Varför hype för varje From Software titel?

Medlem

Hype är alltid överskattat tills det finns riktiga gameplay-videos som inte bolaget släppt själva.

Medlem

Innan jag gav Sekiro/DS en chans trodde jag att det var spel för elitiska masochister. Men så fel jag hade, tyvärr upplever jag att den bild fortfarande överskuggar allt det egentligen är när jag försöker få vänner att testa.

Lånat från reddit.
Senaste 6 spelen snittar 9/10 eller 5/5 i fz-skala. Hur kan man inte hypa, särskilt elden ring som verkar bli the fromsoftware-spelet.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Gillar svåra spel. Gillar inte mörka spel. Jag har alltså inte spelat ett enda av souls spelen pga att den estetiska inriktningen inte passar mig. Sekiro har jag funderat på, men har inte kommit till skott.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Sprang runt i en grotta och fattade ingenting i 2h sen spelade jag aldrig det mer.

det låter som början av dark souls 2, dvs tutorial biten där stenar med text i en grotta berättar hur man spelar spelet.

inte nog med att DS2 är sett som det sämsta DS-spelet (inget jag håller med om, men ändå), tog du dig inte ens igenom tutorialen så är det nog inte så konstigt att du aldrig fastnade.

Inaktiv
Skrivet av quadratis:

det låter som början av dark souls 2, dvs tutorial biten där stenar med text i en grotta berättar hur man spelar spelet.

inte nog med att DS2 är sett som det sämsta DS-spelet (inget jag håller med om, men ändå), tog du dig inte ens igenom tutorialen så är det nog inte så konstigt att du aldrig fastnade.

Skulle kunna vara det. Det jag minns är en gammal tant i något rum sen kom man ut i en grotta.
Det var en del "spöken" från andra spelare (tror jag) som hade lämnat meddelanden/varnningar eller något.

Medlem

I dunno. Sekiro är ett av mina favoritspel någonsin, men jag har aldrig känt något sug efter Soulsserien eller Bloodborne. Har svårt för mörka och deppiga miljöer. Kände samma sak från senaste Elden Ringtrailern. Känns som att många hypar FromSoftspel bara för att det är FromSoft och sådant beteende leder till Cyberpunk.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

I dunno. Sekiro är ett av mina favoritspel någonsin, men jag har aldrig känt något sug efter Soulsserien eller Bloodborne. Har svårt för mörka och deppiga miljöer. Kände samma sak från senaste Elden Ringtrailern. Känns som att många hypar FromSoftspel bara för att det är FromSoft och sådant beteende leder till Cyberpunk.

Vågat att säga så när du precis sagt att Sekiro är ett av dina favoritspel. Varför tror du inte dom andra håller samma kvalité?

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Vågat att säga så när du precis sagt att Sekiro är ett av dina favoritspel. Varför tror du inte dom andra håller samma kvalité?

Alltså, för mig är Sekiro något jag upptäckte av en slump i efterhand, inte något som jag var särskilt upphetsad över i förväg. Jag tycker rent generellt att man ska akta sig för att hypa upp saker bara för att ett särskilt företag har sin stämpel på det. Med det sagt så har ju FromSoft ett grymt track record av riktigt uppskattade spel än så länge, så jag kanske borde vara tyst.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag tror det är just det "GIT GUD"

Låt mig förklara...Jag är en passionerad gamer, jag spelar på konsol, mobil, PC överallt och har gjort så sedan PONG.

När Souls spelen kom så var det en sjuk hype, det var jävligt mycket fokus på "GIT GUD" och jag som gammal eSportare borde ju bli lite sugen då, men jag tolkade som att det var enbart detta spelen var gjorda för, att vara äckligt jävla svåra bara för att man skulle kunna få någon form av "bragging right" när man klarat spelen, att dom var ganska tomma och intressanta annars, någon form av hjärndöda macho spel.

Men efter hyllning efter hyllning av Bloodborne så tänkte jag "jag ger det en chans" men jag hade samma inställning i huvudet, gav det typ 30 min och kände "fyfan vilket skit spel, enbart gjort för att vara svårt" så sket jag i det spelet.

Några år sedan så hade jag spelat ikapp alla spel i min backlogg och satt å tänkte vad jag skulle spela nu, tror DS3 vart gratis på PSN eller något sådant så jag tänkte att jag ger det en chans, tänkte för mig själv "okej jag ska ge detta några timmar nu, det kanske är som final fantasy att det suger i början men sen blir bra" Satt i några timmar och sen vart jag helt tok fast.

Efter det började jag hets-spela alla FROM spelen och älskade varje minut av det, för att det är "GIT GUD"? Näe verkligen inte, men sen uppskattar jag verkligen hur jävla svårt det är ibland, jag får känslan som jag fick när jag lirade i gamla WoW guilden Nihilum när vi tog bossar först i världen efter 300 försök, man satt och nerd skrek hemma i lägenheten, samma känsla får man typ av vissa bossar i FROM spelen, det är "rewarding svårt" lixom, det är svårt för att det ska kännas gött när man klarar det.
Men svårigheten är verkligen inte allt med dessa spel, jag vågar påstå att level design, arkitektur, design, Ljud/musik, atmosfär inga spel kommer i närheten av FROM alltså...så magiska

FROM gör spel som har det där lilla extra, varje gång, de har inte misslyckats ännu, därför är det hype

Och det jag beskriver åvan tror jag är orsaken till att man antingen älskar eller hatar FROM spelen, hatar man dem så har man helt enkelt inte givit dem en chans för att man har förutfattade meningar...Ja eller så har man bara sjukt dålig spelsmak ;P

Till dig som inte gillar FROM spelen. Ta valfritt FROM SPEL (förutom Sekiro) ge det två timmar, och var inställd på att dessa två timmar kommer suga, tills du själv får lära dig hur spelet fungerar för spelet lär dig inte så mycket (dra några Souls for dummies youtube videor kanske) tar du dig igenom detta så har du en sån spelskatt framför dig att det är helt otroligt.

Inaktiv
Skrivet av EYEtriforce:

men jag tolkade som att det var enbart detta spelen var gjorda för, att vara äckligt jävla svåra bara för att man skulle kunna få någon form av "bragging right" när man klarat spelen

haha, lite off-topic men det är såhär jag ser på Christopher Nolans filmer. Alla gillar dom för att man sen kan skryta om hur smart man är som förstår dom. Egentligen är de inte så spännande alls.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

jag får känslan som jag fick när jag lirade i gamla WoW guilden Nihilum

Respekt /kneel :>

I övrigt så har du rätt. Jag tror Dark Souls 3 är en sweet spot för nya till denna serien som sagt. När man förstått grejen så tar man Sekiro sist, för där blev nog även de mest erfarna From Soft-spelarna utmanade igen

Medlem

För de flesta spelen håller en i handen. Men From software gör spel som de var förr ninja gaiden osv såna spel som mer eller mindre säger bli bättre om du vill klara spelet.

Git gud eller GTFO

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Skulle kunna vara det. Det jag minns är en gammal tant i något rum sen kom man ut i en grotta.
Det var en del "spöken" från andra spelare (tror jag) som hade lämnat meddelanden/varnningar eller något.

jo, det är DS2. hade du bara lämnat grottan hade du kommit ut i solen och själva spelet hade börjat. förstår inte riktigt varför du spenderade flera timmar i tutorial området. i vilket fall är DS3 en bättre inkörsport för nya spelare.

Inaktiv
Skrivet av quadratis:

jo, det är DS2. hade du bara lämnat grottan hade du kommit ut i solen och själva spelet hade börjat. förstår inte riktigt varför du spenderade flera timmar i tutorial området.

...Inte jag heller.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Respekt /kneel :>

I övrigt så har du rätt. Jag tror Dark Souls 3 är en sweet spot för nya till denna serien som sagt. När man förstått grejen så tar man Sekiro sist, för där blev nog även de mest erfarna From Soft-spelarna utmanade igen

Ja verkligen

Medlem
Skrivet av anon_79617:

haha, lite off-topic men det är såhär jag ser på Christopher Nolans filmer. Alla gillar dom för att man sen kan skryta om hur smart man är som förstår dom. Egentligen är de inte så spännande alls.

Oh jag som älskar Nolans filmer

12
Skriv svar