Norska Funcom köper majoritet av svenska spelutvecklaren The Outsiders

Robot
Norska Funcom köper majoritet av svenska spelutvecklaren The Outsiders
eld
Medlem

Känns som det var den enda utvägen här, många år utan något släppt spel, allt hängandes på att hellsinger ska hålla dom flytande.

Medlem

Så tencent köper majoritet av svenska the outriders genom funcom?

Skribent
Skrivet av YmerXE:

Så tencent köper majoritet av svenska the outriders genom funcom?

Nej, Tencent är en minoritetsägare av Funcom, med 29 % av aktierna. Så går det när minnet sviker.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nej, Tencent är en minoritetsägare av Funcom, med 29 % av aktierna.

Nej, Tencent köpte Funcom helt förra året. 2019 köpte dom 29%, 2020 köpte dom resten.

Skribent
Skrivet av waeress:

Nej, Tencent köpte Funcom helt förra året. 2019 köpte dom 29%, 2020 köpte dom resten.

Visst fan, det har jag helt förträngt. Minns att de kom med ett bud, men hade för mig att Funcom inte accepterade det.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Visst fan, det har jag helt förträngt. Minns att de kom med ett bud, men hade för mig att Funcom inte accepterade det.

Med tanke på att Tencent medvetet försöker gömma uppköp som dessa från allmänhetens ögon genom att köpa genom företag som ses som inhemska (eller grannland) så hade kanske en titel som ”Tencent-ägda Funcom köper …” passat bättre istället, för att skapa lite motbalans

Medlem

Läste först "The Outriders", är det en svensk spelutvecklare? Det är ju ett spel. Nu hänger jag inte med... Nån sekund senare läste jag igen och insåg att jag läste för snabbt. Första anblicken lurade mig.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Med tanke på att Tencent medvetet försöker gömma uppköp som dessa från allmänhetens ögon genom att köpa genom företag som ses som inhemska (eller grannland) så hade kanske en titel som ”Tencent-ägda Funcom köper …” passat bättre istället, för att skapa lite motbalans

Finns det underlag nånstans för att dom "medvetet försöker gömma uppköp"?
För på papperet ser det här inget konstigt ut för ett multinationellt konglomerat. Även vad gäller hur det rapporteras.

Medlem

Det är så kul när man läser en nyhet som är: som består av industriveteraner från bland annat Dice, Avalanche, King, Rovio, Fatshark och Guerilla Games.

Men de har aldrig fått ut ett enda spel på all den tiden - det är typ 6 år - och nu kommer "Hellsingers" ut som är ett ganska litet spel, OCH de blir uppköpta. Men men, uppköpet är nog bra för framtida leveranser iaf...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar