Tänk på The Elder Scrolls 6 som "fortfarande i designfasen"

Medlem
Skrivet av magma:

Låt dom ta den tid de behöver, släpps redan för många halvfärdiga spel så det räcker och blir över
Blev sugen på att återvända till Skyrim igen apropå Elder Scrolls. Sen kan man ju fråga sig vad de har gjort under dessa 3 år?

Skrivet av Kris:

Problemet är ju att även de studios som tar god tid på sig släpper halvfärdiga spel. Spelen blir halvfärdiga när omgivningen runt studion utvecklas snabbare än studion.

Skulle också våga påstå att Elder scrolls är deras största spelserie. Kanske samarbetet med Microsoft kan påverka hur utvecklingen kommer gå? Många större titlar är redan på väg till xbox game pass. Det är 5 år mellan Oblivion och Skyrim. Jag gissar vilt på 2025.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv
Skrivet av eld:

De gjorde exakt så med Bethesda Austin, men som det brukar gå när man slänger stora projekt på en ny studio som en annan studio redan gjort i många många år så blir det inte så lätt, som med Mass Effect Andromeda till exempel.

Fallout 76 var ju ett försök att släppa ett "bethesda-spel" medans de fortfarande utvecklade Starfield.

Fast vem vet, nu finns ju möjligheten för Obsidian att plocka upp Fallout 5 medans Bethesda bygger nya elderscrolls!

Den stora fasan blir ju ifall Starfield blir en megahit och de fortsätter att hålla hårt i sina spel, utan att outsourca dom, då kommer folk få vänta 15 år mellan varje IP

Förstår inte vad du menar, det var BioWare själva som lyckades med spektaklet Andromeda?

eld
Medlem
Skrivet av magma:

Det är 5 år mellan Oblivion och Skyrim. Jag gissar vilt på 2025.

2 år mellan Oblivion och Fallout 3
3 år mellan Fallout 3 och skyrim
4 år mellan Skyrim och Fallout 4
7 år mellan Fallout 4 och starfield

Men såklart så hände det mycket mer mellan Fallout 4 och starfield

Skrivet av anon_326114:

Förstår inte vad du menar, det var BioWare själva som lyckades med spektaklet Andromeda?

BioWare satte ihop en helt ny studio i Montreal så att de skulle kunna göra anthem medans BioWare montreal fortsatte med mass effect.

Situationen är ganska lik Fallout 76 med en relativt ny studio som tar på sig en minst sagt krånglig motor för att göra Fallout så att Bethesda kan fortsätta med starfield.

Det enda som räddade dom var väl att de använde Fallout 4 som grund istället för att bygga allt från scratch.

Just nu hjälper även denna studio till med att få färdigt starfield.

Inaktiv
Skrivet av eld:

2 år mellan Oblivion och Fallout 3
3 år mellan Fallout 3 och skyrim
4 år mellan Skyrim och Fallout 4
7 år mellan Fallout 4 och starfield

Men såklart så hände det mycket mer mellan Fallout 4 och starfield

BioWare satte ihop en helt ny studio i Montreal så att de skulle kunna göra anthem medans BioWare montreal fortsatte med mass effect.

Situationen är ganska lik Fallout 76 med en relativt ny studio som tar på sig en minst sagt krånglig motor för att göra Fallout så att Bethesda kan fortsätta med starfield.

Det enda som räddade dom var väl att de använde Fallout 4 som grund istället för att bygga allt från scratch.

Just nu hjälper även denna studio till med att få färdigt starfield.

Då förstår jag vad du menar! Tackar för förtydligande.

Tillägg: lite komiskt hur den prioriteringen betalade sig. Anthem är knappast deras kronjuvel.

Medlem

Todd Howard: "Det är bra att tänka på The Elder Scrolls 6 som fortfarande i en design[fas], så med andra ord så är spelet redå för release nu, så patchar vi spelet under 2 års tid så kanske det blir spelbart typ 2025"

Avstängd
Redaktör
Medlem

Varför går man ut och utannonserar det då?

Medlem

Rätt sjukt att Bethesda utvecklar två så extremt ambitiösa spel som Starfield och TES6 på samma gång. Kanske hade räckt med ett? ^^ Nu kommer jag förmodligen inte spela nåt av de men jag blir så pass fascinerad över hur de tänker på Bethesda att jag kommer följa utvecklingen med spänning ändå.

Medlem

Tror tidigast på 2025 och det är nog rätt optimistiskt. Mer realistiskt så gissar jag på 2027-2028.

eld
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Rätt sjukt att Bethesda utvecklar två så extremt ambitiösa spel som Starfield och TES6 på samma gång. Kanske hade räckt med ett? ^^ Nu kommer jag förmodligen inte spela nåt av de men jag blir så pass fascinerad över hur de tänker på Bethesda att jag kommer följa utvecklingen med spänning ändå.

Fast poängen med artikeln är just att de inte har utvecklat dessa spel på samma gång

Medlem
Skrivet av Kris:

Hypen infrias aldrig och till slut slutar folk att hypa. Hur mycket hype är det inför Cyberpunks nästa patch tror du?

Cyberpunk är släppt, och visade sig vara årets besvikelse.

Du kan inte jämför hype kring ett släppt spel, samt ett som inte ens är nära släppas.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast poängen med artikeln är just att de inte har utvecklat dessa spel på samma gång

Hmm..nja? Howard säger ju att "alla jobbar på allt" vilket jag tolkar som både Starfield och TES VI samtidigt;).

eld
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Hmm..nja? Howard säger ju att "alla jobbar på allt" vilket jag tolkar som både Starfield och TES VI samtidigt;).

Hade lite att göra med att folk sitter och bygger motorn som används i starfield och kommer användes i TES VI, och att det säkert sitter konceptare som redan gjort mycket av arbetet till starfield ett bra tag tillbaka.

Men generellt så brukar det vara så även om man bara jobbar på ett projekt i taget, en gnutta overlap mellan projekten.

Man brukar dock inte se detta som full produktion.

Det finns ju säkerligen folk där också som har lagt lite tid på att fundera på vad TES 7 kommer handla om, samt vad fallout 5 kommer bli.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det börjar kännas som att de tidiga utannonseringarna av detta och Starfield kan ha varit ett sätt att driva upp priset när ägarna bestämt sig för att sälja företaget. "Titta vad vi håller på med!".

Eller så gick det så illa med Fallout 76 att de förstod att de inte kan släppa vad skit som helst längre så de fick kasta bort allt och börja om och faktiskt försöka.

Medlem
Skrivet av eld:

Hade lite att göra med att folk sitter och bygger motorn som används i starfield och kommer användes i TES VI, och att det säkert sitter konceptare som redan gjort mycket av arbetet till starfield ett bra tag tillbaka.

Men generellt så brukar det vara så även om man bara jobbar på ett projekt i taget, en gnutta overlap mellan projekten.

Man brukar dock inte se detta som full produktion.

Det finns ju säkerligen folk där också som har lagt lite tid på att fundera på vad TES 7 kommer handla om, samt vad fallout 5 kommer bli.

Nej full produktion förstod jag att det inte var men att de, nästintill, har två så pass tunga bollar i luften känns lite väl ambitiöst kan jag tycka. Hur som, hoppas det resulterar i bra spel, om inte allför många år bara.

Medlem

Vad var anledningen till att de kände att de behövde ett nytt IP? Två enorma kända IPs med potential hade väl räckt? Om de inte outsourcar lär det numera dröja 15 år mellan varje släpp i de olika serierna. Säljer verkligen de olika spelen såpass bra i 15 år? Skyrim gör säkert det, men har svårt att se F4 sälja enormt mycket i 9 år framöver.

12
Skriv svar