Grattis Nintendo 64, 25 år idag!

Robot
Grattis Nintendo 64, 25 år idag!

Inte Nintendos största succé sett till antalet sålda konsoler. Men spelen. SPELEN!

#nintendo, #nintendo-64


Medlem

Fick N64 julen 1997, minns det som igår. Mario 64. Mer behöver man knappt säga. Nextgen PÅ RIKTIGT!

Medlem

En bärbar N64 hade varit trevligt med top-10 spelen.
Som dom gör med Game & Watch nu, med skärm.

Medlem

Det är nog troligtvis nostalgin som pratar nu, men N64 är nog tidernas bästa konsol med tidernas bästa spel men efter det har jag ägt några av Nintendos konsoler och känner att det de bara blivit sämre med åren, idag tilltalar de mig inte alls. Men N64, OJ OJ OJ!!!!


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Min least favorite generation. Att gå från de perfekta 2d spelen som Snes, Megadrive och NeoGeo levererade till en 3d som var högst begränsad - särskilt jämfört med PC under samma era var ju hopplöst.

Nästa generation med ps2:an som vinnare hade i stället 3D kommit långt nog för att vara fantastiskt.

Medlem

Mitt n64 var grönt och genomskinligt (precis som jag). Fanns många spel som jag sänkte alldeles för många timmar i. Pokémon Stadium och uppföljaren, Perfect Dark, Mario Tennis, Super Smash Bros., Donkey Kong 64, Mario 64 är de jag framförallt minns, men knappast mina enda spel. Sålde GoldenEye.

Nintendo 64s handkontroll var sannerligen nyskapande och en jättebra idé. Fungerade lite, hm, sådär i praktiken, dock.

Men återintroducerandet av en joystick på en handkontroll kan inte kallas annat än en succé. Succén med joystick gjorde också att det vänstra handtaget inte behövdes lika mycket. Det är lätt att se hur mycket de lärt sig, i varje fall.

Spelmässigt måste jag säga att Perfect Dark inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet. I min åsikt är det så mycket bättre än GoldenEye. Kanske inte lika nostalgiskt för alla, vilket jag kan förstå..

Medlem

Nintendo 64 representerar den udda tiden när spelen började gå från 2D-3D.
Hade själv inget nintendo 64, men zelda var trevligt hos grannen på helgerna


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Var aldrig imponerad av N64. Mario Kart 64 är egentligen det enda N64 spel jag spenderade någon längre tid på.

Medlem

Synd att spelen inte har åldrats med värdighet rent utseendemässigt.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Har spelat Nintendo-spel typ 4 gånger i mitt liv

Medlem

Spelade faktiskt senast idag! Fick hem ett ex av Pokémon stadium som jag köpt på tradera för 200 bagis. Lite tråkig bild på våra moderna tv-apparater dock. Funtar på om jag ska köpa en Eon super 64 kanske - någon som testat?

Inaktiv

Min favoritkonsol utan tvekan.

Mario 64, Ocarina of Time och Majoras Mask, GoldenEye och Perfect Dark, Mario Kart 64 och Diddy Kong Racing, Super Smash Bros., Mario Party 1 och 2, Lylat Wars(Star Fox 64).

GoldenEye i multiplayer var mitt och mina kompisars liv under en lång tid, ibland satt hela grannskapet hemma i min soffa och spelade.

Mario 64 är fortfarande det bästa 3d mario enligt mig och ser fortfarande fantastiskt ut på en gammel-TV:

Tycker det är synd att man inte satsar på 4-spelars split screen längre. Nu när alla har mycket större tv-apparater skulle det vara perfekt.

Medlem

Köpte N64 för 1000:- av en kompis för 20+-ish år sen med Mario 64, Rayman 2 och Mission Impossible. Spelade Mario som fan under en tid. Kort efter ångrade kompisen sin försäljning. Jag säljer inte tillbaka men han får lira hos mig istället


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Mitt är orange genomskinligt. Fick det julen 1997. Utan konkurrens min favoritkonsol.

Spelar fortfarande regelbundet. Golden eye, Mario 64, Perfect Dark, Zelda, Jet force gemini osv osv, åldrats med värdighet.

Avstängd

Hade N64 när det begav sig. Det var väl Zelda man minns mest. Det var ju otroligt att det var i 3D.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Jag minns det här som om det inte alls vore länge sedan.
Jag sitter på mitt rum och tittar på tv och de visar ett program när det var några barn som testade Nintendo 64. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare och jag kommer så väl i håg att det var Super Mario 64 de spelade och de berättade att innan man börjar spela så kan man springa omkring på slottsgården och testa att krypa och simma med mera.

Det kändes så häftigt. Mario i 3D! Kan det bli häftigare? Det var så nytt. Ska jag säga som hade en Nintendo 8-bitare som enda konsolen. Detta var så mycket mer.
Så jag önskade mig en… fick ingen men jag fick en Playstation istället som jag också hade väldiga kul med men några år senare, våren 2001 bytte jag min Playstation mot en Nintendo 64 eftersom jag ändå höll på att spara till en Playstation 2.

Medlem

Min absoluta favoritkonsol! <3

Medlem

Fina minnen med golden eye, perfect dark, duke nukem på 32tum delad i 4 rutor och ett konstant gnällande på att folk tjuvkikar Många av spelen har åldrats sådär men N64s Super smash är fortfarande den bästa!

ELF
Medlem

Kommer knappt ihåg när jag fick N64. Det var väl en lugnare variant än videon, men glad var man i alla fall.
Hade nog bara Mario 64, Golden Eye, Banjo-Kazooie Resident Evil 2, Extreme G2 och ett bil racing spel. All bra på sina sätt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Såg en video från igår där det var en person som kollade noga på en bild av Gameboy Advance som Nintendo använde för att fira GBA som fyller 20 år med. Men han reagerade på att poängen påminner om 23 juni 2021 som är idag och mynten som Mario hade samlat var 96 stycken.
Så han trodde att det kunde vara en ledtråd för att Nintendo kommer släppa Nintendo 64 på Nintendo Online idag.

Men skulle det hända så tycker jag att vi redan borde ha hört något.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Mitt är orange genomskinligt. Fick det julen 1997. Utan konkurrens min favoritkonsol.

Spelar fortfarande regelbundet. Golden eye, Mario 64, Perfect Dark, Zelda, Jet force gemini osv osv, åldrats med värdighet.

Jet force gemini är generationens/n64s/Rares mest underskattade spel. Gick all in, tekniskt imponerande som fan, kanske sista rare-spelet där utvecklarglädjen vägde mest.
Nu gör dom reklam för disney-filmer, tråkigt värre.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av hotarN:

Spelade faktiskt senast idag! Fick hem ett ex av Pokémon stadium som jag köpt på tradera för 200 bagis. Lite tråkig bild på våra moderna tv-apparater dock. Funtar på om jag ska köpa en Eon super 64 kanske - någon som testat?

Skall inte vara värt det. Bildkvalitén är inte bättre än s-video så då kan man lika gärna köpa en billig sådan kabel och någon lämplig uppskalare (xrgb-mini, OSSC etc). Den kan man sedan ha glädje av även till andra enheter.

Jag har RGB-moddat mitt N64 (https://www.etim.net.au/n64rgb/) och kör den via en xrgb-mini. Oavsett vad man tar sig till så kommer det se ut som en potta skit på en stor teve. =P
Den generationen av konsoler har inte åldrats väl om man jämför med exempelvis 16-bitarsgenerationen.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

När jag spelade N64 för första gången så var man så pass ung att man inte brydde sig om kantig 3D-grafik, fps-drops eller klumpiga kontroller. Det var ändå häftigt med 3D-spel.

Favoriter då var Mario 64, Donkey Kong 64, Mario Party (som förstörde handlatorna), GoldenEye Multiplayer, Perfect Dark Multiplayer, Mario Kart 64, Ocarina of Time och Majora's Mask.

Däremot så tycker jag inte att konsolen har åldrats väl. När jag samlade retrospel så passade jag på att köpa spel som jag aldrig spelat för att testa, men hat svårt att spela dem pga grafiken och kontrollerna. SNES och NES har i jämförelse åldrats mycket mycket bättre. Även Gamecube tycker jag har åldrats bättre. Däremot så finns det spel på N64 som går att spela än idag såsom Mario Party-spelen

Inaktiv
Skrivet av FejkFejksson:

Jet force gemini är generationens/n64s/Rares mest underskattade spel. Gick all in, tekniskt imponerande som fan, kanske sista rare-spelet där utvecklarglädjen vägde mest.
Nu gör dom reklam för disney-filmer, tråkigt värre.

Jet Force Gemini är ett spel som jag skulle vilja köpa till min Nintendo 64. Det ser kul ut.

Testpilot

Mario 64 kan vara bland de större mind blown upplevelserna jag har haft.

Medlem

Zelda ocarina of time var ju helt otroligt, helt amazing.

Var PC nörd på denna tid så det blev å spela n64 hos vänner. Golden eye var så starkt på sin tid.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Jet force gemini är generationens/n64s/Rares mest underskattade spel. Gick all in, tekniskt imponerande som fan, kanske sista rare-spelet där utvecklarglädjen vägde mest.
Nu gör dom reklam för disney-filmer, tråkigt värre.

Skrivet av anon_326145:

Jet Force Gemini är ett spel som jag skulle vilja köpa till min Nintendo 64. Det ser kul ut.

Helt enig, enormt underskattat!

Saknar gamla Rare. Så mycket känsla i spelen.

Medlem

Glömmer aldrig när jag fick mitt 64, tror jag var 7. Växte upp under ganska fattiga förhållanden och hade absolut NOLL förväntningar på att få en. Klev in i vardagsrummet på julaftonsmorgonen också stod den där, på golvet, inkopplad i teven. Storebröderna hade såklart behövt kolla så att maskinen fungerade genom att spela Mario Kart kvällen innan efter jag gått och lagt mig. Blir fan snyftig bara jag tänker på det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Vilka minnen. Kommer inte ihåg när familjen vi barn fick ett N64. Då är jag ändå 26 år idag så vi fick den ändå flera år efter att det släppts antar jag. Fattade nada vad jag gjorde på spelen, hade super mario, bond bl.a. Riktigt skoj var det!

Mår dåligt över hur länge sedan det var, haha...

Medlem

Gillar Nintendo, och finns bra spel till även denna konsol. Men totalt sätt så är det den konsol från Nintendo som tänder mig minst.

Pixlig 2D är bara positivt och kult (NES, SNES, etc.), men kantig och yxig 3D åldras extremt dåligt.

Dessutom var den notoriskt svår att utveckla för (kanske därför så få titlar). Lite som Sonys PS3:a, men 10 år tidigare.

https://youtu.be/gRslfM-MOOw

Men oavsett det, så förtjänar 25-åringen ett stort grattis ändå!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar