Aftonbladet artikel kopplar ensamhet till dataspel.

Medlem
Aftonbladet artikel kopplar ensamhet till dataspel.

Vi har hört det förr. Nu handlar det om ensamma barn och hur dataspel koppas till ensamhet. Råden i artikeln är att få ditt barn att bryta ur sin bubbla och bli mer social. Underförstått att sitta mindre framför datorn och ha mer fysiska möten. Det nämns i en punkt längre ned att kanske motiverar kompisar online mer tid framför skärmen underförstått då att viss tid framför skärmen kan accepteras om tiden har rätt sorts innehåll.

https://www.aftonbladet.se/family/a/X8W19g/sa-hjalper-du-ditt...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Vi har hört det förr. Nu handlar det om ensamma barn och hur dataspel koppas till ensamhet. Råden i artikeln är att få ditt barn att bryta ur sin bubbla och bli mer social. Underförstått att sitta mindre framför datorn och ha mer fysiska möten. Det nämns i en punkt längre ned att kanske motiverar kompisar online mer tid framför skärmen underförstått då att viss tid framför skärmen kan accepteras om tiden har rätt sorts innehåll.

https://www.aftonbladet.se/family/a/X8W19g/sa-hjalper-du-ditt...

https://puu.sh/HOPBk/504efff237.png

Lite väl vinklad rubrik i inlägget, då det understrukna påpekar att det är "forskare" som påstår att sambandet finns (vi får anta utifrån vetenskapligt fastställd metod).

Artikeln verkar för övrigt vara överlag öppen i sin dialog, att inget går att fastställa. Intressant ämne dock, men oklart om detta är huvudsyftet med tråden eller om det enbart handlar om att gnälla över hur kassa Aftonbladet är?


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Det låter mycket troligare för mig att barn som är ensamma söker sig till datorn än att det skulle vara själva orsaken till problemet, Oväntat bra av aftonbladet att ta upp delen om att det inte är klarlagt iaf.

Att datorspel är ondskefulla säljer troligtvis fler tidningar än en bred kritik av det moderna samhället och ansvaret föräldrar/skolor/staten har i problemet. Så det blir som det blir, dvs att man hoppar på en enkel bov istället för att faktiskt gå till botten med problemet.

Medlem

Vem läser ens Aftonbladet...? Värre blaska får man leta efter. Så mycket skrämselpropaganda och sensationsjournalistik att hälften vore nog.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vem läser ens Aftonbladet...? Värre blaska får man leta efter. Så mycket skrämselpropaganda och sensationsjournalistik att hälften vore nog.

Tycker inte de är värre än någon annan blaska som finns därute, överlag kör alla med samma metoder när det kommer till kritan. För övrigt, om jag inte minns fel, så har de en ca 3 miljoner dagliga besökare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Låst artikel men som ovan säger så har man ju hört det förr. Det finns ju ett känt exempel redan under 90-talet…(där man beskyllde något dåd på att ens spelade gjorde någon ensam)

Men som Superlim säger så dras nog snarare ensamma till datorn snarare än att datorn gör oss ensamma, eller som varit ensamma. Däremot kan jag ändå tycka att fler borde kunna signalera att det går att gotta vänner där man bor eller i staden närmast byn för det är så lätt att man får för sig att alla är likadana. Jag önskar att folk hade sagt det till mig i varje fall men samtidigt kanske internet och en del spel räddade mitt liv.

Jag tror inte man helt ska förminska aftonbladets artikel, men som sagt artikeln är låst och jag baserar mina åsikter på det allmänna kring den här typen av diskussioner. Under ungdomen så är man kanske som mest utsatt för ensamhet.

Medlem

Artikeln säger "samband" vilket inte är samma som "orsak". Det betyder här att ensamhet och mycket spelande kan förekomma samtidigt. T.ex. att man spelar mycket för att man känner sig ensam eller deprimerad. Inte att spel leder till ensamhet.

Det stämmer så klart inte på alla, men jag har väldigt många vänner som flytt in i spelens värld för att de mådde dåligt, trivdes dåligt i skolan osv.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Artikeln säger "samband" vilket inte är samma som "orsak". Det betyder här att ensamhet och mycket spelande kan förekomma samtidigt. T.ex. att man spelar mycket för att man känner sig ensam eller deprimerad. Inte att spel leder till ensamhet.

Det stämmer så klart inte på alla, men jag har väldigt många vänner som flytt in i spelens värld för att de mådde dåligt, trivdes dåligt i skolan osv.

Ja det är så lätt att man gör det, lätt att tänker att man kanske hittar riktiga vänner på nätet med mera. Eller fantiserar att livet är som i något datorspel. Jag drunknade aldrig in i ett spel men jag minns hur mycket inlevelse jag ändå hade i några jag spelade mycket som jag inte har idag. Senast så var det det skönt att ha RDR2 att luta sig tillbaka till pga pandemin och isolering.

Avstängd

Aftonbladet=Skit, precis som DN och övrig media.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

1
Skriv svar