Exklusiva Xbox Series X/S-spel kommer till Xbox One via Xcloud

Robot
Exklusiva Xbox Series X/S-spel kommer till Xbox One via Xcloud

Xbox One kan ta del av framtiden.

#Microsoft, #Xbox, #Xcloud


Medlem

Häftigt!

Tänk att kunna köra Starfield på gamla VHS-spelaren.

Medlem

Måste säga att det här är genialiskt. Så jäkla smart av MS och även kundvänligt med tanke på att folk inte blir tvingade att köpa en ny konsol.

Ambassadör
Xbox

Riktigt jäkla bra är det. Series X kan spela gamla spel via bakåtkompatibiliteten och Xbox One kan köra nya spel via xCloud. Xbox ekosystem är grymt!


signatur

Jump in.

Medlem

Nackdelen med xcloud är ju dock upplösningen, som tidigare varit begränsad till 720p och nyligen (eller snart) 1080p, så "jäkla bra" blir det ju inte förrän de tillåter streaming i 4k.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skribent
Skrivet av matt76:

Nackdelen med xcloud är ju dock upplösningen, som tidigare varit begränsad till 720p och nyligen (eller snart) 1080p, så "jäkla bra" blir det ju inte förrän de tillåter streaming i 4k.

Klart det kommer vara nackdelar med att streama. Men det är ju ändå schyst att kunna erbjuda detta till de som inte uppgraderat. Sen lockelse till att uppgradera om du vill spela med fulla upplevelsen.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av matt76:

Nackdelen med xcloud är ju dock upplösningen, som tidigare varit begränsad till 720p och nyligen (eller snart) 1080p, så "jäkla bra" blir det ju inte förrän de tillåter streaming i 4k.

För den som sitter på en standard- Xbox One spelar det dock mindre roll.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av matt76:

Nackdelen med xcloud är ju dock upplösningen, som tidigare varit begränsad till 720p och nyligen (eller snart) 1080p, så "jäkla bra" blir det ju inte förrän de tillåter streaming i 4k.

Majoriteten av spel på Xbox One kördes i 900p eller 1080p, så jag tror ägarna av dessa konsoler är mer än nöjda över möjligheten att strömma nya exklusiva spel i 1080p.

Medlem

Tjänsten är bra, men går att göra bättre (ex. för de som kör One X), vilket är kontentan av vad jag ville säga. Som sagt den dagen tjänsten fungerar helt felfritt, med möjlighet att själv välja hög bitrate och upplösning, oavsett om det är 720, 1080p eller 4K, så kan jag hålla med om att den är exceptionellt bra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag tycker det är smart av MS. Har själv PS5 och game pass där jag streamar en del via min Nvidia Shield. Jag är nöjd med den lösningen som det är nu, men har inte stängt dörren för att köpa en Xbox i framtiden

Går det att streama alla spel som finns på gamepass och fungerar det på win 10?

Dex
Medlem

Låter som en toppen lösning för One X användare!

Men måste säga att det är lite kul att när Google gör detta med Stadia så blir dom såg jäkla sågade, men när det är Microsoft så blir dom hyllade

Förstår inte varför inte Stadia också blir så hyllat. Det är ju också toppen tjänst!

Edit: För att vara tydlig så menar jag alltså inte detta som någon kritik mot Microsoft utan som kritik mot varför Stadia inte blir lika hyllat, så detta inte blir ett nytt konsolkrig inlägg

Medlem
Skrivet av Dex:

Låter som en toppen lösning för One X användare!

Men måste säga att det är lite kul att när Google gör detta med Stadia så blir dom såg jäkla sågade, men när det är Microsoft så blir dom hyllade

Förstår inte varför inte Stadia också blir så hyllat. Det är ju också toppen tjänst!

Edit: För att vara tydlig så menar jag alltså inte detta som någon kritik mot Microsoft utan som kritik mot varför Stadia inte blir lika hyllat, så detta inte blir ett nytt konsolkrig inlägg

Tycker ändå att det är lite skillnad, som molntjänst borde de båda bli lika mycket hyllade eller kritiserade.
Skillnaden tycker jag är MS mission att kränga Game Pass. De skulle lika gärna helt kunna utelämna gamla konsoler för att på så sätt försöka sälja fler X|S, men istället så är de nöjda med om man behåller en 7år gammal konsol bara de får en till subscriber till Game Pass.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Dex
Medlem
Skrivet av Issue:

Tycker ändå att det är lite skillnad, som molntjänst borde de båda bli lika mycket hyllade eller kritiserade.
Skillnaden tycker jag är MS mission att kränga Game Pass. De skulle lika gärna helt kunna utelämna gamla konsoler för att på så sätt försöka sälja fler X|S, men istället så är de nöjda med om man behåller en 7år gammal konsol bara de får en till subscriber till Game Pass.

Ja Gamepass är grymt, men artikeln handlade om Xcloud och det tycker jag man kan jämföra rätt mycket med Stadia

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja Gamepass är grymt, men artikeln handlade om Xcloud och det tycker jag man kan jämföra rätt mycket med Stadia

Skillnaden är väl att Google stänger studios, och MS ser till att få in fler.

Fö. kör jag Stadia när jag är iväg. Väldigt stabil tjänst.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Ja Gamepass är grymt, men artikeln handlade om Xcloud och det tycker jag man kan jämföra rätt mycket med Stadia

Ja men Stadia blivit sågat för hur de hanterar tjänsten. Inte streamingen som faktiskt fått ros, utan de fått ris för helheten. Stora summor pengar för spel etc. Game pass/netflix fast spel är ju klockrent för streaming. Inte betala 799kr för ett spel som kommer vara komprimerad och pixlig upplevelse mot att spela lokalt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

menar de att vi kommer kunna streama series x spel på xbox one x?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

menar de att vi kommer kunna streama series x spel på xbox one x?

Ja.

Skribent
Skrivet av Dex:

Låter som en toppen lösning för One X användare!

Men måste säga att det är lite kul att när Google gör detta med Stadia så blir dom såg jäkla sågade, men när det är Microsoft så blir dom hyllade

Förstår inte varför inte Stadia också blir så hyllat. Det är ju också toppen tjänst!

Edit: För att vara tydlig så menar jag alltså inte detta som någon kritik mot Microsoft utan som kritik mot varför Stadia inte blir lika hyllat, så detta inte blir ett nytt konsolkrig inlägg

Stadia har väl mer blivit kritiserad för sin affärsmodell? SJälva teknologin och hur det funkar brukar väl vara det som folk faktiskt hyllar i tjänsten.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av hoppalängdhopp:

Går det att streama alla spel som finns på gamepass och fungerar det på win 10?

Som det är nu går inte alla streama, men de utvecklar tjänsten fortfaranden. En PC-app är väl också bekräftat ska släppas inom kort. Just nu funkar det bara på Android och IOS.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av matt76:

Tjänsten är bra, men går att göra bättre (ex. för de som kör One X), vilket är kontentan av vad jag ville säga. Som sagt den dagen tjänsten fungerar helt felfritt, med möjlighet att själv välja hög bitrate och upplösning, oavsett om det är 720, 1080p eller 4K, så kan jag hålla med om att den är exceptionellt bra.

Jag gissar att dessa valmöjligheter kommer byggas in senare.


signatur

"Writer and Fighter"

Dex
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Stadia har väl mer blivit kritiserad för sin affärsmodell? SJälva teknologin och hur det funkar brukar väl vara det som folk faktiskt hyllar i tjänsten.

Ah ok då är jag mer med.
Förstår att det blir mycket dyrare om man måste köpa spelen också. Trodde det räckte med att man betalade dom 149kr / månaden (eller vad det kostar).

Skribent
Skrivet av Dex:

Ah ok då är jag mer med.
Förstår att det blir mycket dyrare om man måste köpa spelen också. Trodde det räckte med att man betalade dom 149kr / månaden (eller vad det kostar).

Sen tror jag folk förväntade sig "Netflix för spel" och så visade det sig att tjänsten var något helt annat. Därav besvikelsen.


signatur

"Writer and Fighter"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Ah ok då är jag mer med.
Förstår att det blir mycket dyrare om man måste köpa spelen också. Trodde det räckte med att man betalade dom 149kr / månaden (eller vad det kostar).

Precis. Du betalar 149kr för gold/ps+ typ och högre upplösning.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Känns ju lite dumt, färre som kommer att köpa xbox one series X.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Känns ju lite dumt, färre som kommer att köpa xbox one series X.

Beror på vilket mål man har, MS bryr de sig inte om du köper en Xbox eller spelar på PC. Det är känt sedan länge nu att de vill ha in folk på prenumerationer/Game Pass sen får du spela på vad du vill.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Beror på vilket mål man har, MS bryr de sig inte om du köper en Xbox eller spelar på PC. Det är känt sedan länge nu att de vill ha in folk på prenumerationer/Game Pass sen får du spela på vad du vill.

Yup, Microsoft säljer ju faktiskt Series-konsolerna med förlust. Så om de kan förmå spelare att behålla prenumeration utan att de köper en ny konsol är det ju guld värt för Microsoft.

Medlem

"Exklusiva Xbox Series X/S-spel kommer till Xbox One via Xcloud"
Jädrar vilken tungvridare till rubrik!

Kul att det även kommer funka med gamla konsolerna. Jag valde PS5 före Series X just på grund av Xbox satsningar i molnet. Kommer garanterat vara prenumerant där när de öppnar upp för alla att strömma i webbläsaren.

Medlem

Detta skulle ju teoretiskt även kunna funka med Xbox 360, då lär de få många användare!

12
Skriv svar