Nintendo, skippa vapenslitaget i Breath of the Wild 2

Medlem

Det var huvudanledningen till att jag inte orkade spela klart BotW. Det var så destruktivt att vapnen gick sönder så snabbt. Ett långsammare slitage hade varit okej och att man hade möjlighet att via en smed reparera det, men det "slit och släng" som de hade i spelet tilltalade mig inte alls.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Det var huvudanledningen till att jag inte orkade spela klart BotW. Det var så destruktivt att vapnen gick sönder så snabbt. Ett långsammare slitage hade varit okej och att man hade möjlighet att via en smed reparera det, men det "slit och släng" som de hade i spelet tilltalade mig inte alls.

Samma här, förstörde helt känslan att hitta ett bra svärd då man visste att det snart skulle vara borta.

Medlem

Bra skrivet CeeJay. Det var verkligen en av de största anledningarna till att jag inte orkade spela vidare Zelda: BotW. Svor hemska svordomar i min lägenhet när svärden ramlade isär. Gjorde mina grannar en stor tjänst i att sälja iväg spelet. Hoppas det kommer in som ett val i options menyn i nästa spel så att vi spelare får välja vad som passar oss bäst. Sedan skulle jag önska en svårighetsgrad att kunna välja inför new game start.

Kommer nog dock skippa Breath of the Wild 2 då min Switch ligger o samlar damm. Inte tillräckligt bra grafik i spelen sedan saknar jag en riktig röstskådespelare i Zelda. Så serien passar inte mig riktigt tyvärr.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Är väl kanske lite konservativ när det kommer till Zelda. Men jag uppskattar Zelda som en ganska linjär upplevelse där man även progressar linjärt. Dvs att du från början har ett skit vapen som i slutändan är utbytt till en variant av Master Sword. Jag gillade botw, men inte top 3 på min lista över Zelda spel. En stor anledning var att det var för mycket open world där det kunde ta timmar innan man tog sig till nästa story element. Men ogillade också vapen systemet som många andra.
Hoppas dom tagit till sig all den konstruktiva kritik botw 1 fick och gör botw 2 till en bättre upplevelse.

Medlem
Skrivet av Stephanie of Astora:

Behöver svaret verkligen ett svar? Det var glasklart i Diablo och borde vara glasklart här?
Såklart vapen slitage behövs men du ska inte behöva vara rädd att ditt specialsvärd som tog 4 timmar att hitta ska gå sönder efter 20 träffar?

lösningen? Realistisk vapenslitage.

Realistiskt vapenslitage borde vara prioritet nummer 1 i ett barnspel där man slåss mot troll och monster.

Medlem

Jag är rätt så neutral i det hela. Tyckte det var en relativt intressant mekanik som fick mig att använda mig av flera olika vapen beroende på vad jag hade.
Samtidigt blev det ju oftan man inte använde sig av sina "bästa" vapen för att msn sparade dem till något speciellt... som oftast aldrig blev speciellt nog och grejerna samlade damm istället.

Skulle dock inte göra mig allt för mycket om det systemet är kvar i BotW 2 men skulle i te firekt sörja om det försvann.

Hoppas oavsett att antalet olika typer av vapen antingen förblir stor eller ännu större, kanske med en stash och endast möjlighet att ha typ 3 "main vapen" med sig.. fast det kanske skapar problematik att om du hittar nya ute i världen om man intr kan plocka upp dem.

Längtar tills man får se mer i alla fall.

Flakmonkey

Tyckte inte det var något större problem. Det är ju inte som att det är svårt att få tag på vapen även om dina reservvapen kanske inte är lika bra som din favorit. Visst kan det vara man bli lite sur när ens svärd går sönder mitt i en strid och tvingas puckla vidare med en trädgren eller kanske helt enkelt fly, men tyckte att det bidrog mer till att göra striderna dynamiska än vad det förstörde. Visst kan dynamiska strider ordnas på annat sätt, men eftersom de gjorde på det här sättet så kunde de få till det utan att göra spelet svårt med större krav på timing, knappkombinatorer, etc.

Och säga vad man vill om det, jag tror inte det är något spel där man testat lika många olika typer av vapen, vilket imo är en triumf i sig. Normalt brukar man ju hitta sin favorit rätt tidigt och hålla sig till den.

Är det något som jag skulle vilja att de ändrar så är det färre shrines och istället "riktiga" tempel. Saknade verkligen det. Sen får de gärna ha lite intressantare handling och karaktärer. Nu ska man kanske inte hävda att det är Zelda-seriens styrkor rent historiskt, men av någon anlending så var nog BOTW det Zelda-spel där jag brytt mig minst om handlingen och världen. Betyder inte att världen är tråkig för det är den inte, men lite själlös på något sätt.

Medlem

De dom kan göra är att ha kvar en stor mängd olika vapen typer som dom har nu, kan även göra olika variationer av samma vapen med olika effekter.
Gör fienderna så att vissa vapen blir mer/mindre effektiva mot vissa fiender, då får vi bra med variation i striderna.
Öka durability rejält, om vapnen går sönder så får spelarna välja om de vill kasta vapnet och hitta ett nytt eller spara det för att reparera hos en npc eller en crafting station senare.
och för guds skull gör master sword användbar, speciellt med tanke på hur mycket tid man spenderar i shrines för att få tillräckligt med hjärtan för att dra upp åbäket. vart rätt så besviken när jag insåg att den blir oanvändbar efter bara några slag och sen måste vänta på att den laddar upp igen.

Medlem

Jag tycker att det är bra att de vågar göra något annorlunda. Jag uppskattar skillnaden, jag uppskattar den här typen av makroekonomi som resurshantering och jag uppskattar känslan av att jag får nya vapen.
Jag gillar att det ger inlevelse och verklighetstrogenhet att fiender med vapen lämnar dem efter sig när de ställer in skorna.

Sedan är systemet inte perfekt. Jag tror att jag hade uppskattat det mer om vapnen tålde 35-70% mer stryk. Det är en fråga om balans och jag tror att det hade känts bättre med att dra gränsen på en mer tillåtande plats, men även att det skulle öka inlevelsen och sänka frustrationen.

Mer quality of life behöver inte göra ett bättre spel. Ett lysande exempel är World of Warcraft där conveniences som flying mounts, group finder, inbyggd quest helper et c fullständigt förstört spelet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Realistiskt vapenslitage borde vara prioritet nummer 1 i ett barnspel där man slåss mot troll och monster.

Barnspel? Nej, det är inte barn som spelar Botw främst, om inte 25 milj 7 åringar har köpt det vilket känns osannolikt.

Medlem

Du har så rätt!!!
Precis dom sakerna som är dåliga i BOTW, spelet som annars är nära perfektion
Hoppas dom fixar till det i uppföljaren

Medlem

I princip alla system i BotW var hyfsat kassa, i ärlighetens namn.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det var just därför jag aldrig orkade spela mer än några timmar på Wii U.
Sen lirade jag det på datorn och kunde stänga av slitaget och då var det hur kul som helst

Medlem

Jag stördes inte av att vapnens gick sönder.
Tänkte ärligt aldrig på det, använda ofta master sword efter man fick det och innan det bästa vapnet för stunden.
Fanns ju så mycket vapen så det var ju sak samma.
Men det klart, mekaniken borde kanske ändras eller göras bättre.

Jag tycker för övrigt att BOTW är samma klass som A Link to the past och orcarina of time. Så roligt hade jag med spelet. Ser fram emot uppföljaren !


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra nyheter, hatade att vapnen gick sönder.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Realistiskt vapenslitage borde vara prioritet nummer 1 i ett barnspel där man slåss mot troll och monster.

Du slåss ju rent tekniskt mot troll och monster i Diablo. Är det också ett barnspel?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Minns att jag fick warpa tillbaka till fisk-folket hela tiden för att hämta upp treudden de gav mig igen och igen, efter som den var gjord i blöt wellpapp. Där någonstans la ner.

Medlem

Gillar idén, men det ska fan gå att laga och en yxa ska inte gå sönder efter en halv fiende...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Bra nyheter, hatade att vapnen gick sönder.

Vilka nyheter? Det här är en opinion, inte en rapport om uttalande.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Vilka nyheter? Det här är en opinion, inte en rapport om uttalande.

Jag läste:
"Nintendo skippar vapenslitaget i Breath of the Wild 2"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du slåss ju rent tekniskt mot troll och monster i Diablo. Är det också ett barnspel?

Anser du att tonen är likadan i Diablo och Zelda? De riktar sig ganska uppenbart till olika målgrupper.

Argumentet handlar för övrigt om att du har en fantasivärld med tomtar, troll och magi där folk sedan börjar gnälla om att det skulle vara orealistiskt om ens vapen inte slits ned. Mekaniken har ingenting i spelet att göra och fyller endast funktionen att göra spelet mindre roligt, ungefär som arbiträra viktgränser på inventory i rollspel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Anser du att tonen är likadan i Diablo och Zelda? De riktar sig ganska uplenbart till olika målgrupper.

Argumentet handlar för övrigt om att du har en fantasivärld med tomtar, troll och magi där folk sedan börjar gnälla om att det skulle vara orealistiskt om ens vapen inte slits ned. Mekaniken har ingenting i spelet att göra och fyller endast funktionen att göra spelet mindre roligt, ungefär som arbiträra viktgränser på inventory i rollspel.

Menar du att Zelda spelens målgrupp är barn?

Medlem

Botw var ett grymt överskattat spel.. Var verkligen inget Zelda spel.
Musiken var hur tråkig och icket sägande som helst.
Fyra dungeons? Tack men nej tack, speciellt när de var så jäkla lika varandra..

Medlem

Inga problem för egen del att vapnen går sönder, men att kunna gå till en smed och laga dom vore najs. Eller varför inte förstärka?

Medlem

Ser hellre att man kan hitta olika skattkistor och liknande med olika unika vapen.

Medlem
Skrivet av JanA:

Ser hellre att man kan hitta olika skattkistor och liknande med olika unika vapen.

Bra idé’! Jag hade inga problem med vapensystemet i Botw men det hade vart att ett fint alternativ om de nu inte kör vidare med samma upplägg som tidigare.

Inaktiv

Är neutral till hur det var i BotW. I gamla Zelda körde man i princip med samma svärd hela tiden så detta nya system passade bättre i ett open world zelda än om man bara skulle hitta master sword på en gång.
Hade heller inga problem med att vapen gick sönder för man hittade nya hela tiden.

Sen kan det säkert förbättras men det skulle krävas mer förändring än att bara ta bort vapenslitaget.

Mycket av gameplayet handlade ju om att improvisera, inte bara gå in och slakta med bästa svärdet.

Qus
Medlem

Jag håller med fullt ut. Att vapnet gick sönder förstörde hela spelet.

Medlem

Gillar inte vapenslitage rent allmänt, bara drygt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tycker att Botw är extremt generiskt eftersom de tog bort allting som gör Zelda till vad det är. Har inga problem med nya saker, men ingenting de har gjort i det spelet är bättre än något de har gjort tidigare. Så jag tror att jag skippar uppföljaren helt. Vapenslitaget är inte det största problemet, men det gör absolut inte saken bättre.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skriv svar