Snabbkollen – Släpps The Elder Scrolls 6 den här konsolgenerationenen?

Robot
Snabbkollen – Släpps The Elder Scrolls 6 den här konsolgenerationenen?

Spelet kommer dröja länge, men frågan är hur länge.

#snabbkollen, #the-elder-scrolls-6


Medlem

Jag gissar på att det släpps år 2026, alltså när denna generation går mot sitt slut. Fyra år efter Starfield känns någorlunda rimligt.

eld
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag gissar på att det släpps år 2026, alltså när denna generation går mot sitt slut. Fyra år efter Starfield känns någorlunda rimligt.

Yep, speciellt då de annars skulle behöva bygga nästan hela spelet till en plattform som de inte skulle ha någon aning om hur den ser ut.

Series X/S känns väldigt rimligt, och förhoppningsvis kommer inte en till pandemi dyka upp för att försena hela produktionen ett extra år, plus mycket förberedelse i motorn som de gjort för starfield.

Själv hade jag velat ändra omröstningen till fallout 5, denna eller nästa generation?

Om bethesda själva gör fallout 5 kommer det bli tufft att hinna med, men om hela projektet outsourcas så kommer de kunna ha ett fallout 5 ganska närpå the elderscrolls 6, eller vem vet, kanske lite innan?

Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Jag gissar på att det släpps år 2026, alltså när denna generation går mot sitt slut. Fyra år efter Starfield känns någorlunda rimligt.

Låter rätt rimligt men jag är nog lite mer pessimistisk. 27-28 möjligtvis.

Låter tråkigt men hypen är noll för mig, hade nästan varit bättre för mig om dom inte hade teasat för 2-3 år sedan.

Inaktiv

Tippar på sent 2025, ev tidigt 2026.

Noll hype förövrigt, tenderar att vara buggfest deluxe.

Medlem

Det känns rätt troligt att det släpps i slutet av konsolgenerationen, som Skyrim gjorde.

Medlem

Att ta fram nästa konsolgeneration lär dröja det med. Allting dröjer bara mer och mer känns det som. Därför är pollen lite svårbesvarad.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Denna konsolgeneration är ganska väl tilltagen, jämfört med förra som var oacceptabelt klen redan vid lansering, så jag tror generationen kan vara ganska länge.

Medlem

Jag tror det släpps lagom tills att dom nuvarande konsolerna går att köpa i affären.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

2026 borde det rimligen släppas. Eventuellt tidigt 2027. Brukar gå runt fyra år mellan spelsläppen.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Kris:

Att ta fram nästa konsolgeneration lär dröja det med. Allting dröjer bara mer och mer känns det som. Därför är pollen lite svårbesvarad.

Vad är det som dröjer menar du?
PS3/360 generationen varade i 12 år, PS4/XONE har hittills varit igång i 8 år och nu kommer nästa generation.
Personligen tycker jag att generationerna går ganska snabbt. Speciellt till PC. Jag har ingen koll på vilken socket där är som gäller nu och det känns som det släpps en ny banbrytande generation med grafikkort vartannat år.
Däremot känns det som spelen tar sjukt mycket längre tid att få klart.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Denna konsolgeneration är ganska väl tilltagen, jämfört med förra som var oacceptabelt klen redan vid lansering, så jag tror generationen kan vara ganska länge.

Speciellt om dom släpper varsin pro version om tre-fyra år


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vad är det som dröjer menar du?
PS3/360 generationen varade i 12 år, PS4/XONE har hittills varit igång i 8 år och nu kommer nästa generation.
Personligen tycker jag att generationerna går ganska snabbt. Speciellt till PC. Jag har ingen koll på vilken socket där är som gäller nu och det känns som det släpps en ny banbrytande generation med grafikkort vartannat år.
Däremot känns det som spelen tar sjukt mycket längre tid att få klart.

I förhållande till den teknik som finns tillgänglig så går det ändå långsamt plus att du får lägga tilld en tiden det tar innan marknaden verkligen har produkten i sin hand vilket har på senare tid med (corona, lockdowns, handelskrig, kinesiska hamnar avstängda, båtar på grund i Suezkanalen osv) har inneburit att marknaden fått vänta 1-3 år extra innan de fått sin vara.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Inaktiv
Skrivet av Oakenborn:

Speciellt om dom släpper varsin pro version om tre-fyra år

Håller helt med dig men det "tråkiga" med pro versioner är att allting fortfarande måste utvecklas till den svagaste konsolen.

Men jag kommer möjligtvis införskaffa PS5 pro när det beger sig.

Medlem

När väl planeringsstadiet är färdigt så har Bethesda kapaciteten för att kunna bygga spelet inom 2-3 år. Skulle tippa på att de börjar när Starfield går guld. Så runt 2024-2025 kan vi nog förvänta oss en release av TES VI.

Medlem

Jag köpte Xbox Series X bl.a för att jag vill ha ett elder scrolls eventuellt, så får hoppas det!

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Denna konsolgeneration är ganska väl tilltagen, jämfört med förra som var oacceptabelt klen redan vid lansering, så jag tror generationen kan vara ganska länge.

Jag svarade "nej" på frågan, men nu efter din kommentar hade jag nog ändrat till ett "ja". Tänkte inte alls på att den här generationen säkert kan vara längre än den förra, vilket låter helt rimligt, speciellt med tanke på cloud gaming som kommer göra hårdvaran mindre relevant för många.

Medlem

Jag tror absolut inte att det är dags för nästa konsolgeneration redan om 5-6 år så det blir definitivt ett ja från min sida.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vad är det som dröjer menar du?
PS3/360 generationen varade i 12 år, PS4/XONE har hittills varit igång i 8 år och nu kommer nästa generation.
Personligen tycker jag att generationerna går ganska snabbt. Speciellt till PC. Jag har ingen koll på vilken socket där är som gäller nu och det känns som det släpps en ny banbrytande generation med grafikkort vartannat år.
Däremot känns det som spelen tar sjukt mycket längre tid att få klart.

Jag tycker man får se till när generationen ersattes snarare än när den slutade tillverkas.
Så 8 respektive 7 år för 360 och PS3.
Annars kan vi lika gärna påstå att vi fortfarande befinner oss i 8-bitarsprocessorernas generation då jag har en ny 65C02 liggandes framför mig.
Den introducerades 1981 och var primärt en tillverkningstekniskt uppdaterad version av 6502:an som introducerades 1975.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Tes 6 är fortfarande i designstadiet och de ska tydligen utforska den teknologin som finns, med andra ord tes 6 kommer inte komma till någon konsol alls, utan den kommer släppas direkt till molnet och xCloud.

De kommer med andra ord att släppa tes 6 när de känner att xCloud är tillräckligt bra.

Starfield kommer använda molnet till en stor del i sitt gameplay, men det kommer att köras lokalt.

TES 6 kommer inte vara det första molnspel som släpps, utan det kommer vara det största och revolutionera hur molnspel byggs.

Medlem
Skrivet av Barak:

Jag tycker man får se till när generationen ersattes snarare än när den slutade tillverkas.
Så 8 respektive 7 år för 360 och PS3.
Annars kan vi lika gärna påstå att vi fortfarande befinner oss i 8-bitarsprocessorernas generation då jag har en ny 65C02 liggandes framför mig.
Den introducerades 1981 och var primärt en tillverkningstekniskt uppdaterad version av 6502:an som introducerades 1975.

Du har rätt. Jag tänkte fel när jag kollade på listan med generationer. 360 slutade tydligen produceras 2016 och PS3 2017 flera år efter att vi gått över till nästa generation. Trodde faktiskt att dom övergavs ganska omgående.
Sen tycker jag att min tid med mitt 360 känns längre än min tid med PS4 så det är nog därför jag antog att den generationen var längre än den faktiskt var.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Du har rätt. Jag tänkte fel när jag kollade på listan med generationer. 360 slutade tydligen produceras 2016 och PS3 2017 flera år efter att vi gått över till nästa generation. Trodde faktiskt att dom övergavs ganska omgående.
Sen tycker jag att min tid med mitt 360 känns längre än min tid med PS4 så det är nog därför jag antog att den generationen var längre än den faktiskt var.

7-8 år är oavsett ganska länge för ett bunke hårdvara. =P
Det var inte så att du gick i skolan under 360-eran och sedan befann dig i arbetslivet när PS4:an anlände? ^_^


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

7-8 år är oavsett ganska länge för ett bunke hårdvara. =P
Det var inte så att du gick i skolan under 360-eran och sedan befann dig i arbetslivet när PS4:an anlände? ^_^

Jag tror att jag precis hade kommit ut i arbetslivet och hann byta jobb fyra gånger och bostad tre under den generationen så det kanske kan vara det. Mycket som hände på den tiden


signatur

PSN: MrOakenborn

1
Skriv svar