Xbox om Windows 11: "Bästa Windows någonsin för gaming"

Robot
Xbox om Windows 11: "Bästa Windows någonsin för gaming"

Ska bli enklare än någonsin att kicka igång Game Pass.

#windows-11, #xbox, #xbox-game-pass


Och vi kickar igång Windows 11 på direkten!

Medlem

Blir förmodligen domstolsrunda om detta då precis på samma sätt som det blivit när Microsoft integrerade Internet Explorer allt för hårt i windows.

Medlem

De får integrera det hur mycket det vill, så länge jag själv kan stänga av det på ett lätt och smidigt sätt och inte beter sig som "virus".

Medlem

Dom måste fixa så att man installerar spel normalt och inte in i deras konstiga bibliotek struktur som man inte kommer åt utan en jäkla mekande.

Medlem

Ja, de skulle ju inte gå ut med "Windows 11 är bra men tyvärr blev det aningen sämre än 10 för spel".

Medlem

Jag har aldrig hört min Xbox säga nånting, är det någon ny feature jag har missat?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Man får en känsla att dom enbart bryr sig om game pass

Medlem

"pC äR Ju iNte en xBoX"

Best regards,
Loving mockery ;*


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Wintendo sa man en gång i tiden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av sezth:

Man får en känsla att dom enbart bryr sig om game pass

Ja? Prenumerationstjänster utan ägandeskap är framtiden både för företagen och konsumenter oavsett vilken bransch du är verksam inom. Det är hela poängen med en uppkopplad värld. Finns ingen anledning att äga något när du kan låna det och nyttja tjänsten var du än är.

Medlem

Påminner mig om hypen runt DX12 och hur det i de flesta fall crashar spelet om man försöker använda det i något annat än Windows10 exklusiva titlar.

Avstängd
Skrivet av vamp:

Ja? Prenumerationstjänster utan ägandeskap är framtiden både för företagen och konsumenter oavsett vilken bransch du är verksam inom. Det är hela poängen med en uppkopplad värld. Finns ingen anledning att äga något när du kan låna det och nyttja tjänsten var du än är.

ZF
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Blir förmodligen domstolsrunda om detta då precis på samma sätt som det blivit när Microsoft integrerade Internet Explorer allt för hårt i windows.

Har inte EU sedan den där cirkusen under decennier satt stopp för vare sig DX eller faktumet att det knappt går att köpa en bärbar, eller ens stationär, dator med annat än Windows på så lär de komma undan med denna hårdvaruapproppriering också. Och Microsoft halkar ju dessutom gång på gång till och glömmer bort det där med val av läsare. Oops..

Så det där arvet från Netscape-kriget har allt varit en klassisk fråga om att sila mygg och öppna tullfri motorväg för elefanter. Det görs heller inget åt de informations och reklam-oligopol som byggts upp i form av Twitter eller Facebook. Ingen ifrågasätter att dessa nu också ofta finns som enda alternativ medföljande hårdvara av olika slag.

Medlem

Problemet är väl Microsofts inflytande hos tillverkare av datorer. Det är nog mycket"if you scratch my back, I'll scratch yours."
Sen är väl det största problemet att tex Dell, HP osv vill sälja så mycket som möjligt, och att då sälja en dator med tex Linux är inte ekonomiskt hållbart. Speciellt inte då Microsoft fick ha monopol på operativsystem så länge, och pga det är dom flesta bekanta med utseende och funktioner.
Själv skulle jag aldrig köpa en dator med tex Linux eftersom att jag inte orkar lära mig det.
Sen kan man ju välja fritt när man bygger en dator. Så att påstå att man inte har något val är ju felaktigt.

eld
Medlem
Skrivet av ecHo!:

Själv skulle jag aldrig köpa en dator med tex Linux eftersom att jag inte orkar lära mig det.
Sen kan man ju välja fritt när man bygger en dator. Så att påstå att man inte har något val är ju felaktigt.

Det är väl lite samma anledning till varför man väljer en dator med windows om man ska spela spel, eller oftast en iphone framför en android, för att det är det vanligaste.

Problemet med att köpa en dator med linux är nog inte att det skulle vara svårt att lära sig, det är nog snarare att när du köper en pc så kommer du få windows på den.

Finns ett gäng distros som är så enkla som att använda windows eller osx, av samma anledning som att OSX existerar fast att unix låter läskigt, men basically: man behöver inte längre lära sig linux för att använda linux.

Medlem
Skrivet av Busko:

Dom måste fixa så att man installerar spel normalt och inte in i deras konstiga bibliotek struktur som man inte kommer åt utan en jäkla mekande.

Tyvärr kommer det inte hända. Den nya strukturen är en del av "förbättrat" säkerhetstänk. Skulle inte förvåna mig om de gör en apple och snart inte tillåter "side-loading" av appar och spel. Dvs att affären blir det enda alternativet...

Det är väl iofs lite viktigt att man inte kommer kunna kopiera "game pass"-spelen hit och dit.

Medlem
Skrivet av vamp:

Ja? Prenumerationstjänster utan ägandeskap är framtiden både för företagen och konsumenter oavsett vilken bransch du är verksam inom. Det är hela poängen med en uppkopplad värld. Finns ingen anledning att äga något när du kan låna det och nyttja tjänsten var du än är.

Ingen anledning att äga något?

För inte speciellt länge sedan och inte så långt härifrån...

Och nu vill folk ge makten åt en handfull megaföretag att omedelbart kunna ta bort 100% av en viss bok, film, musik, spel närsomhelst.

Medlem

känns mer och mer som Windows 11 inte är för mig.
Så här långt känns det som jag kommer stanna kvar på 10an så länge det går.

Medlem
Skrivet av sezth:

Man får en känsla att dom enbart bryr sig om game pass

Klart dom gör när det är en fantastiskt bra tjänst till ett inte allt för högt pris för oss användare och ger värde för båda parterna.

Ungefär som att "netflix skiter i sina postorder tjänster för uthyrning av filmer på dvd" och bara bryr sig om sin streamingtjänst?

Börjar bli väl många tjänster nu. Som konsument får man ha koll på hur många man betalar för. Dock så är det fantastiskt nice med inga bindningstider. Det är DEN biten som gör det så kul att man kan växla mellan olika tjänster nästan när helst man vill utan att sitta med 3 månaders uppsägningstid eller annan skit.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är väl lite samma anledning till varför man väljer en dator med windows om man ska spela spel, eller oftast en iphone framför en android, för att det är det vanligaste.

Problemet med att köpa en dator med linux är nog inte att det skulle vara svårt att lära sig, det är nog snarare att när du köper en pc så kommer du få windows på den.

Finns ett gäng distros som är så enkla som att använda windows eller osx, av samma anledning som att OSX existerar fast att unix låter läskigt, men basically: man behöver inte längre lära sig linux för att använda linux.

Jag har provat ett helt gäng distros till min laptop det senaste året och ingen har varit lika enkel som Windows. Vilken jag än har använt så har jag behövt göra en massa sudo för att installera saker. Säger inte att det är särskilt svårt (åtminstone inte för den med någorlunda googleförmåga), men det har sällan varit lika enkelt som att installera något på Windows.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av vamp:

Ja? Prenumerationstjänster utan ägandeskap är framtiden både för företagen och konsumenter oavsett vilken bransch du är verksam inom. Det är hela poängen med en uppkopplad värld. Finns ingen anledning att äga något när du kan låna det och nyttja tjänsten var du än är.

Tills dom börjar höja priset till orimliga nivåer. Plus att moddnings möjligheterna försämras med strömning av spel. Såklart att det är framtiden för företagen, dom drar in mängder av pengar på det. Plus att dom kan kontrollera konsumenterna på vad dom kan konsumera

Jag lägger heller en summa på något som jag kan ha kontroll över. Men jag förstår att folk tycker att detta är smidigt och billigt och det är bra just nu. Jag bara hoppas att det inte kommer den tid då företagen kör över konsumenterna med dessa tjänster

Avstängd
Skrivet av vamp:

Ja? Prenumerationstjänster utan ägandeskap är framtiden både för företagen och konsumenter oavsett vilken bransch du är verksam inom. Det är hela poängen med en uppkopplad värld. Finns ingen anledning att äga något när du kan låna det och nyttja tjänsten var du än är.

You will own nothing, and you will be happy.

-New World Order

😋

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ja, de skulle ju inte gå ut med "Windows 11 är bra men tyvärr blev det aningen sämre än 10 för spel".

Ja de har ju sagt i åratal att de ska satsa på PC-spelandet och det har nu blivit till Xbox-appen och de vill ju ha Windows till ett slutet system som på Mac.
Märkt att mitt Windows 10 allt oftare börjat poppa upp "färdigställ ditt Microsoft-konto" vid uppstarten och att man kan "skjuta upp det" och fortsätta som vanligt, men snart så kommer det nog krävas för att de ska kunna samla in data knuten till användarna och lättare kunna integrera prenumerationstjänster..
Den dagen så hamnar Windows på soptippen och Wine/Proton/etc. får räcka i Linux.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Ingen anledning att äga något?

För inte speciellt länge sedan och inte så långt härifrån...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Bun...

Och nu vill folk ge makten åt en handfull megaföretag att omedelbart kunna ta bort 100% av en viss bok, film, musik, spel närsomhelst.

''you will own nothing and be happy''

Medlem

Undra när xcloud kommer släppas. Ska man tolka detta som att det kommer ske tillsammans med Windows 11, dvs närmare julen?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ingen anledning att äga något?

För inte speciellt länge sedan och inte så långt härifrån...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Bun...

Och nu vill folk ge makten åt en handfull megaföretag att omedelbart kunna ta bort 100% av en viss bok, film, musik, spel närsomhelst.

Godwin speedrun

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Ingen anledning att äga något?

För inte speciellt länge sedan och inte så långt härifrån...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Bun...

Och nu vill folk ge makten åt en handfull megaföretag att omedelbart kunna ta bort 100% av en viss bok, film, musik, spel närsomhelst.

Bokbålet du ser där är ett gäng universitetsungdomar som har en symbolisk bokbränning. Det är ungefär lika effektivt som att jag bränner en kopia av Kalle Anka ute på gräsmattan. Förmodligen den största förstörelsen av litteratur, som är raderad för all framtid, gjordes av de allierade efter det stora kriget del 2. Men de hade inte bokbål, de förstörde det på andra sätt för att inte riskera att bli anklagade för bokbränning. 100-tals år av allt från tysk poesi till hur man tar hand om en trädgård, borta ur historien. De hade en enorm kampanj att fullständigt krossa den tyska stoltheten och själen.

Det jag menar antar jag, är att det är så kliché att använda nazisterna som exempel. Vart man än vänder sig så refereras det till nazisterna som den ultimata boven om precis allt. 80 år gammal efterkrigspropaganda genomsyrar hela vårt samhälle och gör att människor inte kan tänka klart eller dra korrekta slutsatser om människans beteende och tillstånd vi har i världen idag.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Bokbålet du ser där är ett gäng universitetsungdomar som har en symbolisk bokbränning. Det är ungefär lika effektivt som att jag bränner en kopia av Kalle Anka ute på gräsmattan. Förmodligen den största förstörelsen av litteratur, som är raderad för all framtid, gjordes av de allierade efter det stora kriget del 2. Men de hade inte bokbål, de förstörde det på andra sätt för att inte riskera att bli anklagade för bokbränning. 100-tals år av allt från tysk poesi till hur man tar hand om en trädgård, borta ur historien. De hade en enorm kampanj att fullständigt krossa den tyska stoltheten och själen.

Det jag menar antar jag, är att det är så kliché att använda nazisterna som exempel. Vart man än vänder sig så refereras det till nazisterna som den ultimata boven om precis allt. 80 år gammal efterkrigspropaganda genomsyrar hela vårt samhälle och gör att människor inte kan tänka klart eller dra korrekta slutsatser om människans beteende och tillstånd vi har i världen idag.

Första jag tänkte på när man raderar kultur, böcker mm var just bokbål. Då råkade bli nazisterna, ursäkta om jag trigga igång något känsligt här för dig. Jag kunde ha valt något från kommunisternas censur och kulturförstörelse, men då kanske någon annan gnällt "men de här personerna då som gjorde det här".

En del av poängen jag försökte få fram med att äga något själv, var just att det oftast betydligt svårare att samla ihop och förstöra alla spridda kopior sedan tryckpressen funnits. Att det generellt inte är speciellt effektivt, kräver mer arbete och behöver oftast ske över en betydligt längre period. Undantagen var ju då när det enbart fanns en kopia i ett bibliotek, som exempelvis biblioteket i Alexandria. Eller som nu då om verket enbart går att komma åt via en centralserver eller tjänst, som närsomhelst kan försvinna av diverse anledningar.

Och att ge den möjligheten till dagens regeringar och storbolag att spontant och omedelbart kunna censurera och radera kultur, är ju helt jävla vansinnigt.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Första jag tänkte på när man raderar kultur, böcker mm var just bokbål. Då råkade bli nazisterna, ursäkta om jag trigga igång något känsligt här för dig. Jag kunde ha valt något från kommunisternas censur och kulturförstörelse, men då kanske någon annan gnällt "men de här personerna då som gjorde det här".

En del av poängen jag försökte få fram med att äga något själv, var just att det oftast betydligt svårare att samla ihop och förstöra alla spridda kopior sedan tryckpressen funnits. Att det generellt inte är speciellt effektivt, kräver mer arbete och behöver oftast ske över en betydligt längre period. Undantagen var ju då när det enbart fanns en kopia i ett bibliotek, som exempelvis biblioteket i Alexandria. Eller som nu då om verket enbart går att komma åt via en centralserver eller tjänst, som närsomhelst kan försvinna av diverse anledningar.

Och att ge den möjligheten till dagens regeringar och storbolag att spontant och omedelbart kunna censurera och radera kultur, är ju helt jävla vansinnigt.

Nä, du triggade ingenting. Inget känsligt iallafall om det var det du insinuerade. Men man behöver inte resa i historien. Vinnarna från den tiden är samma makter vi har idag. Och de lagför och fängslar människor nu, idag, för felaktiga åsikter, över hela Europa. Folk försöker hitta den ondskefulla nazisten överallt, så de ser inte vad som är mitt framför näsan på dem.

Hur ska man effektivt kunna motarbeta någonting om man har en skev syn av verkligheten? Och jag menar inte dig. Jag bara gjorde ett tillägg och en notis av ditt inlägg. En utvecklande tanke. En...ja, vad man nu ska kalla det.

12
Skriv svar