Nintendo, skippa vapenslitaget i Breath of the Wild 2

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag tycker att Botw är extremt generiskt eftersom de tog bort allting som gör Zelda till vad det är. Har inga problem med nya saker, men ingenting de har gjort i det spelet är bättre än något de har gjort tidigare. Så jag tror att jag skippar uppföljaren helt. Vapenslitaget är inte det största problemet, men det gör absolut inte saken bättre.

Alltså, det fanns väl några sura gubbar som tänkte samma sak när ocarina of time kom ut.

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, det fanns väl några sura gubbar som tänkte samma sak när ocarina of time kom ut.

Yes, så fort man inte håller med majoriteten så är man en sur gubbe. Det är bekant.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Problemet för mig var att "vapenslitaget" förstörde upptäckarlustan istället för att uppmuntra den.
Det var inget roligt att ta sig an ett gäng fiender på ett kreativt sätt eftersom du gick minus på det.
Det var inget roligt att hitta vapen eftersom de var förbrukningsvaror som försvann lika snabbt.

Det finns massor av alternativa sätt de skulle kunna använt sig av för att att tvinga spelaren att använda olika vapen om de hade velat.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag tycker att Botw är extremt generiskt eftersom de tog bort allting som gör Zelda till vad det är. Har inga problem med nya saker, men ingenting de har gjort i det spelet är bättre än något de har gjort tidigare. Så jag tror att jag skippar uppföljaren helt. Vapenslitaget är inte det största problemet, men det gör absolut inte saken bättre.

Jag håller med helt. Det var absolut ett extremt generiskt äventyrsspel.

De försökte kopiera för många andra spel utan att tillföra någonting nytt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jag håller med helt. Det var absolut ett extremt generiskt äventyrsspel.

De försökte kopiera för många andra spel utan att tillföra någonting nytt.

Inte något nytt? Det bästa open world gameplayet i mitt tycke.
Du har klättringen och glidaren vilket gör utforskandet unikt, världen med olika väderlek(måste ha rätt kläder eller värma sig med eld i kylan, du får svårt att klättra i regn, måste ha tak över huvudet eller inte bära något metalliskt när det åskar. Du kan hugga ned träd, elda upp ängar, matlagningen, tämja hästar, gameplayet med fysikmotorn med dina powers är grymt, beastsen som är stora rörliga pussel, en massa mini shrines som är mindre pussel.
Tycker inte det liknar något annat open world spel.

Medlem

Jag tycker att det fanns gott om vapen och när man hade anpassat sig till spelmekaniken så var det inte så farligt. Det gjorde faktiskt att man provade flera typer av vapen än vad i alla fall jag annars hade gjort. Hade de bara lagt in en funktion där man kunde reparera vissa typer av utrustning så hade jag inte stört mig på det alls. Är i det stora hela neutral i frågan.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Inte något nytt? Det bästa open world gameplayet i mitt tycke.
Du har klättringen och glidaren vilket gör utforskandet unikt, världen med olika väderlek(måste ha rätt kläder eller värma sig med eld i kylan, du får svårt att klättra i regn, måste ha tak över huvudet eller inte bära något metalliskt när det åskar. Du kan hugga ned träd, elda upp ängar, matlagningen, tämja hästar, gameplayet med fysikmotorn med dina powers är grymt, beastsen som är stora rörliga pussel, en massa mini shrines som är mindre pussel.
Tycker inte det liknar något annat open world spel.

Precis, något nytt... Du listar en massa saker, men försök nu lista något som inte redan gjorts i andra spel, som sagt...

edit: De försökte implementera en massa olika system, men lyckades inte göra något av dem särskilt bra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Precis, något nytt... Du listar en massa saker, men försök nu lista något som inte redan gjorts i andra spel, som sagt...

edit: De försökte implementera en massa olika system, men lyckades inte göra något av dem särskilt bra.

I vilka andra spel kan man klättra upp för vertikala bergsväggar eller upp i träd?
I vilka andra spel måste man ha varma kläder för att inte frysa ihjäl alternativt värma sig vid eldar eller äta starka chilirätter?
I vilka andra spel kan man ha ihjäl fiender genom att rulla ned stenbumlingar på dem? Eller rida på en häst, kasta sig av hästen, skjuta pilar i luften i slow motion, landa på sin sköld och sköldsurfa ned för en backe, hoppa och fånga en uppvind med sin glidare etc.
Tycker inte det finns något open world spel som ens kommer i närheten av harmonin av olika gameplaysystem som BotW har.

Medlem

Enda anledningen till att jag inte har emulerat BotW än är att jag stör mig så fruktansvärt på vapen som går sönder stup i kvarten.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

I vilka andra spel kan man klättra upp för vertikala bergsväggar eller upp i träd?
I vilka andra spel måste man ha varma kläder för att inte frysa ihjäl alternativt värma sig vid eldar eller äta starka chilirätter?
I vilka andra spel kan man ha ihjäl fiender genom att rulla ned stenbumlingar på dem? Eller rida på en häst, kasta sig av hästen, skjuta pilar i luften i slow motion, landa på sin sköld och sköldsurfa ned för en backe, hoppa och fånga en uppvind med sin glidare etc.
Tycker inte det finns något open world spel som ens kommer i närheten av harmonin av olika gameplaysystem som BotW har.

I typ alla open world-spel kan du klättra på berg och träd, inte det bästa exemplet du kunde tagit upp direkt

Tänka på temperatur och mat behöver man väl göra i många survival-spel?

Att ha ihjäl fiender genom fysikmotorn (jag antar att du menar det systemet, och inte bara ett specifikt scenario?) har väl gjorts mååånga gånger förut... Half Life 2, till exempel?

Rida på en häst... Inte jätteovanligt, direkt.

Skjuta i slow motion är väl mest känt från Max Payne.

"Sköldsurfa ned för en backe", oklart om du menar systemet att generellt kunna glida ned för sluttningar, men inte heller det särskilt ovanligt. Inte minst i open world-spel.

Glidare har också gjorts förut. bara att google för exempel.

Som sagt, de har försökt ta inspiration från många andra spel, istället för att försöka implementera några färre system bra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Edit: Äsch, Dunder hann före

Skrivet av anon_306295:

I vilka andra spel kan man klättra upp för vertikala bergsväggar eller upp i träd?

Uncharted, Horizon: Zero Dawn, Assassin's Creed mfl. Dock inte träd.

Skrivet av anon_306295:

I vilka andra spel måste man ha varma kläder för att inte frysa ihjäl alternativt värma sig vid eldar eller äta starka chilirätter?

Rust och praktiskt taget varenda survival open world som liknar det spelet.

Skrivet av anon_306295:

I vilka andra spel kan man ha ihjäl fiender genom att rulla ned stenbumlingar på dem? Eller rida på en häst, kasta sig av hästen, skjuta pilar i luften i slow motion, landa på sin sköld och sköldsurfa ned för en backe, hoppa och fånga en uppvind med sin glidare etc.

I Horizon: Zero Dawn kan man rulla stenbumlingar/träd på fiender, hoppa av robotdjur och skjuta pilar i slow motion. Glidflygning finns i många spel, exempelvis flera tidigare Zeldaspel. I Mario 64 kan man sköldsurfa.

Det är vad jag på rak arm kan komma på. Kan garanterat komma på fler exempel, men det spelar ingen större roll. Det är inte särskilt mycket som faktiskt är nytt i det spelet och det är precis som @Dunder nämner bara en massa ihopslängda idéer som egentligen inte tillför något till den serien. Överlag är spelet likt väldigt många andra, men inte särskilt likt tidigare Zeldaspel. Vilket är anledningen till varför jag personligen inte gillar Botw.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

I typ alla open world-spel kan du klättra på berg och träd, inte det bästa exemplet du kunde tagit upp direkt

Nu ljuger du bara. Nämn några?

Skrivet av Dunder:

Tänka på temperatur och mat behöver man väl göra i många survival-spel?

I vilka spel du spelat måste man tänka på temperatur? jag skrev att överleva kyla genom att ha rätt kläder på sig, vara nära eld eller äta mat som gör dig köldtålig.
I hur många spel måste man akta sig för åskväder eller akta sig för regn när man klättrar?

Skrivet av Dunder:

Att ha ihjäl fiender genom fysikmotorn (jag antar att du menar det systemet, och inte bara ett specifikt scenario?) har väl gjorts mååånga gånger förut... Half Life 2, till exempel?

Jag menar ta hjälp av den interaktiva världen och fysiken i ett open world spel för att ha ihjäl fiender.

Skrivet av Dunder:

Rida på en häst... Inte jätteovanligt, direkt.

Skjuta i slow motion är väl mest känt från Max Payne.

Jag snackar inte om att rida på en häst eller skjuta i slow motion. Jag pratar om gameplayet i sig.

Skrivet av Dunder:

"Sköldsurfa ned för en backe", oklart om du menar systemet att generellt kunna glida ned för sluttningar, men inte heller det särskilt ovanligt. Inte minst i open world-spel.

Jag menar att kunna ställa sig på sin sköld och åka ned för sluttningar. I vilka spel menar du att man kan glida ned för sluttningar?

Skrivet av Metroid:

Edit: Äsch, Dunder hann före

Uncharted, Horizon: Zero Dawn, Assassin's Creed mfl. Dock inte träd.
Rust och praktiskt taget varenda survival open world som liknar det spelet.I Horizon: Zero Dawn kan man rulla stenbumlingar/träd på fiender, hoppa av robotdjur och skjuta pilar i slow motion. Glidflygning finns i många spel, exempelvis flera tidigare Zeldaspel. I Mario 64 kan man sköldsurfa.

Det är vad jag på rak arm kan komma på. Kan garanterat komma på fler exempel, men det spelar ingen större roll. Det är inte särskilt mycket som faktiskt är nytt i det spelet och det är precis som @Dunder nämner bara en massa ihopslängda idéer som egentligen inte tillför något till den serien. Överlag är spelet likt väldigt många andra, men inte särskilt likt tidigare Zeldaspel. Vilket är anledningen till varför jag personligen inte gillar Botw.

Klättringen i Assassins Creed, Horizon och liknande spel är inte lik överhuvudtaget. Där finns det färdiga avsatser man håller i och hoppar emellan. I Breath of the Wild finns det riktig klättring där man fritt kan klättra upp för alla ytor som har tillräcklig friktion och där man måste klättra till nästa lilla avsats man kan stå på innan staminan tar slut.
I Mario 64 åker man runt på ett sköldpaddsskal, det fungerar inte alls som sköldsurfingen i BotW.
Jag har inte påstått att glidflygning är något nytt.

Det låter som att inte någon av er faktiskt har spelat spelet utan låtsas ha spelat det för att kunna avfärda det.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nu ljuger du bara. Nämn några?

I vilka spel du spelat måste man tänka på temperatur? jag skrev att överleva kyla genom att ha rätt kläder på sig, vara nära eld eller äta mat som gör dig köldtålig.
I hur många spel måste man akta sig för åskväder eller akta sig för regn när man klättrar?

Jag menar ta hjälp av den interaktiva världen och fysiken i ett open world spel för att ha ihjäl fiender.

Jag snackar inte om att rida på en häst eller skjuta i slow motion. Jag pratar om gameplayet i sig.

Jag menar att kunna ställa sig på sin sköld och åka ned för sluttningar. I vilka spel menar du att man kan glida ned för sluttningar?

Klättringen i Assasins Creed, Horizon och liknande spel är inte lik överhuvudtaget. Där finns det färdiga avsatser man håller i och hoppar emellan. I Breath of the Wild finns det riktig klättring där man fritt kan klättra upp för alla ytor som har tillräcklig friktion och där man måste klättra till nästa lilla avsats man kan stå på innan staminan tar slut.
I Mario 64 åker man runt på ett sköldpaddsskal, det fungerar inte alls som sköldsurfingen i BotW.
Jag har inte påstått att glidflygning är något nytt.

Det låter som att inte någon av er faktiskt har spelat spelet utan låtsas ha spelat det för att kunna avfärda det.

Du frågade vilka spel som hade detta och jag svarade. Bara för att det inte är 100% identiskt betyder det inte att det är något helt nytt. Min poäng är att alla saker du nämnde har gjorts tidigare i någon form. Resten känns mer som löjliga petitesser och ordmärkande.

Jag kan skicka en bild där jag håller upp mitt spel mot skärmen, inloggad här på FZ om du inte tror mig.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Du frågade vilka spel som hade detta och jag svarade. Bara för att det inte är 100% identiskt betyder det inte att det är något helt nytt. Min poäng är att alla saker du nämnde har gjorts tidigare i någon form. Resten känns mer som löjliga petitesser och ordmärkande.

Jag kan skicka en bild där jag håller upp mitt spel mot skärmen, inloggad här på FZ om du inte tror mig.

Okej, din poäng stämmer inte då för allt har inte gjorts förut. T.ex. klättringen.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Okej, din poäng stämmer inte då för allt har inte gjorts förut. T.ex. klättringen.

Nu märker du ord igen. Klättring finns i många spel, däremot varierar sättet du klättrar på i olika spel, men att kalla det något nytt är en definitionsfråga. Alla spel har förmodligen någon unik aspekt, annars skulle vi ju inte uppskatta dem. Ändå är igenkänningsfaktorn enorm för de flesta spelare vilken genre du än tittar på. Vill du fortsätta hänga upp dig på småsaker, eller kan vi gå vidare?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Nu märker du ord igen. Klättring finns i många spel, däremot varierar sättet du klättrar på i olika spel, men att kalla det något nytt är en definitionsfråga. Alla spel har förmodligen någon unik aspekt, annars skulle vi ju inte uppskatta dem. Ändå är igenkänningsfaktorn enorm för de flesta spelare vilken genre du än tittar på. Vill du fortsätta hänga upp dig på småsaker, eller kan vi gå vidare?

Fast du går in i argumentet att allt har gjorts förut, och då finns det ju inget nytt i något spel.

Måste hålla med Pecman om att klättringen i breath of the wild är rätt så unik, inte för att det är en teknisk lösning, men för att de designade världen med tanken att allt (förut dungeons) ska klättras.

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Nu märker du ord igen. Klättring finns i många spel, däremot varierar sättet du klättrar på i olika spel, men att kalla det något nytt är en definitionsfråga. Alla spel har förmodligen någon unik aspekt, annars skulle vi ju inte uppskatta dem. Ändå är igenkänningsfaktorn enorm för de flesta spelare vilken genre du än tittar på. Vill du fortsätta hänga upp dig på småsaker, eller kan vi gå vidare?

Jag märker inga ord. Det är du som påstår att klättringen i BotW inte är något nytt för att man kunnat klättra i andra spel. Sanningen är att det är helt olika spelsystem och aktiviteter, det är bara att man kan kalla handlingen karaktären utför för samma ord.
Ice climbers fanns på NES liksom. Med den logiken har inga spel gjort något nytt med klättring sedan dess.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag märker inga ord. Det är du som påstår att klättringen i BotW inte är något nytt för att man kunnat klättra i andra spel. Sanningen är att det är helt olika spelsystem och aktiviteter, det är bara att man kan kalla handlingen karaktären utför för samma ord.
Ice climbers fanns på NES liksom. Med den logiken har inga spel gjort något nytt med klättring sedan dess.

Just klättringen är ett väldigt konstigt exempel att ta upp då man kan klättra i mängder av spel. Vad är det som är så unikt med klättringen i BotW jämfört med all annan klättring i spel? Är det uthållighetsmätaren du tänker på?

Det finns så många andra exempel du kunde tagit upp om du hade haft en poäng att bevisa


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Just klättringen är ett väldigt konstigt exempel att ta upp då man kan klättra i mängder av spel. Vad är det som är så unikt med klättringen i BotW jämfört med all annan klättring i spel? Är det uthållighetsmätaren du tänker på?

Det finns så många andra exempel du kunde tagit upp om du hade haft en poäng att bevisa

Det som är unikt enligt mig är att det fungerar som riktig klättring, det som på engelska kallas rock climbing. Så länge en yta har ojämnheter kan du klättra på den.
I spelet ligger dock ojämnheterna gömda i texturerna så Links klättring blir en slags generalisering av hur det egentligen skulle gå till.
Detta skiljer sig från andra spel där man bara kastar sig mellan utplacerade avsatser.

I BotW letar man hela tiden efter den optimala vägen att klättra för att att hinna till nästa avsats man kan vila på innan staminan tar slut. Detta gör klättrandet mer organiskt och utforskandet känns mycket roligare än i de flesta andra spel då det blir en utmaning i sig att ta sig fram

Enligt mig bidrar det mycket till underhållningen av spelet att kunna klättra upp på allt kombinerat med att kunna kasta sig ut med glidaren och glida in i nya områden, i en så pass vertikal värld. Ofta ser man något intressant i fjärran och så blir det en lång resa dit och man hittar mycket nytt på vägen.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det som är unikt enligt mig är att det fungerar som riktig klättring, det som på engelska kallas rock climbing. Så länge en yta har ojämnheter kan du klättra på den.
I spelet ligger dock ojämnheterna gömda i texturerna så Links klättring blir en slags generalisering av hur det egentligen skulle gå till.
Detta skiljer sig från andra spel där man bara kastar sig mellan utplacerade avsatser.

I BotW letar man hela tiden efter den optimala vägen att klättra för att att hinna till nästa avsats man kan vila på innan staminan tar slut. Detta gör klättrandet mer organiskt och utforskandet känns mycket roligare än i de flesta andra spel då det blir en utmaning i sig att ta sig fram

Enligt mig bidrar det mycket till underhållningen av spelet att kunna klättra upp på allt kombinerat med att kunna kasta sig ut med glidaren och glida in i nya områden, i en så pass vertikal värld. Ofta ser man något intressant i fjärran och så blir det en lång resa dit och man hittar mycket nytt på vägen.

Fast det skiljer sig inte så mycket från andra spel där det funkar på i princip samma sätt. Conan Exiles t.ex. är det först jag kommer att tänka på då det är det senaste open world survival-spelet jag spelat, även om det kom ut ungefär samtidigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det är ju dock få spel som är speciellt nyskapande, hela spelhistorien är ju full av kopior av kopior där få är genuint egna. Det gör dem ju inte dåliga. Och ni har ju oresonligt höga krav på Zelda-serien om ni anser att varje inslag måste vara nyskapande och revolutionerande för att få passa in. Själv tycker jag bergsklättringen, att befrienda sin häst och mycket annat utgjorde ett sådant bestående intryck att det inte spelade någon roll om det gjorts förut - för det var så otroligt bra nu. Breath of the Wild var kanske ingen revolution av hela spelmediet, men åtminstone av spelserien The Legend of Zelda - vilket räcker för mig. & jag håller det som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är ju dock få spel som är speciellt nyskapande, hela spelhistorien är ju full av kopior av kopior där få är genuint egna. Det gör dem ju inte dåliga. Och ni har ju oresonligt höga krav på Zelda-serien om ni anser att varje inslag måste vara nyskapande och revolutionerande för att få passa in. Själv tycker jag bergsklättringen, att befrienda sin häst och mycket annat utgjorde ett sådant bestående intryck att det inte spelade någon roll om det gjorts förut - för det var så otroligt bra nu. Breath of the Wild var kanske ingen revolution av hela spelmediet, men åtminstone av spelserien The Legend of Zelda - vilket räcker för mig. & jag håller det som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts.

Visst är det så, men om man påstår att det är nyskapande borde man också kunna ge exempel på hur


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast du går in i argumentet att allt har gjorts förut, och då finns det ju inget nytt i något spel.

Måste hålla med Pecman om att klättringen i breath of the wild är rätt så unik, inte för att det är en teknisk lösning, men för att de designade världen med tanken att allt (förut dungeons) ska klättras.

Skrivet av anon_306295:

Det som är unikt enligt mig är att det fungerar som riktig klättring, det som på engelska kallas rock climbing. Så länge en yta har ojämnheter kan du klättra på den.
I spelet ligger dock ojämnheterna gömda i texturerna så Links klättring blir en slags generalisering av hur det egentligen skulle gå till.
Detta skiljer sig från andra spel där man bara kastar sig mellan utplacerade avsatser.

I BotW letar man hela tiden efter den optimala vägen att klättra för att att hinna till nästa avsats man kan vila på innan staminan tar slut. Detta gör klättrandet mer organiskt och utforskandet känns mycket roligare än i de flesta andra spel då det blir en utmaning i sig att ta sig fram

Enligt mig bidrar det mycket till underhållningen av spelet att kunna klättra upp på allt kombinerat med att kunna kasta sig ut med glidaren och glida in i nya områden, i en så pass vertikal värld. Ofta ser man något intressant i fjärran och så blir det en lång resa dit och man hittar mycket nytt på vägen.

Skrivet av Dunder:

Fast det skiljer sig inte så mycket från andra spel där det funkar på i princip samma sätt. Conan Exiles t.ex. är det först jag kommer att tänka på då det är det senaste open world survival-spelet jag spelat, även om det kom ut ungefär samtidigt.

Skrivet av Gertzy:

Det är ju dock få spel som är speciellt nyskapande, hela spelhistorien är ju full av kopior av kopior där få är genuint egna. Det gör dem ju inte dåliga. Och ni har ju oresonligt höga krav på Zelda-serien om ni anser att varje inslag måste vara nyskapande och revolutionerande för att få passa in. Själv tycker jag bergsklättringen, att befrienda sin häst och mycket annat utgjorde ett sådant bestående intryck att det inte spelade någon roll om det gjorts förut - för det var så otroligt bra nu. Breath of the Wild var kanske ingen revolution av hela spelmediet, men åtminstone av spelserien The Legend of Zelda - vilket räcker för mig. & jag håller det som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Dunder:

Visst är det så, men om man påstår att det är nyskapande borde man också kunna ge exempel på hur

Det "nyskapande" är att de tagit alla dessa element och slagit ihop dem till någonting eget. Detta är inget open world-spel i mängden utan har egen karaktär och känsla. Visst har det klättrats i andra spel, men inte som här. Tycka vad en vill om det, men att tycka det är skitspel för att det "inte gör någonting nytt" känns som sagt bara orimligt.

eld
Medlem

Nej alltså såklart, jag menade när BOTW kom ut, nu finns det ju ett flertalet exempel, med assassins creed serien när de gick till en mer genererad climbing-mekanik istället för den handbyggda, conan exiles, genshin impact, många vr-spel med fri klättring.

Och så var ju såklart både origins och BOTW under utveckling samtidigt, men det var en unik ny feature när spelet väl kom ut.

Medlem
Skrivet av eld:

Måste hålla med Pecman om att klättringen i breath of the wild är rätt så unik, inte för att det är en teknisk lösning, men för att de designade världen med tanken att allt (förut dungeons) ska klättras.

Skrivet av eld:

Nej alltså såklart, jag menade när BOTW kom ut, nu finns det ju ett flertalet exempel, med assassins creed serien när de gick till en mer genererad climbing-mekanik istället för den handbyggda, conan exiles, genshin impact, många vr-spel med fri klättring.

Och så var ju såklart både origins och BOTW under utveckling samtidigt, men det var en unik ny feature när spelet väl kom ut.

Känns bara som att du och Pecman ändrar argumentet varje gång Dunder och jag kommer med exempel. Klättring i sig är inget unikt på något sätt, klättra "fritt" är inte heller något nytt fenomen. Det finns ett spel som släpptes till SNES (minns inte vad det heter) där man också kan klättra fritt på väggar. Dock är det inget open world-spel eller i 3D. Men grejen är att jag inte argumenterar om att allting måste vara nytt i ett spel, jag tycker bara att sättet som Nintendo har lånat av andra spel + de ändringar de själva gjort från tidigare Zelda-formulan, är varför jag inte gillar Botw och förmodligen inte kommer gilla uppföljaren.

Det här med att det måste vara unikt är en missuppfattning. Men Pecman frågade bara i vilka spel man kunde klättra, hoppa från häst och skjuta pilar i slow-motion etc och då är det väldigt enkelt att ta upp exempel på spel där det redan har gjorts.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Ah, Zelda borde föralltid vara ett fyra tempel och sista boss-spel med minimala nyheter då är det bra spel ok got it.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ah, Zelda borde föralltid vara ett fyra tempel och sista boss-spel med minimala nyheter då är det bra spel ok got it.

Vet du vad det roliga är? Botw har fyra tempel och en sista boss. Inget annat Zelda har det upplägget


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Känns bara som att du och Pecman ändrar argumentet varje gång Dunder och jag kommer med exempel. Klättring i sig är inget unikt på något sätt, klättra "fritt" är inte heller något nytt fenomen. Det finns ett spel som släpptes till SNES (minns inte vad det heter) där man också kan klättra fritt på väggar. Dock är det inget open world-spel eller i 3D. Men grejen är att jag inte argumenterar om att allting måste vara nytt i ett spel, jag tycker bara att sättet som Nintendo har lånat av andra spel + de ändringar de själva gjort från tidigare Zelda-formulan, är varför jag inte gillar Botw och förmodligen inte kommer gilla uppföljaren.

Det här med att det måste vara unikt är en missuppfattning. Men Pecman frågade bara i vilka spel man kunde klättra, hoppa från häst och skjuta pilar i slow-motion etc och då är det väldigt enkelt att ta upp exempel på spel där det redan har gjorts.

Jag har spelat en hel del av dessa klättringsspel så jag vill ju såklart inte påstå att BOTW nu är unikt när det kommer till detta, men det var nyskapande när det väl kom ut, men nej det måste inte vara nytt, och BOTW tog en hel del från sina föregångare när det kom till klättring.

Men ja, det finns ju inga spel som är perfekt för alla, det är ju många som saknar gamla zelda, men även många som älskar det nya zelda, det blir ju alltid lite svårt där.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Vet du vad det roliga är? Botw har fyra tempel och en sista boss. Inget annat Zelda har det upplägget

Nu menade jag inte nödvändigtvis exakt fyra tempel, mer "några tempel" i linjärt format sen raka vägen till sista bossen. Och nej, Breath of the Wild har inte fyra tempel utan hundratals shrines (som du kan spela i vilken ordning du vill - om du ens hittar dem) och därutöver fyra devine beasts - som du också kan besegra i vilken ordning du vill. Eller inte alls. Du kan ta dig an sista bossen utan dem, men det är mycket svårare. Och du går miste av mycket utav utforskandet utav det "stora vilda" annars. Så ditt skämt visar mer på din okunskap än att Breath of the Wild är ett dåligt spel.

Skriv svar