Har Playstation Japan råkat avslöja ett uppköp av Bluepoint Games?

Robot
Har Playstation Japan råkat avslöja ett uppköp av Bluepoint Games?

Det skulle inte direkt vara någon högoddsare.

#Bluepoint-games, #Sony


Medlem

Börjar Sony svettas efter alla Microsofts uppköp så nu måste dom ut och köpa studios för fulla muggar?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Dex
Medlem

Hur lyckas man göra en sånt här misstag egentligen? Kollar man inte med någon chef eller liknande innan man lägger upp en sån här stor nyhet på det officiella twitter kontot? Har alltid så svårt och förstå hur det blir sådana här misstag

Dex
Medlem
Skrivet av korvmos:

Börjar Sony svettas efter alla Microsofts uppköp så nu måste dom ut och köpa studios för fulla muggar?

Både Sony och Microsoft har köpt upp studios i många, många år och visst köps det studios för att växa och konkurrera, men nog inget som är något nytt direkt.

Medlem

Observera också att Returnal finns med i bakgruden på både bilden för Housemarque och Bluepoint studios men att Deamon's Souls finns bara med för Bluepoint. D.v.s. det är ett mer spel i bilden för Bluepoint. Luktar verkligen inte som att någon bara lagt in fel logga i bilden utan att det är tanken att utanonnseringen av Bluepoint skulle gå ut efter Housemarque.

Medlem

Blir nog säkert bra eftersom att de är duktiga på att reskina spel.
Personligen så är jag dock inte en fan utav detta utan ser hellre remakes då bättre grafik inte får mig att känna någon större hype.
Förhoppningsvis så släpper de remakes och nya spel istället framöver, de har säkert fått bra kompetens av arbetet med reskinsen också.

Något som tillförde mycket var högre FPS, för flytet och spelupplevelsen, så lite gameplay skillnad erbjöds ändå.
Jag som inte spelat igenom Colossus eller Demon Souls innan heller fick ju också en trevligare upplevelse, även om jag hellre som sagt gärna hade sett bearbetning av spelmekaniken.

Känner inte heller något för WC3 eller Diablo 2 reskinen, även fast jag spelade dessa väldigt mycket förr, ser inte poängen förutom att det kanske kan vara kul för nya spelare kanske(men målgruppen verkar vara gamla hardcore spelare).

Trodde dessa studios redan var Sony-ägda.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Börjar Sony svettas efter alla Microsofts uppköp så nu måste dom ut och köpa studios för fulla muggar?

Både Housemarque och Bluepoint har mer eller mindre varit exklusiva till playstation ändå sen dom skapades.

Många har ju trott att dom tillhörde Sony redan.

Lite skillnad på detta jämfört med Xbox som köpt typ 20 studios på 2-3 år som va tredje parts studios också.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Börjar Sony svettas efter alla Microsofts uppköp så nu måste dom ut och köpa studios för fulla muggar?

De har faktiskt inget val för att kunna fortsätta konkurrera, men i Sonys fall måste de vara väldigt petiga med sina köp då de inte har i närheten av de pengar MS har.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir nog säkert bra eftersom att de är duktiga på att reskina spel.
Personligen så är jag dock inte en fan utav detta utan ser hellre remakes då bättre grafik inte får mig att känna någon större hype.
Förhoppningsvis så släpper de remakes och nya spel istället framöver, de har säkert fått bra kompetens av arbetet med reskinsen också.

Något som tillförde mycket var högre FPS, för flytet och spelupplevelsen, så lite gameplay skillnad erbjöds ändå.
Jag som inte spelat igenom Colossus eller Demon Souls innan heller fick ju också en trevligare upplevelse, även om jag hellre som sagt gärna hade sett bearbetning av spelmekaniken.

Känner inte heller något för WC3 eller Diablo 2 reskinen, även fast jag spelade dessa väldigt mycket förr, ser inte poängen förutom att det kanske kan vara kul för nya spelare kanske(men målgruppen verkar vara gamla hardcore spelare).

Ehmm...Bluepoint Games sysslar inte med remasters...Deras senaste två spel är remakes. Väldigt stor skillnad på remaster eller reskin som du kallar det, och remakes. Remaster är ofta väldigt minimalt arbete, högre upplösning, lite bättre texturer, fps etc. Remakes är mycket mer omfattande, kostar mer, då de i princip bygger om grafiken, ljudet, kanske viss/enstaka spelmekanismer från grunden. Sen hur du uppfattar deras "omvandling" av spelen är väldigt subjektivt.

OnT: Väldigt glad över dessa studioköp då det var väntat, mycket välförtjänt efter så många år av nära samarbete. Och nej, så svettas inte Sony som en nämnde, speciellt inte när man släpper dunder hit efter dunder hit. Sony vet exakt vad de sysslar med och deras ribba är väldigt hög för att vara en del av familjen, exakt som det ska vara.

Medlem
Skrivet av Dex:

Hur lyckas man göra en sånt här misstag egentligen? Kollar man inte med någon chef eller liknande innan man lägger upp en sån här stor nyhet på det officiella twitter kontot? Har alltid så svårt och förstå hur det blir sådana här misstag

Misstag som dessa händer för de har dessa tweets, bilder etc färdiga veckor, kanske månader, i förväg, med ett datum för release. Sen händer det att något skjuts upp men den informationen når inte alla inblandade teams, eller att man har bortsett att man har lagt en nyhet på autopublish vid ett visst datum/klockslag.

Om varje tweet/nyhet skulle behövas dubbelkollas med ens chef innan man lägger upp den så skulle mycket arbete gå förlorad i väntan på godkännanden. Så godkännanden har ju kommit långt i förväg med instruktioner för datum och tid.

Dex
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Misstag som dessa händer för de har dessa tweets, bilder etc färdiga veckor, kanske månader, i förväg, med ett datum för release. Sen händer det att något skjuts upp men den informationen når inte alla inblandade teams, eller att man har bortsett att man har lagt en nyhet på autopublish vid ett visst datum/klockslag.

Om varje tweet/nyhet skulle behövas dubbelkollas med ens chef innan man lägger upp den så skulle mycket arbete gå förlorad i väntan på godkännanden. Så godkännanden har ju kommit långt i förväg med instruktioner för datum och tid.

Lite skillnad på sådana här tweets dock jämfört med en tweet som typ går ut och gratulerar en studio för en bra release eller något. Sånt här ser ju bara extremt klumpigt ut när det kommer ut innan det är dags.
En "vanlig" tweet tror jag inte någon hade brytt sig om det hade kommit lite för tidigt.

Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

De har faktiskt inget val för att kunna fortsätta konkurrera, men i Sonys fall måste de vara väldigt petiga med sina köp då de inte har i närheten av de pengar MS har.

Menar du att Sony har lite pengar? Haha tillåt mig skratta.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Hoppas det stämmer, kvalitet framför MS kvantitet alla dagar i veckan. Demons Souls och Shadow of the colossus är förmodligen de bästa remakes som någonsin gjorts. Bara att forsätta ge dem gamla godingar, typ MGS eller varför inte Silent hill. Low risk, high reward projekt.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

De har faktiskt inget val för att kunna fortsätta konkurrera, men i Sonys fall måste de vara väldigt petiga med sina köp då de inte har i närheten av de pengar MS har.

Sony har alltid varit petiga med sin inköp, det är så de jobbar. Det tog dem vad, ca 15 år för att köpa Housemargue, tog väl ungefär lika lång tid att köpa upp Insomniac 2019. Sony har väldigt höga krav på företagen, som ett test de måste klara. Med Housemarque var testet Returnal.

Jag läste om att anställda på Insomniac var så förvånade när nyheten om uppköpet dök upp, för de trodde att de redan tillhörde Playstation Studios. Det är just detta jag märker av skillnaden på vissa studio köp som görs. De flesta som förknippas med Sony, tror att de redan tillhör dem så det känns naturligt som en familj. Ingen höjer några ögonbryn. Medans andra köper upp tredjepart som får många att höja ögonbrynen.

Sedan måste folk sluta underskatta hur mycket pengar Sony har. De har faktiskt ca 40-44 miljarder $ att spendera. Visst i jämförelse med microsoft så är de små, vem är inte det liksom...Men Sony hade kunnat göra stora uppköp om de hade velat, men jag tror inte de ser någon poäng med det. Varför spendera/kasta bort miljarder när du är den ledande i marknaden? De större företagen som eventuellt skulle kunna köpas upp, gör redan spel till samtliga plattformer.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

De har faktiskt inget val för att kunna fortsätta konkurrera, men i Sonys fall måste de vara väldigt petiga med sina köp då de inte har i närheten av de pengar MS har.

Inte för att jag har koll på hur mycket pengar Sony sitter på men några fattiglappar är de direkt inte. Sedan är det såhär Sony traditionellt sett har gjort sina uppköp då de förvärvat studios de har samarbetat med i många år i form av exklusiva spel. Bluepoint Games känns då som ett mycket logiskt förvärv.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av breahl:

Menar du att Sony har lite pengar? Haha tillåt mig skratta.

Allt är relativt.

Och jämfört med MS så är Sony små och fattiga i pengar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Allt är relativt.

Och jämfört med MS så är Sony små och fattiga i pengar.

Jämfört med Playstation är Xbox fattiglappar. Xbox klarar sig inte utan Microsofts pengar.

Tänkte vi kunde jämföra hur spel företagen ligger till utan huvud företaget.

Medlem

Två väldigt bra uppköp om nu Bluepoint visar sig stämma.

Blir grymt kul att se vad dessa två har i pipelinen framöver.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Jämfört med Playstation är Xbox fattiglappar. Xbox klarar sig inte utan Microsofts pengar.

Tänkte vi kunde jämföra hur spel företagen ligger till utan huvud företaget.

Playstation säljer ju betydligt mer och har nog gjort det sedan PS3 till och med. Xbox är små om man jämför med playstation.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Playstation säljer ju betydligt mer och har nog gjort det sedan PS3 till och med. Xbox är små om man jämför med playstation.

Fast att dom säljer mer konsoler gör inte dom så mycket större som du vill avguda dom till.. även pplaystion har mer inkomst än Xbone så e det endån vinsten man ska räkna som gör "storleken".. Dvs: vem får tjänar mest pengar, och då kan man inte bara räkna in vem som säljer mest konsoler...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Jämfört med Playstation är Xbox fattiglappar. Xbox klarar sig inte utan Microsofts pengar.

Tänkte vi kunde jämföra hur spel företagen ligger till utan huvud företaget.

Xbox är en del av Microsoft, inte ett separat företag, budgeten de har tillgängligt är större än budgeten Sonys speldivision har, alla dagar i veckan , att de kan köpa publishers värderade till mångmiljardbelopp (dollar inte kronor) är ett tydligt tecken på detta. Att Playstation säljer mer än Xbox betyder inte automatiskt att det går bättre för Sony än MS, speciellt inte efter introducerandet av Gamepass, där Sony har hamnat i svårigheter att kunna matcha det Xbox erbjuder. Antalet prenumeranter är beviset, där Gamepass har mångdubbelt fler användare än Sonys PS plus.

Så nej, Xbox är inte "fattigare" än Sony, vilken måttstock man än använder, förutom kvalitén på spelen.
Och nej, detta betyder inte att Sony har lite pengar, som någon annan skojare skrev längre upp. Men i närheten av Xbox kapital är de inte och får därför vara selektiva med sina uppköp.

EDIT: Gamepass har fler prenumeranter än "PS Now" var det jag menade.

Medlem
Skrivet av bleken:

Fast att dom säljer mer konsoler gör inte dom så mycket större som du vill avguda dom till.. även pplaystion har mer inkomst än Xbone så e det endån vinsten man ska räkna som gör "storleken".. Dvs: vem får tjänar mest pengar, och då kan man inte bara räkna in vem som säljer mest konsoler...

Playstation tjänar 25 miljarder dollar om året i inkomst medans Xbox tjänar 11 miljarder om året i inkomst.

Så det är väldigt stor skillnad.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Xbox är en del av Microsoft, inte ett separat företag, budgeten de har tillgängligt är större än budgeten Sonys speldivision har, alla dagar i veckan , att de kan köpa publishers värderade till mångmiljardbelopp (dollar inte kronor) är ett tydligt tecken på detta. Att Playstation säljer mer än Xbox betyder inte automatiskt att det går bättre för Sony än MS, speciellt inte efter introducerandet av Gamepass, där Sony har hamnat i svårigheter att kunna matcha det Xbox erbjuder. Antalet prenumeranter är beviset, där Gamepass har mångdubbelt fler användare än Sonys PS plus.

Så nej, Xbox är inte "fattigare" än Sony, vilken måttstock man än använder, förutom kvalitén på spelen.
Och nej, detta betyder inte att Sony har lite pengar, som någon annan skojare skrev längre upp. Men i närheten av Xbox kapital är de inte och får därför vara selektiva med sina uppköp.

Ps plus har ungefär 50 miljoner användare medans gamepass 22 miljoner så även där stor skillnad.

Om du inte vet vad du pratar om så kolla upp fakta innan.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Ps plus har ungefär 50 miljoner användare medans gamepass 22 miljoner så även där stor skillnad.

Om du inte vet vad du pratar om så kolla upp fakta innan.

Sony skulle kunna köpa upp Microsoft med alla konsoler och spel dom säljer. Microsoft är en liten mygga.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ps plus har ungefär 50 miljoner användare medans gamepass 22 miljoner så även där stor skillnad.

Om du inte vet vad du pratar om så kolla upp fakta innan.

Mitt fel, jag menade PSNow, strömningstjänsten, inte PSplus.

Medlem
Skrivet av breahl:

Sony skulle kunna köpa upp Microsoft med alla konsoler och spel dom säljer. Microsoft är en liten mygga.

Nä inte Microsoft men Xbox skulle dom kunna ha råd med.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Mitt fel, jag menade PSNow, strömningstjänsten, inte PSplus.

Ena företaget satsar inte på den tjänsten medans andra företaget sätter sin framtid på det.

Lyckas dom inte gå plus inom nån/några år på gamepass så finns det risk att antingen Xbox stängs ner (va nära några år sedan) eller blir en tredje parts studio.

Tog Netflix runt 7 år att gå plus så får se hur lång tid det tar för Xbox.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Playstation tjänar 25 miljarder dollar om året i inkomst medans Xbox tjänar 11 miljarder om året i inkomst.

Så det är väldigt stor skillnad.

inkomst och vinst e två olika saker..

Medlem
Skrivet av breahl:

Sony skulle kunna köpa upp Microsoft med alla konsoler och spel dom säljer. Microsoft är en liten mygga.

vad e du..7år gammal ? du argumentar ju inget utan bara spyr ut massa nonsens bildad på din extrema okunskap om hur en affärs värld fungerar

12
Skriv svar