Bekräftat - Sverige blir utan den stora Dota 2-turneringen The International

Robot
Bekräftat - Sverige blir utan den stora Dota 2-turneringen The International

Trots en potentiell lösning i sista minuten väljer Valve att flytta evenemanget.

#dota-2, #riksidrottsförbundet, #the-international


Medlem

Riktigt tråkigt! Jag är orolig för att det här kan smitta av sig på andra aktörer som försöker anordna e-sportsevenemang framöver.

Medlem

Tråkigt besked för alla Dota-intresserade, och speciellt nu när man jobbat fram en potentiell lösning.

Skribent

Mycket tråkigt. Även om jag inte är extremt intresserad av e-sport själv så hade det varit riktigt kul med ett så här pass stort evenemang i Sverige, så länge det kunde ha genomförts på ett säkert sätt.

Medlem

Trist som redan nämnt. Är varken särskilt intresserad av Dota eller insatt i det, men grejen är ju att sånt här kommer "smutsa" ned bilden av Sverige, som kanske redan har en lite trist stämpel... nu är vi officiellt landet som är boomers definierat.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Sverige: Landet som säljer NiP-burgare på Donken och har specifika regler hos skatteverket gällande CS-skins.
Också Sverige: Landet som inte anser att Dreamhack är kultur och vägrar erkänna esport som sport.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sverige: Landet som säljer NiP-burgare på Donken och har specifika regler hos skatteverket gällande CS-skins.
Också Sverige: Landet som inte anser att Dreamhack är kultur och vägrar erkänna esport som sport.

ja vi lever i ett skitland....

Medlem

Tråkigt, och med tanke på Stockholm Live och Visit Stockholms klantighet lär Valve inte välja Sverige i första hand för framtida evenemang.

Nu vet jag ingenting om e-sport eller dota, men det är inte mycket som görs rätt i Sverige nuförtiden.

Medlem

Tråkigt
Men samtidigt, varför anordnas sånt här i Corona pandemin?
Sverige har blivigt otroligt kritiserat både inrikes och utrikes.
Nu förväntar man sig öppna upp precis som man gjort med fotbolls EM.
Hur tänker man egentligen?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot
Skrivet av frittzinator:

Riktigt tråkigt! Jag är orolig för att det här kan smitta av sig på andra aktörer som försöker anordna e-sportsevenemang framöver.

Hoppas att vi fått nog av smitta snart...

Medlem

Regeringen fail än en gång. Tydligen har Damberg kontaktats flertal tillfällen men han kunde brytt sig mindre.

Ambassadör
Xbox

I Sverige skola man icke roligt hafva.


signatur

Jump in.

Medlem

Nu är jag inte insatt eftersom jag inte bryr mig. Men varför ens ha en turnering på en plats, kan inte spelarna sitta hemma och spela?

Jag tycker det är bra att det stoppas fram till coronan är bättre kontrollerad.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nu är jag inte insatt eftersom jag inte bryr mig. Men varför ens ha en turnering på en plats, kan inte spelarna sitta hemma och spela?

Jag tycker det är bra att det stoppas fram till coronan är bättre kontrollerad.

Eftersom det handlar om så mkt pengar tror jag inte man vågar riskera att det spelas online. kan vara en anledning bland många.
Vi snackar ju trots allt om ett event som säljer ut arenor pre-covid och som förra gången hade 340 miljoner i potten och som i år ligger över 400 om jag inte har helt fel.

(edit)

40 miljoner dollar i år, så ca 339 miljoner sek.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Regeringen fail än en gång. Tydligen har Damberg kontaktats flertal tillfällen men han kunde brytt sig mindre.

Verkligen inte. Säga vad man vill om regeringen eller Damberg men dom hade ingenting med detta att göra från början utan fick en förfrågan först efter att allt skitit sig. Med tanke på rådande regeringskris så förstår jag varför man inte bryr sig om detta i elfte timmen.

Det är Visit Stockholm och Stockholm Live som gjort bort sig och försäkrat Valve om att visum löser sig utan att egentligen ha koll på läget. Sen blev det försent att göra något åt saken.

Medlem

Otroligt besviken, hotell, resa och allting planerat. Fy fan alltså, jävla idioti. Once in a fucking life time typ så rent utan skiter man på tusantals fans i Sverige.

Medlem

Så extremt misskött av alla inblandade. Ska bli intressant att se om de lärt sig något innan CS majorn.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Hoppas att vi fått nog av smitta snart...

True dat! Dåligt ordval i sammanhanget kanske 😅

Medlem
Skrivet av IMSG:

Verkligen inte. Säga vad man vill om regeringen eller Damberg men dom hade ingenting med detta att göra från början utan fick en förfrågan först efter att allt skitit sig. Med tanke på rådande regeringskris så förstår jag varför man inte bryr sig om detta i elfte timmen.

Det är Visit Stockholm och Stockholm Live som gjort bort sig och försäkrat Valve om att visum löser sig utan att egentligen ha koll på läget. Sen blev det försent att göra något åt saken.

Nej, det här är en fråga som utretts i 2 år men ingenting har hänt. Sedan har Valve och andra försökt kontakta Damberg för att lösa detta innan det blev för sent, men inget hände.

https://www.expressen.se/sport/e-sport/det-har-ar-extremt-pin...

"– Nu två månader innan turneringen ska äga rum får vi beskedet att man inte kan hantera något så enkelt som visum, jag tycker att det är direkt pinsamt. Vi behöver modernisera synen på e-sport, det här var ett av de viktigaste internationella evenemangen som vi skulle få till Sverige. Och då behöver vi göra allt för att underlätta processer som visum. Det vilar ett tungt ansvar på att regeringen snabbfotat inte har kunnat möjliggöra för visum för dessa elitspelare."

Medlem

Inte förvånad när det gäller det här landet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av Lilagröt:

Nu är jag inte insatt eftersom jag inte bryr mig. Men varför ens ha en turnering på en plats, kan inte spelarna sitta hemma och spela?

Jag tycker det är bra att det stoppas fram till coronan är bättre kontrollerad.

Korta svaret är för att det är inte rättvist när det spelas online samt att organisatörerna och övriga inblandade inte tjänar pengar på biljetter, öl, mat och kringförsäljning av supporterprylar.

Medlem

Utöver att tjäna pengar på försäljning så är det Valve:s enda reklam för DotA. Hela årsbudgeten för PR spenderas på TI, vilket är varför det alltid är så sjukt påkostat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Utöver att tjäna pengar på försäljning så är det Valve:s enda reklam för DotA. Hela årsbudgeten för PR spenderas på TI, vilket är varför det alltid är så sjukt påkostat.

Haha, de tjänar ju grova pengar på TI. Knappast som att de lägger ut något ur egen ficka.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Haha, de tjänar ju grova pengar på TI. Knappast som att de lägger ut något ur egen ficka.

Vems ficka skulle det annars vara?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Vems ficka skulle det annars vara?

De som köper TI battlepass eller vad det heter. Typ 20% av de pengarna går direkt till TI, resten går till gabens matlådor.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

De som köper TI battlepass eller vad det heter. Typ 20% av de pengarna går direkt till TI, resten går till gabens matlådor.

Nej, de pengarna går till Valve och sen prispotten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar