Grafikkortspriserna sjunker när Kina förbjuder krypto-mining

Medlem

Mmmmm, skönt att jag fick mitt RTX 3080 för 7990kr. Fick vänta i 2 månader från releasedagen, men det har ju visat sig vara värt det xD


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

ZF
Medlem
Skrivet av justhitx:

Du har ju självklart rätt till en egen åsikt, men jag vet inte om jag kan ta dina spekulationer som gospel. Sen kan det säkert vara så att företag härifrån gör det där nere, men skulle du på allvar säga att det är lejonparten av procenten? Både Ryssland och Argentina hade billigare el än Kina i september 2020. Det borde ju betyda att det är ett lika stort problem där.

Elpriser
https://www.statista.com/statistics/263492/electricity-prices...

Bitcoin Mining
https://www.statista.com/statistics/1200477/bitcoin-mining-by...

Anledningen att jag skrev "befolkning" var bara för att skilja på den kinesiska staten och den kinesiska befolkningen. Klart att alla inte sitter och minar bitcoins, men det kändes inte som om att man behövde förklara det.

Men i Argentina är det andra sidan skitdyrt med hårdvaran istället. Dessutom tillkommer ännu mer mutkostnader för utländska intressen än både Kina och Ryssland ihop. Det finns också andra både regionella och globalpolitiska hänsyn som gör dem sämre alternativ.

Ryssland inför ju tex snart reglering för lokal representation för multinationella verksamheter. Säger ju lite om hur besvärligt det är att verka jämfört med Kina.

Redaktör
Skrivet av mrpijey:

Jag tar två stycken. Ni har väl någon insider som kan sälja till Fz-medlemmar?

Det blir 12 yottajarder kr tack. Vi har haft lite prisökning på sistone.


signatur
Skribent
Skrivet av justhitx:

Det var väl också samma land/befolkning som drev upp priserna till att börja med, va? Att sedan staten går in och förbjuder crypto mining tror jag inte har så mycket med att vi västerlänningar ska ha enklare tillgång till kort att göra. Det finns många saker som även jag skulle vilja "tacka" Kina för, ta deras spionage och allmänna övervakning som exempel.

Edit: Ska lägga korten på bordet. Det här skrevs från en xiaomi redmi, så om jag "försvinner" inom en nära framtid så vet ni varför.

Trevlig midsommar så länge.

Låter väldigt oroväckande

Jag tror jag pratar för alla när jag framöver vill se ett foruminlägg från dig varannan timme för att säkerställa att du lever och mår bra. Vi bryr ju om varandra här på FZ så det tycker jag är det minsta du kan göra så vi andra medlemmar slipper gå och oroa oss

12
Skriv svar