Ett land utan statsminister.

Medlem

Mest tragiska efter förra valet var alla som jiddrade om oss 13% 😅

Medlem
Skrivet av MeaN:

Exakt.
Och undra varför folkomröstningarna inte blev av... därav är det i mina ögon ofattbart hur man kan rösta rött.

Kommunala Folkomröstningar genom Folkinitiativ genomförs per automatik när deltagandet blir 10% eller mer. Utfallet är dock som sagt enbart rådgivande, där slutliga beslutet i frågan tas av kommunfullmäktige.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skrivet av MeaN:

Just det hände efter många om och men.
De skapade ett kollektiv som tog över och det fungerar gör bra.
Men det tog lång tid.

Sen skulle jag väl inte påstå att denna bruksort är döende, än.

Ja, men då fungerar ju det beslutade systemet som det ska?
Kommunerna ska så långt som möjligt undvika skolverksamheter som är svåra att budgetera över överskådlig tid och istället låta privata aktörer driva verksamheten. Det är ju mycket enklare för kommunen att betala ut skolpengen per elev.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av boneless:

Att kalla SD för nazistparti är lika förvridet som kalla sossarna för stalinister. De har en tydlig konservativ och nationalistisk profil och är kritiska till mångkultur. Det kan man se som unket och fel men det är knappast frågan om en revolutionärrörelse som eftersträvar krig och etniskrensning eller en totalitär maktstruktur.

Bra försök där. Ska också slänga ur mig lite fancysmancy ord för att vara rätt.

Deras parti är ju ursprungligen detta. Finns flera videos med Jimmie Åkesson m.fl som står och sieg heilar framför en nazi-flagga, och deras historia sedan starten har ju varit minst sagt äcklig. (en av SD's grundare stred för Hitler)

Det är heckin' mindblowing att folk röstar på detta parti.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Bra försök där. Ska också slänga ur mig lite fancysmancy ord för att vara rätt.

Deras parti är ju ursprungligen detta. Finns flera videos med Jimmie Åkesson m.fl som står och sieg heilar framför en nazi-flagga, och deras historia sedan starten har ju varit minst sagt äcklig. (en av SD's grundare stred för Hitler)

Det är heckin' mindblowing att folk röstar på detta parti.

Det finns ju tydliga partiprogram, det är nog vad som bäst representerar partiet idag. Är inte själv nån vän av sd men jag tycker det är far fetched att kalla dem för nazister.

Medlem

I slutändan reser sig Löfven ur askan likt fågel fenix. Känns som det är enda utgången ur den här farsen.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, men då fungerar ju det beslutade systemet som det ska?
Kommunerna ska så långt som möjligt undvika skolverksamheter som är svåra att budgetera över överskådlig tid och istället låta privata aktörer driva verksamheten. Det är ju mycket enklare för kommunen att betala ut skolpengen per elev.

Det gör det väl inte?
Folkomröstningen blev inte av, pga att det rödastyret i kommunen har majoritet och gick emot folket i frågan.

De flesta finner det ofattbart att de lade ner dessa skolor.
Och i sin tur slussade in dessa elever på den "stora skolan" i tätorten.
Där barnen kommer till klasser med alltför många elever, lärarbrist och ett sjuhelvetes lån på närmare 90 miljoner kronor som skattebetalarna får betala för.(Nu behövde den skolan visserligen en upprustning) men endå det ena borde inte utesluta det andra, eller har jag fel?

Det är inte så att det bara drabbade barn vars föräldrar röstar åt det ena eller andra hållet.

Att inte genomföra en folkomröstning som det finns underlag för är för mig odemokratiskt.
Sen om det gjorts rätt efter alla konstens regler på pappret är oväsentligt när de går emot folkviljan där de tvingar familjer att mer eller mindre flytta.

Alla vill inte bo mitt i smeten men likförbannat skall de tvinga oss dit även fast det inte hade behövts.

Makten skall utgå från folket och ingenting annat.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Skribent

Jag ger som förslag att vi tar ett omtag i den här tråden och diskuterar den faktiska sakfrågan - vad som händer nu i svensk politik. Det finns nämligen tendenser och inlägg som jag antar kan spåra ur i sidodiskussioner och då kommer FZ (helt korrekt) nog låsa den här tråden, det har vi sett förut.

Svepande snack om nazister, kommunister, resultatet förra valet, tyckandet om lokal landsbyggnadspolitik, att man inte förstår hur någon kan rösta på parti X, folkomröstningar, kommunpolitiker och annat är sekundärt mot det som händer just nu och det som jag antar var meningen med tråden från början - att diskutera den historiska händelsen att Regeringen föll och vad som händer framöver. Har jag fel så rätta mig gärna.

Så till sak. Idag har Landsbyggnadsminister Jennie Nilsson avgått för att återgå till att vara Riksdagsledamot eftersom läget i Riksdagen är så pass jämn att varje röst räknas och tydligen är det så att den person som tog Jennie Nilssons plats när hon blev minister har varit så pass frånvarande att S inte vågar lita på att denne dyker upp till en eventuell Statsministeromröstning.

I övrigt så har Ulf Kristersson nu fått uppdraget att försöka bilda Regering. Som ledare för det största oppositionella partiet var det ganska givet att han skulle få uppdraget. Däremot fick han bara 3 dagar på sig (jämfört med efter valet 2018 när ledarna fick 2-3 veckor på sig) så redan under nästa vecka kommer vi ha första omröstningen i Riksdagen för ny Statsminister och Regering.

Medlem
Skrivet av MeaN:

Det gör det väl inte?
Folkomröstningen blev inte av, pga att det rödastyret i kommunen har majoritet och gick emot folket i frågan.

De flesta finner det ofattbart att de lade ner dessa skolor.
Och i sin tur slussade in dessa elever på den "stora skolan" i tätorten.
Där barnen kommer till klasser med alltför många elever, lärarbrist och ett sjuhelvetes lån på närmare 90 miljoner kronor som skattebetalarna får betala för.(Nu behövde den skolan visserligen en upprustning) men endå det ena borde inte utesluta det andra, eller har jag fel?

Det är inte så att det bara drabbade barn vars föräldrar röstar åt det ena eller andra hållet.

Att inte genomföra en folkomröstning som det finns underlag för är för mig odemokratiskt.
Sen om det gjorts rätt efter alla konstens regler på pappret är oväsentligt när de går emot folkviljan där de tvingar familjer att mer eller mindre flytta.

Alla vill inte bo mitt i smeten men likförbannat skall de tvinga oss dit även fast det inte hade behövts.

Makten skall utgå från folket och ingenting annat.

Igen, "folkomröstning via folkinitiativ" sker per automatik när antalet namnunderskrifter uppnår 10% eller mer, men resultatet är alltid enbart rådgivande i kommunfullmäktige. Det handlar alltså enbart om att rösta för att en specifik sak ska tas upp i kommunfullmäktige.

För övrigt, om resultatet av en sådan omröstning skulle innebära att folket helt fick bestämma vilka beslut som tas i kommunen, då borde väl rimligtvis kravet på antal underskrifter ligga på minst 51% och inte 10 (för att påvisa att en majoritet stödjer beslutet)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Trådar som det här brukar ofta spåra förr eller senare. Speciellt när det börjar handla om för eller emot SD. Tröttsamt. Speciellt när det börjar komma kampanjer direkt från diverse politiska tankesmedjor och intresseorganisationer som ekas i kommentarsfälten.

En vanlig taktik för tankesmedjor nu för tiden i hela västvärlden, från alla sidor oavsett politisk färg, är inte att bara försöka påverka vilket mål opinionen skall skjuta mot när val kommer, utan även att flytta målstolparna. Vi har ett allt mer polariserat politiskt klimat vilket är resultatet av detta. Man gillar inte osäkerheten i gråzoner eller osäkerheten i organisationer som har som uppdrag att vara neutrala eller opolitiska. Alla skall tvingas välja sida. Det görs då genom att helt enkelt anklaga organisationen för att ha valt sida i det polariserade klimatet, nämligen den sida som tankesmedjan ser som sin motståndare.

På så sätt så tvingar man en opolitisk organisation eller en neutral organisation att ta ställning även om de inte vill, för de måste nu hela tiden självcensurera sig själva för att inte göra något som skulle bekräfta den nidbild som ges. Det betyder att de istället hela tiden trycks åt andra hållet när deras möjlighet att värdera alla sidor lika begränsas, i tankesmedjans riktning, vilket är det håll dit tankesmedjan vill flytta målstolparna.

Två exempel för detta:

Det första är just den kampanj som bedrivs mot Public Service att de skulle vara vänstervridna eller kampanja mot oppositionen. Något som redan visats inte stämmer om man går till mer trovärdiga källor än "swish journalister" eller att "surfa på internet". Kampanjen som pågått länge har istället visat att Public service, som har ett uppdrag att vara neutrala, mot sin vilja hela tiden trycks åt höger. Detta eftersom de fruktar att den långsiktiga planen vid ett konservativt styre är ett Sverige likt Diktatorn Victor Orbans Ungern där public service monterats ned eller tvingats underställa sig partiet. Kvar i Ungern finns då bara media med konservativ inriktning och ingen som kritiskt granskar makten oavsett färg. Något som fått upprepad kritik av bland annat EU kommissionen, Reportrar utan gränser och EU parlamentet.

Om public service farhågor stämmer eller inte är en fråga för Sveriges konservativa partier att svara på, det ger jag mig inte in i. De planer som redan har luftats i media att banta public service från tex Underhållning och Sport har även det ett tydligt politiskt syfte. Det är innehåll som lockar tittare/lyssnare. Ju färre medborgare som följer public service desto starkare blir argumentet att långsiktigt montera ned det. Dessutom är det medborgare som istället kan tryckas mot privat media som driver en mer tydlig politisk opinion samt har rent kommersiella intressen eller så kallad "alternativmedia" på internet som ofta är ensidiga ekokammare för vilken politisk riktning de nu driver. Detta har diskuterats av många universitetsanslutna medieforskare. Några exempel https://www.ims.su.se/om-oss/nyheter/opinion-medieforskare-va... samt https://www.ims.su.se/om-oss/nyheter/medieforskare-kritisk-ti.... Public service själva har även tvingats ge sig in i debatten om sitt oberoende allt oftare. Tex VDn för sveriges radio här: https://sverigesradio.se/artikel/7106188.

Det andra exemplet är på organisationer som icke är medier som sätts under samma typ av påverkan, så varför inte ta något som ligger oss alla nära? Spel. https://www.fz.se/nyhet/286834-battlefield-2042s-klimatinslag.... DICE anklagas för att ta politisk ställning för klimtatet. Något de tvingas börja kommentera offentligt för att dementera. Samma mekanismer inverkar således även här där de tvingas ha detta i bakhuvudet nästa gång de skall producera ett spel vilket kan påverka designen och presentationen i slutändan.

Medlem

Bästa för Sverige är att avskaffa regeringen helt. Regeringen är överflödig eftersom besluten ändå tas i Riksdagen, bereds i utskotten, utreds däremellan och remissas till myndigheter, regioner och kommuner.

Regeringen är ett slöseri med skattemedel. Istället bör man ta tillfället till akt att renovera hela politiska systemet. Ex:

- Införa två kammar Riksdag (som vi haft tidigare) med en kammare som agerar länk mellan folket och politikerna för mer transparens.
- Kraftigt reducera antalet riksdagsledamöter och göra det konkurrenskraftigt att sitta i Riksdagen. Bara de bästa platsar, inga idioter.
- Införa tjänstemanna- och politikeransvar.
- Medborgarråd där medborgare kan vara med och besluta i frågor som rör ens närområde. Engagerar du dig får du lägre skatt.
- Fler folkomröstningar


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

It's not a lake, it's an ocean

Helst skulle man ju vilja att Liberalerna och Sverigedemokraterna bildade regering. Tänk er bara att Sverige leds av en regering med förkortningen LSD.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Helst skulle man ju vilja att Liberalerna och Sverigedemokraterna bildade regering. Tänk er bara att Sverige leds av en regering med förkortningen LSD.

Like.....WOAH, man!

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Den som tror att vi har demokrati på riktigt i Sverige lurar sig själv.

På vilket sätt då exakt? Väldigt modigt av dig att klanka ner på statsmakten i ett odemokratiskt land, snart står SÄPO vid din dörr antar jag.

Medlem
Skrivet av Shadee:

S+Mp+C har inte egen majoritet och V kommer aldrig att få sitta i Regering så länge S+C har något att säga till om. S kan tolerera att släppa efter några frågor till V, men C hävdar att de vägrar ge dem inflytande överhuvudtaget. Å andra sidan verkar makten vara det viktigaste för C (och Annie Lööf), så vi får se vad som händer.

Så länge som inte L eller C byter ståndpunkt eller om typ M+S eller någon annan osannolik koalition kommer överens ser jag inte hur det ska kunna tillsättas en majoritetsregering som kan driva igenom sakfrågor.

Något som är intressant i frågan om ny S+C regering och V's potentiella stöd för den är att när C backat från punkt 44 och öppnade för ett nytt avtal så gjorde dom det med förslag om två nya punkter som båda är väldigt svårsmälta för V (sänkt skatt på ISK och sänkta skatter för låga inkomstgrupper. I den andra punkten kan man tycka att V borde vara intresserade, men den blir troligtvis omöjlig att acceptera utifrån hur den ska finansieras). Det var troligtvis delvis en markering från C mot V att välja två sådana punkter.

Medlem

Hoppas SD får inflytande och göra några riktigt viktiga beslut fram till nästa val. Hoppas verkligen då att även sitta i regeringen blir aktuellt. Dags att styra upp de destruktiva krafterna som existerar i Sverige!

Inaktiv
Skrivet av Aletheides:

Det första är just den kampanj som bedrivs mot Public Service att de skulle vara vänstervridna eller kampanja mot oppositionen. Något som redan visats inte stämmer om man går till mer trovärdiga källor än "swish journalister" eller att "surfa på internet". Kampanjen som pågått länge har istället visat att Public service, som har ett uppdrag att vara neutrala, mot sin vilja hela tiden trycks åt höger. Detta eftersom de fruktar att den långsiktiga planen vid ett konservativt styre är ett Sverige likt Diktatorn Victor Orbans Ungern där public service monterats ned eller tvingats underställa sig partiet. Kvar i Ungern finns då bara media med konservativ inriktning och ingen som kritiskt granskar makten oavsett färg. Något som fått upprepad kritik av bland annat EU kommissionen, Reportrar utan gränser och EU parlamentet.

Public Service har helt uppenbart varit vänstervridna och "kulturliberala" under en lång tid.
När man gjort undersökningar om partisympatier har det varit extremt vänstervridet jämfört med befolkningen i övrigt.
Hur mycket gullade de inte med minipartiet F! liksom?
Det är bara att titta på SVT:s rapportering av USA-valet 2016 hur reportrarna rent av tar ställning emot Trump och kallar honom rasistisk och sexistisk. Hur alla i studion som bevakar valet helt uppenbart hejar på Hillary Clinton.
Ett problem tror jag är att Aktuellt och Rapport länge hade amerikanska medier som CNN som förebilder. CNN har ju på senare år bara blivit demokraternas Fox News fast kanske ännu värre.
Eller hur SVT tagit direkt ställning emot SD och hur redaktionen i efterhand tagit avstånd från saker SD-representanter sagt i debatter.
Tittar man på Kulturnyheterna som kommer varje dag efter Aktuellt är det 100% vänstermumbojumbo-feminism, rasism mot svarta, hbtq, postmodernism etc.
P3 var ännu värre när det faktiskt existerade.
Och kollar man på andra satsningar som Edit som ska rikta sig till ungdomar är det också 100% vänsterflum.

Jag tror det är sant som du säger att Public Service försökt ändra sig av ren självbevarelsedrift då opinionen från höger på senare år varit starkt att man ska lägga ner detta statliga propagandaorgan.
Men det enda detta resulterat i enligt mig är en ny väldigt obekväm intervjustil där det verkar som om de har ett krav på att ställa x antal kritiska frågor till alla de intervjuar, även om de inte kan komma på något bra. Blir ofta extremt konstlat, nästan robotaktigt och känns väldigt oärligt.
"En del säger ju att ni blablabla, vad säger du om det?"

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Public Service har helt uppenbart varit vänstervridna och "kulturliberala" under en lång tid.
När man gjort undersökningar om partisympatier har det varit extremt vänstervridet jämfört med befolkningen i övrigt.
Hur mycket gullade de inte med minipartiet F! liksom?
Det är bara att titta på SVT:s rapportering av USA-valet 2016 hur reportrarna rent av tar ställning emot Trump och kallar honom rasistisk och sexistisk. Hur alla i studion som bevakar valet helt uppenbart hejar på Hillary Clinton.
Ett problem tror jag är att Aktuellt och Rapport länge hade amerikanska medier som CNN som förebilder. CNN har ju på senare år bara blivit demokraternas Fox News fast kanske ännu värre.
Eller hur SVT tagit direkt ställning emot SD och hur redaktionen i efterhand tagit avstånd från saker SD-representanter sagt i debatter.
Tittar man på Kulturnyheterna som kommer varje dag efter Aktuellt är det 100% vänstermumbojumbo-feminism, rasism mot svarta, hbtq, postmodernism etc.
P3 var ännu värre när det faktiskt existerade.
Och kollar man på andra satsningar som Edit som ska rikta sig till ungdomar är det också 100% vänsterflum.

Jag tror det är sant som du säger att Public Service försökt ändra sig av ren självbevarelsedrift då opinionen från höger på senare år varit starkt att man ska lägga ner detta statliga propagandaorgan.
Men det enda detta resulterat i enligt mig är en ny väldigt obekväm intervjustil där det verkar som om de har ett krav på att ställa x antal kritiska frågor till alla de intervjuar, även om de inte kan komma på något bra. Blir ofta extremt konstlat, nästan robotaktigt och känns väldigt oärligt.
"En del säger ju att ni blablabla, vad säger du om det?"

Jag håller inte med om din verklighetsbeskrivning

Skrivet av MeaN:

Det gör det väl inte?
Folkomröstningen blev inte av, pga att det rödastyret i kommunen har majoritet och gick emot folket i frågan.

De flesta finner det ofattbart att de lade ner dessa skolor.
Och i sin tur slussade in dessa elever på den "stora skolan" i tätorten.
Där barnen kommer till klasser med alltför många elever, lärarbrist och ett sjuhelvetes lån på närmare 90 miljoner kronor som skattebetalarna får betala för.(Nu behövde den skolan visserligen en upprustning) men endå det ena borde inte utesluta det andra, eller har jag fel?

Det är inte så att det bara drabbade barn vars föräldrar röstar åt det ena eller andra hållet.

Att inte genomföra en folkomröstning som det finns underlag för är för mig odemokratiskt.
Sen om det gjorts rätt efter alla konstens regler på pappret är oväsentligt när de går emot folkviljan där de tvingar familjer att mer eller mindre flytta.

Alla vill inte bo mitt i smeten men likförbannat skall de tvinga oss dit även fast det inte hade behövts.

Makten skall utgå från folket och ingenting annat.

Det är klart att de flesta finner det ofattbart. De flesta av oss (i vuxen ålder) är stöpta utifrån den gamla andan där kommun, landsting och stat kunde driva små bygdeskolor, där det kvittade om det var en klass om 30 elever eller en klass om 2 syskon i olika åldrar. Vilket var skitbra för småbygden där det annars blev långa avstånd till närmaste större skola.

Men sedan drygt 30 år tillbaka så ska vi inte ha det så. Den offentliga sektorn ska istället vara resultatstyrd och kostnadseffektiv. Då kan inte kommuner ha små bygdeskolor om det finns plats för eleverna på färre men större skolor. Det är ineffektivt som fan.
Slacket som bildas lite här och var ska den privata sektorn plocka upp, sen ska den offentliga och privata verksamheten konkurrera vilket magiskt gör allt bättre för alla.

Detta är ju påhejat från högerhåll, så det kommer troligtvis inte att förändra sig under överskådlig tid.

(I övrigt är ju själva folkomröstningen avklarad genom en klar majoritet i kommunfullmäktige via personröstning vid senaste valet. Folkets röst är hörd. "Folkomröstning via folkinitiativ" kan inte fungera så som du vill att det fungerar för då skulle oppositionen använda det som ett vapen vid varje fråga som de inte håller med i.)


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Han är snart tillbaka. Skulle också vilja göra så. Gå ut i tv och proklamera för att "NU SÄGER JAG UPP MIG!" Snacka av mig med Kungen och tacka för mig. Sen sitta i kulisserna och smida planer på att få tillbaka makten.
Värre än Game of Thrones.

Hade det varit en skräckfilm så hade Löfven tagit en Mr Potato head i bestittning och sitter fär och stirrar på dig vid sängkanten trots att du kastat honom i soporna flera gånger.

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

Jag håller inte med om din verklighetsbeskrivning

Det är ditt problem då allt jag skrev är sant.

Medlem

Folk som kallar SD för nazister och sedan inte förstår hur folk kan rösta på dem. Vad tycker ni att man ska rösta på istället om man vill ha en kontrollerad och kraftigt begränsad invandring? Invandringen har under lång tid urholkat hela det socialdemokratiska samhällsbygget som bygger på att de allra flesta jobbar och är hederliga så att man med hjälp av skatter kan vara generös mot de mindre lyckligt lottade samtidigt som man har starka finanser i stat och kommun.

Nu har vi en stor andel arbetslösa människor helt utan utbildning som ska försörjas av en allt mindre andel skattebetalare i arbete. Lägg därtill höga skatter, automatisering av enkla jobb och arbetslagar som gör att ingen vill eller har råd att anställa dessa människor och du har bäddat för en framtid där den svenska modellen kommer att ses tillbaka på som en utopi.

Istället kommer Sverige att behöva bli ett nytt USA där man kan sparka vem som helst när som helst och där minimilönerna minskas kraftigt så att vi får ett helt nytt klassamhälle som vi inte ens kan föreställa oss idag. Vård, utbildning och allt vi tagit för givet kommer att privatiseras då skatterna inte kommer kunna täcka de ökade kostnaderna och minskade intäkterna.

Jag är socialdemokrat i grunden men när jag ser hur de nya sossarna i sällskap med nyliberaler steg för steg avvecklar allt som gjort Sverige bra har jag inte längre något annat val än att rösta på SD. Då kanske någon tycker att man kan rösta på KD eller M istället, som också är för minskad invandring. Visst kan man det men vi minns alla hur de vänt kappan efter vinden bara de senaste två åren medan SD har stått vid sin politik i många år och fått rätt på punkt efter punkt. KD och M är dessutom kapitalister och jag anser inte att man måste kasta alla sina ideologiska ideal åt sidan bara för att man vill minska invandringen. Jag är medveten om SD:s historia men Sveriges framtid som ett tryggt land med starka finanser och hög välfärd är, faktiskt, viktigare.

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Trådar som det här brukar ofta spåra förr eller senare. Speciellt när det börjar handla om för eller emot SD. Tröttsamt. Speciellt när det börjar komma kampanjer direkt från diverse politiska tankesmedjor och intresseorganisationer som ekas i kommentarsfälten.

En vanlig taktik för tankesmedjor nu för tiden i hela västvärlden, från alla sidor oavsett politisk färg, är inte att bara försöka påverka vilket mål opinionen skall skjuta mot när val kommer, utan även att flytta målstolparna. Vi har ett allt mer polariserat politiskt klimat vilket är resultatet av detta. Man gillar inte osäkerheten i gråzoner eller osäkerheten i organisationer som har som uppdrag att vara neutrala eller opolitiska. Alla skall tvingas välja sida. Det görs då genom att helt enkelt anklaga organisationen för att ha valt sida i det polariserade klimatet, nämligen den sida som tankesmedjan ser som sin motståndare.

På så sätt så tvingar man en opolitisk organisation eller en neutral organisation att ta ställning även om de inte vill, för de måste nu hela tiden självcensurera sig själva för att inte göra något som skulle bekräfta den nidbild som ges. Det betyder att de istället hela tiden trycks åt andra hållet när deras möjlighet att värdera alla sidor lika begränsas, i tankesmedjans riktning, vilket är det håll dit tankesmedjan vill flytta målstolparna.

Två exempel för detta:

Det första är just den kampanj som bedrivs mot Public Service att de skulle vara vänstervridna eller kampanja mot oppositionen. Något som redan visats inte stämmer om man går till mer trovärdiga källor än "swish journalister" eller att "surfa på internet". Kampanjen som pågått länge har istället visat att Public service, som har ett uppdrag att vara neutrala, mot sin vilja hela tiden trycks åt höger. Detta eftersom de fruktar att den långsiktiga planen vid ett konservativt styre är ett Sverige likt Diktatorn Victor Orbans Ungern där public service monterats ned eller tvingats underställa sig partiet. Kvar i Ungern finns då bara media med konservativ inriktning och ingen som kritiskt granskar makten oavsett färg. Något som fått upprepad kritik av bland annat EU kommissionen, Reportrar utan gränser och EU parlamentet.

Om public service farhågor stämmer eller inte är en fråga för Sveriges konservativa partier att svara på, det ger jag mig inte in i. De planer som redan har luftats i media att banta public service från tex Underhållning och Sport har även det ett tydligt politiskt syfte. Det är innehåll som lockar tittare/lyssnare. Ju färre medborgare som följer public service desto starkare blir argumentet att långsiktigt montera ned det. Dessutom är det medborgare som istället kan tryckas mot privat media som driver en mer tydlig politisk opinion samt har rent kommersiella intressen eller så kallad "alternativmedia" på internet som ofta är ensidiga ekokammare för vilken politisk riktning de nu driver. Detta har diskuterats av många universitetsanslutna medieforskare. Några exempel https://www.ims.su.se/om-oss/nyheter/opinion-medieforskare-va... samt https://www.ims.su.se/om-oss/nyheter/medieforskare-kritisk-ti.... Public service själva har även tvingats ge sig in i debatten om sitt oberoende allt oftare. Tex VDn för sveriges radio här: https://sverigesradio.se/artikel/7106188.

...

Har klippt av citatet från frågeställning jag inte svarar på.

Nu skrev jag själv att vi inte skulle vandra iväg på sidospår, men kände att jag ville kontra lite mot det här inlägget med en kommentar om att oberoende undersökningar och "analyser" visar att framförallt V och MP är extremt överrepresenterade i väljarstödet bland journalister, där V kan uppgå till över 30 % och det totala stödet för S+V+MP uppgår till över 70 %.

Betyder det här då direkt att Public Service är vänstervridet? Nej, undersökningen var relativt liten och en tankesmedja kan såklart vinkla och välja vad de vill publicera. Främsta problemet som däremot kan ses och dras slutsatser ifrån verkar vara som Olin skriver att frågeställningarna inte är neutrala från början utan frågorna ställs och analyseras med en vänstervriden utgångspunkt. Precis som du själv skriver så blir allt mer och mer polariserat och skulle verkligen en journalist som är V-sympatisör kritiskt granska ett förslag från V eller MP och ställa kritiska frågor? Det kan ju bli så att personen ifråga då direkt blir inkastad i SD-facket, blir anklagad för att "fiska i grumliga vatten" och vidare karriäravancemang är omöjligt eftersom man har "fel åsikter".

Jag tror inte Public Service VILL vara vänstervridet och har inte en vision om att vara det, men när det är så överrepresenterat med vänstersympatier (och man plockar in högste chefen från Aftonbladet) blir det liksom lite automatiskt att vänstern kommer undan med lite vad som helst och högern får "guilt by association" argument mot sig.

Som exempel kan vi även titta på journalister som har tagit tag i problemområden och gett en annan vinkel än vad media vill visa. Janne Josefsson t.ex. som fått oerhört mycket oförtjänt kritik för framförallt sitt inslag om "fattiga barn" i Sverige. Lamotte, som visserligen kan framstå som lite överdrivet burdus, fick *mycket skit kastat på sig efter sitt inslag i Kronogården och många journalister tyckte det var rätt åt honom och många okvädesord kom fram riktat mot honom när det enda han försökte göra var att belysa ett problemområde i Sverige och höra vad de som bor där tycker. Nu har samma sak hänt en SvT-journalist som rapporterade efter sammandrabbningarna i Borås och då är det katastrof och fri media är hotat och något måste göras o.s.v.

Sammanfattningsvis uppfattar jag det såhär från det jag har sett i media: om en journalist som anses vara höger gör något är det rätt åt denne, men om en journalist från etablissemanget gör exakt samma sak är det ett hot mot demokratin och fri media. Frågor som ställs till vänsterkanten är ofta formulerade på ett positivt sätt och frågor som ställs till högerkanten är ofta formulerade på ett negativt sätt, möjligtvis sker det undermedvetet med tanke på partisympatier.

*lite tveksam till Världen idag som källa (Livets ord typ?) men hittade ingen annan tidning som hade sparat alla hån Lamotte fick utstå.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är ditt problem då allt jag skrev är sant.

Nej

Skribent
Skrivet av waeress:

Något som är intressant i frågan om ny S+C regering och V's potentiella stöd för den är att när C backat från punkt 44 och öppnade för ett nytt avtal så gjorde dom det med förslag om två nya punkter som båda är väldigt svårsmälta för V (sänkt skatt på ISK och sänkta skatter för låga inkomstgrupper. I den andra punkten kan man tycka att V borde vara intresserade, men den blir troligtvis omöjlig att acceptera utifrån hur den ska finansieras). Det var troligtvis delvis en markering från C mot V att välja två sådana punkter.

Ja, precis. hur ska V och C kunna samsas i någon form av styrande? Det går liksom inte. På samma sätt vägrar C gå med de borgerliga trots rejäla löften om att få igenom sin sakpolitik endast för att de inte vill prata med SD.

Även om januariavtalet återkommer så hänger ju hela Regeringen på att man håller sams med V och det tror jag C får svårt att acceptera.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Folk som kallar SD för nazister och sedan inte förstår hur folk kan rösta på dem. Vad tycker ni att man ska rösta på istället om man vill ha en kontrollerad och kraftigt begränsad invandring? Invandringen har under lång tid urholkat hela det socialdemokratiska samhällsbygget som bygger på att de allra flesta jobbar och är hederliga så att man med hjälp av skatter kan vara generös mot de mindre lyckligt lottade samtidigt som man har starka finanser i stat och kommun.

Nu har vi en stor andel arbetslösa människor helt utan utbildning som ska försörjas av en allt mindre andel skattebetalare i arbete. Lägg därtill höga skatter, automatisering av enkla jobb och arbetslagar som gör att ingen vill eller har råd att anställa dessa människor och du har bäddat för en framtid där den svenska modellen kommer att ses tillbaka på som en utopi.

Istället kommer Sverige att behöva bli ett nytt USA där man kan sparka vem som helst när som helst och där minimilönerna minskas kraftigt så att vi får ett helt nytt klassamhälle som vi inte ens kan föreställa oss idag. Vård, utbildning och allt vi tagit för givet kommer att privatiseras då skatterna inte kommer kunna täcka de ökade kostnaderna och minskade intäkterna.

Jag är socialdemokrat i grunden men när jag ser hur de nya sossarna i sällskap med nyliberaler steg för steg avvecklar allt som gjort Sverige bra har jag inte längre något annat val än att rösta på SD. Då kanske någon tycker att man kan rösta på KD eller M istället, som också är för minskad invandring. Visst kan man det men vi minns alla hur de vänt kappan efter vinden bara de senaste två åren medan SD har stått vid sin politik i många år och fått rätt på punkt efter punkt. KD och M är dessutom kapitalister och jag anser inte att man måste kasta alla sina ideologiska ideal åt sidan bara för att man vill minska invandringen. Jag är medveten om SD:s historia men Sveriges framtid som ett tryggt land med starka finanser och hög välfärd är, faktiskt, viktigare.

Jag känner likadant. Det är dock min uppfattning att SD har gått rätt långt ut åt den ekonomiska högern.

Sen tror jag att även utan invandring hade vi haft ett stort problem med arbetslöshet och ekonomiska klyftor pga all automatisering och effektivisering. Jag tror att vi i framtiden ställa om vårt sätt att leva rätt mycket. Dela på jobben t.ex. Annars blir det usa där de rika sitter i skyddande enklaver och samhället slits sönder av polariseringen.

Skribent

Apropå C så har ju en av deras "politiska vildingar" som röstade MOT januariavtalet aviserat att hon kommer följa partilinjen den här gången. Då landar vi på teoretiska siffor på 175-174 för Löfven som Statsminister, förutsatt att alla kommer (8 st som ej var närvarande vid misstroendeförklaringen, varav 6 st från S) och att ingen trycker fel eller röstar gult.

Sidofråga: Hur fan kan man som aktiv ledamot i Riksdagen INTE komma när det ska röstas om missförtroende mot den sittande Regeringen. De 8 som var borta hoppas jag hade riktigt jävla bra anledningar annars ska de skämmas ordentligt. De har höga löner som bekostas av oss skattebetalare.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag känner likadant. Det är dock min uppfattning att SD har gått rätt långt ut åt den ekonomiska högern.

Sen tror jag att även utan invandring hade vi haft ett stort problem med arbetslöshet och ekonomiska klyftor pga all automatisering och effektivisering. Jag tror att vi i framtiden ställa om vårt sätt att leva rätt mycket. Dela på jobben t.ex. Annars blir det usa där de rika sitter i skyddande enklaver och samhället slits sönder av polariseringen.

Du är lite sen på det. Sverige är redan som USA. Okontrollerad invandring utan konsekvensanalys leder till otroliga påfrestningar på välfärdssektorn vilket skapar otroliga hål i samhällsekonomin. Man behöver inte vara SD för att fatta det.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Du är lite sen på det. Sverige är redan som USA. Okontrollerad invandring utan konsekvensanalys leder till otroliga påfrestningar på välfärdssektorn vilket skapar otroliga hål i samhällsekonomin. Man behöver inte vara SD för att fatta det.

Och att avveckla det gemensamma hjälper knappast.

Skrivet av anon_176162:

Han är snart tillbaka. Skulle också vilja göra så. Gå ut i tv och proklamera för att "NU SÄGER JAG UPP MIG!" Snacka av mig med Kungen och tacka för mig. Sen sitta i kulisserna och smida planer på att få tillbaka makten.
Värre än Game of Thrones.

Hade det varit en skräckfilm så hade Löfven tagit en Mr Potato head i bestittning och sitter fär och stirrar på dig vid sängkanten trots att du kastat honom i soporna flera gånger.

Det är ju grejen med vårt parlamentariska läge sedan förra valet. Det finns inte ett tydligt stöd för något annat regeringsalternativ. Finns det inget annat alternativ så tvingas de antingen att ta tillbaka den förra regeringen (eller en variant därav) alternativt ta risken med ett extraval.

SD drog väl igång den här missförtroendeomröstningen i syfte att antingen tvinga fram ett extraval eller att tvinga högerpartierna att plocka in dem i ett nytt regeringsalternativ. Det är ju en jättechans för dem att både sticka kniven i sittande regering och komma in i värmen hos högerkanten. Därtill en bra positionering inför valet nästa år, då de kan ses som en naturlig del av högerblocket.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar