Alla beställda Playstation 5:or hos Webhallen har levererats

Robot
Alla beställda Playstation 5:or hos Webhallen har levererats

Flera återförsäljare tycks ha fått in konsoler.

#elgiganten, #netonnet, #playstation-5, #webhallen


Medlem

Kollade alla och slut hos alla…..

Har inte bråttom och köpa men skulle nog tagit en om man kunde köpa i lugn o ro

Men verkar inte vara så än

Medlem

Jag ska erkänna att jag har budat 2 gånger på begagnade PlayStation 5 konsoler. 1 gång via SweClockers forum där jag bjöd 7000:-. Den gick för över 8000:- till slut. Sedan budade jag på en maskin på Tradera för 7900:- o jag missade den med 100:- då den gick för 8 lax precis. Var alldeles för desperat där ett tag. Nu är jag bara sne när jag ser alla dessa sjuka priser.

Jag kommer INTE att stödja dessa fucking säljare utan väntar tills jag får köpa nytt från en riktig säljare som Media Markt, NetOnNet eller ElGiganten till det ordinarie riktpriset. FucQ scalpers!!!


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Fick tag på en ps5 ca 2 veckor efter ff7 intergrade utannonserades. Så två veckor tog det.

Quake-konnässsör

Känns som det inte är någon panik att köpa, man får väl mer och spela när man väl bestämmer sig att köpa en.

Men lite sugen är man nog att köra de lite äldre ps4 spelen i 60fps. Men är ingen ursäkt för mig att köpa det ännu.

Final Fantasy 16 ser jag fram emot, kanske blir att köp till det släppet.

Men roligt att webhallen har kunnat leverera till alla, förmodligen är det kanske några som har dubbletter nu. En bekant beställde på tre ställen, har fått alla, sålt dem vidare till andra. Vet inte om han var snäll eller dum när han sålde dem för samma pris han köpte dem. Samtidigt är det den mentaliteten som förhindrar att folk kan sälja dem för hutlösa summor pengar.

Medlem

Hade en bokning där från Januari 2020 men tyckte de skötte det så ruskigt dåligt. Kom som tur över en maskin från El Giganten i November precis vid lansering.

Medlem
Skrivet av heady89:

Hade en bokning där från Januari 2020 men tyckte de skötte det så ruskigt dåligt. Kom som tur över en maskin från El Giganten i November precis vid lansering.

Jag är genuint intresserad av vad de gjorde som var dåligt. Mest för att alla upplevelser är bra/viktiga för det kan hjälpa en i egna framtida köp.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Gick in på Mediamarkt och Elgiganten i Norrköping igår för att kolla ifall man hade turen att det skulle ligga någon ps5 och damma.
Både Ps5- och Series X-hyllorna gapade tomma, dock så låg det säkert en 25 st Series S som ingen verkar intresserad av i båda butikerna...

Medlem

Tråkigt när det är så många som vill köpa en PS5:a som inte kan få tag på en. Sen kunde nog inte Sony förutse varken komponentbristen eller att suget skulle vara så stort. Hoppas verkligen att det reder ut sig i år iaf men det ser lite dystert ut.


signatur

PSN: Swede_78

Inaktiv

Det ska väl vara brist på enher minst till 2022 pga komponentbrist har jag för mig att jag läst? Kommer inte ihåg om det var på FZ eller GR.
Lite ond cirkel när efterfrågan är större än tillgång, skapar bara ännu mer efterfråga pga hype och stress.

Fick sälja min pga att jag inte klarade av jojjen men fick tag på en xsx bara en vecka senare. Fast egentligen ingen stress, finns nästan inga spel ändå till nya enheterna. Känns som om de korta laddningstiderna är stora grejen med next gen än så länge, det om något är grymt bra.

Medlem

Webhallen verkar dock inte ens ha "konsol" kvar som kategori under Playstation 5?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Webhallen verkar dock inte ens ha "konsol" kvar som kategori under Playstation 5?

Den kategorin försvinner när dom är slutsålda. Lyckades köpa en för två timmar sedan ungefär. Dessförinnan var det helt tomt där.

Medlem

Varför kan man inte bara få förhandsboka?
Orka med lotteri eller att man måste hänga på låset så fort det kommer in i lager.

Låt mig trycka på boka/beställ sen så får den butiken leverera vartefter bokningarna kommer in.

Medlem
Skrivet av JaoL:

Varför kan man inte bara få förhandsboka?
Orka med lotteri eller att man måste hänga på låset så fort det kommer in i lager.

Låt mig trycka på boka/beställ sen så får den butiken leverera vartefter bokningarna kommer in.

Det skulle bli överbokningar som återförsäljarna enligt lag är skyldiga att så så småningom leverera och till det pris som avtalades. Höjer tillverkaren priset så blir det återförsäljaren som får ta smällen.

Medlem
Skrivet av Mariva:

Tråkigt när det är så många som vill köpa en PS5:a som inte kan få tag på en. Sen kunde nog inte Sony förutse varken komponentbristen eller att suget skulle vara så stort. Hoppas verkligen att det reder ut sig i år iaf men det ser lite dystert ut.

Fast att suget skulle vara stort borde SONY veta. Det blir större efterfrågan inför varje ny konsolgeneration.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Om det tar över ett halvår att leverera förbokningarna kanske man ska fundera lite över hur många förbokningar man ska ta emot.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om det tar över ett halvår att leverera förbokningarna kanske man ska fundera lite över hur många förbokningar man ska ta emot.

Vill påstå att det är svårt att ta hänsyn till en pandemi när man tar emot förbokningar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av grensman:

Den kategorin försvinner när dom är slutsålda. Lyckades köpa en för två timmar sedan ungefär. Dessförinnan var det helt tomt där.

Fast de (standard och digital) har ju legat uppe och istället för "köp nu" haft "meddela mig" så att de bara försvinner är ju nytt. Varför inte ha kvar produkterna bara istället?

Skribent

Jag funderar lite här. Alla konsoler som blivit scalpade, räknas det som försäljning för Sony? Menar en såld konsol är en såld konsol oavsett om den går till ett scalper-as eller normal köpare?

Tänker att det borde bli rejält med slask i leken med deras försäljningssiffror om skalperade konsoler räknas. Samtidigt kan jag inte se hur de ens kan ha kontroll över hur många som köpts av scalpers? Menar om det på papper står att de sålt x antal konsoler men häften av dem ligger hos något as på ett lager som säljs på Ebay för överpris.

Scalpersmarkanden är i alla fall ett jävla problem som de måste få bukt med på något sätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Undrar när Webhallen skulle varit klara med sina förhandsbokningar om inte många hade bokat av för att de fått tag på konsolen på annat håll. 2022?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vill påstå att det är svårt att ta hänsyn till en pandemi när man tar emot förbokningar.

I detta fall tog man emot förbokningar långt innan produkten var presenterad.

De vet också ungefär hur många konsoler man brukar kunna få in till lanseringar och månaderna efter.

När man börjar nå nivåer som är långt över vad som är realistiskt att få in på ett tag kanske man bör dra i handbromsen?

Medlem
Skrivet av Margy:

I detta fall tog man emot förbokningar långt innan produkten var presenterad.

De vet också ungefär hur många konsoler man brukar kunna få in till lanseringar och månaderna efter.

När man börjar nå nivåer som är långt över vad som är realistiskt att få in på ett tag kanske man bör dra i handbromsen?

Hur kan man veta hur många konsolerna man brukar få in vid en release? Alla releaser ser olika ut?

Man kanske trodde att man skulle få ett visst antal, men sedan kom Corona och begränsade tillgången.

Men håller med om att lärdomen här bör vara att dra i handbromsen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av almblad:

Känns som det inte är någon panik att köpa, man får väl mer och spela när man väl bestämmer sig att köpa en.

Men lite sugen är man nog att köra de lite äldre ps4 spelen i 60fps. Men är ingen ursäkt för mig att köpa det ännu.

Final Fantasy 16 ser jag fram emot, kanske blir att köp till det släppet.

Men roligt att webhallen har kunnat leverera till alla, förmodligen är det kanske några som har dubbletter nu. En bekant beställde på tre ställen, har fått alla, sålt dem vidare till andra. Vet inte om han var snäll eller dum när han sålde dem för samma pris han köpte dem. Samtidigt är det den mentaliteten som förhindrar att folk kan sälja dem för hutlösa summor pengar.

Det är bara spel som det kommit PS5 versioner av det är 60fps i. Så om du t.ex tror att det helt plötsligt blivit 60 i typ RDR 2 eller något annat äldre spel så tror du fel. Fast det är inga fps drops nu i saint denis som det kunde bli på PS4 men det är låst vid 30. Fast jag hoppas dom uppgraderar fler äldre spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Folk som haft ps5 a ett tag, är ni nöjda? För någon som har en bra PC får man ut något extra kul?

Avstängd
Skrivet av Todilo:

Folk som haft ps5 a ett tag, är ni nöjda? För någon som har en bra PC får man ut något extra kul?

Ja jag är riktigt nöjd.

Ja du får ju alla exklusiva titlar som finns till playstation. Det är väl det enda du får om du nu har en bra PC.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag funderar lite här. Alla konsoler som blivit scalpade, räknas det som försäljning för Sony? Menar en såld konsol är en såld konsol oavsett om den går till ett scalper-as eller normal köpare?

Tänker att det borde bli rejält med slask i leken med deras försäljningssiffror om skalperade konsoler räknas. Samtidigt kan jag inte se hur de ens kan ha kontroll över hur många som köpts av scalpers? Menar om det på papper står att de sålt x antal konsoler men häften av dem ligger hos något as på ett lager som säljs på Ebay för överpris.

Scalpersmarkanden är i alla fall ett jävla problem som de måste få bukt med på något sätt.

En såld enhet är väl en såld enhet, oavsett köparens moraliska kompass. Menar du att de borde räkna försäljningssiffra efter hur många som spelar på konsolerna?

Många köper burkmat och förvarar i skafferiet istället för att äta direkt, är inte det lite samma grej?

Håller med om scalpers för övrigt, nu försvinner snart deras marknad när folk kan köpa enheter i butik med riktig garanti dessutom.

Medlem

Kul för alla som bokat, då kanske alla andra kan köpa sen:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har haft chans att köpa men väntar. Den hade bara stått och samlat damm. Inte ett enda spel att spela än i dagsläget.

Skribent
Skrivet av mnordin:

En såld enhet är väl en såld enhet, oavsett köparens moraliska kompass. Menar du att de borde räkna försäljningssiffra efter hur många som spelar på konsolerna?

Många köper burkmat och förvarar i skafferiet istället för att äta direkt, är inte det lite samma grej?

Håller med om scalpers för övrigt, nu försvinner snart deras marknad när folk kan köpa enheter i butik med riktig garanti dessutom.

Ja precis, det jag också tänker. När Sony går ut med sina försäljningssiffror blir det ju skevt då vi inte vet hur många konsoler som faktiskt sålts på "riktigt". Samt att de själva inte heller vet hur många som faktiskt har en konsol hemma.

Var bara en reflektion egentligen, för jag tänker ju att de inte heller på något vis har koll på, som du säger, den moraliska kompassen för köparen. Om de nu inte kan mäta genom att se hur många playstationkonton som loggat in på en PS5?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja precis, det jag också tänker. När Sony går ut med sina försäljningssiffror blir det ju skevt då vi inte vet hur många konsoler som faktiskt sålts på "riktigt".

Det är ju inte direkt så att "scalpers" sitter och bygger på sig lager av konsoler hemma.

Denna verksamhet pågår bara så länge man snabbt kan sälja enheter dyrare än vad man köpt dem för.

"Scalpers" är bara en väldigt tillfällig fördröjning för en konsol att nå en slutkund.

12
Skriv svar