Final Fantasy Pixel Remaster-serien gör sig redo för release – i juli!

Robot
Final Fantasy Pixel Remaster-serien gör sig redo för release – i juli!
Inaktiv

Att det inte släpps till konsoller känns väldigt konstigt.
Borde släppas till PS4/PS5, Xbox One/XSS/XSX i ett paket för typ 200:-

Medlem

Kul. Hade önskat att de hade kommit även på konsol.

Har vi haft iii utanför Japan tidigare? Jag minns att i och ii kom i origins, och iv och v kom i anthology. Jag har inte följt serien efter releasen av ix. Trion av favoriter (vi, ix och iv) spelar jag igenom då och då.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Kul. Hade önskat att de hade kommit även på konsol.

Har vi haft iii utanför Japan tidigare? Jag minns att i och ii kom i origins, och iv och v kom i anthology. Jag har inte följt serien efter releasen av ix. Trion av favoriter (vi, ix och iv) spelar jag igenom då och då.

Trean släpptes i en 3D-remake till Nintendo DS, och samma version finns även tillgänglig på mobil (och möjligtvis pc). Om den finns på övriga format vet jag inte.

Är väldigt intresserad att av att se vad detta faktiskt innebär. Har hunnit komma ett flertal nyare versioner genom åren och massor med uppskattade förbättringar har tillkommit i flera av spelen. Dom två första spelen finns har väl ca 3-5 olika version? Så jag hoppas man tar till vara på dessa och kanske lägger till mer förbättringar av typen Quality of Life (Inte minst för FF2 och dom spelen som har jobs). Så att man bara inte portar nes-spelen med lite bättre sprites.

Med tanke på det så har dom ju sett annorlunda ut också, själv kan jag uppskatta 16-bitars grafiken från GBA/PS1/PSP-versionerna av nes-spelen. Hade varit coolt om man kunde hoppa mellan grafiktyperna, jag hoppas på en sån funktion.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Jag ser fram emot dessa spel OM de bibehåller pixelgrafiken och INTE går mot flash/smooth grafiken de använde till de tidigare re-releases till t.ex. telefonerna. Av just den anledningen har jag inte köpt FF 1-6 till telefonerna då jag anser att vanliga pixel-grafiken är bättre än dessa flash-imitationerna.

Usch för det där. Orginalet ser så mycket bättre ut, fanns absolut ingen anledning till att lägga ner resurser för att ändra på det grafiska...

Som sagt, jag hoppas att dessa nya remakes håller sig sann till de pixelgrafik de gamla spelen faktiskt har/hade istället för att försöka "modernisera" det!

Medlem

man kan inte remastra en pixel...

Medlem
Skrivet av robbis:

man kan inte remastra en pixel...

Nej, men man kan ta de gamla hederliga pixliga originalen och göra dem spelbara på moderna platformar med lite förbättringar.
De versioner som finns ute idag är 3d-remakes där jag inte gillar grafiken alls, de gjordes typ samtliga till Nintendo 3DS och har sedan portats över till exempelvis Steam. Sen finns även de horribla mobil-portarna, så originalgrafiken på dessa klassiker och att kunna köra dem på moderna platformar är rätt intressant ändå.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Kommer köpa det om det släpps till Switch.

Medlem

Hade suttit perfekt till Switch.
Lätt att pausa också nu när man har knodd och behöver göra det stup i kvarten.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Skulle nog köpa om dom släpptes på konsol. Att spela dom på PC eller mobil är inte aktuellt.

Finns att förboka nu på steam. Just nu står de tre första spelen med en release 28 juli och det finns både information och bilder! De tre andra har bara 2021 som release ännu dock.

https://store.steampowered.com/bundle/21478/FINAL_FANTASY_IVI...

KEY FEATURES

  • Universally updated 2D pixel graphics, including the iconic FINAL FANTASY character designs created by Kazuko Shibuya, the original artist and current collaborator.

  • Beautifully rearranged soundtrack in a faithful FINAL FANTASY style, overseen by original composer Nobuo Uematsu.

  • Improved gameplay, including modernized UI, auto-battle options, and more!

  • Dive into the world of the game with supplemental extras like the bestiary, illustration gallery, and music player.

Alltså, detta ser ut att duga för mig!


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Finns att förboka nu på steam. Just nu står de tre första spelen med en release 28 juli och det finns både information och bilder! De tre andra har bara 2021 som release ännu dock.

https://store.steampowered.com/bundle/21478/FINAL_FANTASY_IVI...

KEY FEATURES

  • Universally updated 2D pixel graphics, including the iconic FINAL FANTASY character designs created by Kazuko Shibuya, the original artist and current collaborator.

  • Beautifully rearranged soundtrack in a faithful FINAL FANTASY style, overseen by original composer Nobuo Uematsu.

  • Improved gameplay, including modernized UI, auto-battle options, and more!

  • Dive into the world of the game with supplemental extras like the bestiary, illustration gallery, and music player.

Alltså, detta ser ut att duga för mig!

Jag gillar grafiken/designen, men jag hoppas man kan ha inställningar för fonten. Den där fonten känns liten i jämförelse med textbubblorna, och relativt liten i jämförelse med resten. Däremot combat-texten som t.ex. 3 Dmg ser bra ut, det är endast texten/fonten i bubblorna som känns... off?

Men det här blir nog ett köp för mig vid release

1
Skriv svar