Pete Hines från Bethesda ber om ursäkt för Starfield-exklusiviteten

Medlem

Starfield verkar lovande, men de fuckade upp Fallout rejält efter Vegas och jag skulle nog invänta reviews innan jag hoppar på hypen. Fool me once...

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Det är bara en definition. säger man PC menar man windows. Inte så man springer runt och säger man spelar på windows, utan på PC.

Skulle PC räknas mer som deras plattform om dom gjorde det låst till sitt egna ekosystem. Ta bort steam, ta bort firefox, ta bort allt som är 3e part och inte utvecklat av Microsoft, och vill man synas där får man betala MS en viss summa?

Jag spelar på min PC som har noll Microsoft produkter installerade. Nu tillhör jag de 2-3 % användare som spelar alla min PC-spel på Linux / MacOS så jag vet att jag är minoritet...men det betyder ju inte att det inte är en realitet.

Skrivet av blackidus:

Är det jag som är trög eller varför ber han om ursäkt för det?
Är inte direkt så att Sony utvecklare ber om ursäkt för att deras spel inte släpps på Xbox....eller?

Vill man spela alla spel så får man ta smällen och köpa båda konsollerna, alternativt PS + en PC, så har det alltid varit.
Sen frågan om exklusiva titlar är bra eller inte är en anna fråga.

Handlar nog om att det är en etablerad studio som gjort multiplatformspel en lång tid.

Tänk om Sony tex gick och köpte upp EA och därmed skulle Fifa, Nhl, BF mm bli exklusiva till Playstation helt plötsligt och både Windows och Xbox bli utelämnade. Hade blivit ett jävla liv.

Medlem
Skrivet av Dex:

Är det inte lättare att helt enkelt köra båda två? Varför måste det "alltid" vara det ena eller det andra? Vill man inte ha 2 konsoler så kan man ju köra gamepass på pcn och ha ett PS5 t.ex. så får man tillgång till alla spel.

Jag kör precis som du säger Playstation och Gamepass till PC. Fattar inte heller varför man måste välja det ena eller det andra.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Jag tycker att folk har en ofullständig bild av vad Starfield kan innebära. Om det blir ett nytt WoW som säljer jätte mycket. Så är det iaf för mig ett Ms uppköp det bästa som hänt. Ett nytt WoW spel på Playstation skulle förstöra flera andra titlar runt om mer än det ger.

Medlem

Lär väl vara exklusivt på MS store på PC.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

NuZ
Testpilot
Skrivet av alx242:

Jag spelar på min PC som har noll Microsoft produkter installerade. Nu tillhör jag de 2-3 % användare som spelar alla min PC-spel på Linux / MacOS så jag vet att jag är minoritet...men det betyder ju inte att det inte är en realitet.

Linux och MacOS gamer?…. Ok jag ska visa dig dörren ut
Kul att mer spel stödjer Linux dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag tycker att folk har en ofullständig bild av vad Starfield kan innebära. Om det blir ett nytt WoW som säljer jätte mycket. Så är det iaf för mig ett Ms uppköp det bästa som hänt. Ett nytt WoW spel på Playstation skulle förstöra flera andra titlar runt om mer än det ger.

Känns lite som att MS öde ligger i Starfields händer.

Floppar det är det kört för MS/Xbox. Blir det en succé kan nog MS "vinna" denna generation. Kanske lite tillspetsat, men ändå...

Internet bestämmer.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Handlar nog om att det är en etablerad studio som gjort multiplatformspel en lång tid.

Tänk om Sony tex gick och köpte upp EA och därmed skulle Fifa, Nhl, BF mm bli exklusiva till Playstation helt plötsligt och både Windows och Xbox bli utelämnade. Hade blivit ett jävla liv.

Jomen jag hade inte krävt en ursäkt av EA om något sånt skulle hända. I mina ögon om någon utvecklare blir uppköpt av Sony eller MS så får man ju räkna med att dess spel kommer vara exklusiva till respektive konsoll så länge det inte ligger något avtalat sedan tidigare.

När man avtäckte Starfield första gången så sades det ju inte heller något om till vilka plattformar det skulle släppas till så man bryter ju inga löften heller. Så jag ser inte varför dem ska be om ursäkt alls.

Medlem

Nej har svårt att förstå att Starfield ska vinna allt eller förstöra allt. Varför sätta spelet på en så hög pedestal? Jag blir rätt irriterad på all hype innan game play...sluta för er egen skull.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Varför inte? Medan det inte är en försäljning som de tjänar något på så är den ju låst till att konsumenten måste äga deras mjukvara ändå. Microsoft får mervärde av att Steam, världens största spelbutik, finns på deras operativsystem/plattform. En ganska massiv boost dessutom får man väl påstå. Jag kan inte minnas hur många gånger när jag växte upp som jag och mina polare snackade om hur irriterande det var att vi var tvungna att äga en Windows-dator för att kunna spela spel naturligt. Ifall man är på någon annan PC-plattform låses man ju ute ur tonvis med communities. Medan jag kan köpa att plattformen inte har samma "makt" som Xbox eller Playstation för innehåll så är den absolut ett stort plus för Microsoft och de behöver ju absolut inte bry sig om att ge något mervärde till sina konkurrenter när de släpper där.

Skrivet av Vercadi:

Det är bara en definition. säger man PC menar man windows. Inte så man springer runt och säger man spelar på windows, utan på PC.

Skulle PC räknas mer som deras plattform om dom gjorde det låst till sitt egna ekosystem. Ta bort steam, ta bort firefox, ta bort allt som är 3e part och inte utvecklat av Microsoft, och vill man synas där får man betala MS en viss summa?

Ja det är en definition och det ger mervärde på Microsoft Windows men inte åt XBOX.
Att ett spel släpps till Steam eller Epic men ingen annanstans räknar man inte och inte ens Microsoft själva att nu släpps det på "våran spel-plattform".
Microsoft spelplattform är XBOX (både konsol och PC) man blandar inte in dom andra plattformarna som finns till Windows.
I sammanhanget är det en "tillfällighet" att Microsoft ligger bakom både Windows och XBOX.

Det finns massvis med bolag i olika brancher som har flera "divisioner" eller vad man ska kalla det av olika slag som tom konkurrerar med varandra på ett eller annat sätt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Nu när Sony har börjat släppa sina titlar på Microsofts platform (PC) går Microsoft och köper upp etablerade spelutvecklare och utesluter Sonys platform. Intressant utveckling.

Sony släpper gamla avdankade spel på PC som inte längre säljer på PS. Den dagen God of War, Horizon, Ratchet & Clank etc släpps dag 1 på PC så kan vi snacka om orättvisa.

SoL
Medlem

Det kommer släppas på ps när ms inser att dom inte tjänar tillräckligt med cash på exklusiviteten. Kanske får vänta något år el två. Pr snacket med starfield innan dom ens har visat gameplay är bara för att hypa spelare så dom kan kränga xbox konsoller.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Bethesda och exklusivitetsfrågan har blivit en parodi. Spelar ingen roll hur många gånger Spencer, Howard och gänget säger att det är exklusivt för xbox. Senast igår läste jag två artiklar om hur det nog kan komma till PlayStation ändå. Folk i allmänhet och spelpress i synnerhet måste nog svälja det sura äpplet någon gång.

Det vore nog helt önsketänkande att det någonsin skulle komma till playstation. Den tanken kan du/alla andra lägga ner. Punkt.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Nej har svårt att förstå att Starfield ska vinna allt eller förstöra allt. Varför sätta spelet på en så hög pedestal? Jag blir rätt irriterad på all hype innan game play...sluta för er egen skull.

Jag hypar inte, men känns som att halva internet gör det.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Linux och MacOS gamer?…. Ok jag ska visa dig dörren ut
Kul att mer spel stödjer Linux dock

Många spel släpps på Linux numera men för de som inte släpps på Linux finns Proton som är inbyggt i Steam. Det möjligör att spela Windows exklusiva spel direkt i Linux. Prestandan är riktigt bra och stödet är rejält utbyggt, här är ett verktyg för att tracka hur väl stödet är för tillfället: https://www.protondb.com/

MacOS lirar jag inte så mycket på men det händer...:P

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Alltid varit en PS fanboy, men kommer Elderscrolls, Doom, Fallout fortsättningsvis bara till Xbox så kanske man måste ta sig en funderare om man ska konvertera! =O

Eller så kör du bara PS5 + PC, så kan du spela allt.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Är det jag som är trög eller varför ber han om ursäkt för det?
Är inte direkt så att Sony utvecklare ber om ursäkt för att deras spel inte släpps på Xbox....eller?

Antar att det har att göra med uppköpet av en multiplatformsutvecklare..

Edit: hoppalängdhopp var betydligt snabbare^^.

Skrivet av Dex:

Är det inte lättare att helt enkelt köra båda två? Varför måste det "alltid" vara det ena eller det andra? Vill man inte ha 2 konsoler så kan man ju köra gamepass på pcn och ha ett PS5 t.ex. så får man tillgång till alla spel.

Sorry om jag kapar nu men det finns väl ingen här som egentligen inte vill ha möjligheten att kunna spela på alla format? Jag skulle gissa på att det i 9 fall av 10 handlar om pengar och prioriteringar.

Jag är dock lite förvånad över att ingen hittills kommenterat om böket det innebär för utvecklingen med fler plattformar att ta hänsyn till. Nu bekräftar han ju nästintill att Series S är en bromskloss.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Känns lite som att MS öde ligger i Starfields händer.

Floppar det är det kört för MS/Xbox. Blir det en succé kan nog MS "vinna" denna generation. Kanske lite tillspetsat, men ändå...

Internet bestämmer.

Har du en foliehatt undangömd någonstans? Är det kört för MS om Starfield floppar? Rofl passar bra in just nu. Nu får du ta och kamma dig. Så du menar att allt hänger på starfield? Nu e du nog ute o cyklar.

Medlem

PS spelare är ju välkommna att köpa en Xbox eller spela på PC

Medlem
Skrivet av robbis:

Har du en foliehatt undangömd någonstans? Är det kört för MS om Starfield floppar? Rofl passar bra in just nu. Nu får du ta och kamma dig. Så du menar att allt hänger på starfield? Nu e du nog ute o cyklar.

Varför så arg?

Starfield känns som "det nya storspelet" som kommer vara exklusivt till Xbox ekosystem, många pratar om det och är försiktigt postivita och förväntansfulla. Tror du att en flopp hade gått obemärkt förbi?

Folk verkar ju fortfarande ogilla till exempel Fallout 76 skarpt, trots att det är patchat tusentals gånger och fått otaliga expansioner.

Medlem

Både förväntat och intressant att det kan skilja sig åt så mycket när artikelinnehållet diskuteras på två olika webbsidor. Hos Sweclockers verkar de flesta fokusera just på uttalandet från Hines, medan här kretsar allt kring vilken konsol som är bäst eller mest framgångsrik (d.v.s det eviga konsolkriget).

När det kommer till uttalandet, så borde väl spelet blir ännu bättre i så fall om de skippade att släppa spelet till Series S och även klenare PC-datorer. D.v.s fokuserar enbart på folk som har Series X och PC med 3080-kort eller bättre. Låter dock mest som PR-snack.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Kommer väl till PC?


signatur

Spela spel är kul ibland.

eld
Medlem
Skrivet av matt76:

Både förväntat och intressant att det kan skilja sig åt så mycket när artikelinnehållet diskuteras på två olika webbsidor. Hos Sweclockers verkar de flesta fokusera just på uttalandet från Hines, medan här kretsar allt kring vilken konsol som är bäst eller mest framgångsrik (d.v.s det eviga konsolkriget).

När det kommer till uttalandet, så borde väl spelet blir ännu bättre i så fall om de skippade att släppa spelet till Series S och även klenare PC-datorer. D.v.s fokuserar enbart på folk som har Series X och PC med 3080-kort eller bättre. Låter dock mest som PR-snack.

Ja men sweclockers hade väl även de gått knäpp om de tex. haft spelen exklusiva till windows store. Blir ju inget krig om alla där är pc-gamers.

Bara gå in på valfri "blir exklusivt på epic store" artikel och se brunsmetade väggar

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men det är inte riktigt så man ska tänka.
Windows är ett operativsystem, i det här sammanhangen pratas det om plattformar för spel.
Alla spel som finns på steam tex men inte nån annanstans tror jag knappast Microsoft räknar som spel på "deras plattform".
Däremot MS Store och "Xbox plattformen" är Microsofts plattform på Windows.

Exakt detta. Det är en medveten PR kampanj från Microsofts spelavdelning att försöka koppla samman PC med Xbox när det i verkligheten är Gamepass och deras Store som är Microsofts plattformar för spel på PC. Det enda det bidrar till är att elda på konsolkrig.

Det är som om operatören Telia skulle hävda att alla data som går på internet går via Telia abonnemang bara för att de äger Telia Carrier som driver en stor del av back end infrastrukturen i nätet i västvärlden. Tror inte folk som kör via Tele2, Tre, Bahnhof etc skulle skriva under på det

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Det vore nog helt önsketänkande att det någonsin skulle komma till playstation. Den tanken kan du/alla andra lägga ner. Punkt.

Jag lade ner den tanken i samma veva de utannonserade köpet av Zenimax. Jag finner det roande att spelpressen fortsätter att generera artiklar om att det kan komma till PS.

När Starfield är släppt kommer antagligen artiklarna gälla Elder Scrolls VI. Jag förstår inte att det kan vara så svårt att förstå att hela köpet handlade om att locka kunder till sitt ekosystem.

Medlem
Skrivet av SoL:

Det kommer släppas på ps när ms inser att dom inte tjänar tillräckligt med cash på exklusiviteten. Kanske får vänta något år el två. Pr snacket med starfield innan dom ens har visat gameplay är bara för att hypa spelare så dom kan kränga xbox konsoller.

Haha roligt att du tror Microsoft bryr sig om några extra försäljningar av ett spel till en annan konsol.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha roligt att du tror Microsoft bryr sig om några extra försäljningar av ett spel till en annan konsol.

Beror lite på vad som anses som "några" extra försäljningar, exempelvis sålde Skyrim ca 3,5 miljoner kopior till PS4. Om vinsten per sålt spel skulle ligga på 70%, av ca 600 kr, blir det ca 1,5 miljarder i vinst.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Man har ju också möjligheten att köpa 1 månad Game Pass Ultimate och streama Starfield till PC/Mobil/Surfplatta/TV om man inte vill köpa mer hårdvara, kostar idag 135:-

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Beror lite på vad som anses som "några" extra försäljningar, exempelvis sålde Skyrim ca 3,5 miljoner kopior till PS4. Om vinsten per sålt spel skulle ligga på 70%, av ca 600 kr, blir det ca 1,5 miljarder i vinst.

Vilka glädjesiffror i den vinstkalkylen.

Dock så går det mot konceptet i hela affärsidén. Det är 3,5 miljoner potentiella kunder till sitt ekosystem man slarvar bort. Att "ge" bort sina stora dragplåster utanför sitt ekosystem finns nog inte på kartan. Visst tappar man en bunt av dessa kunder men vissa kommer man knyta till sig. Microsoft tänker uppenbarligen långsiktigare än lite snabba pengar.

Skriv svar