Steam vill göra det svårare att köpa billiga spel från andra regioner

ZF
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

varför har usa så mkt billigare än sverige då, inte fan är dom fattiga

Om det stämmer beror bara på hur och vad du räknar.

Att det går att sälja $8000000 biljetter nog för fullbokade rymdflygplan betyder inte att det är hållbart att sälja Coca Cola för $8 burken.

Och priser är sällan kopplade bara till mer generellt viktad uppfattning om välstånd ändå:

https://thepostindia.co.in/how-much-does-coca-cola-cost-aroun...

Det är mycket annat som spelar in. Till exempel de politiska målen som försöker påverka uppfattningen om välståndet ifråga, som i sin tur igen kan vara en del av vad som påverkar priserna på vissa varor och tjänster.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

varför har usa så mkt billigare än sverige då, inte fan är dom fattiga

Nästan som att priserna blir annorlunda när man satsar på VM i skatt.

Medlem

Jävla fult, tveka. Tveksam att det kommer hålla länge. Detta är ju en begränsning av ens internet och har för mig EU har varit tjafsade om detta med Steam. Geoblocking är inte okej alls.

Sen köper jag inte, att visa länder ska betala mer och andrar det nästan gratis (inte för dem men för oss prismässigt). En grej jag brukar kolla på är jämföra ikea mellan länder, Ungern har 50% jämfört med Sverige. Sure deras månadslön är crap men kan de sälja det för de priset till ett land så borde de fan kunna sälja det till mig för det priset också.

En iphone kostar lika i alla länder eller? Måste finnas någon produkt som är stenhård på sina priser.

ZF
Medlem
Skrivet av kebbe:

Nästan som att priserna blir annorlunda när man satsar på VM i skatt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_reve...

Verkar inte som skattetryck har särskilt mycket korrelation till vare sig levnadsstandard, inkomstnivåer, miljonärsindex, Coca Cola eller spelpriser..

Skrivet av Hator:

Jävla fult, tveka. Tveksam att det kommer hålla länge. Detta är ju en begränsning av ens internet och har för mig EU har varit tjafsade om detta med Steam. Geoblocking är inte okej alls.

Sen köper jag inte, att visa länder ska betala mer och andrar det nästan gratis (inte för dem men för oss prismässigt). En grej jag brukar kolla på är jämföra ikea mellan länder, Ungern har 50% jämfört med Sverige. Sure deras månadslön är crap men kan de sälja det för de priset till ett land så borde de fan kunna sälja det till mig för det priset också.

En iphone kostar lika i alla länder eller? Måste finnas någon produkt som är stenhård på sina priser.

Grejen är ju att om Ungern-IKEA hade haft samma priser som Sverige-IKEA så hade de inte sålt något och Ungern-IKEA tvingats lägga ner verksamheten när förlusterna blivit för stora. Någonstans tror jag du greppar den här korrelationen mellan pris, utbud och efterfrågan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

ZF
Medlem
Skrivet av Hator:

Sen köper jag inte, att visa länder ska betala mer och andrar det nästan gratis (inte för dem men för oss prismässigt). En grej jag brukar kolla på är jämföra ikea mellan länder, Ungern har 50% jämfört med Sverige. Sure deras månadslön är crap men kan de sälja det för de priset till ett land så borde de fan kunna sälja det till mig för det priset också.

En iphone kostar lika i alla länder eller? Måste finnas någon produkt som är stenhård på sina priser.

Jovisst, men då måste ju IKEA också rimligen få betala personalen i varuhuset du köper grejen minst hälften av den nuvarande lönenivån. Det kommer naturligtvis att sätta den allmänna nivån också till sist, och då har även du i slutändan samma lön som ungraren. Vad har du då vunnit? Förutom ett abstrakta men värdelöst feel-good av mindre siffror på prislappen.

Mer eller mindre. iPhone är en av de där produkterna som bara blir dyrare ju lägre inkomstnivån är i landet där de säljs. Eller än mer om de bara kan sidoimporteras såklart. Samma deal med saker som spelmaskiner och deras (original) spel.

Medlem

För en som redan "bor" i Argentina enligt Steam så är det lugnt.
Jag kan fortfarande köpa mina spel till bra pris, inga jävla ockerpriser på 600:-

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

varför har usa så mkt billigare än sverige då, inte fan är dom fattiga

Mindre VAT plus att den läggs på efteråt.

12
Skriv svar