Nintendo överväger fler mini-konsoler

Robot
Nintendo överväger fler mini-konsoler

Hoppet kanske lever för en N64 Mini?

#nintendo


Fragtjuv

Det verkar ju onekligen finnas ett intresse och jag tror inte att de är speciellt komplicerade att tillverka.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

eld
Medlem
ZF
Medlem

Tror en N64 mini blir rätt svår. Inte nog med att emulationen fortfarande är rätt krävande, och därför inte kompatibel med priset på de chip som de vanligtvis vill sätta i dessa lådor. Kontrollen har en ganska unik och komplicerad styrpinne, så det är tveksamt om den känslan kan återskapas helt. Vilket inte var ett problem med 8 och 16-bitarna.

Skrivet av Nyhet:

Skrivet av Nyhet:

Sedan får vi inte glömma Rare-spel som Banjo-Kazooie och Perfect Dark, men de är ju – p.g.a. uppenbara Microsoft-skäl – inte längre i Nintendos stall.

Ja, det har glidit rätt långt från fan-snacket att de praktiskt taget sov ihop, och att Halo skulle vara med i Smash av någon obegriplig anledning.

ELF
Medlem

Det var väl en mini eller minns jag fel?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ZF:

Tror en N64 mini blir rätt svår. Inte nog med att emulationen fortfarande är rätt krävande, och därför inte kompatibel med priset på de chip som de vanligtvis vill sätta i dessa lådor. Kontrollen har en ganska unik och komplicerad styrpinne, så det är tveksamt om den känslan kan återskapas helt. Vilket inte var ett problem med 8-bitarna

Nja vet inte riktigt. En raspberry pi för 300kr klarar idag av att emulera både N64 och PsOne så man kan egentligen bygga sig en egen rätt billigt och para ihop med en valfri handkontroll.

Att gjuta ett plastchassi och slänga med en kontroll lär inte bli jättedyrt heller för Nintendo. Sedan med tanke på vilka sjuka överpriser de satt på NES och SNES mini kan de nog säkert kränga iväg N64 mini med ännu högre pris och färre spel än föregångarna. Föreställer mig 2000kr och 18 spel och folk kommer ändå köpa upp dem som galningar :/

Inaktiv

Jag länkar min länk till spel som jag hoppas ska komma till en Nintendo 64 Classic Mini.

Tråden har tidigare legat på framsidan av FZ när den skapades.

Jag hoppas verkligen på att Nintendo släpper en mini konsol av Nintendo 64. Jag har trott under många år att den borde komma i år eftersom den fyller 25 men just nu har jag tappat hoppet.

Man ska kanske också tillägga att det idag inte är någon omöjlighet att Rare spel skulle kunna dyka upp då Microsoft tidigare släppt saker till både Switch och Wii U.

Men skulle en Nintendo 64 Classic Mini komma så hoppas jag på lite fler nya funktioner med den konsolen än vad NES och SNES Classic Mini hade.

Medlem

Allt går ju emulera redan.
Men en handheld av varje med top 10-20 spelen, för 499:-, så hade jag lätt köpt dom igen

Medlem
Skrivet av ELF:

Det var väl en mini eller minns jag fel?

Nej den hette
Gameboy Micro inte mini.

Inaktiv
Skrivet av Potatisbullen:

Nja vet inte riktigt. En raspberry pi för 300kr klarar idag av att emulera både N64 och PsOne så man kan egentligen bygga sig en egen rätt billigt och para ihop med en valfri handkontroll.

Att gjuta ett plastchassi och slänga med en kontroll lär inte bli jättedyrt heller för Nintendo. Sedan med tanke på vilka sjuka överpriser de satt på NES och SNES mini kan de nog säkert kränga iväg N64 mini med ännu högre pris och färre spel än föregångarna. Föreställer mig 2000kr och 18 spel och folk kommer ändå köpa upp dem som galningar :/

Överpriser? Scalpers satte ju verkliga överpriser och Bergsala tog också överpris på SNES Classic Mini men annars så låg ingen av dessa över tusen kronor.

Men eftersom vi bor i Sverige så skulle jag nog också kunna räkna med närmare 2000 kr om en Nintendo 64 Classic Mini skulle släppas.

ELF
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nej den hette
Gameboy Micro inte mini.

Jag går och lägger mig....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Hade helst sett en Gamecube-variant men har svårt att se hur det skulle genomföras till ett vettigt pris. Särskilt om det skulle handla om HD-uppskalning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hade helst sett en Gamecube-variant men har svårt att se hur det skulle genomföras till ett vettigt pris. Särskilt om det skulle handla om HD-uppskalning.

En av mina favorit Nintendo konsoler. Har en stående som inte funkar på min tv dock. Hade gärna haft en hdmi sladd till den. Pikmin 👍

Medlem

Skulle vara intresserad av en N64 och GC men jag orkar inte med hysterin med att jaga en konsol och betala ocker pris.

Medlem

Är inte direkt intresserad av fler mini-konsoler från Nintendo men skulle troligtvis köpa en N64 om Golden Eye och Perfect Dark ingick.

Bärbara mini-konsoler vore intressant också, som GB mini eller GBA mini.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Men skulle en Nintendo 64 Classic Mini komma så hoppas jag på lite fler nya funktioner med den konsolen än vad NES och SNES Classic Mini hade.

HDMI output är det enda som räcker för mig för att skaffa N64 Mini då originalet har så usel output för moderna TV-apparater, som antingen kräver moddning eller dyra uppskalare.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Bärbara mini-konsoler vore intressant också, som GB mini eller GBA mini.

Tror inte att dessa skulle komma i ”mini” format så som konsolerna.
Skulle dessa komma så blir det som med de nya Game & Watch konsolerna. Original storlek men med exempelvis ett antal spel direkt på konsolen.

Medlem

Jag ser hellre en satsning för N64 emulation på Switchen än en "hårdlåst" mini-konsol där du inte kan lägga till fler spel om du inte flashar om dem. Gillade verkligen Virtual Console på Wii och Wii U, som tillät kunder köpa gamla spel till NES/SNES/GB/GBA spel. Kunde spela t.ex. Metroid Zero Mission för första gången då jag aldrig ägde det när jag var yngre.

Tycker det är synd att Nintendo inte satsar mer på SNES/NES Online på Switchen. Om jag vill spela på min Switch men har inget stor titel som suktar så går jag in i SNES/NES biblioteket för att spela något där, men med tanke på hur lite Nintendo satsar så finns det inte så mycket kvar att spela som man inte redan har spelat.

Var bara häromdagen jag spelade ut Lolo, dock om jag vill spela Lolo 2 så måste jag antingen köpa retro eller emulera...

Medlem

Har de helt gett upp emuleringsdelen av NSO?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Tror det största "problemet" är grafiken.
N64 har verkligen ingen vacker grafik, så som pixelgrafik är.
Vet inte hur bra PS1-mini sålde, men man sabbar bara sina barndomsminnen.

Medlem

Jag tar gärna en GCN mini. Väldigt gärna.
Två nya GCN-kontroller, min favoritkonsol, HDMI...

Att jag vill ha två fräscha kontroller till Smash Ultimate skadar liksom inte heller..

Medlem

Jag blir egentligen bara lack på Nintendo när de ska släppa saker tillfälligt. Hur de ska sälja sina klassiker om och om igen.

Fick jag bestämma skulle minikonsolerna finnas som ett permanent alternativ.

Konsoltillverkare borde också kunna erbjuda nytillverkade replikor av sina gamla konsoler. Nej, jag är inte realistisk men skulle gilla det.

eld
Medlem
Skrivet av Håkan:

Tror det största "problemet" är grafiken.
N64 har verkligen ingen vacker grafik, så som pixelgrafik är.
Vet inte hur bra PS1-mini sålde, men man sabbar bara sina barndomsminnen.

Såklart det funkar, ett n64 med kärleksfullt återskapat crt-filter hade ju varit magiskt!

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Överpriser? Scalpers satte ju verkliga överpriser och Bergsala tog också överpris på SNES Classic Mini men annars så låg ingen av dessa över tusen kronor.

Men eftersom vi bor i Sverige så skulle jag nog också kunna räkna med närmare 2000 kr om en Nintendo 64 Classic Mini skulle släppas.

I regel brukar Nintendo alltid ta överpriser för deras spel, speciellt om det gäller Mario/Zelda. Bara dem kan komma undan med att sälja 30 år gamla ROM-filer till dessa priser. Dessutom snålade de in på antalet spel på SNES mini men behöll samma/liknande pris...

Men efter att kollat upp priset så inser jag att nintendo i det här fallet kanske inte var fullt så giriga, hade ett minne av att NES/SNES kostade runt 900 men måste blandat ihop det med något annat.

Medlem

Onödig produkter dessa Nintendo minikonsoler.
Visst vissa kanske ser det som samlar produkt men många köper dessa på ren okunskap att det är enda sättet att spela dessa gamla spel.

Ni vet väll att eran telefon tom duger som "mini konsol".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Rätt värdelöst när det är så få spel. Snacka om elektronik som går till spillo.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Onödig produkter dessa Nintendo minikonsoler.
Visst vissa kanske ser det som samlar produkt men många köper dessa på ren okunskap att det är enda sättet att spela dessa gamla spel.

Ni vet väll att eran telefon tom duger som "mini konsol".

Jag köpte nes mini till min pappa, tror inte han skulle orka böka med att få telefonen att visa bild på tvn och dessutom koppla in en handkontroll till telefonen. Sen är ju frågan om det är lagligt att ladda ner roms, för de flesta har inte utrustning så att man kan få ut filerna ur kassetterna om man ens äger spelet.

Det är en smidig lösning för de som inte orkar böka med retropie osv.

Inaktiv
Skrivet av Lilagröt:

Jag köpte nes mini till min pappa, tror inte han skulle orka böka med att få telefonen att visa bild på tvn och dessutom koppla in en handkontroll till telefonen. Sen är ju frågan om det är lagligt att ladda ner roms, för de flesta har inte utrustning så att man kan få ut filerna ur kassetterna om man ens äger spelet.

Det är en smidig lösning för de som inte orkar böka med retropie osv.

Precis.
Sen är ju en av mina anledningar till att köpa dessa konsoler just handkontrollerna.
Jag tycker att många av Nintendo 64 spelen är jobbiga att spela på nyare konsoler eftersom det inte finns några c knappar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag köpte nes mini till min pappa, tror inte han skulle orka böka med att få telefonen att visa bild på tvn och dessutom koppla in en handkontroll till telefonen. Sen är ju frågan om det är lagligt att ladda ner roms, för de flesta har inte utrustning så att man kan få ut filerna ur kassetterna om man ens äger spelet.

Det är en smidig lösning för de som inte orkar böka med retropie osv.

Ok.
Men ang "lagligt" så är det väll inte det men det är i praktiken bara Nintendo som bryr sig om detta.
Och vi vet ju hur konsumentvänliga Nintendo är, inte det minsta.
Det är ett girigt verklighetfrånvarande japanskt företag som egentligen är emot allt icke japanskt.

Med det sagt är jag enda ett Nintendo fan, min Switch går varm emellanåt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Pengar att hämta så klart de funderar på det. Ge mig en gamecube mini med Metroid tack så kommer jag kasta lite pengar på dem igen.

12
Skriv svar