Snabbkollen – Är du sugen på Windows 11?

Medlem

Privat = Roligt, kul att testa något nytt

Arbetsmässigt inom IT = Månader av ångest och problem för kunder & kollegor

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Varför skulle man vilja sitta kvar på den absolut sämsta Windows-versionen som släppts, speciellt när det är gratis att uppgradera till 10 som är ljusår bättre?

Det enda som tilltalar med Windows 10 är DX12. Jag saknar ingenting annat. Då finns det bara nackdelarna kvar, och jag har ingen lust att utsätta mig för dem helt i onödan. "Varför inte" är en otroligt dålig anledning att göra saker. Att du kallar 8.1 den "absolut sämsta Windows-versionen som släppts" visar prov på stor historielöshet eller okunnighet. Windows XP, till exempel, var en katastrof när det kom och krävde flera service packs för att bli det operativsystem som folk sedan har så pass goda minnen av. 8.1 är motsvarande service pack för Windows 8, och är ett bra operativsystem (medan 8 var, eh, nästan skit rakt igenom), precis som Windows 7 är ett Service Pack för Windows Vista.

Skrivet av Patashnic:

Varför då, om jag får fråga?

Framförallt, Microsoft. Deras inställning sett till Win10 i jämförelse med tidigare operativsystem är jag inte helt överens med, helt enkelt.

Jag vill ha bättre kontroll över mitt operativsystem än vad jag har läst att jag kan ha med 10. T ex i form av uppdateringar som du *måste* göra, reklam i OS, den nya väderwidgetten som ett färskt exempel. Många uppdateringar har brutit kompatibilitet med (t o m moderna) drivrutiner. Jag vill ha mer kontroll över och göra informerade val om mina uppdateringar, inte uppdatera när det passar Microsoft, för att de plötsligt ändrar hur mina uppdateringsinställningar ser ut. Vilket de har gjort för användare.

Jag vill ha ett operativsystem som jag styr över, jag vill inte ha ett operativsystem där någon annan har veto-rätt.

Kalla det paranoia. Det är det säkert. Men jag kallar det trygghet och att inte leka eftergivningspolitik med mjukvaruutvecklare. Ja, jag hade nog använt Linuxsystem om jag inte vore för lat för att börja sätta in mig i det när jag är över 30.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Varför skulle man vilja sitta kvar på den absolut sämsta Windows-versionen som släppts, speciellt när det är gratis att uppgradera till 10 som är ljusår bättre?

Är eller var gratis att uppgradera?

Edit: Gjorde en googling och verkar som att det går att genomföra det, trots att "erbjudandet" gick ut för längesen. Man lär sig något nytt emellanåt! Det ska jag se till att genomföra på gammeldatorn om möjligt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag vill ha bättre kontroll över mitt operativsystem än vad jag har läst att jag kan ha med 10.

Kan rekommendera LTSC-versionen av windows 10. Inget bloatware, inget trams. Med lite pill i regedit kan man stänga av automatiska updates också. Väljer mina egna updates.

Medlem

Ja absolut. Alltid kul med nytt, så länge det fungerar.

Medlem
Skrivet av kayl:

Kan rekommendera LTSC-versionen av windows 10. Inget bloatware, inget trams. Med lite pill i regedit kan man stänga av automatiska updates också. Väljer mina egna updates.

Tack för tipset! Jag ska läsa på.

Medlem

Såg en video där windows 10 och 11 prestanda jämfördes och windows 11 var rehjält lyft för prestandan så endast därför ser jag fram emot windows 11 för att få mer ut av hårdvaran. Inte bara snabbare uppstart utan även bättre utnyttjande av hårdvaran

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Kommer uppgradera 1 nanosekund efter att det släppts. Tycker Win 10 är ett grymt OS och Win 11 är ju inget annat än Win 10 egentligen med tweaks av UX och lite annat. Ingen stor uppgradering. Skulle bli väldigt förvånad om uppgraderingen kostar pengar.

stämmer bra han säger även i denna videon att det fortfarande står windows 10 i versionen i kommandotolken
https://www.youtube.com/watch?v=ByOYExliNyM&t=823s

Bra video däremot är prestanda optimeringen bättre vilket jag ser som ett plus. Tvivlar med på de kommer ta betalt för uppgradering. Fokus blir väll samla in användardata och personifiera reklam för människor och därmed intäckterna

Medlem

Är sjukt sugen på detta. Nytt fräscht utseende som man känner igen. W10 startmenyn är det sämsta som finns så. Annars gillar jag 10an aldrig haft problem. Och allt flyter på som det ska,lätt bästa Windows hittills och 11an kommer vara gratis att uppdatera med 100% säkerhet.

Medlem

Just nu är ställningen exakt 50-50, 753 mot 753 röster. Löjligt jämnt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av takaii:

Såg en video där windows 10 och 11 prestanda jämfördes och windows 11 var rehjält lyft för prestandan så endast därför ser jag fram emot windows 11 för att få mer ut av hårdvaran. Inte bara snabbare uppstart utan även bättre utnyttjande av hårdvaran

Är inte så svartvitt, tyvärr.

Kommer inte byta till Windows 11 innan jag helt och hållet kan de-bloata och få kontroll över OS:et. Spyr varje gång jag installerar om på windows 10.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Just nu är ställningen exakt 50-50, 753 mot 753 röster. Löjligt jämnt.

791 mot 791 just nu. Lite smått fascinerande faktiskt!

Medlem
Skrivet av ompalompa:

791 mot 791 just nu. Lite smått fascinerande faktiskt!

Det här är mer spännande än konsolkriget mellan Xbox fans o Playstation fans hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Gillar inget Windows så det var ingen svår fråga. Windows är ett nödvändigt ont väldigt ont. Och säg inte att det finns alternativ för allt pc är bara i mina värsta mardrömmar och när räkningar ska betalas....ursh!

Medlem

Kan de inte bara hålla ett operativsystem o bara mata på uppdateringar istället för att göra om hjulet hela tin

Inaktiv
Skrivet av Ghost Writer:

Just nu är ställningen exakt 50-50, 753 mot 753 röster. Löjligt jämnt.

Fortfarande 50-50 med 1029 vs 1032. Själv avstod jag för jag saknade alternativ tre.

*harkel*

STOP THE COUNT! STOP THE COUNT! STOP THE COUNT!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Varför skulle man vilja sitta kvar på den absolut sämsta Windows-versionen som släppts, speciellt när det är gratis att uppgradera till 10 som är ljusår bättre?

Förstår inte riktigt varför folk säger att det är den "absolut sämsta" det är i princip startmenyn som är annorlunda och användningen är mer eller mindre densamma (tryck på win tangenten + skriv det du vill öppna + tryck enter).

Jag håller med om att det inte var någon höjdare men mil bättre än Windows ME och Windows Vista och framförallt mkt stabilare.

Inaktiv

Årets jämnaste omröstning?

Ofi
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Fortfarande 50-50 med 1029 vs 1032. Själv avstod jag för jag saknade alternativ tre.

*harkel*

STOP THE COUNT! STOP THE COUNT! STOP THE COUNT!

Och nu när jag röstade var det 1110 vs 1111 😳

Medlem

Jag är djävligt sugen. Eftersom jag aldrig har haft några nämnvärda problem med W10 och detta ser ut att vara en reskinned W10, så hoppar jag på båten rätt omgående.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av Metroid:

Vad är det för fel på MS-DOS nu helt plötsligt? Kommer aldrig byta!
/s

Never underestimate the power of DOS. AMIGA-DOS! hehe


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Ser fram emot dagen då alla spel bara fungerar på Linux vare sig de är på Steam, Epic, GoG, Bnet eller Origin.
Då kan jag droppa Windows helt. Får hoppas det händer snart men lär det inte göra.
Annars ser jag fram emot Win 11 då det är intressant i den aspekten att jag gillar nytt men ogillar när det inte fungerar vilket Win 10 gör just nu.

Värre är det på kontoret då nytt OS alltid betyder massa problem och extra jobb.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

linux kernel, självklart intresserad.

Avstängd

1156/1160

Aningen jämnt får man ändå säga !

Medlem

Nu är det exakt 50-50% igen, 1185 mot 1185 röster!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Gillar testa nya mjukvaror så jag är taggad.

Nån större skillnad tror jag det dock inte blir.

Skrivet av takaii:

Såg en video där windows 10 och 11 prestanda jämfördes och windows 11 var rehjält lyft för prestandan så endast därför ser jag fram emot windows 11 för att få mer ut av hårdvaran. Inte bara snabbare uppstart utan även bättre utnyttjande av hårdvaran

Om du såg samma video som mig så körde man inte samma inställningar i testerna, därför gick det bättre för Win11.

Medlem

Om ingen sagt det tidigare så är det bekräftat att uppgradering från windows 10 till 11 är helt gratis.

Antar retail pris är som med win10 om man bygger en dator från början och inte har windows 10 sen tidigare.

Och nej vill man avakta så ä det helt ok, jobbmässigt så lär det dröja, brukar vara en test period på ett år innan man ens tänker tanken för kunderna en själv måste köra det från dag 1 .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Testade själv leaked versionen av Win11, gillade faktiskt det med utseendet, och allt kändes mer rapp och smooth. Signade upp nu för Win11 inside program efter ett jäkla letande för att aktivera TPM

Medlem
Nej

Var lika sugen på windows 10.... typ inte alls.

Vista eller 7 , var nog de jag var mest sugen på att uppgradera till, när de nu var aktuella.

Medlem

Också kört dev versionen ett tag och förvånsvärt stabilt för dev version explorer kan krasha ibland när man meckar med ljud inställningarna.

Skulle så klart inte använda det på job datorn då det kräver lite mer stabilitet.

Men kommer ta ett tag o lära sig vad allt ligger och dom har inte lyckats bli av med bitar av gamla kontrollpanelen tyvärr.
iaf inte i ännu och i dev versionen jag kör via insider.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar