Inget Dota 2-mästerskap i Stockholm – anses inte vara ett elitsportevenemang

Medlem

Det är väl inte så märkligt att man får avslag på sin ansökan när E-sport som begrepp är på tok för brett?

Vi vet alla att lagar, stadgar och regeringen är fyrkantiga och även om jag precis som de flesta här anser att regeringen (samt RF) borde utövat lite flexibilitet så faller nästan ansvaret huvudsakligen på att ansökningarna var bristfälliga.
Borde man verkligen ansöka till RF överhuvudtaget då de särskiljer på Idrott och Sport eller borde man istället försöka sig på the long game genom att etablera sitt eget E-sportsriksförbund eller tillsammans med SvFF arbeta på något gemensamt?

Det är såklart jättetråkigt att The International blir inställt i Stockholm men det här har samtidigt gjort det tydligt var det behövs förändringar och att vi behöver ta krafttag på flera nivåer i Sverige för att inte tappa vår internationella ställning i scenen.

Medlem
Skrivet av emoraev:

för att inte tappa vår internationella ställning i scenen.

Jag skulle våga säga att vi tappade den för läääääänge sedan. Vad det handlar om nu är att någon gång förhoppningsvis komma ikapp resten av världen, som gladeligen tar över allt det som Sverige tappar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, så kan man också tolka det, om man vill.

Vi kan ju vända på det med ett exempel på hur bevisbörda skulle kunna tänkas fungera i den här diskussionen:

Publik under Grand Finals i The International 2019: 1.1 Miljoner källa
Total publik för E-sport 2020: 400 miljoner, källa
Publik under VM-finalen i fotboll för herrar 2018: 1.1 Miljarder
Total publik under VM 2018: 3.5 miljarder källa

Det är ett fullständigt grundlöst och galet påstående att gammelsport är utdöende. Det betyder inte att E-Sport inte växer eller utvecklas men helt poänglöst att jämföra publik och popularitet.

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:

Vi kan ju vända på det med ett exempel på hur bevisbörda skulle kunna tänkas fungera i den här diskussionen:

Publik under Grand Finals i The International 2019: 1.1 Miljoner källa
Total publik för E-sport 2020: 400 miljoner, källa
Publik under VM-finalen i fotboll för herrar 2018: 1.1 Miljarder
Total publik under VM 2018: 3.5 miljarder källa

Det är ett fullständigt grundlöst och galet påstående att gammelsport är utdöende. Det betyder inte att E-Sport inte växer eller utvecklas men helt poänglöst att jämföra publik och popularitet.

Ja men visst, om FIFA säger att halva världen tittade på FIFA, då måste det såklart vara sant

Hur många som triggades av mitt påstående, istället för trådens ursprungliga ämne, kanske i och för sig talar för sig självt.

EDIT: Och nej, jag måste nog klargöra att jag fortfarande tror att gammelsporten är utdöende, lätt att misstolka annars...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja men visst, om FIFA säger att halva världen tittade på FIFA, då måste det såklart vara sant

Hur många som triggades av mitt påstående, istället för trådens ursprungliga ämne, kanske i och för sig talar för sig självt.

EDIT: Och nej, jag måste nog klargöra att jag fortfarande tror att gammelsporten är utdöende, lätt att misstolka annars...

Ja, att konstiga uttalanden inte hjälper diskussionen någonting. Vanlig sport är ju inte påväg någonstans.

E-sport är ju inte här för att ta över efter "gammelsport", det är här för att vidga det!

Ett bra svar i en sånhär situation är "haha, jag överdrev absolut en hel del, ursäkta!. Vad jag menade var..."

Medlem
Skrivet av eld:

Ja, att konstiga uttalanden inte hjälper diskussionen någonting. Vanlig sport är ju inte påväg någonstans.

E-sport är ju inte här för att ta över efter "gammelsport", det är här för att vidga det!

Ett bra svar i en sånhär situation är "haha, jag överdrev absolut en hel del, ursäkta!. Vad jag menade var..."

Ja, det är såklart okej att tycka annorlunda, vad annars skulle man ha ett diskussionsforum till


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

SEF verkar ha fått RF att ta en titt till på huruvida man ska stödja ett TI i Stockholm,
https://twitter.com/kellymilkies/status/1407473873558425603

SEF alltså, inte SESF som verkar ha floppat totalt med sitt uppdrag.

Läser man mailen mellan Valve och regeringen blir man alldeles trött... Går antagligen inte att hitta folk som bryr sig mindre.
https://www.reddit.com/r/DotA2/comments/o5ooi7/exchange_betwe...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja men visst, om FIFA säger att halva världen tittade på FIFA, då måste det såklart vara sant

Hur många som triggades av mitt påstående, istället för trådens ursprungliga ämne, kanske i och för sig talar för sig självt.

EDIT: Och nej, jag måste nog klargöra att jag fortfarande tror att gammelsporten är utdöende, lätt att misstolka annars...

Tror du på riktigt på en framtid där ALL sport sker i digital form? Låter ju helt galet och det finns verkligen ingen anledning till att det skulle hända. Det ena behöver ju inte ta ut det andra, men det är alltså vad du vill? Förstår inte varför isåfall.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tror du på riktigt på en framtid där ALL sport sker i digital form? Låter ju helt galet och det finns verkligen ingen anledning till att det skulle hända. Det ena behöver ju inte ta ut det andra, men det är alltså vad du vill? Förstår inte varför isåfall.

Har aldrig påstått att det är något jag vill. Du måste kunna argumentera utan att lägga ord i andras mun.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har aldrig påstått att det är något jag vill. Du måste kunna argumentera utan att lägga ord i andras mun.

Nu var det ju dock en fråga jag kom med, inte ett påstående.

Du verkar ju inte så positivt inställd till "gammelsport" så inte så konstigt att man undrar. Men då har du klargjort det iallafall.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nu var det ju dock en fråga jag kom med, inte ett påstående.

Du verkar ju inte så positivt inställd till "gammelsport" så inte så konstigt att man undrar. Men då har du klargjort det iallafall.

Är ganska neutralt inställt till gammelsport då det inte intresserar mig överhuvudtaget, precis som för så många andra idag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar