Grattis Nintendo 64, 25 år idag!

Inaktiv
Skrivet av martinot:

Gillar Nintendo, och finns bra spel till även denna konsol. Men totalt sätt så är det den konsol från Nintendo som tänder mig minst.

Så du gillar Wii och Wii-U mer?

Inaktiv

Mario 64, Diddy Kong Racing och Golden Eye i 4-split screen var tider det Även kul när man som yngling ibland fick fara till tvspeloteket och låna hem något till n64an.

64ans tid var ganska exakt innan jag börja intressera mig för spel och väldigt få av mina bekanta hade en. Minns några ögonblick när jag titta på när folk spela Rouge Squadron, Golden Eye och Banjo Kazooie. Intresset hann vakna med Pokemon och då främst Pokemon Stadium men vi fick aldrig något.

Har ett genomskinligt blått som jag köpte själv för ett par år sedan och skulle nog säga att Doom 64 är favoriten. Var riktigt kul att samla till i alla fall. Mycket guldkorn och billigt relativt andra konsoler. Har drygt 60 spel till den.

Måste investera i ett par vettiga kontroller till den en dag dock.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

N64:an är den enda av Nintendos maskiner som jag och kompiskretsen inte spelade på när den var aktuell.
Innan dess så hade en kompis alltid Nintendo, jag hade alltid Sega och en annan C64/Amiga/PC så man fick alltid spela det bästa från varje tillverkare.

Men i och med tonåren så blev man mer och mer intresserad av Ea:s (då) fantastiska sportspel och ville man spela Fifa och NHL så var det Sega som gällde.

Så när 3D maskinerna kom så blev det Sega Saturn för oss allihopa och därmed spelades aldrig N64 när det begav sig.

Numera finns den ju i min samling tillsammans med vad som anses vara dom "största" titlarna, men vi har aldrig fastnat för den eller något av spelen, man måste nog varit med där och då för att förstå.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean

Jag var en Saturn-kille på den tiden och har knappt några minnen av Nintendo 64 alls. Jag minns dock att jag tyckte designen var ball, även om det ju var sååå ute med kassetter!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Förknippar dessvärre N64 med en hejdlös orgie i ofärdig 3D-grafik (och tidigare älskade 2D-spel som bryskt trycktes in i denna bångstyriga pixlighet).

Inaktiv

Det enda spelet till N64 jag tyckte var roligt var Blast Corps. Annars var PS och Saturn bättre konsoller.
Kontrollen var hemsk. Spelen var suddiga. Antar att jag var för gammal för den samt att Sony siktade på en mer vuxen publik.
Minns att jag sålde några N64 när jag jobbade i tv-spelsbutik. Men Playstation var storsäljaren.
Men ja, grattis.

Medlem

Golden Eye, Mario 64 och Mario Kart 64 spelades rätt friskt när N64 kom. Riktigt häftiga spel men jag fastnade aldrig för kontrollen. Grafiken har även åldrats väldigt dåligt som många andra varit inne på.

Oavsett så förtjänar 64:an ett hipp hipp hurraaaaa!

Flakmonkey

N64 är konstigt nog en konsol som jag inte har några känslor för överhuvudtaget. Hade inte någon själv och kan inte minnas att jag hade någon kompis som hade en. Visst läste man om den och såg den i spelbutiker men suget fanns aldrig där vilket är konstigt med tanke på att jag älskade NES och SNES med Mario, Zelda, etc etc. Beror nog helt och fullt på att jag vid den här tiden lirade på PC och när tex Goldeneye kom så hade jag turen att kunna spela Quake i LAN på en av kommunens gymnasieskolor, och då såg goldeneye mest bara dåligt ut.

Sen är det ju som med alla 3D-konsoler från den generationen svårt att ta till sig spelen nu i efterhand. De ser ofta rätt horribla ut och kontrollerna med kameran, etc är i ett så tidigt skede att det är frustrerande att spela dem. Är inget som är unikt med N64 förstås utan detsamma gäller ju Playstation och Saturn. Så har trots försök haft svårt att ta till mig av de gamla klassikerna, är för sent ute helt enkelt.

Med det sagt så går det ju inte att förneka den påverkan som N64 haft på spelvärlden trots att den inte dominerade på samma vis som NES och SNES. Flera spelserier tog steget in i 3D på ett bra sätt (sett till konkurrenterna hanterade ju Nintendo det här med 3D bra) och nya serier som Smash Bros såg dagens ljus.

Medlem

Minns det som igår...

Det var jul och jag såg det där stora paketet under granen, jag vågade inte hoppas på det men jag misstänkte att det kanske var en N64 där.
Minuter kändes som timmar... dagen var bara en lång lång väntan och jag kunde inte tänka på något annat.

Sedan mot kvällen var det äntligen dags att öppna paket!
Till min stora lycka så stämde det jag gått och hoppats på så länge, jag fick en N64.
Det var verkligen kontrast mot det super nintendo jag hade innan, det var för mig helt overkligt att spel kunde se ut såhär.

Minns hur jag sprang upp på mitt rum och packa upp konsolen och kopplade in den i min lilla lilla TV som jag hade på mitt rum.
Första spelet jag fick var Star Wars: Shadows of the empire, och i första banan körde man sin snowspeeder och fällde AT-AT's.
Den upplevelsen kommer jag aldrig att glömma.

Går inte att beskriva det som något annat än MAGISKT!

-------
Sidenote:

Minns även senare när man stod i en leksaksaffär och de hade posters på nästa kommande Zelda spel. (ocarina of time)
Minns hur jag reagerade på hur spännande allt såg ut på bilderna, Link hade en häst! allt såg så häftigt ut!
Spelet hade inte kommit ut då (inte för att jag hade råd att köpa det själv iaf på den tiden) men just den stunden var nog första gången jag upplevde riktig hype och längtan efter ett spel jag aldrig provat.

Och med facit i hand så är just Ocarina of time det bästa spelet jag någonsin spelat (baserat på upplevelsen man hade då)
Så det var värt den där längtan och väntan<3

Medlem

Hipp hipp hurra N64, dig har ja haft mycke kul med igenom åren. Spelar till och från än idag på konsolen, hade över en polare för ett tag sen så vi lirade GoldenEye multiplayer, och det spelet är lika roligt än idag


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem

N64 var den ultimata underhållningsmaskinen i min kompiskrets. Att duellera mot varandra i Pokémon Stadium eller ha ihjäl varann i 007 var verkligen nöje utan bäst före-datum. Men handkontrollens design är än idag fullständigt obegriplig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Älskar mitt 64 lika mycket idag som för ca 21 år sen när ja köpte mitt <3 har fortfarande spelkvällar med Golden eye, Mario Party, Donkey Kong 64 ibland när man lyckas dra ihop tre vänner önskar bara att man lyckats få tag i Conkers Bad fur Day på den tiden då de inte kostade en galen mägnd riksdaler för multiplayern va ju guld haha. Men de får man lira med emulator och usb dosor istället

Medlem

Den bästa konsolen Nintendo gjort. Haft samma grå konsol sedan slutet på 90 talet och den fungerar fortfarande. Min absoluta favorit konsol. Rumble pack och extra minne såklart till Turok ;).

Har inte sett någon nämna det tidigare, Lylat Wars (Star Fox 64) nötte man någon otroligt på den tiden. Helt fantastiskt spel i både single och multiplayer.
Mystical ninja starring goemon var en otroligt kulturkrock innan anime och annat kom. Älskar fortfarande det spelet.

Zelda ocarina of time är ett av världens bästa spel utan tvekan.
Goldeneye, mario 64, banjo-kazooie, Turok 2, mario kart, diddy kong racing, perfect dark. Helt otroliga spel.
Blast Corps och Pilotwings var också bra spel som kom tidigt på konsolen.

Medlem

Jag var på tok för gammal för att få ett N64 i julklapp och för ung för att ha råd med ett eget men jag lirade hos en polare som hade Wave Race 64. Vilket spel. Vilken fysik.
Kan inte för mitt förstå varför det inte finns en nyversion till Switch än.. hade förbokat dirrrrr!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Kontot avslutas
Skrivet av Evil_Teddiz:

Älskar mitt 64 lika mycket idag som för ca 21 år sen när ja köpte mitt <3 har fortfarande spelkvällar med Golden eye, Mario Party, Donkey Kong 64 ibland när man lyckas dra ihop tre vänner önskar bara att man lyckats få tag i Conkers Bad fur Day på den tiden då de inte kostade en galen mägnd riksdaler för multiplayern va ju guld haha. Men de får man lira med emulator och usb dosor istället

Mario Party
Har inget Mario Party på min Nintendo 64 men har Mario Party 2 på min Wii U. Men skulle även vilja ha första Mario Party och Mario Party 3 att lira tillsammans här hemma men äldre större speltitlar blir ofta ganska dyra. Sen är det ju inte alla spel som blir lika dyra som exempelvis Conker’s Bad Fur Day som du nämnde.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Fick N64 julen 1997, minns det som igår. Mario 64. Mer behöver man knappt säga. Nextgen PÅ RIKTIGT!

I en tid då det fanns 3dfx voodoo xD, och bara ett år senare så kom Voodoo 2 and Voodoo Banshee väldigt nextgen.....
Och då har vi inte ens börjat prata om ljud ennu.

Medlem
Skrivet av Sille:

I en tid då det fanns 3dfx voodoo xD, och bara ett år senare så kom Voodoo 2 and Voodoo Banshee väldigt nextgen.....
Och då har vi inte ens börjat prata om ljud ennu.

Var aldrig inne i PC-träsket på den tiden, knappt inte nu heller då jag föredrar att spela på konsol.

SNES -> N64. Rejält kliv där.

Skribent

Jag hade både Playstation och N64. Gillade båda väldigt mycket, men föredrog ändå 64:an på grund av snabbare laddtider och fyra spelare lokal multiplayer. Minns särskilt en varm sommar då turerna till badplatsen varvades med obscena mängder Mario Party, Smash Bros, Mario Kart 64 och Goldeneye (blä) tillsammans med bröderna och polarna.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Så du gillar Wii och Wii-U mer?

Ja, absolut. Inga favoriter. Dock så ratar jag N64 lägre än de. Så se det snarare så.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Nosnos:

N64 är konstigt nog en konsol som jag inte har några känslor för överhuvudtaget. Hade inte någon själv och kan inte minnas att jag hade någon kompis som hade en. Visst läste man om den och såg den i spelbutiker men suget fanns aldrig där vilket är konstigt med tanke på att jag älskade NES och SNES med Mario, Zelda, etc etc. Beror nog helt och fullt på att jag vid den här tiden lirade på PC och när tex Goldeneye kom så hade jag turen att kunna spela Quake i LAN på en av kommunens gymnasieskolor, och då såg goldeneye mest bara dåligt ut.

Sen är det ju som med alla 3D-konsoler från den generationen svårt att ta till sig spelen nu i efterhand. De ser ofta rätt horribla ut och kontrollerna med kameran, etc är i ett så tidigt skede att det är frustrerande att spela dem. Är inget som är unikt med N64 förstås utan detsamma gäller ju Playstation och Saturn. Så har trots försök haft svårt att ta till mig av de gamla klassikerna, är för sent ute helt enkelt.

Med det sagt så går det ju inte att förneka den påverkan som N64 haft på spelvärlden trots att den inte dominerade på samma vis som NES och SNES. Flera spelserier tog steget in i 3D på ett bra sätt (sett till konkurrenterna hanterade ju Nintendo det här med 3D bra) och nya serier som Smash Bros såg dagens ljus.

Mycket väl talat. Tidiga 3D-konsoler har inte direkt åldrats med värdighet och charm. Älskar NES, SNES och även GC var ju en helt annan kvalitet på 3D än N64.

Även kontrollen till N64 är den sämsta från Nintendo genom tiderna (Nunchuk räknas inte). GC är ju fortfarande helt OK även med modern standard. NES och SNES kontroller är härliga klassiker.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar