Detta är Windows 11!

Medlem
Skrivet av cyprus:

På Intel-sidan heter det TPP och har funnits sedan 2013, finns även på AMD så inga system yngre än 7-8 år borde ha problem. Behövs ingen modul.

Har en dator som är 1 år gammal, checkade TPM och den sa att min dator inte stödjer TPM. :/

Windows appen för att checka ger min dator "nope stödjer inte windows 11".

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Har en dator som är 1 år gammal, checkade TPM och den sa att min dator inte stödjer TPM. :/

Windows appen för att checka ger min dator "nope stödjer inte windows 11".

Jag får samma... jag var till och med och aktiverade TPM under BIOS som nämnt i tidigare inlägg, men ändå inte godkänt...Köpte datorn helt ny för 2 år sen, så man undrar ju varför den inte uppfyller kraven....

Medlem

Nu har jag visserligen planer på att uppgradera datorn när grafikkort finns tillgängliga för normala priser... Men det här var ju tråkigt.. Mitt moderkort verkar inte ens ha stöd för externa moduler med TPM 2.0... Som jag har förstått det kom stödet i Haswell, som är en generation efter min... Så där hade man otur. Men men, W10-stöd till 2025 kan man ju trösta sig själv med lite. Ändå 4 hela år.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av cyprus:

På Intel-sidan heter det TPP och har funnits sedan 2013, finns även på AMD så inga system yngre än 7-8 år borde ha problem. Behövs ingen modul.

ok jag gjorde det där testet och den säger min dator inte funkar.. datorn är från typ 2016 eller nåt... låter märkligt...

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Woot, är fan säker på att jag läste någon från microsoft försäkra folk om att det aldrig kommer en Windows11. Att fokus skulle ligga på att förfina 10an i all evighet. Men kanske det var någon utomstående som skrev detta, kan inte efter en del sökningar hitta mitt påstådda läs.

Jo det sa dem. Men de har tydligen ändrat sig.

Medlem

Karbonkopia av macOS. Inte mig emot - bättre MS kopierar något som är superbt än att försöka göra något eget som av historien att döma alltid blivit halvdant. Ser fram emot den här releasen!

Avstängd
Skrivet av Map-pen:

Har en dator som är 1 år gammal, checkade TPM och den sa att min dator inte stödjer TPM. :/

Windows appen för att checka ger min dator "nope stödjer inte windows 11".

Skrivet av DunnZ:

Jag får samma... jag var till och med och aktiverade TPM under BIOS som nämnt i tidigare inlägg, men ändå inte godkänt...Köpte datorn helt ny för 2 år sen, så man undrar ju varför den inte uppfyller kraven....

Skrivet av FRULZ:

Nu har jag visserligen planer på att uppgradera datorn när grafikkort finns tillgängliga för normala priser... Men det här var ju tråkigt.. Mitt moderkort verkar inte ens ha stöd för externa moduler med TPM 2.0... Som jag har förstått det kom stödet i Haswell, som är en generation efter min... Så där hade man otur. Men men, W10-stöd till 2025 kan man ju trösta sig själv med lite. Ändå 4 hela år.

Skrivet av SWEBarb:

ok jag gjorde det där testet och den säger min dator inte funkar.. datorn är från typ 2016 eller nåt... låter märkligt...

Jag tror ni ska ta det där testet med en nypa salt.

Skrivet av returpack:

Det absolut jobbigaste med Windows 10 är de invasiva uppdateringarna. Det ska bli skönt att slippa skjuta upp omstarter.

På tidigare Windows har man också alltid kunnat välja "Update and shut down" (ja, jag är en av få som stänger av datorn varje gång jag använt den), men 10 har drivit mig till vansinne när man bara kunnat uppdatera vid en omstart.

Jag får välja mellan uppdatera/starta om datorn eller Uppdatera och stäng av datorn.

Medlem

"Och får Android-appar samt 0 (noll) procent andel till Microsoft på försäljningen. Take that, Apple!"

Glömde nämna att det är i samarbete med Amazon och kräver ett amazon konto. Det är inte google play store utan allt som finns i amazon app store funkar i Windows. Och vem får pengarna då? 😂

Medlem
Skrivet av robbis:

"Och får Android-appar samt 0 (noll) procent andel till Microsoft på försäljningen. Take that, Apple!"

Glömde nämna att det är i samarbete med Amazon och kräver ett amazon konto. Det är inte google play store utan allt som finns i amazon app store funkar i Windows. Och vem får pengarna då? 😂

Japp. Fattar inte varför MS smutsar ner sig igenom att samarbeta med amazon på detta sätt. Så som amazon behandlar sina anställda är helt sjukt.

Kanske står nånstans men är det en gratis uppdatering om man har 10:an, så som 10:e va om man hade 7:an
Eller är det helt fristående och kostar?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av DunnZ:

Jag får samma... jag var till och med och aktiverade TPM under BIOS som nämnt i tidigare inlägg, men ändå inte godkänt...Köpte datorn helt ny för 2 år sen, så man undrar ju varför den inte uppfyller kraven....

Försökte göra samma sak men fanns ingen option för TPM i BIOS. Men som en sa, ska nog ta testet med en nypa salt. Dock tycker jag det är riktigt dumt av dem att kräva TPM om det är så. Borde vara valfritt.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Japp. Fattar inte varför MS smutsar ner sig igenom att samarbeta med amazon på detta sätt. Så som amazon behandlar sina anställda är helt sjukt.

Yeah... inte ens på den digitala sidan är det särskilt trevligt. Jobbar med att sälja mobilteknik online, när vi startade konto hos dem bad vi att inkludera typ Sverige, Danmark, Norge och Finland i våra länder att sälja till. När vi fick första fakturan hade de startat konto i typ 10-20 länder och man betalar per område man valt. Chefen blev så irriterad att vi stängde ner vårt konto och när jag sist sade att vi kunde prova igen men vara extremt tydliga och dubbelkolla systemet så var han inte... så jättevillig.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Försökte göra samma sak men fanns ingen option för TPM i BIOS. Men som en sa, ska nog ta testet med en nypa salt. Dock tycker jag det är riktigt dumt av dem att kräva TPM om det är så. Borde vara valfritt.

Effektivt sätt för Microsoft att avsäga sig massa ansvar för dock gällande säkerhetsaspekten!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Varför flytta startmenyn till mitten? Det är en superenkel grundregel när man jobbar med användbarhet att utnyttja de fyra hörnen för saker man vill att användaren ska komma åt lätt/snabbt. Hoppas det går att ändra. De borde väl ha lärt sig av misstaget med startmeny-experimentet (som blev "startmeny-bild" snarare) i Windows 8 kan man tycka...

Medlem

Får se hur många år efter ”alla de andra” jag kommer str bli den här gången.

Men jag hoppas att man kan få WIN11 till min dator utan att den kraschar och går sönder precis som med WIN10..

Medlem
Skrivet av PeterAries:

Varför flytta startmenyn till mitten? Det är en superenkel grundregel när man jobbar med användbarhet att utnyttja de fyra hörnen för saker man vill att användaren ska komma åt lätt/snabbt. Hoppas det går att ändra. De borde väl ha lärt sig av misstaget med startmeny-experimentet (som blev "startmeny-bild" snarare) i Windows 8 kan man tycka...

Troligtvis pga ultrawide som blir mer och mer vanligt. Det är dock bara en kryssruta i inställningarna om du vill byta till vänster som vanligt.

Avstängd
Skrivet av Map-pen:

Försökte göra samma sak men fanns ingen option för TPM i BIOS. Men som en sa, ska nog ta testet med en nypa salt. Dock tycker jag det är riktigt dumt av dem att kräva TPM om det är så. Borde vara valfritt.

"Devices that do not meet the hard floor cannot be upgraded to Windows 11, and devices that meet the soft floor will receive a notification that upgrade is not advised."

Mycket av detta handlar nog mer om att MS skyddar sig juridiskt. Men vill man installera så går det.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Försökte göra samma sak men fanns ingen option för TPM i BIOS. Men som en sa, ska nog ta testet med en nypa salt. Dock tycker jag det är riktigt dumt av dem att kräva TPM om det är så. Borde vara valfritt.

Det beror lite på vad du har för chipset och vilken processor vad det heter
Exempel: chipset z97 från 2014 är kört men z170 från 2015 verkar ha PTT.

Kravet är väl både bra och dåligt, bättre säkerhet men kan strula mer om man inte har 100% drivare och hårdvara.

Kolla in här om du absolut måste, men annars är släpps det ju inte officiellt förrän om ett halvår och tian ska funka minst 4 år till.
https://www.sweclockers.com/forum/post/19138952

https://www.theverge.com/2021/6/25/22550376/microsoft-windows...

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Det beror lite på vad du har för chipset och vilken processor vad det heter
Exempel: chipset z97 från 2014 är kört men z170 från 2015 verkar ha PTT.

Kravet är väl både bra och dåligt, bättre säkerhet men kan strula mer om man inte har 100% drivare och hårdvara.

Kolla in här om du absolut måste, men annars är släpps det ju inte officiellt förrän om ett halvår och tian ska funka minst 4 år till.
https://www.sweclockers.com/forum/post/19138952

https://www.theverge.com/2021/6/25/22550376/microsoft-windows...

Har en Asus Rog B360-F Gaming motherboard från 2018 som enligt datorns info säger inte har TPM samt i7 9700f CPU. (om jag någonsin får ett jobb igen så ska jag byta dessa till nyare, svårt att uppdatera utan inkomster ).

Har i alla fall RTX2080 och 32GB RAM och 1TB NVMe M.2 SSD.

Men verkar som TPM som man kopplar in inte är så dyra i alla fall, vet bara inte vart man ska koppla in en sådan på kortet bara i fall det visar sig att man måste ha en. Hittade som sagt inget i BIOS.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Troligtvis pga ultrawide som blir mer och mer vanligt. Det är dock bara en kryssruta i inställningarna om du vill byta till vänster som vanligt.

Enligt Linus Tech Tips är det p.g.a. touch-skärmar https://www.youtube.com/watch?v=qFCeCPpfnhQ (1:30 in ungefär). Men ja, bra om det är enkelt att ändra.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Har en Asus Rog B360-F Gaming motherboard från 2018 som enligt datorns info säger inte har TPM samt i7 9700f CPU. (om jag någonsin får ett jobb igen så ska jag byta dessa till nyare, svårt att uppdatera utan inkomster ).

Har i alla fall RTX2080 och 32GB RAM och 1TB NVMe M.2 SSD.

Men verkar som TPM som man kopplar in inte är så dyra i alla fall, vet bara inte vart man ska koppla in en sådan på kortet bara i fall det visar sig att man måste ha en. Hittade som sagt inget i BIOS.

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b360...
Ladda ner manualen som heter ROG STRIX B360-F GAMING User’s Manual ( English)
tredje uppifrån.
Sen kan du söka efter tpm, dels har du en kontakt(sida 28) som de flesta moderkort har, din har 14 pin.

Den översta pdf filen visar sen detta mer tydligt:
Sen finns en inställning i bios vad jag kan se som heter PCH-FW Configuration där kan du se vad som står.
dtpm skrivs det om här https://www.sweclockers.com/forum/post/19139127
Edit. igen... ser ut som det finns ett [PTT], det är väl det som ska användas?

Men saken är att du ska inte ens behövs ett nyare moderkort.
Läste någonstans om att en sak som att byta från mbr till gpt kunde lösa detta.
Det är det här som är så sjukt, Microsoft har inget som helst klart system för detta utan skiter i sina användare, fastän de jobbat i flera år på detta. https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...
Vilket betyder, ändra inget om du är rädd att förlora allt sparat på hårddisken om det blir något knas

12
Skriv svar