Svensk VR-studio backar från reklam i Oculus Quest

Robot
Svensk VR-studio backar från reklam i Oculus Quest
Medlem

Det har varit en ordentlig shit storm i VR communityt mot detta.
Det har först varit ilska mot Facebook så klart men sen riktades ilskan mot utvecklaren och spelet som nämndes som första försök.

Bra att man backar, kan acceptera att ett gratis spel har reklam men inte ett man har betalat för.
Sen en annan sak som känns så där.
När det är Facebooks reklam som ska användas kan det kännas rätt illa om tex reklam för en sida man precis besökt dyker upp som en reklam i ett spel.
Känns inte som det passar riktigt.
Det är den känslan jag har av reklam från Facebook och Google, att den är lokal eller känner av vart man surfat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hellre reklam eller mikrotransaktioner? Why not both? Och framförallt gärna tredje option: Betala för att slippa bägge.

Medlem

Vad sägs om att man betalar för ett spel, får en färdig produkt och spelar utan reklam eller mikrotransaktioner?

Medlem

"Hellre reklam"
"Hellre mikrotransaktioner"

Hellre inget av det, jag betalar hellre fullt pris för ett spel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Välj mellan pest eller kolera? Jag betalar helst för ett spel en gång sen är det klart där, tack.

Skägg.
10 Chambers

Frågan är såklart tillspetsad för att välja mellan dessa två alternativ till en traditionell köpmodell.


signatur
Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Frågan är såklart tillspetsad för att välja mellan dessa två alternativ till en traditionell köpmodell.

"Du ska få en örfil. Var god välj mellan handens in- eller utsida. "


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Du ska få en örfil. Var god välj mellan handens in- eller utsida. "

Pest eller kolera?

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Hellre reklam eller mikrotransaktioner? Why not both? Och framförallt gärna tredje option: Betala för att slippa bägge.

Nej nej, 700kr och sen lite mtx, såklart får det plats med reklam också! Måste tänka på stakars VDn, kan inte bli utan bonusen!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad sägs om att man betalar för ett spel, får en färdig produkt och spelar utan reklam eller mikrotransaktioner?

ja det var tider de när spel gjordes med passion och inte för att tjäna pengar =D

Medlem
Skrivet av Sillage:

"Hellre reklam"
"Hellre mikrotransaktioner"

Hellre inget av det, jag betalar hellre fullt pris för ett spel.

Jag med. Och om nu det inte vills och spelet är billigt kan jag få ett val så som betala tusen spänn och du får allt vi har låst bakom betalningsväggen för evigt. Vissa spel har gjort så t,ex om du var tidig backer av spel så fuck du all DLC och alla karaktärer eller så gratis om du punga upp en stor summa från början. Jag tar hellre de än att få se att man gjort av med tio tusen spänn på spelet efter något år

Medlem

något jag inte gillar med spel heller är om du köper premium tid och tiden du inte spelar på t,ex månads premium men tiden går även fast du kanske väljer att inte spela på någon vecka för du har semester. Är det så svårt att bara stanna klockan när du inte är inloggad.

Medlem

Mtx i ett full pris spel är inte nödvändigtvis dåligt.
Jag anser fortfarande att en shop för kosmetika i spelen inte är ett problem när ett spel konstant uppdateras med nya saker som spellägen, banor och karaktärer. Spelets fortsatta utveckling måste finansieras på något sätt annars kommer vi aldrig få något annat är en första release och lite buggfixar oför att sedan lämnad till sitt öde.

Men som i spel likt Fifa som bästa exempel kommer jag aldrig se som ett acceptabelt sätt att använda mtx.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad sägs om att man betalar för ett spel, får en färdig produkt och spelar utan reklam eller mikrotransaktioner?

Räkna inte då med uppdatering till spelet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad sägs om att man betalar för ett spel, får en färdig produkt och spelar utan reklam eller mikrotransaktioner?

Galenskaper. Den tiden är förbi tyvärr.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Natrium:

något jag inte gillar med spel heller är om du köper premium tid och tiden du inte spelar på t,ex månads premium men tiden går även fast du kanske väljer att inte spela på någon vecka för du har semester. Är det så svårt att bara stanna klockan när du inte är inloggad.

War thunder, looking at you

Skrivet av aT1C:

Räkna inte då med uppdatering till spelet.

Fanns väl expansions dlcs förr i tiden? Eller menar du uppdateringar som i att få spelet i ett fungerande läge tillslut? Live service spel kan jag förstå, fast då ska det vara bra uppdateringar också som gör det värt det.

Medlem
Skrivet av Managor:

Galenskaper. Den tiden är förbi tyvärr.

Last of us part I? Last of us part II? God of war? Bloodborne? Horizon zero dawn? Detroit become human? Half life bloody Alyx?

Om du tycker att de spelen är galenskaper så har du missat det bästa spelbranschen har att erbjuda.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Last of us part I? Last of us part II? God of war? Bloodborne? Horizon zero dawn? Detroit become human? Half life bloody Alyx?

Om du tycker att de spelen är galenskaper så har du missat det bästa spelbranschen har att erbjuda.

Sa aldrig att spelen var galenskap. Sen är det många fler spel med reklam/mikrotransaktioner än utan, so den tiden är absolut förbi


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Medlem

Säger ju bara hur giriga dom varit från början med att gå med på att visa reklam i deras spel, så det betyder ju att dom tycker det är okey. Inget Facebook gör är okey och borde banlysas från internet.

Medlem
Skrivet av robbis:

Säger ju bara hur giriga dom varit från början med att gå med på att visa reklam i deras spel, så det betyder ju att dom tycker det är okey. Inget Facebook gör är okey och borde banlysas från internet.

Host, säger ett fan av en tjänst som tillhandahålls av google


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av noyart:

War thunder, looking at you

Fanns väl expansions dlcs förr i tiden? Eller menar du uppdateringar som i att få spelet i ett fungerande läge tillslut? Live service spel kan jag förstå, fast då ska det vara bra uppdateringar också som gör det värt det.

ja det har funnits väldigt länge DLC man fick köpa etc, dock tycker jag på den tiden var det inte en map och lite små saker utan då var det mer som i fallet med DLC till spel som the witcher 3. där DLC är fan lite bra och stort som orginalet nästan ^^
När jag tänker efter så kan jag knappt förstå hur bra dom gjorde dom där 2 DLC som kom och va mycket man fick för sina pengar.

Dom tabba sig med Cyberpunk ja men fan CDproject asså man kan inte annat än att klappa händerna för witcher 3 och dess DLC.

Medlem

Vem vill se reklam i VR, det är ju meningen att man ska BORT från datorn och telefonen och göra nåt helt annat. En dedikerad upplevelse, och facebook ska inte komma in där och sätta reklam lite då och då.
Visst, det kan vara nån applikation som är free to use och dom kanske visar reklam på ett LÄMPLIGT ställe.
Om man visar en liten banner i menyerna i en app t.ex med nånting som är Extremt lika det som man kör så är det väl inte så farligt.
Det är ok att ha reklam för att finansiera gratis saker (Med sjysst funktionalitet) tycker jag dock.
Clickbait osv finns ju inte på samma sätt i VR, vem fan ska klicka på det ? Är det nån som Köper Nånting i browsern i Oculus ?

Det måste göras på ett smakfullt sätt ! Annars kommer dom inte undan.....

VR är en teknologi tycker jag, och ska användas som sådant, jag tycker inte vi är redo för reklam i VR... Communityn är för liten för att det ska spela nån roll ekonomiskt för dem.
Det är klart dom måste prova, och dom måste få se att vi konsumenter Inte är intresseade....
Vill vi köpa saker UTANFÖR VR, så går vi till en dator eller mobiltelefon.

Medlem

Vad är grejen med mikrotransaktioner som alltid blir en het debatt? Jag har aldrig betalat för något extra inne i något spel alls, går folk verkligen på sånt? Lite nya skins o skit? Vem bryr sig om det?

Medlem

Det är Facebook. Ett reklambolag. Jätteförvånad. Inte.

Medlem

Har absolut inget emot mikrotransaktioner om det enbart är "cosmetic things".
Men det får under inga omständigheter
1. Pusha för det på användaren om de betalat för spelet. Är det gratis, kör och pusha för det men gör det snyggt för f*n
2. Ha reklam för spelare som betalat för att få et helt spel. Samma här, om spelet är gratis ha reklam som inte stör och det viktigaste det måste passa in så bra att man inte reflekterar över det på ett negativt sätt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

1
Skriv svar