Bra spel för "nybliven" förälder

Medlem
Bra spel för "nybliven" förälder

Tja!

Är som rubriken säger "nybliven" förälder. Har tvillingar på snart 9 månader + 3 större bonusbarn (8, 10, 12).
Letar efter något bra spel som inte tar upp allt för mycket tid.
Gärna något åt det mer taktiska hållet, som går att pausa om det blir ett jäkla farande på tvillingarna.
Eller typ grind spel som bara finns till för att ösa in timmar i på kvällarna/nätterna när resterande i familjen sover!

Tidigare innan det här nya familje livet, så spelade jag det mesta utav storspelen som fanns. Jag är en trogen FPS/MMORPG spelare. Har även ett par hundra, eller eventuellt tusentals timmar i spel som Diablo, PoE och Grim Dawn.
Även spel som Dota och LoL har varit stort i mitt hjärta, men är svårt att nu för tiden spendera en timme i en match på det viset.

Tacksam för lite blandade förslag på vad andra föräldrar spelar!

Medlem

Civ är ju så klart bra... det kan bara stå. Kräver inte så mycket heller av datorn.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Arma 3 i sp har jag spelat en hel del nu när jag har småbarn hemma det går att pausa och spara närsomhelst 😀

Medlem

Singleplayerspel som låter dej spara och stänga av var du vill, när du vill.

Exempelvis:
- Zelda: Breath of the Wild
- The Witcher 3

Egentligen alla spel på Nintendo Switch. Sleep-funktionen är schysst.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Civ är ju så klart bra... det kan bara stå. Kräver inte så mycket heller av datorn.

Civ V var spelet som fick mig att överleva kolik-tiden.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Dead Cells stimulerar både grind, känslan av OP och adrenalin. Det är lätt att plocka upp och att komma in i. Ger samma glädje som Diablo när det kommer till att mixtra med vapen/attribut och olika builds. Varje vapen är unikt och erbjuder stort utrymme för lek och experimenterande.

En runda tar runt 15-30 min. Spelet sparar automatisk väldigt ofta så att stänga av eller pausa är inga problem.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Witcher 3. som någon redan sa. Witcher 3 är det bästa som gjorts typ


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Freakon:

Dead Cells stimulerar både grind, känslan av OP och adrenalin. Det är lätt att plocka upp och att komma in i. Ger samma glädje som Diablo när det kommer till att mixtra med vapen/attribut och olika builds. Varje vapen är unikt och erbjuder stort utrymme för lek och experimenterande.

En runda tar runt 15-30 min. Spelet sparar automatisk väldigt ofta så att stänga av eller pausa är inga problem.

Det lät och såg riktigt intressant ut! Får nog kika lite närmare på det. Tack för tipset!

Medlem

Sedan jag blev förälder i början an året har jag 99,5% av tiden gått över till switch. Man kan pausa precis när som helst genom att bara stänga av skärmen, så man slipper tänka på att spara här och där. När lillen skriker är det bara lägga ner switchen. Innan låg den och dammade mest.

Så med andra ord: alla spel som finns på switch rekommenderar jag, så inga begränsningar i vad för spel du vill spela


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skribent

Jag slår ett slag för Xcom-spelen och framförallt Gears Tactics. Turordningsbaserade, så det är bara att släppa när som helst.

Fast travels två spel. FTL och Into The Breach. Både är bra att pilla med och går antingen att pausa eller går i omgångar.

Skribent

Heroes 3 och Football Manager

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag slår ett slag för Xcom-spelen och framförallt Gears Tactics. Turordningsbaserade, så det är bara att släppa när som helst.

Xcom-spelen får min röst också (Gears Tactics har jag inte spelat ännu). Xcom 2 finns dessutom på iOS och släpps inom kort till Android, perfekt att plocka upp telefon eller platta när man har en kort stund över.

Medlem

Slår ett slag för nintendo switch även jag. HADES är ett toppenspel, legend of zelda breath of the wild även det. Det är mycket lätt att bara stänga av och plocka upp. 1 sekund tar det och det tar 1 sekund att starta även. Helt amazing om man kommer från PC / konsollerna sedan tidigare. Det tar nog förresten inte en sekund. Du måste ju trycka på knappen, det beror på hur snabbt du kan trycka på knappen dvs.

Medlem

Kan alltid rekommendera Door Kickers, taktiskt spel där man styr ett gäng SWAT medlemmar att säkra hus, ta ut fiender och rädda gisslan!

Medlem

En kompis blev pappa för ett tag sedan och blev helt frälst i att spela turbaserade strategispel till Switch, tyckte det passade hans föräldraliv jättebra. Spel som Fire Emblem: Three Houses, Civilization VI, Brigandine: The Legend of Runersia osv.

Medlem

Som andra har sagt, Civilization V och Xcom är perfekta då dom är helt turbaserade, behöver inte ens pausa. Sjukt bra är dom också.

Medlem

Transport Tycoon Deluxe och givetvis det bästa spelet någonsin: The Settlers II

Medlem

Nintendo Switch rekommenderas, lika snabb på att ta in och ur viloläge som en mobil, behöver inte ens pausa spelet, bara sätta den i viloläge.

Mario + Rabbids Kingdom Battle är sanslöst bra, tillräckligt färgglatt för att ett barn ska gilla att titta på (kaninerna är faktiskt väldigt underhållande om än litr störande). Hades är ett annat mästerverk att grinda med lite halvt fokus. Captain Toad skulle nog kunna passa också, och Luigi's Mansion är helt fantastiskt. Just konsollen gör att de flesta spel passar bra för korta omgångar.

Har själv en 4-månaders och spelar nu Hollow Knight på PS4 men switchen är betydligt mer flexibel när det kaosar sig, eller tv:n blir upptagen, eller man bara vill döda 10 minuter för att man håller på bryta ihop.

Medlem

Som dom flesta andra säger så är det bara att fokusera på single-player spel. Spel som skyrim, rdr2, witcher 3. Men egentligen funkar ju allt så länge det går att spara. Kan tillägga att du kanske kommer ha en del problem med att spela om du ska rodda vardagsliv med jobb, aktiviteter och kompisar. Man får helt enkelt inse att den tiden är tillfälligt förbi. Man får spela på kvällarna när ungarna sover om man vill vara en tillgänglig och engagerad förälder. Finns inte något värre än föräldrar som knappt svarar sina barn bara för att dom glor på telefonen. Och det blir ju lite samma koncentration när man spelar.
Så mitt tips är kortfattat, spela när barnen sover och inse att din speltid kommer i sista hand.

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Witcher 3. som någon redan sa. Witcher 3 är det bästa som gjorts typ

Kan bara säga att detta är det ända tipset du behöver varsågod

Medlem

Blev ett köp av CIV V till en början, en hel del annat lagt till i wishlist.
Att man inte kommer ha någon vidare speltid är jag väl medveten om. Lite därför det tagit tid med frågan också. Men vi har tur med dom minsta, dom sover som regel mellan 19 och 07, så man kan klämma in lite tid där

Medlem

Witcher 3 är väldigt bra, om du har tillgång till xbox/gamepass kan du kika om Mutant: år noll/year zero fortfarande ingår där

Medlem

Vill även slå ett slag för Slay the spire. Taktiskt och tempot är helt upp till en själv.

Hearthstone goes roguelike, typ.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Som far har jag öst ner tid i Hitman och Monster Hunter (World, nu är väl Rise mer aktivt).
Hitman går att pausa och ett uppdrag går fort (om man vill och blivit bra), något som krävs som förälder! Inte alla som gillar genren dock.
Monster Hunter går inte att pausa, men å andra sidan går en jakt fort och det spelar ingen roll om man avbryter. Stor möjlighet att plöja ner ändlösa timmar i och dessutom möjlighet till multiplayer. Grindfest så det sjunger om det!

Medlem

Tycker själv som småbarnsförälder att kortspel som slay the spire funkar strålande. Kan gå ifrån när som, massvis med speltimmar och möjligheter

Medlem
Medlem

Divinity: Original Sin II. Tyckte det passade bra

Medlem
Skrivet av Morti:

Tycker själv som småbarnsförälder att kortspel som slay the spire funkar strålande. Kan gå ifrån när som, massvis med speltimmar och möjligheter

Håller med.

Det har så mycket djup så att man kan tänka på strategier när man bytar blöja, läsa forum på toan, osv.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nintendo Switch överlag är najs om man har små söta monster i närheten. Själv spelade jag nyss mycket Hades och Transistor. Även Mario funkar bra!
Annars spelar jag Ratchet and Clank Rift Apart just nu och det är skitsmidigt att spela då de inte är några laddningstider alls! Går superfort att starta när du behöver springa iväg och vara pappa.

Ett spel som inte är bra är Returnal. De va fruktansvärt att spela det när man blev avbruten stup i kvarten och inte hade någon sparfunktion 😂

12
Skriv svar