Intel teasar stora nyheter om sin Geforce/Radeon-konkurrent

Robot
Intel teasar stora nyheter om sin Geforce/Radeon-konkurrent

Nvidia och AMD får se upp.

#intel, #xe-hpg


Medlem

Ja, det här ska bli mycket intressant. Nvidia har idag 81% av marknaden enligt de senaste siffrorna så vore kul om någon kunde utmana dom ordentligt.

Medlem

Härligt konkurrens i grafikkortsvärlden skulle nog vara nyttigt. Dessutom har jag aktier i Intel som inte gått så bra på sistone

Medlem

Har man inte läst den här historien ganska många gånger nu? De har ju försökt flera gånger med ett resultat som alltid resulterat i en kollektivt "Meh!" från den samlade internet eliten? Vore kul om de faktiskt hade något vettigt att komma med. Men det känns som jag drabbas av massiv Deja vi här..

Medlem

Hoppas de kan mosa ner priserna för grafikkort då. Fan absolut skrämmande när RTX 3070 går för över 10 lax. En jäkla massa spanking skulle butikerna ha. And not in a sexual way.. Only punishment.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Det välkomnar jag verkligen, oavsett hur det går så behöver Nvidia konkurrens, deras "monopol" på marknaden har tagit priserna till helt absurda nivåer.

Inaktiv

Intel har teasat länge nu, dags att visa vad man har.

Medlem

Spännande,


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Det välkomnar jag verkligen, oavsett hur det går så behöver Nvidia konkurrens, deras "monopol" på marknaden har tagit priserna till helt absurda nivåer.

Fast priserna gick ner iom 3000 serien.
Nu är det bristen som gjort att priserna skenat .


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast priserna gick ner iom 3000 serien.
Nu är det bristen som gjort att priserna skenat .

Hade inte Nvidia nämnt att dom har implementerat spärrar i 3000-serien för att förhindra att det skulle bli just mining-kort? eller va det något för en kommande serie?

Medlem
Skrivet av duchovny:

Hade inte Nvidia nämnt att dom har implementerat spärrar i 3000-serien för att förhindra att det skulle bli just mining-kort? eller va det något för en kommande serie?

Det gäller senare tillverkade kort i denna serien i det övre prissegmentet.
I praktiken spelar det ingen större roll då Nvidia istället kränger specifika miningkort. Det tar på det totala antalet kretsar dom kan få tillverkade åt sig så det påverkar ändå tillgången på konsumentkort.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast priserna gick ner iom 3000 serien.
Nu är det bristen som gjort att priserna skenat .

3090 har väl ett högre rekommenderat pris än 2080ti?

Medlem

Gör intel det bra så kastar jag gärna ut NV. Jag kollar bara för medium/high, inte high eller top end.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

3090 har väl ett högre rekommenderat pris än 2080ti?

3090 var inte 2080ti "ersättare"
3080ti finns nu också vet inte vad dom rekomnderad priserna var. Men när jag skulle köpa 3080 kostade det 8000 och 3070 kostade 6000.
Båda korten är betydligt bättre än 2080ti.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

vore förbannat bra så det slipper vara sådan jäkla brist på kort. och pressar priserna e nice


signatur

New life, New hope

Inaktiv
Skrivet av kalle.lindestrom:

vore förbannat bra så det slipper vara sådan jäkla brist på kort. och pressar priserna e nice

Intels kort kommer vad jag vet att tillverkas hos TSMC, samma som Nvidia och AMD.
Tvivlar på att dom får gå före i kön.

Medlem
Skrivet av Molotov:

3090 var inte 2080ti "ersättare"
3080ti finns nu också vet inte vad dom rekomnderad priserna var. Men när jag skulle köpa 3080 kostade det 8000 och 3070 kostade 6000.
Båda korten är betydligt bättre än 2080ti.

Att det heter 90 istället för 80ti spelar ingen roll. Båda var bäst för sina serier. Det är ju inte som att 3090 är ett vanligt 90 kort med två GPU kärnor utan det är ett vanligt kort med mer minne och lite fler Cuda kärnor osv. Men okej vi ignorerar det om du vill det.

3080 för 8000kr var egentligen bara ett lanseringserbjudande som gällde en månad efter lansering på utvalda modeller och återförsäljare. Taget från sweclockers "Nvidia sanktionerat vissa återförsäljare att hålla på utvalda partnermodeller. Fram till den 16 oktober subventioneras de aktuella modellerna med upp emot 1 000 kronor, och det är i dagsläget oklart huruvida dessa rabatter även kommer gälla för liggande ordrar vars kort levereras efter kampanjen tar slut."
Det var alltså ett pris de satte för att hypa upp men som de bara tänkt hålla en månad. Och alla vet ju vad som hänt med priserna efter det.

3080 och 2080 hade båda 699 dollar som rekommenderat pris. 2070 och 3070 hade båda 499.
3090 1 499, 3080ti 1 199 samt 2080 ti 999 dollar.

3070 är inte alls betydligt bättre än 2080ti ofta är 2080ti bättre än 3070. Men de är jämna så jag skulle säga att de är ungefär lika bra.

Så priserna var i stort sett samma om man väljer att bortse från 3090 pga det heter 90 på slutet då.
Jag har valt att jämföra Dollar priset eftersom det är det enda rimliga.

Trollfabrik
Skrivet av perihelion74:

Har man inte läst den här historien ganska många gånger nu? De har ju försökt flera gånger med ett resultat som alltid resulterat i en kollektivt "Meh!" från den samlade internet eliten? Vore kul om de faktiskt hade något vettigt att komma med. Men det känns som jag drabbas av massiv Deja vi här..

Sedan Intel740 år 1998 har Intel bara försökt en gång med "Larrabee" som efter förseningar och till följd av det undermålig prestanda aldrig materialiserades i en produkt för vanliga dödliga. Designen var dessutom någon form av hybrid mellan en x86-CPU och GPU, som inte gjorde det senare särskilt effektiv i spel jämfört mot AMD:s och Nvidias mer renodlade lösningar. I slutet av 2009 meddelade de att Larrabee inte släpps för konsumenter. Larrabee stöptes istället om till ett beräkningskort för servermarknaden (där den lämpade sig väl!) och fick ett par uppföljare.

Något som är intressant med Larrabee är att Intel redan då talade om ray tracing i realtid, och de har genom åren demonstrerat detta med sina processorer. Det ska därför bli sjukt intressant att se om det här är någonting de kan ta fasta på när de lanserar de första Xe-baserade grafikkorten för gaming.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Att det heter 90 istället för 80ti spelar ingen roll. Båda var bäst för sina serier. Det är ju inte som att 3090 är ett vanligt 90 kort med två GPU kärnor utan det är ett vanligt kort med mer minne och lite fler Cuda kärnor osv. Men okej vi ignorerar det om du vill det.

3080 för 8000kr var egentligen bara ett lanseringserbjudande som gällde en månad efter lansering på utvalda modeller och återförsäljare. Taget från sweclockers "Nvidia sanktionerat vissa återförsäljare att hålla på utvalda partnermodeller. Fram till den 16 oktober subventioneras de aktuella modellerna med upp emot 1 000 kronor, och det är i dagsläget oklart huruvida dessa rabatter även kommer gälla för liggande ordrar vars kort levereras efter kampanjen tar slut."
Det var alltså ett pris de satte för att hypa upp men som de bara tänkt hålla en månad. Och alla vet ju vad som hänt med priserna efter det.

3080 och 2080 hade båda 699 dollar som rekommenderat pris. 2070 och 3070 hade båda 499.
3090 1 499, 3080ti 1 199 samt 2080 ti 999 dollar.

3070 är inte alls betydligt bättre än 2080ti ofta är 2080ti bättre än 3070. Men de är jämna så jag skulle säga att de är ungefär lika bra.

Så priserna var i stort sett samma om man väljer att bortse från 3090 pga det heter 90 på slutet då.
Jag har valt att jämföra Dollar priset eftersom det är det enda rimliga.

Ok, men att priserna skenat nu är pga bristen, och att folk är villiga att betala så klart.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, men att priserna skenat nu är pga bristen, och att folk är villiga att betala så klart.

Ja det håller jag med om. Var bara påståendet om att priserna gick ner med 3000 serien jag hade synpunkter på.

Medlem

Allt hänger på priset

1
Skriv svar