Nintendo, skippa vapenslitaget i Breath of the Wild 2

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu menade jag inte nödvändigtvis exakt fyra tempel, mer "några tempel" i linjärt format sen raka vägen till sista bossen. Och nej, Breath of the Wild har inte fyra tempel utan hundratals shrines (som du kan spela i vilken ordning du vill - om du ens hittar dem) och därutöver fyra devine beasts - som du också kan besegra i vilken ordning du vill. Eller inte alls. Du kan ta dig an sista bossen utan dem, men det är mycket svårare. Och du går miste av mycket utav utforskandet utav det "stora vilda" annars. Så ditt skämt visar mer på din okunskap än att Breath of the Wild är ett dåligt spel.

Du måste inte göra dungeons i en enda ordning i de tre första Zeldaspelen och du kan röra dig fritt precis var du vill i världen (med vissa undantag). Alla tidigare spel hade olika element, antal dungeons etc, men de hade alla något gemensamt. Botw är det enda spelet i den serien som inte följer samma röda tråd. Shrines är inte dungeons, det finns goda skäl till varför det kallas som det gör. Bara för att jag inte tycker som du är jag okunnig? Du behöver nog tänka om din logik lite.

Här sätter jag dock punkt. Finns ingen mening med att fortsätta den här diskussionen. Tyck som du vill, det är okej.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Vet du vad det roliga är? Botw har fyra tempel och en sista boss. Inget annat Zelda har det upplägget

Och över hundra shrines samt diverse minibossar utspridda i världen. Visst saknade jag absolut fler traditionella tempel, men BOTW hade ju, som namnet gärna skvallrar om, en fokus på overworlden.

Medlem
Skrivet av eld:

Och över hundra shrines samt diverse minibossar utspridda i världen. Visst saknade jag absolut fler traditionella tempel, men BOTW hade ju, som namnet gärna skvallrar om, en fokus på overworlden.

https://zeldauniverse.net/forums/Attachment/11777-Ocarina-of-...

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/KceD0Pe4BiIQ_jn2PXwJArGRATo=/...

Shrines är en av de mest meningslösa och ointressanta sakerna de har lagt till. Jag förstår inte vad det var för fel på formulan som den var. Man kan väl bygga ut ett spel och lägga till många nyheter utan att helt gå ifrån sin stil? De har ju bevisat så många gånger att det går att göra ett spel som känns fräscht, men ändå välbekant. Jag är absolut inte emot att man testar nya saker, tvärtom, däremot fastnade jag för Zelda och dess upplägg av en anledning.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Shrines är en av de mest meningslösa och ointressanta sakerna de har lagt till. Jag förstår inte vad det var för fel på formulan som den var. Man kan väl bygga ut ett spel och lägga till många nyheter utan att helt gå ifrån sin stil? De har ju bevisat så många gånger att det går att göra ett spel som känns fräscht, men ändå välbekant. Jag är absolut inte emot att man testar nya saker, tvärtom, däremot fastnade jag för Zelda och dess upplägg av en anledning.

Fast breath of the wilds populäritet skvallrar väl om att de absolut tog rätt riktning med spelet, och då pratar jag inte bara om nya fans, även gamla fans älskar spelet.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast breath of the wilds populäritet skvallrar väl om att de absolut tog rätt riktning med spelet, och då pratar jag inte bara om nya fans, även gamla fans älskar spelet.

När jag hör argumenten om varför folk gillar de stora ändringarna får jag snarare ett intryck av att de flesta hellre vill spela något annat än Zelda. Sedan är väl forum till för att diskutera saker, inte bara ryggdunka och tycka likadant?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Shrines är en av de mest meningslösa och ointressanta sakerna de har lagt till. Jag förstår inte vad det var för fel på formulan som den var. Man kan väl bygga ut ett spel och lägga till många nyheter utan att helt gå ifrån sin stil? De har ju bevisat så många gånger att det går att göra ett spel som känns fräscht, men ändå välbekant. Jag är absolut inte emot att man testar nya saker, tvärtom, däremot fastnade jag för Zelda och dess upplägg av en anledning.

Shrines är det jag tycker om mest i Botw, helt fantastiskt kul, framför allt när man gjort hälften av dem och de var svårare att hitta, det var en härlig känsla när man hittade ett. För övrigt så är ju Botw ett väldigt innovativt open World spel men vi drar inte upp den diskussionen igen, vi vet att du inte tycker det.

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

När jag hör argumenten om varför folk gillar de stora ändringarna får jag snarare ett intryck av att de flesta hellre vill spela något annat än Zelda. Sedan är väl forum till för att diskutera saker, inte bara ryggdunka och tycka likadant?

Det går att ha båda sakerna, även de som älskade spelet hade ju velat har mer än bara 4 tempel, så förhoppningsvis så kommer det finns fler i uppföljaren, men jag vet inte så många som ogillade shrines, eller den öppna världen, det var väldigt fritt, otroligt frivilligt och lät dig ta in allt i din egen takt.

Nej jag har inget emot att prata för och emot breath of the wild, det är ju ändå ett intressant ämne. Det blir ju lite konstigt dock med extremen att breath of the wild inte känns som ett zelda-spel, det är ju absolut zelda-spel rakt igenom, gameplayet är ju absolut där, det råkara bara balansera content på ett helt annat sätt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det "nyskapande" är att de tagit alla dessa element och slagit ihop dem till någonting eget. Detta är inget open world-spel i mängden utan har egen karaktär och känsla. Visst har det klättrats i andra spel, men inte som här. Tycka vad en vill om det, men att tycka det är skitspel för att det "inte gör någonting nytt" känns som sagt bara orimligt.

Fast nu har du inte läst hela diskussionen. Mitt första inlägg handlade om att de kopierat en massa system från andra spel och inte lyckats göra något av dem bra, sen att de utöver dessa inte lagt till något direkt nytt.

Sen ändrades diskussionen till att det är så himla nyskapande, vilket såklart är enkelt motbevisat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av eld:

Det går att ha båda sakerna, även de som älskade spelet hade ju velat har mer än bara 4 tempel, så förhoppningsvis så kommer det finns fler i uppföljaren, men jag vet inte så många som ogillade shrines, eller den öppna världen, det var väldigt fritt, otroligt frivilligt och lät dig ta in allt i din egen takt.

Nej jag har inget emot att prata för och emot breath of the wild, det är ju ändå ett intressant ämne. Det blir ju lite konstigt dock med extremen att breath of the wild inte känns som ett zelda-spel, det är ju absolut zelda-spel rakt igenom, gameplayet är ju absolut där, det råkara bara balansera content på ett helt annat sätt.

Jag tycker att en klockren jämförelse är Metroid: Other M. Det förklarar exakt hur jag ser på Botw.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Är ändå förvånad att så många som 70% tycker vapenslitaget systemet är dåligt i Botw tycker annars att spelet alltid annars lovordas för allt inklusive det systemet som ska "uppmuntra att testa olika vapen" enligt dom som försvarar det.

Självt tycker jag att Botw hade en bra spelmotor där dom olika fysik och vädersystemen var väldigt samspelta och gav möjligheter till experimentering för dom som gillar det. Men resten av spelet verkar vara designat med en mängd "designmisstag" som är resultat av idén att man ska kunna ta sig till sista bossen direkt när spelet börjar.

Problem: Man tar sig till sista bossen där vi har starkare vapen för det är ett svårare område. Tänk om någon tar vapnet därifrån och förstör svårigheten i resten av spelet?
Lösning: Alla vapen går sönder på 5 slag

Problem: alla vapen går sönder på 5 slag så man blir snabbt utan vapen
Lösning: Expandera hur många vapen du kan ha samtidigt genom att hitta en miljard korokseeds överallt på kartan. Se till att man får se en rolig dans när man gör det för att hitta random grejer är inte särskilt kul.

Problem: Eftersom vi vill att man ska kunna ta sig överallt utan begränsning inklusive sista bossen så kan vi inte ha dungeons med begränsningar likt systemet i metroid och vissa tidigare zelda spel.
Lösning: Gör en massa minidungeons, som vi kallar shrines med tråkiga pussel som inte kräver speciell gear för att ta sig vidare. Men man måste använda gyrot i vissa av dom, för att reta dom som använder pro-kontrollers. För dom jävlarna ska inte få spela spelet som dom vill.

Ja ni förstår min poäng och givetvis är min åsikt förstärkt av att jag tycker spelet är enormt tråkigt och inte alls lika bra som några av dom tidigare spelen. Men det är som med allt annat, det som specifikt jag ogillar tycker någon annan är det bästa som hänt serien. Vi får väl se om dom hittar en slags medelväg där dom kan ta bort några av systemen som i min mening och dom som delar den förstör hela spelupplevelsen eller om dom kommer fortsätta och tillfredsställa den gruppen som älskade Botw, för det var väldigt många som gillade spelet och det är kul för dom

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag tycker att en klockren jämförelse är Metroid: Other M. Det förklarar exakt hur jag ser på Botw.

Daggerfall -> Morrowind

A link to the past -> Ocarina of time

Super metroid -> Metroid prime

Stora ändringar, annorlunda, men inte en sämre upplevelse.

Om du kände för att köra other M som exempel så hade du kunnat köra till med federation force för att få det att svida lite extra mycket!

Medlem
Skrivet av eld:

Daggerfall -> Morrowind

A link to the past -> Ocarina of time

Super metroid -> Metroid prime

Stora ändringar, annorlunda, men inte en sämre upplevelse.

Om du kände för att köra other M som exempel så hade du kunnat köra till med federation force för att få det att svida lite extra mycket!

Du har rätt, jag borde ha använt Federation Force som ett exempel. Så blir det nästa gång


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag håller med helt. Det var absolut ett extremt generiskt äventyrsspel.

De försökte kopiera för många andra spel utan att tillföra någonting nytt.

Skrivet av Dunder:

Fast nu har du inte läst hela diskussionen. Mitt första inlägg handlade om att de kopierat en massa system från andra spel och inte lyckats göra något av dem bra, sen att de utöver dessa inte lagt till något direkt nytt.

Sen ändrades diskussionen till att det är så himla nyskapande, vilket såklart är enkelt motbevisat.

Av första inlägget låter det på dig som att det antingen är totalt revolutionerande i alla aspekter, eller är rent skit.
Själv skulle jag påstå att att även om beståndsdelarna må vara inspirerade av andra spel, så är helheten så välgjord att det ändå känns som det gjorts med egen själ och känsla. Jag bryr mig inte om jag kunnat laga mat, undfly åskväder eller bli vän med en häst för att göra den till din i andra spel när det är så himla bra gjort här. Visst, det verkar inte du tycka, vilket är fine - men det känns som det ställs så orimligt höga krav på Zelda-serien, för andra spel hyllas ju nästan nästan av att de kopierar gameplay av äldre uppskattade spel. Men nu blir det rent skit som inte är värd att ta i med tång? Tycker det är orättvist bara.

Medlem
Skrivet av eld:

Daggerfall -> Morrowind

A link to the past -> Ocarina of time

Super metroid -> Metroid prime

Stora ändringar, annorlunda, men inte en sämre upplevelse.

Om du kände för att köra other M som exempel så hade du kunnat köra till med federation force för att få det att svida lite extra mycket!

Nej, nej. Metroid Prime är ju bästa i serien

Skägg.
10 Chambers

Rensat på lite käbbel. Håll er i skinnet.


signatur
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Av första inlägget låter det på dig som att det antingen är totalt revolutionerande i alla aspekter, eller är rent skit.
Själv skulle jag påstå att att även om beståndsdelarna må vara inspirerade av andra spel, så är helheten så välgjord att det ändå känns som det gjorts med egen själ och känsla. Jag bryr mig inte om jag kunnat laga mat, undfly åskväder eller bli vän med en häst för att göra den till din i andra spel när det är så himla bra gjort här. Visst, det verkar inte du tycka, vilket är fine - men det känns som det ställs så orimligt höga krav på Zelda-serien, för andra spel hyllas ju nästan nästan av att de kopierar gameplay av äldre uppskattade spel. Men nu blir det rent skit som inte är värd att ta i med tång? Tycker det är orättvist bara.

Du missade första inlägget,

Skrivet av Dunder:

I princip alla system i BotW var hyfsat kassa, i ärlighetens namn.

Jag ställer inga krav alls på Zelda-serien då jag inte spelar dem längre. Jag försökte med BotW då det är synd att Switch:en bara ligger och samlar damm, men magin från de äldre spelen i serien existerade inte i BotW.

Som sagt, det handlade från början om att de försökte göra allt, och inte lyckades göra något bra, istället för att satsa på några få system och göra dem väl.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Rensat på lite käbbel. Håll er i skinnet.

Nu förstår jag inte alls vad du menar


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag tror att det hade vart lättare att undvika den tråkiga tonen som uppstår om man skriver, en gång bara, ”detta är min uppfattning”, och inte utrycka sig som om att något ÄR på ett sätt. Det kan tyckas att det borde vara underförstått men det kan vara svårt i skrift. Min tanke bara. Så jag säger så här, Botw är världens bästa spel, enligt mig.😊

Medlem
Skrivet av Dunder:

Du missade första inlägget,

Jag ställer inga krav alls på Zelda-serien då jag inte spelar dem längre. Jag försökte med BotW då det är synd att Switch:en bara ligger och samlar damm, men magin från de äldre spelen i serien existerade inte i BotW.

Som sagt, det handlade från början om att de försökte göra allt, och inte lyckades göra något bra, istället för att satsa på några få system och göra dem väl.

Ok, du anser dem kassa men kan du vara lite mer konstruktiv? Är det att de är med i spelet öht eller dåligt implanterade? Kokas inte maten på rätt sätt? Du får gärna vara mer konkret för jag som älskar spelet och håller det som det bästa spelet som någonsin gjorts kan verkligen inte förstå logiken i att nyheter är dåliga om de är för många och "ofokuserade". (obs: ej min åsikt)

Inaktiv

Visst klättrar han upp för ett berg men det finns inget gameplay. Den klättrar i princip automatiskt och det finns inget fail-state.
I BOTW går bland annat staminan ner snabbare ju mer överhäng det är. Spelet gör klättrandet till ett gameplaymoment.

Medlem

Försökte kommentera men det står att jag inte är behörig. Det inlägg jag kommenterade försvann också.

Medlem

Jag skrev att om vi tänker på att ha en trevlig ton så blir det så mycket bättre, det kostar ju ingenting.

Medlem

Jag såg att någon sade att BotW var bra för att det sålde bra, och att det därför var ett steg i rätt riktning. Jag tycker att det är viktigt att skilja på kritikerros, popularitet och säljsiffror. Diablo III sålde bra, men är knappast något som hyllats eller uppskattas unisont av spelare. Och bara för att det finns en majoritet som uppskattar ett spel, så kan det fortfarande vara en vattendelare. BotW är tydligt just det, ett spel som många har väldigt starka känslor om. Och det är okej, alla kan inte gilla allt, och ingens åsikt är facit. Och jag tycker att spelutvecklare ska utveckla spel för olika människor olika gånger. Jag tycker absolut att BotW2 ska gå i samma fotspår som BotW. Det är trots allt uppföljaren till BotW. När de gör nästa fristående del av serien lär det däremot utvecklas åt nya håll. Det är okej om inte alla gillar det. Jag lovar!

Det är inte direkt första gången ett Zeldaspel är kontroversiellt, eller att haters existerar.
Skyward Sword använde motion controls i stor utsträckning i strid. Spelet kändes också "outdated" och "stale" (sedan kom Botw, surprise)
Twilight Princess. Wolf Link. Overworlden var tom.
Wind Waker fick mycket kritik för sin grafik, framförallt skillnaden från tech-demot. "Bara vatten".

Folk har starka känslor om Zelda, för att vi vill att det ska vara bättre, och vad vi menar med bättre spretar åt väldigt många håll. Många håller vi olika Zelda som det bästa, även om ALttP verkar vara det mest älskade.
Och alla har ett Zelda som de verkligen inte står ut med. Mitt, till exempel, är Ocarina of Time, som i sina bästa stunder var okej. Jag har extremt starka negativa känslor om det spelet, ett spel som säkert många uppskattar, med tanke på hur många som (tydligen oironiskt) uppskattar det. Det finns säkert många Ocarina of Time-älskare som ogillar BotW. Och jag gillar BotW.

Så det enda vi kan komma fram till är att Zelda väcker starka åsikter.
Och jag tycker personligen att vi borde enas om att OoT nästan är lika överskattat som tidernas mest överskattade spel, Final Fantasy VII.

edit/PS: Jag råkade tydligen redigera bort min paragraf om att var vi är i livet och hur vi introduceras till en serie påverkar våra känslor om och inför den, och hur den "bör" vara. Så vissa poänger jag gjorde efter den ser lite skumma ut. Räkna därför med att jag skrev skitbra om: hur jag, t ex, älskade top-down Zelda och tyckte att OoT offrade mycket för att det tvunget skulle vara 3D men inte vann något på det, om hur jag föredrar D3 (kul!) över Diablo 2 (ospelbart!), hur det är skandal att de följde upp de bästa Final Fantasy (6 men även 4) med det "sämsta" (7). Detta pga hur jag introducerades till spelen, vilket som var mitt första och hur jag senare försökte ta itu med andra delar av serierna, huruvida jag hade förutfattade meningar om hur serierna "skulle vara" och huruvida jag hade etablerat nostalgi för dem eller ej.

Vi vill ha ut olika av spelserier, det är okej att gilla olika, det är okej att ha passion, men glöm inte var den kommer ifrån och glöm inte att spelserier betyder olika för andra människor än dig; de behöver inte vara fel för det. De kommer bara från en annan plats. Och förr eller senare skiftar pendeln tillbaka. DS

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ok, du anser dem kassa men kan du vara lite mer konstruktiv? Är det att de är med i spelet öht eller dåligt implanterade? Kokas inte maten på rätt sätt? Du får gärna vara mer konkret för jag som älskar spelet och håller det som det bästa spelet som någonsin gjorts kan verkligen inte förstå logiken i att nyheter är dåliga om de är för många och "ofokuserade". (obs: ej min åsikt)

Efter så här många inlägg fram och tillbaka måste det väl ha framgått att jag tycker de är dåligt implementerade?

Nyheter är bara bra om de görs rätt. Matlagningen är ett perfekt exempel på något som gjorts mycket bättre i andra spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Efter så här många inlägg fram och tillbaka måste det väl ha framgått att jag tycker de är dåligt implementerade?

Nyheter är bara bra om de görs rätt. Matlagningen är ett perfekt exempel på något som gjorts mycket bättre i andra spel.

Du ger dock inga konkreta exempel på vad och varför. Men det är väl för mycket begärt i en diskussion. Jag får nöja mig med att du tycker det är dåligt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Du ger dock inga konkreta exempel på vad och varför. Men det är väl för mycket begärt i en diskussion. Jag får nöja mig med att du tycker det är dåligt.

Det kändes väldigt klumpigt, särskilt i kombination med det klumpiga inventory-systemet. Jag föredrar mycket enklare lösningar som i andra spel.
Lite svårt att göra det mer konkret när det var så länge sedan man spelade och det var ett så pass glömligt (forgettable på svenska?) spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kändes väldigt klumpigt, särskilt i kombination med det klumpiga inventory-systemet. Jag föredrar mycket enklare lösningar som i andra spel.
Lite svårt att göra det mer konkret när det var så länge sedan man spelade och det var ett så pass glömligt (forgettable på svenska?) spel.

Det skulle såklart kunnat haft en lista med recept och en slider där du kan dra i för att bestämma hur många du ska laga, men det hade dödat en del av charmen.

Hela grejjen var ju att slänga slumpvalda matgrejjer i en gryta och höra en liten mysig melodi, många gillade systemet, men det var absolut inte gjort för powergaming.

Medlem
Skrivet av eld:

Det skulle såklart kunnat haft en lista med recept och en slider där du kan dra i för att bestämma hur många du ska laga, men det hade dödat en del av charmen.

Hela grejjen var ju att slänga slumpvalda matgrejjer i en gryta och höra en liten mysig melodi, många gillade systemet, men det var absolut inte gjort för powergaming.

Kanske, men det ledde till att jag skippade systemet helt istället, då det bara skapade irritation.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar