Facebook testar reklam i Oculus Quest-spel
Blaston är ett sport-spel kan man säga. Man duellerar mot varandra och man kan vara publik.
Annonser får "naturlig" plats likt racing spel eller Fifa.
Själv är jag tveksam och hoppas bara på att reklam i spel inte blir störande eller inte passa in.
Det är utvecklarna som väljer att ha annonser.
På något sätt måste ju spela finansieras och vill man inte ha flatrate för att köpa spelet, mikrotransaktioner eller någon form av prenumerationstjänst ("Occulus Pass" någon?) så finns det ju inte så många andra alternativ än reklam. Borde ju kunna köra samma typ av modell man ser hos Spotify där de som inte vill betala en avgift får stå ut med reklam. Står man inte ut med reklamen så betalar man eller slutar använda tjänsten eller i det här fallet spela spelet.
Och jag som var sugen på att köpa ett Quest 2 nu..... Hade förstått om det var på gratis spel, men sjukt tråkigt att dom gör detta på spel som man betalar för.
Tyvärr är det väl så här framtiden kommer bli
Det är upp till utvecklarna om de vill ha reklam eller inte, och jag har en känsla av att det är de sämre utvecklarna som kommer hoppa på reklamtåget. Och det går ju alltid att hålla sig till SteamVR via Airlink eller Virtual Desktop.
Blaston är ett sport-spel kan man säga. Man duellerar mot varandra och man kan vara publik.
Annonser får "naturlig" plats likt racing spel eller Fifa.
Själv är jag tveksam och hoppas bara på att reklam i spel inte blir störande eller inte passa in.
Det är utvecklarna som väljer att ha annonser.
Ja så länge reklamen görs på rätt sätt, som i sportspel, så bryr jag mig inte. Det är när det känns påtvingat, med pop-ups och reklamfilmer, och stör gameplay som man bara vill kräkas och avinstallera.
När jag spelar vill jag hamna i en ny värld. Att se "relevant" reklam baserat på mitt surfande skulle bli enorm irriterande då. Samtidigt undviker jag sport som pesten, så berörs inte direkt.
Just att facebook står bakom Quest 2 gör att jag skippar och inväntar Sonys lösning. Inte kul med sladd, men med PS5 som driver spelen kan jag leva med det. Sonys spel till PSVR var riktigt bra. Hoppas på något storartat nu när vi tagit ett rejält kliv framåt.
Det där var jag inte kompis med. Nu beror det väl lite på hur reklamen används. Men om det betyder avbrott så kan de officiellt skita på sig.. Gratisspel så är jag helt med på det. Annars inte.
Det är upp till utvecklarna att lägga in reklam. Facebook ger dom bara möjligheten till det.
Att det skulle bli avbrott pga reklam så skulle nog spelet inte godkännas eftersom Facebook är väldigt måna om att VR inte ska ge en "bad experience".
Som jag skrev tidigare så var dom ju så hårda tom att dom inte ens erbjöd trådlöst anslutning för PCVR till en början tills utvecklaren av Virtual desktop fixade det. Nu finns det officielt iom AirLink
Rubriken borde vara Facebook låter utvecklare testa reklam i sina spel.
På något sätt måste ju spela finansieras och vill man inte ha flatrate för att köpa spelet, mikrotransaktioner eller någon form av prenumerationstjänst ("Occulus Pass" någon?) så finns det ju inte så många andra alternativ än reklam. Borde ju kunna köra samma typ av modell man ser hos Spotify där de som inte vill betala en avgift får stå ut med reklam. Står man inte ut med reklamen så betalar man eller slutar använda tjänsten eller i det här fallet spela spelet.
Hur menar du nu? Spel som inte är någon form av "games as service" (t.ex. vanliga Single-player spel) har en kostnad som du betalar och sedan spelar du. Det är väl det vanligaste i alla former av spel, utan reklam. Sedan har du spel som är gratis och där får man ju såklart anpassa sig till verkligheten att utvecklarna måste ha in degen på något sätt, vilket jag upplever att de som konsumerar de spelen inte har några problem med.
Ja så länge reklamen görs på rätt sätt, som i sportspel, så bryr jag mig inte. Det är när det känns påtvingat, med pop-ups och reklamfilmer, och stör gameplay som man bara vill kräkas och avinstallera.
Ja, man vill ju inte direkt få en popup in your face i VR 😅 inte bara störande skulle nog skrämma skiten ur en...
Tycker det är väldigt sällan som reklam passar in naturligt. En stor Coca-Cola skylt kan vara helt okej men det är inte den typen av reklam som jag tror de är intresserade av att lägga in i ett sådant här sammanhang. Det är betydligt mer intressant att visa reklam på sådant du nyligen sökt och den reklamen är inte så lätt att få att passa in bra i spel.
Nej jag tror inte detta kommer bli bra och hoppas att det inte blir något som bli lika vanligt som det är i mobilspel.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Om detta visar sig lönsamt så kommer vi nog se mer typer av reklam i spel. Företagen kommer börja "experimentera" för att se hur långt de kan gå och vad som är mest lönsamt.
Vad folk än tycker här så är det juh en själv / andra spelare man kan tacka då för att reklam tågat in i spel, reklam kostar mycket pengar att göra och distribuera så den kommer inte finnas om den inte betalar sig själv samt går med vinst
Personligen så har jag inte så mycket emot reklam om den är måttfull och passar in, om det dessutom hjälper utvecklaren att stå för kostnader så kan jag nog tycka att den har en positiv effekt.
Som är på FZ så hjälper reklamen sidan att tugga vidare, vi får läsa nyheter och annat gratis där FZ / annonsörer / donationer står för kostnaderna, undra hur många som hade hängt här om allt som skrev var bakom en betalvägg mot månads prenumeration?
Så länge vi får välja är det okej tycker jag. Antingen köpa spelet som vanligt och få det utan reklam, eller lägre pris/f2p med reklam. Första alternativet med reklam känns inte alls bra, och spelare röt ju ifrån om det i "vanliga" spel så det lär förhoppningsvis inte bli en grej i Quest-spel heller.
Så länge vi får välja är det okej tycker jag. Antingen köpa spelet som vanligt och få det utan reklam, eller lägre pris/f2p med reklam. Första alternativet med reklam känns inte alls bra, och spelare röt ju ifrån om det i "vanliga" spel så det lär förhoppningsvis inte bli en grej i Quest-spel heller.
Dock kan jag se varför även köpspel inom VR kan börja snegla på detta sätt att säkra inkomst, då marknaden för VR är betydligt mindre men fortfarande kostsam inom utveckling, så kan det vara svårt för mindre studios att motivera varför spelet ska utvecklas.
Nackdelen är den att om indie / mindre studios börjar med detta och accepteras av marknaden, så ser väl ex EA ingen anledning till "Ja men då kan vi också börja med reklam" och dra det överstyr för att tjäna mer pengar än de redan gör...
Så länge vi får välja är det okej tycker jag. Antingen köpa spelet som vanligt och få det utan reklam, eller lägre pris/f2p med reklam. Första alternativet med reklam känns inte alls bra, och spelare röt ju ifrån om det i "vanliga" spel så det lär förhoppningsvis inte bli en grej i Quest-spel heller.
Samtidigt, vill man ha en massa F2P spel med en massa reklam ist på Quest plattformen.
Då blir det ju nå liknande Google play/appstore till slut.
Jag hoppas det blir väldigt restriktivt hur man får använda reklamen att Facebook verkligen inte tillåter vad som helst bara för att det är reklam.
Dom är ju annars väldigt noga med vad som släpps på Quest.
När jag spelar vill jag hamna i en ny värld. Att se "relevant" reklam baserat på mitt surfande skulle bli enorm irriterande då. Samtidigt undviker jag sport som pesten, så berörs inte direkt.
Men har du inte suktat efter en vit reklam för flytvästar från clasohlson på en lcd i DOOM 🤔
Dock kan jag se varför även köpspel inom VR kan börja snegla på detta sätt att säkra inkomst, då marknaden för VR är betydligt mindre men fortfarande kostsam inom utveckling, så kan det vara svårt för mindre studios att motivera varför spelet ska utvecklas.
Nackdelen är den att om indie / mindre studios börjar med detta och accepteras av marknaden, så ser väl ex EA ingen anledning till "Ja men då kan vi också börja med reklam" och dra det överstyr för att tjäna mer pengar än de redan gör...
Finns alltid en risk att det går överstyr förstås när nya intäktsvägar lockar. Höjda spelpriser är väl kanske inte det mest lockande alternativet heller, även om jag personligen hellre tar det än malplacerad reklam. Kanske är som Molotov sa, risk att det går som med vissa mobilspel - de vill man inte ta i med tång.
Samtidigt, vill man ha en massa F2P spel med en massa reklam ist på Quest plattformen.
Då blir det ju nå liknande Google play/appstore till slut.
Jag hoppas det blir väldigt restriktivt hur man får använda reklamen att Facebook verkligen inte tillåter vad som helst bara för att det är reklam.
Dom är ju annars väldigt noga med vad som släpps på Quest.
Bör vara restriktivt förstås, och tydligt vad som är vad. Men det kanske är som du säger, för stor risk att det blir junk.
Jag tror att vi här börjar se anledningen till att fb köpte oculus och frukten av den data de har börjat samla in kring alla sina VR-användare med sina kopplade konton. Tråkigt tråkigt. Är så fruktansvärt sugen på VR men orkar inte med index och vives trackinglösning. Occulus verkar ju ha fått till det riktigt bra med quest 2 men fb kan jag aldrig acceptera. Vet någon om det finns vettiga jailbreaks än?
Kan vara värt att påpeka att Blaston också kostar att köpa, samt säljer redan kosmetiska in-game grejer. Tycker verkligen det räcker... ska de ha reklam också ovanpå det? Nej, tack. Även om det är ett "sports spel" blir det för mycket i min mening.
Synd är det iaf för Blaston är ett riktigt bra spel. Fantastiskt väldesignat och hur kul som helst.
Nä detta låter inte bra. Har också märkt att ett fåtal Quest spel börjat ta månadsvis betalning istället för att ta betalt endast en gång. Gillar inte det konceptet heller.
Det kom för ett tag sen, vissa spel som kostade är gratis ist med en månadsavgift. Mest rör det sig om typ "Fitness spel".
Dessutom betalar man en summa och får tillgång till alla inom "Premium content" man betalar inte en månadsavgift var för sig.
Tänk "game pass".
Jag tror att vi här börjar se anledningen till att fb köpte oculus och frukten av den data de har börjat samla in kring alla sina VR-användare med sina kopplade konton. Tråkigt tråkigt. Är så fruktansvärt sugen på VR men orkar inte med index och vives trackinglösning. Occulus verkar ju ha fått till det riktigt bra med quest 2 men fb kan jag aldrig acceptera. Vet någon om det finns vettiga jailbreaks än?
Vad är anledningen menar du?
Är det enbart pga det är Facebook som du håller dig från Quest så är det en sak men detta är absolut inget som bör hindra nån från att skaffa en Quest 2.
Det här är på prov och som sagt, Facebook låter bara utvecklare ha tillgång till deras "reklam plattform". Det är fortfarande upp till utvecklarna att ha med reklam eller inte.