Back 4 Blood är always online – även i solospel

Robot
Back 4 Blood är always online – även i solospel

Ni har väl internet?


Medlem

Människor spelar upp oro och risker och övervärderar tillgångar tyvärr. Idén om permanens känns jätteviktig för många, men i praktiken är det en icke-fråga, varför det är en smula provocerande att människor blivit digitala hoarders som krigar för att barnbarnen ska kunna ta över kontot i framtiden.

Back compat är det väl bara typ 5% som använder också? Stanna inte kvar i gamla förhållanden av nostalgiska skäl asså

Inb4 "men what about min sommarstuga", ja man får försöka leva vidare och kämpa.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Människor spelar upp oro och risker och övervärderar tillgångar tyvärr. Idén om permanens känns jätteviktig för många, men i praktiken är det en icke-fråga, varför det är en smula provocerande att människor blivit digitala hoarders som krigar för att barnbarnen ska kunna ta över kontot i framtiden.

Back compat är det väl bara typ 5% som använder också? Stanna inte kvar i gamla förhållanden av nostalgiska skäl asså

Inb4 "men what about min sommarstuga", ja man får försöka leva vidare och kämpa.

Vad menar du egentligen.
Helt fel att göra spel som utan problem skulle kunna spelas offline att måsta vara online hela tiden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Problemet med 'always online' är inte ens egna uppkoppling, utan deras. Du är alltid under serverns nåd för att kunna spela vad du har betalat för, som så småningom kommer tas offline. Du har ingen kontroll över ditt egna köpa överhuvudtaget.

När spel släpps med 'always online' så händer det ganska så ofta att spelsläppet är en katastrof, med EAs Sim City så kunde många som köpt det inte spela det på flera veckor då servrarna inte kunde hålla igång.

Företag som säger att deras spel är 'always online' kan lika gärna säga "du kommer inte kunna spela det när det släpps, och du kommer inte spela det om några år", vilket jag inte ser som något övertalande säljsnack.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Människor spelar upp oro och risker och övervärderar tillgångar tyvärr. Idén om permanens känns jätteviktig för många, men i praktiken är det en icke-fråga, varför det är en smula provocerande att människor blivit digitala hoarders som krigar för att barnbarnen ska kunna ta över kontot i framtiden.

Back compat är det väl bara typ 5% som använder också? Stanna inte kvar i gamla förhållanden av nostalgiska skäl asså

Inb4 "men what about min sommarstuga", ja man får försöka leva vidare och kämpa.

Varför blir du provocerad av att folk vill spela sina gamla spel?
Antar att du är en sån som hatar när folk klipper gräset på ett sätt du inte skulle gjort, eller ändrar i något recept efter deras smak.
Alltså lite bitter.

Medlem

jag antar att jag är del av den 5%. alltid online suger verkligen när det inte behövs

Medlem
Skrivet av kingzla:

, varför det är en smula provocerande att människor blivit digitala hoarders som krigar för att barnbarnen ska kunna ta över kontot i framtiden.

Back compat är det väl bara typ 5% som använder också? Stanna inte kvar i gamla förhållanden av nostalgiska skäl asså

Jag älskar gamla spel och spelar det nästan dagligen - samt har fått min son och sambo att göra det med
Definitivt att jag vill se min familj ta över mina digitala konto när jag dör.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ingen aning om vad det är för spel, men det åkte in i "kommer inte köpas"-hålet hur som helst

Medlem

jag försöker översätta vad dom egenligen skrev. "Nä vi vill försöka minska piratkopieringen så mycket som möjligt vid launch så vi får bra siffror därför behöver du koppla upp dig till våra servrar för att spela. Sen ett år senare så bryr vi oss inte så mycket så då kan vi ta bort denna typ av drm skydd. "

Medlem

Att inte själv kunna bestämma över sina spel är irriterande oavsett om man sitter på bra lina eller ej. Jag kan förstå varför bolaget vill ha kontroll (se @Natriums inlägg ovan) men för spelare finns det få fördelar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Skadar inte mig så mycket. Man är ju alltid ansluten till nätet - mobiler, TV, laptops etc. Men förstår att folk ifrågasätter det.

Skribent
Skrivet av Lirilesh:

Skadar inte mig så mycket. Man är ju alltid ansluten till nätet - mobiler, TV, laptops etc. Men förstår att folk ifrågasätter det.

Ja det är väl snarare också när det läggs in always online i spel som inte nödvändigtvis behöver det som blir irriterade.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ni har väl internet?

Hehe 😅😉

Medlem
Skrivet av kingzla:

Människor spelar upp oro och risker och övervärderar tillgångar tyvärr. Idén om permanens känns jätteviktig för många, men i praktiken är det en icke-fråga, varför det är en smula provocerande att människor blivit digitala hoarders som krigar för att barnbarnen ska kunna ta över kontot i framtiden.

Back compat är det väl bara typ 5% som använder också? Stanna inte kvar i gamla förhållanden av nostalgiska skäl asså

Inb4 "men what about min sommarstuga", ja man får försöka leva vidare och kämpa.

Att ta del av gamla spel, filmer och musik som man missat eller som är före ens tid är ju bland det bästa som finns!

Skribent
Skrivet av inkui:

Hehe 😅😉

Jag var tvungen...sorry haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är en av dem som absoluit inte bryr sig i detta, är ett coop spel, funkar inte internet skulle jag aldrig röra spelet.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Ni vet att ni kan förinstallera? Jag gjorde det idag. Xbox Game Pass Ultimate is da shit. Best Deal In Gaming.

Medlem

Ajsing, då blir det nog avvakta med detta lir, nog för att vi har bra välfärdsnät i sverige, men trist att inte kunna spela något som man betalat för, för dom skulle ha problem med sina servers

Medlem

ja det här sög.. vill man speal solo så varför tvinga online?

Medlem

Vissa spel föredrar jag online. Men det är bra att ha några som går att spela offline när nätet är nere el i sommarstugan mm.

Inaktiv

Nån som vet motiveringen bakom detta? Som tur är knappast ett problem för de flesta i praktiken men teoretiskt dåligt om man vill spela när internet är nere eller i framtiden nån gång. Förmodligen är detta en antipiratlösning och/eller för att (meningslös jävla) statistik ska sparas till ens användare. Viktigt att hålla reda på hur många zombies man pangat ner eller hur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du egentligen.
Helt fel att göra spel som utan problem skulle kunna spelas offline att måsta vara online hela tiden

Nej, det är också DRM.

Skrivet av Kazutoyo:

Problemet med 'always online' är inte ens egna uppkoppling, utan deras. Du är alltid under serverns nåd för att kunna spela vad du har betalat för, som så småningom kommer tas offline. Du har ingen kontroll över ditt egna köpa överhuvudtaget.

När spel släpps med 'always online' så händer det ganska så ofta att spelsläppet är en katastrof, med EAs Sim City så kunde många som köpt det inte spela det på flera veckor då servrarna inte kunde hålla igång.

Företag som säger att deras spel är 'always online' kan lika gärna säga "du kommer inte kunna spela det när det släpps, och du kommer inte spela det om några år", vilket jag inte ser som något övertalande säljsnack.

Det är extremt sällan de ligger nere, men vi minns tråkiga saker mer än bra. Spel spelas generellt inte i flera år.

Skrivet av Lilagröt:

Varför blir du provocerad av att folk vill spela sina gamla spel?
Antar att du är en sån som hatar när folk klipper gräset på ett sätt du inte skulle gjort, eller ändrar i något recept efter deras smak.
Alltså lite bitter.

Nej, jag provoceras av att man ojar sig över framtiden för ett spel för 500 kr om 15 år, dvs överskattar bruk/behov gränslöst. Men människor gör så, övervärderar betydelsen.

Skrivet av Sanazin:

Ditt inlägg är så fruktansvärt meningslöst att man nästan blir en gnutta provocerad. Snacka om att inte förstå problemet med spel som kan bli ospelbart på grund av detta krav?

Intresseklubben antecknar dina åsikter och för in de i dokumentförstöraren.

Återigen, det är ett icke-problem. Men idén att man har sitt dataspel om 20 år är en fantasikonstruktion i det här sammanhanget.

Skrivet av tuckdragon:

Att ta del av gamla spel, filmer och musik som man missat eller som är före ens tid är ju bland det bästa som finns!

Skrivet av Scream112:

Ok, rak här, du är alltså helt dum i huvudet alltså? (retorisk fråga)

Du vet att hela världen inte bor i fantastiska Sverige, med oslagbar uppkoppling och infrastruktur? Eller?

Finns fler argument för varför just "always online" är en otroligt dålig funktion om man ser till konsumentens bästa. Men du verkar vara den som generaliserar, drar allt över en kant, och inte kan tänka utanför din förutbestämda fyrkantiga låda.

EA med flera, uppskattar nog säkerligen att du tar deras strider för dem, men frågan är varför du tar den? Misstänker att du inte mår särskilt bra, och ofta har negativa åsikter om andra.

Nej, jag är tvärtom smart. Dålig infrastruktur och uppkoppling -> mindre underhållsbehov på nätet och dessutom ett mindre behov av att köpa ett spel nu, men strunta i det för att det inte går att spela om 10 år, så man väljer att inte spela det alls samtidigt som man vill ha åtkomst till det decennier framåt.

Konsumentens bästa är förstås gratis om man värderar pengar, ändå motsätter jag mig att företag ska behöva ge bort spel gratis. Men kräver att man har en holistisk bild av ekonomin, dvs inte sitta i en förutbestämd fyrkantig låda och säga "men jag då! jag vill ha billiga grejer!!!" när det sker på bekostnad av helheten.

Det finns statsbildningar yngre än många tv-spel, saker snurrar. Det här är en periferi i periferin.

Som sagt, människor övervärderar kraftigt risker och undervärderar möjligheter, det överdriver rollen det här dataspelet kommer att ha i deras liv och framtid osv.

Har faktiskt ändrat mig nu och kommer bara att köpa spelet om de har kvar online-kravet, iom att jag spelade väldigt mycket av 1 och 2 L4D

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, det är också DRM.

Det är extremt sällan de ligger nere, men vi minns tråkiga saker mer än bra. Spel spelas generellt inte i flera år.

Nej, jag provoceras av att man ojar sig över framtiden för ett spel för 500 kr om 15 år, dvs överskattar bruk/behov gränslöst. Men människor gör så, övervärderar betydelsen.

Återigen, det är ett icke-problem. Men idén att man har sitt dataspel om 20 år är en fantasikonstruktion i det här sammanhanget.

Nej, jag är tvärtom smart. Dålig infrastruktur och uppkoppling -> mindre underhållsbehov på nätet och dessutom ett mindre behov av att köpa ett spel nu, men strunta i det för att det inte går att spela om 10 år, så man väljer att inte spela det alls samtidigt som man vill ha åtkomst till det decennier framåt.

Konsumentens bästa är förstås gratis om man värderar pengar, ändå motsätter jag mig att företag ska behöva ge bort spel gratis. Men kräver att man har en holistisk bild av ekonomin, dvs inte sitta i en förutbestämd fyrkantig låda och säga "men jag då! jag vill ha billiga grejer!!!" när det sker på bekostnad av helheten.

Det finns statsbildningar yngre än många tv-spel, saker snurrar. Det här är en periferi i periferin.

Som sagt, människor övervärderar kraftigt risker och undervärderar möjligheter, det överdriver rollen det här dataspelet kommer att ha i deras liv och framtid osv.

Har faktiskt ändrat mig nu och kommer bara att köpa spelet om de har kvar online-kravet, iom att jag spelade väldigt mycket av 1 och 2 L4D

Att du är smart tvivlar jag inte på, på vilket sätt är svårt att säga men många bra poänger med en fin satsbyggnad, det uppskattas innerligen och bevisar att det finns knivar i din knivlåda. Det är därmed inte sagt att jag skriver under på allt du skriver(stämmer in på en del av dina åsikter)men det kändes bra att läsa.

Skribent
Skrivet av kingzla:

Har faktiskt ändrat mig nu och kommer bara att köpa spelet om de har kvar online-kravet, iom att jag spelade väldigt mycket av 1 och 2 L4D

L4D gick att spela offline, jag spelade det mycket splitscreen med en kompis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, jag provoceras av att man ojar sig över framtiden för ett spel för 500 kr om 15 år, dvs överskattar bruk/behov gränslöst. Men människor gör så, övervärderar betydelsen.

Jag ser inga problem med att folk vill kunna spela klassiker utan problem. Men det är enkelt löst med en crack eller om de släpper en uppdatering som slopar online krav den dagen de stänger ner servern.

Inaktiv

"We're looking into ways we could support offline for the future but you will need an internet connection to play at launch,"

Mm, det är nog oerhörbart svårt att göra. Släpp spelet när det är klar då.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Att du är smart tvivlar jag inte på, på vilket sätt är svårt att säga men många bra poänger med en fin satsbyggnad, det uppskattas innerligen och bevisar att det finns knivar i din knivlåda. Det är därmed inte sagt att jag skriver under på allt du skriver(stämmer in på en del av dina åsikter)men det kändes bra att läsa.

Tror det kan vara lite kontraproduktivt att i vanlig konversation bre på allt för mycket. Antingen verkar det som man försöker gömma mindre genomtänkta åsikter under en fin skrud, eller så fattar folk helt enkelt inte vad man säger, eller så håller folk med bara för att det ser smart ut så det måste ju vara riktigt. Om man inte skriver poesi är det ju ett plus om poängen är så tydlig som möjligt, om det finns en poäng.

Medlem

Tycker det är lite tråkigt att de gör så, för det är ju faktiskt inte nödvändigt. Klart det inte är ofta som du inte har internet, men det känns ju inte riktigt som det är det som är poängen med folks kritik.

Det har förmodligen lika mycket att göra med DRM som att de samlar in data hur spelarna spelar, som kan analyseras av utvecklarna.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, det är också DRM.

Det är extremt sällan de ligger nere, men vi minns tråkiga saker mer än bra. Spel spelas generellt inte i flera år.

Nej, jag provoceras av att man ojar sig över framtiden för ett spel för 500 kr om 15 år, dvs överskattar bruk/behov gränslöst. Men människor gör så, övervärderar betydelsen.

Återigen, det är ett icke-problem. Men idén att man har sitt dataspel om 20 år är en fantasikonstruktion i det här sammanhanget.

Nej, jag är tvärtom smart. Dålig infrastruktur och uppkoppling -> mindre underhållsbehov på nätet och dessutom ett mindre behov av att köpa ett spel nu, men strunta i det för att det inte går att spela om 10 år, så man väljer att inte spela det alls samtidigt som man vill ha åtkomst till det decennier framåt.

Konsumentens bästa är förstås gratis om man värderar pengar, ändå motsätter jag mig att företag ska behöva ge bort spel gratis. Men kräver att man har en holistisk bild av ekonomin, dvs inte sitta i en förutbestämd fyrkantig låda och säga "men jag då! jag vill ha billiga grejer!!!" när det sker på bekostnad av helheten.

Det finns statsbildningar yngre än många tv-spel, saker snurrar. Det här är en periferi i periferin.

Som sagt, människor övervärderar kraftigt risker och undervärderar möjligheter, det överdriver rollen det här dataspelet kommer att ha i deras liv och framtid osv.

Har faktiskt ändrat mig nu och kommer bara att köpa spelet om de har kvar online-kravet, iom att jag spelade väldigt mycket av 1 och 2 L4D

Vill bara påpeka att jag aldrig träffat en smart person som kallat sig själv för smart.
Problemet med att vara en idiot är att man själv inte vet om att man är en idiot, lite av det som gör en till en idiot

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror det kan vara lite kontraproduktivt att i vanlig konversation bre på allt för mycket. Antingen verkar det som man försöker gömma mindre genomtänkta åsikter under en fin skrud, eller så fattar folk helt enkelt inte vad man säger, eller så håller folk med bara för att det ser smart ut så det måste ju vara riktigt. Om man inte skriver poesi är det ju ett plus om poängen är så tydlig som möjligt, om det finns en poäng.

Jag har all respekt för att inte alla har fallenhet för ett snyggt språk i skrift pga dyslexi eller kanske pga en uppväxt utan vuxna som leder vägen, som lär barnet i vardagen hur man ska vara, hur något funkar eller hur något stavas. Men det är fint att se inlägg som är välformulerade och sköna att läsa då det ofta är kaos rent grammatiskt i väldigt många inlägg, det är lite oroväckande när min 7åring har ett bättre skriftspråk än många inlägg skrivna av vuxna personer som kanske själva är föräldrar eller är i en position där denne är inflytelserik för ett barn.

12
Skriv svar