Metroid Dread bekräftat!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi vet ju inte heller exakt när Prime 4 tar vid i serien. Kan ju lika gärna vara efter Fusion men ändå knyta ihop mot det som hände i Prime 1-3.

det är sant, dock så hade hon sin phazon suit i detta (vilket en här inne med skarp syn uppfattade) och hon blir ju av med sin dräkt i början av Fusion pga det som sker där.

Skribent
Skrivet av Nocternity:

det är sant, dock så hade hon sin phazon suit i detta (vilket en här inne med skarp syn uppfattade) och hon blir ju av med sin dräkt i början av Fusion pga det som sker där.

ah ja, jag tänkte mer på Prime 4. För det känns som de inte kan trycka in ett spel till direkt efter Prime 3. Men kan ju vara så att Fusion fortfarande blir sista spelet och både Prime 4 och Dread utspelar sig just före.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Skoj med ett nytt Metroid, ser bra ut.

Men kan inte undgå att tänka att dom gör det i 2D för att få ut det snabbt och minska utvecklingskostnaden.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

ah ja, jag tänkte mer på Prime 4. För det känns som de inte kan trycka in ett spel till direkt efter Prime 3. Men kan ju vara så att Fusion fortfarande blir sista spelet och både Prime 4 och Dread utspelar sig just före.

Det återstår att se, Nintendo är väl inte direkt kända för att ha särskilt logiska timelines direkt 🤣

eld
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Skoj med ett nytt Metroid, ser bra ut.

Men kan inte undgå att tänka att dom gör det i 2D för att få ut det snabbt och minska utvecklingskostnaden.

2d behöver ju inte betyda billigare, kolla bara på ori-serien, sen så är det ju även problemet att det skulle kollidera för mycket med prime om det inte var i det perspektivet, samt att fansen jätte-jätte-gärna vill att det ska vara i det perspektivet.

Skribent
Skrivet av Nocternity:

Det återstår att se, Nintendo är väl inte direkt kända för att ha särskilt logiska timelines direkt 🤣

haha, nä det har du rätt i. Metroid verkar i alla fall vara det spelet de har som de försöker hålla ihop en story i.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu fick jag en anledning att köpa en Switch, oj va sugen jag blev på spelet


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Men kan inte undgå att tänka att dom gör det i 2D för att få ut det snabbt och minska utvecklingskostnaden.

Håller med.

16 år känns framhastat

Inaktiv
Skrivet av Gubbgamern:

Håller med.

16 år känns framhastat

Haha, dom avtäckte inte ALLS att metroid i samband med att dom upptäckte att Switch sålde för stt hålla uppe momentum Det är tyvärr så genomskinligt som det bara kan vara. Det kan säkert vara bra för det men några 16 år i produktion är bara önskedrömmar. Det är som att säga att Bully 2 har 16 år i produktion.

Det här är deras (behöver inte vara dåligt för det) budgetsvar.

Skribent
Skrivet av anon_176162:

Haha, dom avtäckte inte ALLS att metroid i samband med att dom upptäckte att Switch sålde för stt hålla uppe momentum Det är tyvärr så genomskinligt som det bara kan vara. Det kan säkert vara bra för det men några 16 år i produktion är bara önskedrömmar. Det är som att säga att Bully 2 har 16 år i produktion.

Det här är deras (behöver inte vara dåligt för det) budgetsvar.

Fast de sa ju aldrig att spelet varit i produktion i 16 år. Mer att ideen funnits men att de aldrig riktigt följde upp på den av olika anledningar, förrän nu då. Är ju lite som James Cameron hade Avatar som ide i typ 20 år, men det innebar ju inte att filmen producerades i 20 år.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som jag har väntat på det här!


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast de sa ju aldrig att spelet varit i produktion i 16 år. Mer att ideen funnits men att de aldrig riktigt följde upp på den av olika anledningar, förrän nu då. Är ju lite som James Cameron hade Avatar som ide i typ 20 år, men det innebar ju inte att filmen producerades i 20 år.

Det var nog det konstigaste med hela videon, att de väntat 16 år att göra ett Metroid 5 för att teknologin inte varit där, och när dagen verkligen kom så skyfflade de över sina stora dröm till en extern utvecklare.

Sanningen är väl den att de lagt serien på is som alla vet, och först nu valt att ta tillbaka den. Det här spelet har nog existerat som en tanke efter att Samus returns blev färdigt, och börjat som en riktig idé så fort Mercury Steam fått greenlight.

Nintendo kan ju inte gå ut och säga att de inte brytt sig något om Metroid i alla dessa år.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Låt mig uppdatera listan åt er:

1. Metroid
2. Metroid II: Return of Samus
3. Super Metroid
4. Metroid Fusion
5. Metroid: Other M
6. Metroid Dread

Metroid Other M hände aldrig 😏 (okay, jag gillade spelet men fy fasen för storyn)

eld
Medlem

Massa gameplay, känns absolut som en uppföljare till samus returns!

Medlem

Gillar konceptet och 2D, men har lite problem med grafiken.
Det är lite tråkigt med simpla 3d modeller jämfört med mer detaljerade modeller som i Super Metroid och Fusion.
Jag var inte heller ett stort fan i början när N64 släpptes, jag gillade som sagt mer detaljerad 2D istället för simpel 3D.
Nu för tiden så finns det ju prestanda och bra verktyg för avancerade 3D modeller, så problemet är mycket mindre.

Men gameplay ser ju bra ut, så det blir säkert roligt även om grafiken inte är lika lockande.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Låt mig uppdatera listan åt er:

1. Metroid
2. Metroid II: Return of Samus
3. Super Metroid
4. Metroid Fusion
5. Metroid: Other M
6. Metroid Dread

Other M kan nog inte placeras in någonstans i en tidslinje. Men tanke på hur skum storyn är i spelet. Den spretar på ett sätt som göra att det både skulle kunna vara spel 1 och spel 4 i tidslinjen samtidigt. Personligen så anser jag "Other M" är ett spel utanför serien.

Metroid Fusion ger ett stort skoavtryck i tidslinjen då Samus inte kan använda "Ice beam" längre på grund av parasit X vaccinet hon får i introt av Metroid Fusion. Så alla spel där hon använder "Ice beam" ligger före Fusion i tidslinjen.

I min åsikt så är listan

1. Metroid/Metroid: Zero Mission
2. Metroid II: Return of Samus
3. Super Metroid
4. Metroid Prime
5. Metroid Prime 2
6. Metroid: Fusion (går över från Ice beam till ice missile)
7. Metroid Prime 3 (använder Ice missile)

Som sagt en personlig lista och det är säkert många som inte håller med mig men som alla Metroid fans här så ser jag fram emot Dread med spänning

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Other M kan nog inte placeras in någonstans i en tidslinje. Men tanke på hur skum storyn är i spelet. Den spretar på ett sätt som göra att det både skulle kunna vara spel 1 och spel 4 i tidslinjen samtidigt. Personligen så anser jag "Other M" är ett spel utanför serien.

Metroid Fusion ger ett stort skoavtryck i tidslinjen då Samus inte kan använda "Ice beam" längre på grund av parasit X vaccinet hon får i introt av Metroid Fusion. Så alla spel där hon använder "Ice beam" ligger före Fusion i tidslinjen.

I min åsikt så är listan

1. Metroid/Metroid: Zero Mission
2. Metroid II: Return of Samus
3. Super Metroid
4. Metroid Prime
5. Metroid Prime 2
6. Metroid: Fusion (går över från Ice beam till ice missile)
7. Metroid Prime 3 (använder Ice missile)

Som sagt en personlig lista och det är säkert många som inte håller med mig men som alla Metroid fans här så ser jag fram emot Dread med spänning

Listan ovan var inte tidslinjen utan Metroid-spel utanför Prime-serien. Anledningen till att Prime-serien kommer före Metroid 2 är för att dom utspelar sig innan man bestämmer sig för att försöka utrota alla Metroids.

Här finns en bra sammanfattning av tidslinjen
https://metroid.fandom.com/wiki/Metroid_timeline

Skribent
Skrivet av eld:

Det var nog det konstigaste med hela videon, att de väntat 16 år att göra ett Metroid 5 för att teknologin inte varit där, och när dagen verkligen kom så skyfflade de över sina stora dröm till en extern utvecklare.

Samtidigt gjorde de ju samma med Metroid Prime. Tyst om serien i en hel generation och sen lät en amerikansk utvecklare i Retro Studios göra en uppföljare. Jag tror på riktigt Nintendo haft problem med att få ihop serien efter Gunpei Yokoi död. Finns nog 100-tals påbörjade och skrotade projekt efter Metroid 3 i någon vrå hos Nintendo. Så när det just gäller metroid ser jag det inte direkt konstigt att de lämnar över projekten till andra utvecklare. Metroid som serie är ju inte drivande i Japan heller, så de tänker väl att västerländska utvecklare kan förvalta arvet bättre än dem själva.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt gjorde de ju samma med Metroid Prime. Tyst om serien i en hel generation och sen lät en amerikansk utvecklare i Retro Studios göra en uppföljare. Jag tror på riktigt Nintendo haft problem med att få ihop serien efter Gunpei Yokoi död. Finns nog 100-tals påbörjade och skrotade projekt efter Metroid 3 i någon vrå hos Nintendo. Så när det just gäller metroid ser jag det inte direkt konstigt att de lämnar över projekten till andra utvecklare. Metroid som serie är ju inte drivande i Japan heller, så de tänker väl att västerländska utvecklare kan förvalta arvet bättre än dem själva.

Ja alltså, alternativet hade ju varit att de gett upp serien helt, så det är bara positivt att de låter andra studios ta hand om den!

De får det bara att låta så annorlunda från vad som verkligen hände med serien, men det är väl så man bör hantera PR angående det hela, hade nog antaligen varit ännu konstigare om producenten sa "Vi försökte göra spelet några gånger, men vi fick aldrig greenlight på det... inte lika vinstdrivande som mario sa dom"

Skribent
Skrivet av eld:

Ja alltså, alternativet hade ju varit att de gett upp serien helt, så det är bara positivt att de låter andra studios ta hand om den!

De får det bara att låta så annorlunda från vad som verkligen hände med serien, men det är väl så man bör hantera PR angående det hela, hade nog antaligen varit ännu konstigare om producenten sa "Vi försökte göra spelet några gånger, men vi fick aldrig greenlight på det... inte lika vinstdrivande som mario sa dom"

Ja det är säkert en blandning av många saker som står bakom problemen med Metroid. Sen om man då slänger in Other M i mixen, där de lät en japansk utvecklare göra ett försök, och det inte alls blev som de tänkte det (eller vi som spelare uppfattat Metroid). Så är det nog en jätteknepig serie för dem att hantera.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Fast Sony skulle tagit 850 kr för det.

Det har du rätt i Nintendo har gått från dyra till billiga 😁
Tänk vad priserna drar iväg på spel. Man kan inte längre säga att ett spel kostar som några öl. Nu kostar ett spel som en ute kväll..

Medlem
Valve möter Nintendo?

Är jag typ den enda som tänker på dog i half life 2 och robotarna i portal 2 när jag ser roboten som jagar en. Måste isåfall vara inspiration.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Det har du rätt i Nintendo har gått från dyra till billiga 😁
Tänk vad priserna drar iväg på spel. Man kan inte längre säga att ett spel kostar som några öl. Nu kostar ett spel som en ute kväll..

Nintendo har ibland fått obefogat kritik kring sina spelpriser, dom tar 60 $ som alla andra (nu tar Sony dock 70-80 $). Kritiken finns nog hos dom som väntar några månader och köper spelen för 40 $, för Nintendos spel går sällan ner i pris. Sen kan jag ge en eloge till Nintendos E-shop, där priserna ligger i linje med fysiska priserna, alltså blir 60 $ - 599 kr ock inte 749 som på PS-Store.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Står ju ingenstans i artikeln att handlingen utspelar sig efter Fusion, vilket är det hittills sista i seriens timeline

Metroid Dread is a direct sequel to 2002’s Metroid Fusion and concludes the five-part saga focusing on the strange,
interconnected fates of bounty hunter Samus and the Metroids, which kicked off with the original Metroid for NES.

https://www.nintendolife.com/news/2021/06/metroid_5_is_coming...

Medlem
Skrivet av soundchaser:

Metroid Dread is a direct sequel to 2002’s Metroid Fusion and concludes the five-part saga focusing on the strange,
interconnected fates of bounty hunter Samus and the Metroids, which kicked off with the original Metroid for NES.

https://www.nintendolife.com/news/2021/06/metroid_5_is_coming...

Jo jag såg det efteråt med, men om spelet utspelar sig efter Fusion så finns det en hel del saker som behöver förklaras.

12
Skriv svar