Microsoft Flight Simulator får stor prestandaökning i nästa uppdatering

Robot
Microsoft Flight Simulator får stor prestandaökning i nästa uppdatering

En omskrivning av spelets kod avlastar processorn rejält.

#Asobo-studios, #Microsoft-flight-simulator


Medlem

Så fort det släpps på Series X så ska det laddas ner och avinstalleras från PC´n
Har lirat det på PC ett tag men den klarar bara av att man flyger runt i glesbyggda områden, testade att starta i New York en gång och spelet krashade nästan direkt.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Så fort det släpps på Series X så ska det laddas ner och avinstalleras från PC´n
Har lirat det på PC ett tag men den klarar bara av att man flyger runt i glesbyggda områden, testade att starta i New York en gång och spelet krashade nästan direkt.

Vad har du för delar i datorn om man får fråga? Bra att veta inför nästa datorbygge

Medlem
Skrivet av mrz1360100:

Vad har du för delar i datorn om man får fråga? Bra att veta inför nästa datorbygge

Sitter med en i5-8400, GTX 1060 6GB och 16 GB Ram ihop med en 34 tums ultra wide, lirar dem flesta spelen utan problem i 2560x1080 förutom Flight Simulator då
Den är några år och fått några uppgraderingar genom åren men snart så får det bli en helt ny rig.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sitter med en i5-8400, GTX 1060 6GB och 16 GB Ram ihop med en 34 tums ultra wide, lirar dem flesta spelen utan problem i 2560x1080 förutom Flight Simulator då
Den är några år och fått några uppgraderingar genom åren men snart så får det bli en helt ny rig.

Nästan samma rigg här med då, fast överklockad i5 4690k istället. Klarar absolut de flesta spel som kommer min väg men uppgradering är på g

Medlem

Problemet är väl att Msfs mestadels använder en kärna istället för flera, vilket man nu har rättat till i koden vad jag förstår. Skall bli spännande, jag tycker det flyter på rätt bra ändå för att vara så "satans snygg simulator"!

Megadelux

Fan vad nice. Även med mitt 3090 i 1440p så är min CPU'n bottleneck (10850k @5ghz). Ska bli sjukt nice.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Så fort det släpps på Series X så ska det laddas ner och avinstalleras från PC´n
Har lirat det på PC ett tag men den klarar bara av att man flyger runt i glesbyggda områden, testade att starta i New York en gång och spelet krashade nästan direkt.

På xbox X körs spelet i 30 fps låst?, visserligen 4k, dessutom utan stöd för joystick, hur kul är det?
Skulle jag satsa på detta spel är nog en PC rätt väg, tror spelet flyter på bättre på en dator med sämre upplösning och lite högre fps.

Medlem
Skrivet av Millmount:

På xbox X körs spelet i 30 fps låst?, visserligen 4k, dessutom utan stöd för joystick, hur kul är det?
Skulle jag satsa på detta spel är nog en PC rätt väg, tror spelet flyter på bättre på en dator med sämre upplösning och lite högre fps.

Jag är bara ute efter att flyga över fina områden, bryr mig nämnvärt om simulatordelen


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Millmount:

På xbox X körs spelet i 30 fps låst?, visserligen 4k, dessutom utan stöd för joystick, hur kul är det?
Skulle jag satsa på detta spel är nog en PC rätt väg, tror spelet flyter på bättre på en dator med sämre upplösning och lite högre fps.

Nja, det finns stöd. Kanske inte för alla dock. Jag kommer nog att köpa en thrustmaster.

Med VRR ska spelet kunna köras i 60 fps på Series X har jag läst.

Medlem

Tycker det är väldigt märkligt att de väljer 4K och 30 fps till Xbox istället för att dra ned upplösningen till 1080p och 60 fps. Jag är rädd att det är åt detta håll konsolerna kommer gå. Nu har vi fått njuta av både 4K och 60 fps ett tag till de nya konsolerna men när utvecklarna mer och mer kommer att tävla om snyggast screenshots kommer vi att behöva gå tillbaka till 30 fps. Tyvärr. Det är som att det finns en naturlag när det gäller konsoler och 30 fps.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tycker det är väldigt märkligt att de väljer 4K och 30 fps till Xbox istället för att dra ned upplösningen till 1080p och 60 fps. Jag är rädd att det är åt detta håll konsolerna kommer gå. Nu har vi fått njuta av både 4K och 60 fps ett tag till de nya konsolerna men när utvecklarna mer och mer kommer att tävla om snyggast screenshots kommer vi att behöva gå tillbaka till 30 fps. Tyvärr. Det är som att det finns en naturlag när det gäller konsoler och 30 fps.

FSM2020 är ju dock det nya crysis, extremt tungdrivet spel.

Hoppas konsollerna kommer ha 60 fps som standard i hela dess livscykel men befarar det du säger att de kommer återgå till 30 fps nån gång.

Kanske kommer finnas "performance mode" 60 fps, "quality mode" på 30 fps framöver.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tycker det är väldigt märkligt att de väljer 4K och 30 fps till Xbox istället för att dra ned upplösningen till 1080p och 60 fps. Jag är rädd att det är åt detta håll konsolerna kommer gå. Nu har vi fått njuta av både 4K och 60 fps ett tag till de nya konsolerna men när utvecklarna mer och mer kommer att tävla om snyggast screenshots kommer vi att behöva gå tillbaka till 30 fps. Tyvärr. Det är som att det finns en naturlag när det gäller konsoler och 30 fps.

Tydligen är det viktigare för att se instrument med mer med hög upplösning förklarade utvecklarna. Som sagt ska du kunna få upp till 60 fps med VRR om din skärm har stöd för det.

Det verkar inte finnas någon trend mot 30 fps vad jag kan se. MS har uttalat sig tvärtom. Jag tror och hoppas att det ofta blir valbart.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Tydligen är det viktigare för att se instrument med mer med hög upplösning förklarade utvecklarna. Som sagt ska du kunna få 60 fps med VRR om din skärm har stöd för det.

Det verkar inte finnas någon trend mot 30 fps vad jag kan se. MS har uttalat sig tvärtom. Jag tror och hoppas att det ofta blir valbart.

Nytt för mig att en skärm kan ge en dubbla fps. Hur fungerar detta och varför används det inte oftare?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Nytt för mig att en skärm kan ge en dubbla fps. Hur fungerar detta och varför används det inte oftare?

Det är att skärmen har stöd för tekniken, det är konsolen som har VRR. Hur VRR fungerar finns nog någon bra artikel om.

https://news.in-24.com/technology/91871.html

Medlem
Skrivet av Millmount:

På xbox X körs spelet i 30 fps låst?, visserligen 4k, dessutom utan stöd för joystick, hur kul är det?
Skulle jag satsa på detta spel är nog en PC rätt väg, tror spelet flyter på bättre på en dator med sämre upplösning och lite högre fps.

Med tanke på att det flyter som bäst med 25-30 fps på min PC med medium till låga inställningar på det mesta jag har nu så ja, jag byter och kör det på min Series X tills jag har råd att lägga 15-20 000 på en ny PC

Joystick stöd är inget jag bryr mig om, kör det med Xbox handkontroll till PC iaf, kör det enbart för att det är så avslappnande att glida runt, inte för att jag är ute efter den ultimata simulations upplevelsen

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sitter med en i5-8400, GTX 1060 6GB och 16 GB Ram ihop med en 34 tums ultra wide, lirar dem flesta spelen utan problem i 2560x1080 förutom Flight Simulator då
Den är några år och fått några uppgraderingar genom åren men snart så får det bli en helt ny rig.

Skrivet av mrz1360100:

Nästan samma rigg här med då, fast överklockad i5 4690k istället. Klarar absolut de flesta spel som kommer min väg men uppgradering är på g

Mina herrar, vad har ni för krav om ni tycker att ett 1060 ”klarar” de flesta spel? Allt på low och 30 fps?

Medlem
Skrivet av superapan:

Mina herrar, vad har ni för krav om ni tycker att ett 1060 ”klarar” de flesta spel? Allt på low och 30 fps?

Beror ju helt på vilken typ av spel det är.
Är det en simulator som Flight sim så ja, 30 FPS ska man man vara glad om man får ut från ett 1060.
Rollspel och strategi spel har jag heller inga större krav på FPS men ju högre desto bättre såklart men allt över 30 är godtagbart.
Cities Skylines är ju ett annat spel som blir väldigt tungt men för CPU´n när man når befolkningar upp över 70 000.

Annars vad gäller andra speltitlar som FPS spel så körs BF1, BFV i 60+ FPS på medium inställningar och andra lite lättare titlar som Fortnite i 90+ FPS på High. Kan vara lite högre, har inte kollat så noga men FPS spel har jag såklart högre krav på FPS än andra speltyper

Medlem
Skrivet av superapan:

Mina herrar, vad har ni för krav om ni tycker att ett 1060 ”klarar” de flesta spel? Allt på low och 30 fps?

Medium brukar klara 60fps på det mesta (the witcher, horizon zero dawn, death stranding, gta v). Men jag har inte kört någon flight sim

Medlem

Synd bara att det inte går att installera för mig. Köpt via Windows Store. Någon mer som har problem eller sitter på en lösning?

Megadelux
1
Skriv svar