Activision Blizzards aktieägare godkänner 155 miljoner dollar till Kotick, trots protester

Robot
Activision Blizzards aktieägare godkänner 155 miljoner dollar till Kotick, trots protester

Ersättningspaket på 155 miljoner dollar godkänt – knappt.

#activision-blizzard, #bobby-kotick


Medlem

Höj priset på spel - Hur ska stackaren klara sig på bara 155 miljoner dollar?

Medlem

Smaklöst men samtidigt inget konstigt egentligen. Jag tror dock att en viktig del av spelutvecklingen går förlorad när studios blir behandlade som dotterbolag till en anonym jätte styrd av ekonomer i kostym.

Det faktum att indiespel går bättre och bättre ser jag som en signal på just det.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Skrivet av Sarky:

Smaklöst men samtidigt inget konstigt egentligen. Jag tror dock att en viktig del av spelutvecklingen går förlorad när studios blir behandlade som dotterbolag till en anonym jätte styrd av ekonomer i kostym.

Det faktum att indiespel går bättre och bättre ser jag som en signal på just det.

"Går bättre och bättre" är väl en sanning med en stor portion modifikation? Den absoluta majoriteten av all indie-släpp får inte någon spridning bland spelare. Kanske det är fler och fler indie-utvecklare som slår igenom idag då det i princip räcker med att få streamers att spela deras spel. De flesta indie-spel som slår igenom tycks ändock "One Hit Wonders".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Om något så går väl indiespel sämre? I alla fall om man ser till antalet spel som görs mot antalet spel som faktiskt säljer en siffra som man kan säga är "bra", men sedan, vad är bra då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Shit alltså.. Skrämmande summa.. Äckligt. Riktigt äckligt! Man blir bara förbannad när man läser det o sedan vet hur många de gav sparken...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Sjuka fantasisummor… så otroligt skevt

Medlem

Räcker det inte och fylla hans ego..? Med ett "bra jobbat!" som ett vanligt blåställ får höra.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

"Går bättre och bättre" är väl en sanning med en stor portion modifikation? Den absoluta majoriteten av all indie-släpp får inte någon spridning bland spelare. Kanske det är fler och fler indie-utvecklare som slår igenom idag då det i princip räcker med att få streamers att spela deras spel. De flesta indie-spel som slår igenom tycks ändock "One Hit Wonders".

Skrivet av Hipshot:

Om något så går väl indiespel sämre? I alla fall om man ser till antalet spel som görs mot antalet spel som faktiskt säljer en siffra som man kan säga är "bra", men sedan, vad är bra då?

I förhållande till investerad summa, alltså rent procentuellt, så finns det ju indiespel som sannolikt slår allt ActivisionBlizzard spottar ur sig, ganska rejält. Det är intressant att se hur det där med investerat utvecklingsbelopp inte nödvändigtvis korrelerar med spelets försäljningsresultat. Titta på spel som Terraria, Stardew Valley, Valheim etc., medan ActivisionBlizzard släppt spel som Warcraft 3: Reforged, bara för att ge exempel med kontraster.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Medans Blizzard-anställa sparkas och gör så att Blizzard är kraftigt underbemannade för allting medans man höjer priset på allt och mjölkar WoW-spelarna på mera pengar för cosmetics så glider Kotick runt med 4:e skräddarsydda yacht nu och hans dotter är redan bästa polare med Barack Obamas dotter naturligtvis, världen är fantastisk!

Medlem

Roligt för honom.

Medlem

Hatar personen som kom på idén att alla högsta chefer ska ha 100000% högre lön än de som faktiskt arbetar på företagen. Jag säger inte att chefer inte jobbar, men inget som gör det värt så höga löner.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hatar personen som kom på idén att alla högsta chefer ska ha 100000% högre lön än de som faktiskt arbetar på företagen. Jag säger inte att chefer inte jobbar, men inget som gör det värt så höga löner.

Visst är det sjukt men det är svårt lösa för företag bjuder mer och mer i lön för att locka till sig chefer som ger ett bra resultat. Skulle ett företag sätta en vettig lön på VDn, t.ex. säg 5 ggr medellönen på företaget, så skulle alla söka sig till företaget som ger 50 eller 500 eller 5000 ggr medellönen.
Det enda som kan sätta stopp för sånt vore att lagstifta mot det, men då är vi farligt nära kommunism enligt många men låter vi marknaden styra själv så blir företag tvungna buda över varandras löner för att få den de vill ha. Samma som med sportstjärnor, skådisar, musiker etc. De bästa tar så mkt som företagen vill betala.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hatar personen som kom på idén att alla högsta chefer ska ha 100000% högre lön än de som faktiskt arbetar på företagen. Jag säger inte att chefer inte jobbar, men inget som gör det värt så höga löner.

Tror inte det är någon som enskilt kommit på idén, den har nog fostrats under en väldigt lång tid med människor som inte vågar säga ifrån till höger och vänster samt de som vill bygga upp den kulturen så de själva kan tjäna på det. Har personligen inget emot begränsningar i totala vinster, men det behöver antagligen implementeras mer globalt än det gör idag för att det verkligen ska kunna hålla sig på plats. Har folk tid att sätta sina pengar i skatteparadis har de också tid att undvika ställen där de får mindre i lön.

Det är ohållbart i längden. Precis som du säger är det helt sinnessjuka summor pengar, ingen människa utför ett arbete som är värt så pass mycket mer. Det finns liksom inte på kartan. Även om de inte behövde de som de avskedade har de exakt samma möjligheter att höja lönerna för övriga anställda. Man vet ju att vissa som jobbar där lever under fattiglöner. "Jobba upp dig så förtjänar du ditt levebröd". Fuck you, den som tänker så, för det förutsätter att någon lever under existensminimum för din skull. Som om du vore värd den idiothöga siffran. "Jag tillför värde till företaget." Fullkomligen skiter i det. Att man har olika löner, absolut, och vi kan gladeligen diskutera "Men är någon värd 3x mer då? Eller vart dras gränsen?" Ja, jag är ju fullt villig att prova oss vägen ner, gärna med ett massivt tapp i löner för toppchefer.

Skrivet av DrDoom:

Visst är det sjukt men det är svårt lösa för företag bjuder mer och mer i lön för att locka till sig chefer som ger ett bra resultat. Skulle ett företag sätta en vettig lön på VDn, t.ex. säg 5 ggr medellönen på företaget, så skulle alla söka sig till företaget som ger 50 eller 500 eller 5000 ggr medellönen.
Det enda som kan sätta stopp för sånt vore att lagstifta mot det, men då är vi farligt nära kommunism enligt många men låter vi marknaden styra själv så blir företag tvungna buda över varandras löner för att få den de vill ha. Samma som med sportstjärnor, skådisar, musiker etc. De bästa tar så mkt som företagen vill betala.

Yes, indeed. Men kommunism innebär i grunden att allting delas lika. Det här är ju så totalt funtat långt borta ifrån kommunism att det känns ganska bisarrt att ens påstå att en reglering vore nära kommunism. Man måste väl för tusan kunna ha andra mål än kommunism (som enligt mig och andra endast fungerar om man når materiellt oberoende på global skala) när man arbetar med att hantera sådant här.

Säg att du, bara som exempel, sätter taket globalt på en maxlön runt 10 000 000. Det är fortfarande oerhört mycket mer än din genomsnittlige dödlige tjänar på kanske 10 år. Bara där är vi fortfarande en raketresa ifrån den kommunismen man ofta drar fram som motargument, men sättet som de pengarna skulle kunna omdistribueras kan göra oändligt mycket mer gott. Personligen tycker jag att vi rent tekniskt sett har kommit så pass långt att vi liksom.. inte riktigt... like... you know... vad är poängen? Det vore inte värt att lägga dem på att hjälpa de som svälter, äldreboenden, eller du vet... de tusentals andra likande problem som faktsikt gör livet värre för de som lever istället för gör att en människa känner sig extra mäktig?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Det som irriterar mig är de som säger att de högsta cheferna måste kompenseras så bra för de har så stort ansvar. Men det är ju bara skitsnack. Med undantag för olagligheter som kastar dem i fängelse så kan de ju göra hur fel som helst och sen gå av med ett mångmiljonbelopp som gemene man kunde pensionera sig med flera gånger om, ta ett år semester, och sen på något jävla vänster glida in i nästa toppjobb med 10 miljoner i årslön. Så de har ju inget som pushar dem att göra det som är bäst för företaget i helhet.

Medlem

Så tanken blizzard har är alltså att den inkomst de fått in tack vare att ha en "bra" chef nu ska helt och hållet gå till just denna chef för att hålla honom kvar, istället för att byta till en "nästan lika bra" chef för vettig lön och investera i den sparade vinsten till rengnigare dagar?
Wow.. Som att äta kakan men ändå vilja ha kvar kakan

Skrivet av Kyraal:

Det som irriterar mig är de som säger att de högsta cheferna måste kompenseras så bra för de har så stort ansvar. Men det är ju bara skitsnack. Med undantag för olagligheter som kastar dem i fängelse så kan de ju göra hur fel som helst och sen gå av med ett mångmiljonbelopp som gemene man kunde pensionera sig med flera gånger om, ta ett år semester, och sen på något jävla vänster glida in i nästa toppjobb med 10 miljoner i årslön. Så de har ju inget som pushar dem att göra det som är bäst för företaget i helhet.

Det finns bara en handfull personer som har den erfarenhet, kunskap och kontaktnät som dessa personer har. Finns inte en chans att miljardkoncerner skulle våga låta någon oprövad individ ta över ledningen av företaget.
Deras arbetssäkerhet är piss och kan få sparken utan anledning, därav har det vuxit fram en kutym att erbjuda dem saftiga avgångsvederlag (Det kan ju trots allt gå lång tid innan de kan få ett nytt jobb).

Sen är det positivt om de är föredömen så att arbetarna fortsätter att arbeta medan de drömmer om att någon dag lyckas bli rik, så att de inte får för sig att gå samman för att förändra något och på så sätt motarbeta sin egen dröm.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mmm, med tanke på att han egenhändigt snickrade ihop kassakon WoW på en fikarast så är han naturligtvis väl värd pengarna.

De gör ju som de vill, men jag undrar vad han "egentligen" gjort för att förtjäna de pengarna. Det tomma begreppet "under hans ledarskap" åsido menar jag.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

"men då är vi farligt nära kommunism enligt många"

Lyckligtvis verkar det inte finnas några motsvarande faror i "kapitalism" som den fruktansvärda kommunismen.

Phu! Skönt!

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det finns bara en handfull personer som har den erfarenhet, kunskap och kontaktnät som dessa personer har. Finns inte en chans att miljardkoncerner skulle våga låta någon oprövad individ ta över ledningen av företaget.
Deras arbetssäkerhet är piss och kan få sparken utan anledning, därav har det vuxit fram en kutym att erbjuda dem saftiga avgångsvederlag (Det kan ju trots allt gå lång tid innan de kan få ett nytt jobb).

Sen är det positivt om de är föredömen så att arbetarna fortsätter att arbeta medan de drömmer om att någon dag lyckas bli rik, så att de inte får för sig att gå samman för att förändra något och på så sätt motarbeta sin egen dröm.

Typ som Foodora?

Delar inte din bild alls. Det handlar enbart om kontaktnät - att känna rätt människor och kunna armbåga sig fram.

Vi lever inte i ett meritokratiskt samhälle, även om många på toppen vill sprida den bilden.

Medlem

Hur många här känner till Jack Conte?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det finns bara en handfull personer som har den erfarenhet, kunskap och kontaktnät som dessa personer har. Finns inte en chans att miljardkoncerner skulle våga låta någon oprövad individ ta över ledningen av företaget.
Deras arbetssäkerhet är piss och kan få sparken utan anledning, därav har det vuxit fram en kutym att erbjuda dem saftiga avgångsvederlag (Det kan ju trots allt gå lång tid innan de kan få ett nytt jobb).

Sen är det positivt om de är föredömen så att arbetarna fortsätter att arbeta medan de drömmer om att någon dag lyckas bli rik, så att de inte får för sig att gå samman för att förändra något och på så sätt motarbeta sin egen dröm.

Låter mest som en stor näve trams, det där. Jag tycker inte vi ska låtsas att alla som hamnar i positioner som Kotick gör det på grund av någon som helst form av kompetens. Och vad var den där i slutet? Någon slags anti fack-kommentar du bara var tvungen att smyga in, eller? Lite osäker på en det var sarkasm eller inte.

Medlem

Kotick från början gjorde en del smarta drag det tror jag ingen kan förneka men vi pratar 10-15år sen typ

Har ju sett hur rekryteringar går till och många bolags chefer på koncern nivå mer eller mindre känner varann det är ju en liten klubb när det gäller dom stora ah 3000 anställda nivån eller mer.

Och på samma sätt som det är för oss dödliga kontaktnät och vem du känner kan styra väldigt mycket hur du får jobb .

Och kollar vi bonusar så kan jag jämföra med mitt tidigare jobb där bonus var fördelad på vilken titel du hade inte vad du gjorde för resultat eller ansvar eller kunskaper.

Så mycket fnoskler på toppen,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

"Går bättre och bättre" är väl en sanning med en stor portion modifikation? Den absoluta majoriteten av all indie-släpp får inte någon spridning bland spelare. Kanske det är fler och fler indie-utvecklare som slår igenom idag då det i princip räcker med att få streamers att spela deras spel. De flesta indie-spel som slår igenom tycks ändock "One Hit Wonders".

Det tycker jag inte. Indiescenen har kontinuerligt plockat marknadsandelar de senaste 10-15 åren. Sedan finns det ju såklart många som misslyckas också. Men det rullar mer och mer pengar till indieutvecklare för varje år som går.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Skrivet av Kyraal:

Låter mest som en stor näve trams, det där. Jag tycker inte vi ska låtsas att alla som hamnar i positioner som Kotick gör det på grund av någon som helst form av kompetens. Och vad var den där i slutet? Någon slags anti fack-kommentar du bara var tvungen att smyga in, eller? Lite osäker på en det var sarkasm eller inte.

Du menar på allvar att du kan bli chef för en koncern som omsätter tusentals miljarder dollar utan någon form av kompetens?
Att Kotick nominerades till VD och aktieägarna röstade på honom för att han är en kul kille?
Jag skulle snarare gissa på att han röstades in som VD på grund av att han varit oerhört framgångsrik sedan 80-talet, skapade Activision och var en av hjärnorna bakom hopslagningen av Blizzard och Activision.
Sen blir det en liten (herr-)klubb på den här företagsnivån vi pratar om där alla känner alla (och alla vet exakt hur många miljarder de är goda för, så att de kan fortsätta att blåsa upp sina kontrakt).

Och ja, jag är väl något sarkastisk. Men det är fortfarande ett faktum att facken överlag tvingas slåss för att behålla de fördelar som de slogs för under förra århundradet snarare än att pressa företagen att bli än mer arbetstagarvänliga. Det är också ett faktum att de stora förlorarna är de krakar som hamnat i glesbygden och arbetar på samma trötta bruk och på samma trötta befattning i decennier (Såvida inte bruket kursar eller flyttar produktionen utomlands lagom till att krakarna är 50 år fyllda och får sluta livet som långtidsarbetslösa). För flit och nit under alla år så får de en klapp på axeln och en oanvändbar glasskål från Kosta Boda, som minsann är dyr (men helt avdragsgill för företaget). Men deras lön är fortfarande lägre än för den 25-årige mellanchefen som anställdes direkt från utbildningen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Eliten är största ägarna och eliten håller varandra om ryggen så klart.
Skrubba min rygg så skrubbar jag din.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar på allvar att du kan bli chef för en koncern som omsätter tusentals miljarder dollar utan någon form av kompetens?
Att Kotick nominerades till VD och aktieägarna röstade på honom för att han är en kul kille?
Jag skulle snarare gissa på att han röstades in som VD på grund av att han varit oerhört framgångsrik sedan 80-talet, skapade Activision och var en av hjärnorna bakom hopslagningen av Blizzard och Activision.
Sen blir det en liten (herr-)klubb på den här företagsnivån vi pratar om där alla känner alla (och alla vet exakt hur många miljarder de är goda för, så att de kan fortsätta att blåsa upp sina kontrakt).

Och ja, jag är väl något sarkastisk. Men det är fortfarande ett faktum att facken överlag tvingas slåss för att behålla de fördelar som de slogs för under förra århundradet snarare än att pressa företagen att bli än mer arbetstagarvänliga. Det är också ett faktum att de stora förlorarna är de krakar som hamnat i glesbygden och arbetar på samma trötta bruk och på samma trötta befattning i decennier (Såvida inte bruket kursar eller flyttar produktionen utomlands lagom till att krakarna är 50 år fyllda och får sluta livet som långtidsarbetslösa). För flit och nit under alla år så får de en klapp på axeln och en oanvändbar glasskål från Kosta Boda, som minsann är dyr (men helt avdragsgill för företaget). Men deras lön är fortfarande lägre än för den 25-årige mellanchefen som anställdes direkt från utbildningen.

Nu studerade ju Bobby Kotick konsthistoria under sin utbildning, någon ekonomiutbildning har han aldrig haft. Däremot har han jobbat sin väg uppåt och väl gjort en del kloka strategiska beslut. Något utbildningsunderlag för detta har han dock inte, endast erfarenhet och möjligheter som har getts hoom genom hans positioner. Att det skulle vara svårt att hitta kompetenta företagsledare även på internationell nivå köper jag inte, med större sannolikhet är ett större hinder själva rädslan för att de ska vara dåliga, samt att de som inte känner den nya inte kan tjäna på det, förhindrar dem från att hitta sin väg framåt.

Här nere är en lista på några... typ... välkända företagsledare som inte gått färdig sin utbildning:
https://www.businessinsider.com/mark-zuckerberg-steve-jobs-te...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Ender:

De gör ju som de vill, men jag undrar vad han "egentligen" gjort för att förtjäna de pengarna. Det tomma begreppet "under hans ledarskap" åsido menar jag.

Kul, det kan varar första gången jag citerar mig själv, men efter att ha läst hans Wiki så ska jag nog korrigera mig lite. Uppenbarligen har han gjort en hel del i sitt liv, och även om pengarna sticker i ögonen för den sinnessjuka mängden så är den inte särskilt "off" från andra människor med liknande resuméer. Skillnaden är väl att tillvägagångssätt inte nämns märkvärt, eller huruvida han själv gjort något annat än olika affärsinvesteringar.

Så lite tillbaka på ruta ett blir det ändå. De som står för själva skapandet av något bra hamnar alltid nedanför de som investerar i det.

Skrivet av Proximately:

Nu studerade ju Bobby Kotick konsthistoria under sin utbildning, någon ekonomiutbildning har han aldrig haft. Däremot har han jobbat sin väg uppåt och väl gjort en del kloka strategiska beslut. Något utbildningsunderlag för detta har han dock inte, endast erfarenhet och möjligheter som har getts hoom genom hans positioner. Att det skulle vara svårt att hitta kompetenta företagsledare även på internationell nivå köper jag inte, med större sannolikhet är ett större hinder själva rädslan för att de ska vara dåliga, samt att de som inte känner den nya inte kan tjäna på det, förhindrar dem från att hitta sin väg framåt.

Här nere är en lista på några... typ... välkända företagsledare som inte gått färdig sin utbildning:
https://www.businessinsider.com/mark-zuckerberg-steve-jobs-te...

Nu menade jag inte att kompetens specifikt är utbildning. Erfarenhet av att arbeta på den här nivån i 30+ år är ju också en svårslagen kompetens som är sällsynt på arbetsmarknaden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nu menade jag inte att kompetens specifikt är utbildning. Erfarenhet av att arbeta på den här nivån i 30+ år är ju också en svårslagen kompetens som är sällsynt på arbetsmarknaden.

Det är nog ingen som tror att han är fullkomligt inkompetent. Han gör säkert ett bra jobb.

Frågan är om lönen är rimlig och där är det fortfarande nej.

Det är heller inte speciellt många som menar att alla människor ska tjäna exakt lika mycket, som jag sett en del halmgubbar om här i tråden, utan snarare att minska klyftorna.

Det finns ingen människa i jordens historia som gjort någonting som motiverar en sådan lön.

12
Skriv svar