är märkligt då kritiken om få exklusiviteter inte är direkt ny - men sent ska synden vakna så att säga. Och då tar de sig lättast fram genom att öppna plånboken helt enkelt. Det måste fotfolket förstå.

Visst är det ju så det kan funka och det är väl kanske inte det lättaste heller att få fram nya spelstudios från grunden som levererar men jag suckar ändå lite inombords varje gång nån av jättarna är i köpartagen. Speciellt när populära multiplatformsutvecklare är på tapeten.

Hur som så blir det spännande att följa vilka utvecklare de köper upp och vad de lyckas klämma ur sig så småningom. Man kan ju hoppas att de har lite känsla iaf :).

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Visst är det ju så det kan funka och det är väl kanske inte det lättaste heller att få fram nya spelstudios från grunden som levererar men jag suckar ändå lite inombords varje gång nån av jättarna är i köpartagen. Speciellt när populära multiplatformsutvecklare är på tapeten.

Hur som så blir det spännande att följa vilka utvecklare de köper upp och vad de lyckas klämma ur sig så småningom. Man kan ju hoppas att de har lite känsla iaf :).

Det är nog allt vi kan hoppas på!

Medlem

Jag förstår mig inte alls på Microsoft. De har en tjänst som de tycker att alla ska använda som de själva förlorar pengar på... De bekräftar att de aldrig tjänat pengar på sina konsoller... De köper upp studios till höger och vänster för enorma summor...

Vad är affärsiden?

Det som är tråkigt är väl att jag som inte kommer äga en xbox aldrig kommer få spela ett nytt Bethesda spel...men jag överlöver nog det...

Medlem
Skrivet av alx242:

Vad är affärsiden?

Att tjäna pengar någon gång i framtiden.

Netflix gick med förlust väldigt länge och hade väl passerat 100 miljoner abonnenter innan man gjorde vinst för första gången. De har fortfarande enorma skulder.

Spotify har aldrig (?) gått med vinst.

Disney+ räknade med att det skulle ta sådär fem år tills man gjorde vinst men där har nog pandemin hjälpt till med att skaffa dem fler kunder än de räknade med.

Medlem
Skrivet av Margy:

Att tjäna pengar någon gång i framtiden.

Netflix gick med förlust väldigt länge och hade väl passerat 100 miljoner abonnenter innan man gjorde vinst för första gången. De har fortfarande enorma skulder.

Spotify har aldrig (?) gått med vinst.

Disney+ räknade med att det skulle ta sådär fem år tills man gjorde vinst men där har nog pandemin hjälpt till med att skaffa dem fler kunder än de räknade med.

Skillnaden är ju att Xbox är 20 år gammal. Om man inte går pluss med ngt på 20 år utan istället ökar sina förluster skulle jag verkligen överväga vad tusan man håller på med...:/

Både Netflix + Spotify som är de största prenumerationstjänster som existerar har fått öka avgifterna för att börja beta av förlusterna och de är yngre än Xbox i detta sammanhanget.

Själva prenumerationsbiten är ju väldigt ung hos Microsoft och då väljer man alltså en modell som är en garanterad förlust i en bransch där man redan blöder pengar...jag fattar ärligt talat ingenting av hur man resonerar kring att detta skulle börjara generera en inkomst...

Medlem
Skrivet av alx242:

Skillnaden är ju att Xbox är 20 år gammal. Om man inte går pluss med ngt på 20 år utan istället ökar sina förluster skulle jag verkligen överväga vad tusan man håller på med...:/

Både Netflix + Spotify som är de största prenumerationstjänster som existerar har fått öka avgifterna för att börja beta av förlusterna och de är yngre än Xbox i detta sammanhanget.

Själva prenumerationsbiten är ju väldigt ung hos Microsoft och då väljer man alltså en modell som är en garanterad förlust i en bransch där man redan blöder pengar...jag fattar ärligt talat ingenting av hur man resonerar kring att detta skulle börjara generera en inkomst...

Netflix och Spotify kombinerat har inte ens en bråkdel av Microsofts ekonomiska muskler.

Medlem
Skrivet av alx242:

Själva prenumerationsbiten är ju väldigt ung hos Microsoft och då väljer man alltså en modell som är en garanterad förlust i en bransch där man redan blöder pengar...jag fattar ärligt talat ingenting av hur man resonerar kring att detta skulle börjara generera en inkomst...

Vi vet ju inte om Xbox går med förlust eller vinst totalt sett då de vad jag vet aldrig redovisat detta.

De senaste åren med utveckling av ny hårdvara, få spelsläpp, mängder av uppköp samt att man plöjer ner pengar i Game Pass så lär man nog inte gått plus i alla fall.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vi vet ju inte om Xbox går med förlust eller vinst totalt sett då de vad jag vet aldrig redovisat detta.

De senaste åren med utveckling av ny hårdvara, få spelsläpp, mängder av uppköp samt att man plöjer ner pengar i Game Pass så lär man nog inte gått plus i alla fall.

Jag syftar på xboxkonsollerna som erkänt går minus: https://www.businessinsider.com/xbox-consoles-not-profitable-...

Nu verkar man inte ens vilja tjäna pengar spelen eftersom man satsar så hårt på billiga prenumerationstjänsterna...

Man vill ha mycket användare och mycket exklusiva titlar men när kommer man vilja dra in pengar? När måste de höja priserna på tjänsterna? 20 år av vad som mest verkar vara en förlustaffär känns rätt så galet...

Medlem
Skrivet av alx242:

Jag syftar på xboxkonsollerna som erkänt går minus: https://www.businessinsider.com/xbox-consoles-not-profitable-...

Det specifikt hårdvaran som alltid sålts med förlust. Sannolikt tar man igen den förlusten på att sälja några spel och några månader med Guld-abonnemang.

Hur det ser ut för Xbox när man räknar ihop konsolföräljning, spelförsäljning, utvecklingskostnader, abonnemang, studioköp med mera vet vi inte.

Medlem
Skrivet av alx242:

Jag syftar på xboxkonsollerna som erkänt går minus: https://www.businessinsider.com/xbox-consoles-not-profitable-...

Nu verkar man inte ens vilja tjäna pengar spelen eftersom man satsar så hårt på billiga prenumerationstjänsterna...

Man vill ha mycket användare och mycket exklusiva titlar men när kommer man vilja dra in pengar? När måste de höja priserna på tjänsterna? 20 år av vad som mest verkar vara en förlustaffär känns rätt så galet...

Fattar inte vad det är som driver folk att sprida lögner till höger och vänster. Förlustaffär? Vet du ens vad du pratar om?

Finns jättemycket information på nätet. Här är ett exempel: https://www.theverge.com/2021/4/27/22406254/microsoft-q3-2021...

Microsoft’s overall gaming revenue is up $1.2 billion (50 percent), after reaching $5 billion for the first quarter ever last quarter, thanks mainly to Xbox content, services, and Xbox hardware.

Kanske MS går back på varje enskild såld konsol, ja, men sådant tas igen med hjälp av GP/Gold/andra tjänster/digitala spel osv.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Fattar inte vad det är som driver folk att sprida lögner till höger och vänster. Förlustaffär? Vet du ens vad du pratar om?

Finns jättemycket information på nätet. Här är ett exempel: https://www.theverge.com/2021/4/27/22406254/microsoft-q3-2021...

Microsoft’s overall gaming revenue is up $1.2 billion (50 percent), after reaching $5 billion for the first quarter ever last quarter, thanks mainly to Xbox content, services, and Xbox hardware.

Kanske MS går back på varje enskild såld konsol, ja, men sådant tas igen med hjälp av GP/Gold/andra tjänster/digitala spel osv.

Det handlar inte om att ljuga eller sprida rykten. Däremot försöker jag förstå affärsmodellen. Artikeln omnämner att deras inkomster ökat för gaming. Men de erkänner att de aldrig tjänat pengar på hårdvaran, då spelar det ju ingen roll om inkomsten ökar för något som man inte går plus på.

Säg då att de tjänar pengar på spelen. Varför satsa på prenumerationsmodellen? Det är ju snarare en garanterad förlust under väldigt lång tid tills du kan höja priset och kanske gå med vinst. Men varken Netflix eller Spotify har lyckats bevisa att det går att göra så än så länge...

Förlustaffär var ett rätt så tillspetsat uttryck, jag förstår att det inte riktigt stämmer. Men jag blir inte riktigt klok på det iaf

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Microsoft’s overall gaming revenue is up $1.2 billion (50 percent), after reaching $5 billion for the first quarter ever last quarter, thanks mainly to Xbox content, services, and Xbox hardware.

Kanske MS går back på varje enskild såld konsol, ja, men sådant tas igen med hjälp av GP/Gold/andra tjänster/digitala spel osv.

Du citerar att de omsätter mer pengar än förr. Har du någon siffra på vinst/förlust?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Fattar inte vad det är som driver folk att sprida lögner till höger och vänster. Förlustaffär? Vet du ens vad du pratar om?

Har du siffror som visar att det inte är en förlustaffär?

MS vill inte visa dessa siffror.

Oddsen på att man vill dölja förlustsiffror är lägre än oddsen på att man vill dölja positiva siffror.

Medlem
Skrivet av Margy:

Har du siffror som visar att det inte är en förlustaffär?

MS vill inte visa dessa siffror.

Oddsen på att man vill dölja förlustsiffror är lägre än oddsen på att man vill dölja positiva siffror.

Har du siffror som visar att det är en förlustaffär?

Känns ju som rena gissningar från både mitt och ditt håll i fall ingen riktigt vet. Man tror på det som passar ens egen agenda, med andra ord.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har du siffror som visar att det är en förlustaffär?

Känns ju som rena gissningar från både mitt och ditt håll i fall ingen riktigt vet. Man tror på det som passar ens egen agenda, med andra ord.

Jag har hela tiden sagt att vi inte vet.

Du påstår att någon ljuger baserat på vad?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har hela tiden sagt att vi inte vet.

Du påstår att någon ljuger baserat på vad?

"Ljuger" är tillspetsat, precis som "förlustaffär" är tillspetsat. Då ingen av oss vet någonting så finner jag det inte lönt att diskutera detta vidare. Du tror vad du vill, och jag tror vad jag vill. Behöver inte vara svårare än så.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Ljuger" är tillspetsat, precis som "förlustaffär" är tillspetsat. Då ingen av oss vet någonting så finner jag det inte lönt att diskutera detta vidare. Du tror vad du vill, och jag tror vad jag vill. Behöver inte vara svårare än så.

Varför försöker du tillskriva mig en åsikt jag inte har?

Jag säger att vi inte vet om Xbox går med vinst eller förlust.

Jag kan dock säga att det är större chans att man försöker dölja förluster. Vinster bruka man vara pigga på att redovisa.

Medlem
Skrivet av Margy:

Varför försöker du tillskriva mig en åsikt jag inte har?

Jag säger att vi inte vet om Xbox går med vinst eller förlust.

Jag kan dock säga att det är större chans att man försöker dölja förluster. Vinster bruka man vara pigga på att redovisa.

Jag försöker inte tillskriva dig någonting...?

Jag säger också det. Därför har både du och jag "rätt"/"fel".

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag försöker inte tillskriva dig någonting...?

Jag säger också det. Därför har både du och jag "rätt"/"fel".

Så att när någon insinuerar att Xbox går med förlust och du påstår att denna person ljuger så gör du det fast du egentligen inte vet om det stämmer eller inte?

Skrivet av r4v3nl0rd:

Fattar inte vad det är som driver folk att sprida lögner till höger och vänster. Förlustaffär? Vet du ens vad du pratar om?

Om du vet att det är lögner borde du ju ha några siffror?

Medlem
Skrivet av Margy:

Så att när någon insinuerar att Xbox går med förlust och du påstår att denna person ljuger så gör du det fast du egentligen inte vet om det stämmer eller inte?

Om du vet att det är lögner borde du ju ha några siffror?

Insinuera och ljuga går hand i hand, förstår inte poängen med att sprida sådant när man inte vet, därav klassar jag det som en lögn.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Insinuera och ljuga går hand i hand, förstår inte poängen med att sprida sådant när man inte vet, därav klassar jag det som en lögn.

Jag ställer frågan så här:

Vet du om Xbox går med vinst eller förlust?

Om du har förväxlat "revenue" med vinst är du inte den första. Ett flertal svenska spelskribenter har gjort samma miss.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vet du om Xbox går med vinst eller förslust?

Nej.

12
Skriv svar