Varför hype för varje From Software titel?

Medlem
Varför hype för varje From Software titel?

Har som medlem här sett många inlägg när det kommer till From Software titlar.
Varför är vissa så grymt hypade och andra bara skakar på huvudet åt det hela?

Jag respekterar allas åsikter men ni som inte är "Git Gud" och klagar kommer ha mig gnällandes över era axlar för evigt.
Bevis på det?

Varför denna övertygelse? From Software har inte släppt ett dåligt spel i manna minne än!


signatur

“All thinking people are atheists.”

NuZ
Testpilot

Git gud!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Medlem
Medlem

Jag känner mig kanske en gnutta träffad här.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag känner mig kanske en gnutta träffad här.

Det är aldrig för sent att se ljuset! Umbasa


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skribent

Du är aldrig bättre än din senaste speltitel...

Så, som du säger. Hajpen är för att de fortfarande har ett winning streak


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Tassel:

Det är aldrig för sent att se ljuset! Umbasa

Menar du inte mörkret? 😁

Jag gillar grimdark och lapar upp Mark Lawrence och Joe Abercrombie som kall Sprite ur Gal Gadots navel, men jag måste nog dra gränsen vid FromSoftwares skapelser. Jag är inte tillräckligt hårdhudad!

Medlem

Prepare to die!

Avstängd

Stenhård! 😅

Medlem

Har inte spelat nått dark souls spel.
Har helt enkelt inte lockat, finns det på PC?
Har alltid känts som att det är en "Playstation 3rd person titel" som oftast inte intresserar mig.

Jag har dock inget emot spel man dör i, Roguelite genren är nått jag spelar nästan dagligen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte spelat nått dark souls spel.
Har helt enkelt inte lockat, finns det på PC?
Har alltid känts som att det är en "Playstation 3rd person titel" som oftast inte intresserar mig.

Jag har dock inget emot spel man dör i, Roguelite genren är nått jag spelar nästan dagligen.

Dark Souls 1-3 finns på PC, även Sekiro som är från samma spelstudio, Demon Souls inkl. dess Remake och Bloodborne är dock Playstation only.
Spelen går att spela med mus och tangentbord men avnjuts bäst med handkontroll (tycker i alla fall jag).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Dark Souls 1-3 finns på PC, även Sekiro som är från samma spelstudio, Demon Souls inkl. dess Remake och Bloodborne är dock Playstation only.
Spelen går att spela med mus och tangentbord men avnjuts bäst med handkontroll (tycker i alla fall jag).

Instämmer.

Skribent

Folk tycker väl olika Vissa gillar när det är svårt som attan och kan sitta i timmar och nöta samma sektion. Andra kastar ifrån sig kontrollen efter femte dödsfallet på samma boss och kommer inte tillbaka.

Jag hamnar nog någonstans mittemellan, men kommer tillbaka för den grymma stämningen och för att få luska ut mer om storyn.

Medlem

Sen jag började spela FromSoft-spel (DS1 och senare demons souls) så har jag ALDRIG blivit besviken. Därför denna enorma hype!

Avstängd
Skrivet av Laddemannen:

Sen jag började spela FromSoft-spel (DS1 och senare demons souls) så har jag ALDRIG blivit besviken. Därför denna enorma hype!

Men den stora frågan är om du är lika cool som TS och har Dark Soul tatuerat på fingrarna? 😅

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Men den stora frågan är om du är lika cool som TS och har Dark Soul tatuerat på fingrarna? 😅

Har helt klart övervägt det, men så HC är jag inte.

Medlem

De har ju inte släppt ett enda dåligt spel på ett decennium, klart man är taggad på mer.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Enda SPspelen som ger mig känslan av ''a sense of pride and accomplishment''
Plussa det med ett underbart världsbygge, atmosfär, mystik... är ju som skräddarsytt för mig


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Har ingen hype för FromSoftware, spelen jag har spelat av dom har varit ganska så mediokra. Gillade dock musiken i King's Field om jag minns rätt.

Medlem

Själv är jag en av de som dreglar varje gång en ny titel utannonseras av denna studion, som enligt mig nog är den bästa utvecklaren som är aktiv för tillfället.

Det började med att jag köpte en PS3 enbart för att kunna spela igenom Demon's Souls efter att ha fått testa det hos en polare. Jag tror att jag fastnade för combat, världen och sättet som spelet mixade modern Gameplay med en uppbyggnad och hardcore-känsla av gamla spel som inte höll en i handen, satte quest markers på kartan osv. Det gjorde att spelet fick en sorts mystik där man fick lista ut hur allt fungerade på egen hand som jag tycker att väldigt få spel lyckas med nuförtiden.

När Dark Souls släpptes så var det ett tydligt steg framåt i utvecklingen och då var jag övertygad om att FromSoft hade något väldigt speciellt på gång med sina titlar.

Dark souls 2, dark souls 3, bloodborne och sekiro kom och varenda spel kom med något nytt och något sätt att vidareutveckla souls-formeln på samtidigt som de behöll de bästa delarna av grundkonceptet. Ingen spelutvecklare gör världsbyggande och lore och återberättar den på ett sätt direkt via världen som FromSoft enligt mig.

Därför är man nu galet hypad på deras nästa spel, som återigen lovar att bygga vidare på den redan skitstabila grunden som dessa spelen bygger på, bl.a. med en öppen värld, mount, det bästa av combat från deras föregående spel, galet snygg design och en helt ny värld med bakomliggande lore.

Till er som skriver att ni inte har spelat något av dessa spelen och samtidigt inte tycker att FromSoft har haft något att komma med så rekommenderar jag att ni sväljer er stolthet och helhjärtat ger er på något av dessa spelen, så är jag övertygad om att många av er kommer att ändra åsikt. Många verkar tro att dessa spelens enda selling point är att de är "svåra", men det är så galet mycket mer som gör dessa oförlåtande spelen till det magiska som de faktiskt är.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har ingen hype för FromSoftware, spelen jag har spelat av dom har varit ganska så mediokra. Gillade dock musiken i King's Field om jag minns rätt.

Jag får gissa, du har inte lirat ett enda FromSoft-spel sedan de släppte Demon's Souls i 2009?

Medlem

Jag ser mycket fram emot deras spel. Souls spelen är uppbyggda på ett sådant sätt att de tilltalar extra mycket när man inte vet vad som kommer runt nästa hörn. Jag tycker denna känsla är riktigt trevlig i spel. Souls spelen gör att man alltid måste vara på sin vakt och det kommer utmaningar hela tiden. När man väl lärt sig hur man ska tackla en fiende så är det ofta ganska enkelt vilket också gör att man gärna vill ha mer "nytt". Därav är det extra kul när de släpper nya spel för då vet man att man får något nytt kul.

Det är också väldigt få spel som nyttjar just den aspekten att du måste lära dig att ha tålamod och att misstag straffar dig så pass hårt som de gör i souls spelen. Absolut finns det andra bra spel men när man är ute efter den där extra känslan över att äntligen lyckas med något svårt så är det FromSoftware som helt enkelt är bäst på detta.

Det är något unikt FromSoftware lyckas göra. Alla andra som försöker sig på liknande koncept saknar något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Så jag kan absolut förstå att det är många som suktar efter nästa släpp från FromSoftware just p.g.a. att de är bäst på denna genre. Ska bli ett nöje att spela Elden Ring i Januari.

Medlem

De har ju skapat en ny genre med Souls spelen. Och det har typ inte kommit någon annan ny genre sen dess.

Medlem

Man får såklart tycka vad man vill men tycker mig se en viss tendens till elitism hos fans av FromSoftwares spel. En klubb för inbördes beundran som gärna berättar för alla andra hur det ligger till och varför inte just dem förstår spelens storhet. För tycker man inte om FromSoftware's spel är det något fel på en. Kan det vara svårighetsgraden som skapar denna känsla av att ha presterat något och ger en övertro om sitt eget bättre vetande?

Medlem
Skrivet av Knalle:

Man får såklart tycka vad man vill men tycker mig se en viss tendens till elitism hos fans av FromSoftwares spel. En klubb för inbördes beundran som gärna berättar för alla andra hur det ligger till och varför inte just dem förstår spelens storhet. För tycker man inte om FromSoftware's spel är det något fel på en. Kan det vara svårighetsgraden som skapar denna känsla av att ha presterat något och ger en övertro om sitt eget bättre vetande?

Meh, en liten grupp, likt många andra spel. Elitister och folk på höga hästar finns det i nästintill alla spel. ^^

Jag tror även när det kommer till FromSoftwares spel att en del spelar en roll och överdriver/driver/gör det lite med glimten i ögat, men självklart finns det "seriösa elitister" även i den fanskaran.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Man får såklart tycka vad man vill men tycker mig se en viss tendens till elitism hos fans av FromSoftwares spel. En klubb för inbördes beundran som gärna berättar för alla andra hur det ligger till och varför inte just dem förstår spelens storhet. För tycker man inte om FromSoftware's spel är det något fel på en. Kan det vara svårighetsgraden som skapar denna känsla av att ha presterat något och ger en övertro om sitt eget bättre vetande?

Ptja, det är alltid lättare att sätta en stämpel på folk än att faktiskt ägna några minuter åt att läsa de personers åsikter som faktiskt tycker om serien och fint har försökt förklara varför här 😊

Medlem
Skrivet av Knalle:

Man får såklart tycka vad man vill men tycker mig se en viss tendens till elitism hos fans av FromSoftwares spel. En klubb för inbördes beundran som gärna berättar för alla andra hur det ligger till och varför inte just dem förstår spelens storhet. För tycker man inte om FromSoftware's spel är det något fel på en. Kan det vara svårighetsgraden som skapar denna känsla av att ha presterat något och ger en övertro om sitt eget bättre vetande?

Till saken hör ju, inte för att bevisa din poäng, men spelen är ju inte så svåra, när du väl lärt dig grunderna. Demon's Souls var mitt första spel (ps3), och det va ju brutalt. Och krävdes boss guider o andra tips från internet. Men sen har det rullat på utan större motstånd. Alla spelen följer samma rörelse-mönster och combat tänk egentligen. Avstickarna är ju Sekiro och Bloodborne. Men grunden är fortfarande där, men de gjorde vissa ändringar. Det är stämningen och "på sin vakt" känslan man gillar. Gör man fel så dör man. Level-designen är ju 2die4. Rekommenderar alla att köpa dark souls 3, om de ska testa något. 2an rekommenderar jag inte, för det gillade jag minst. Och det är för att det märktes att Hidetaka Miyazaki bara var 'supervisor' och inte 'director'. Inte alls samma level-design, art style och allmän känsla. Många gillar 2an, för att online delen blev mer framträdande där tror jag? Men jag har aldrig varit ett fan av online delarna i spelet.

Avstängd
Skrivet av Knalle:

Man får såklart tycka vad man vill men tycker mig se en viss tendens till elitism hos fans av FromSoftwares spel. En klubb för inbördes beundran som gärna berättar för alla andra hur det ligger till och varför inte just dem förstår spelens storhet. För tycker man inte om FromSoftware's spel är det något fel på en. Kan det vara svårighetsgraden som skapar denna känsla av att ha presterat något och ger en övertro om sitt eget bättre vetande?

100% Kunde inte skrivit det bättre själv

Inaktiv

Testade något Dark Souls till PS3 om jag inte minns fel.
Sprang runt i en grotta och fattade ingenting i 2h sen spelade jag aldrig det mer.
Fienderna var inte så svåra (det var ju bara i början antar jag) men hitta vart man skulle var värre.

Men kan tänka mig dopaminkicken man får när man känner sig duktig när man nitar nåt svårt monster är stor.

12
Skriv svar