Microsoft-medarbetare får 9 års fängelse, sålde Xbox-presentkort för 86 miljoner kr

Medlem

Påtal om piratkopiering som vissa pratar om här i tråden.
Hade inte EU en undersökning för x antal år sedan nu som visade just att piratkopiering inte påverkade
försäljningen något alls, kanske till och med tvärtom? Men att man höll tyst om resultatet
eftersom det inte visade det man ville att det skulle visa.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Låter som så kallat ”victimless crime”.

Hur tänker du då?

Det mesta av summorna lär ha använts för att köpa spel eller andra transaktioner som inte släppts av MS och då måste MS betala 70 % till någon annan utan att få in några pengar själva?

Geeks Gaming
Skrivet av s3ng:

Påtal om piratkopiering som vissa pratar om här i tråden.
Hade inte EU en undersökning för x antal år sedan nu som visade just att piratkopiering inte påverkade
försäljningen något alls, kanske till och med tvärtom? Men att man höll tyst om resultatet
eftersom det inte visade det man ville att det skulle visa.

Ja och nej. Det stämmer ganska bra att man beställde en rapport och valde att inte publicera den.

Dock lät det:

Citat:

” Resultaten ger inte något generellt statistiskt bevis för att upphovsrättinstrång på nätet påverkar försäljningen. Det betyder inte nödvändigtvis att piratkopiering inte har någon påverkan, bara att den statistiska analysen inte visar med tillräcklig tydlighet att det finns några samband”

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur tänker du då?

Det mesta av summorna lär ha använts för att köpa spel eller andra transaktioner som inte släppts av MS och då måste MS betala 70 % till någon annan utan att få in några pengar själva?

Går ingen nöd på Mikromjuk ska du se.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Går ingen nöd på Mikromjuk ska du se.

Nej, men det var ju inte poängen. Brottet har någon som tagit skada.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Går ingen nöd på Mikromjuk ska du se.

Du lider nog inte om någon snor en 1-krona från ditt skrivbord när du inte tittar, men det är ju fortfarande ett brott med ett offer.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Man kan även tycka Microsofts ledning borde sitta i fängelse och företaget behöva återbetala x-antal hundratals miljarder de fifflat undan.

Dock kan Microsoft dra ut ärenden i rätten och under tiden hinna lobba för att ändra lagen för att till slut vinna mot IRS ¯\_(ツ)_/¯

https://www.propublica.org/article/the-irs-decided-to-get-tou...

Många gånger känner jag att staten bör utnyttja sitt våldsmonopol för att få bukt med de extrema skattefusk som sker. Men det är ju tyvärr inte demokratiskt. Eller egentligen är det ett skydd av demografins ekonomi och välfärd. För med de försvunna skatteintäkterna skulle den vanliga skatten kunna sänkas. Eller bidra mycket mer till välfärden.
Nej men det är en svårt nöt att knäcka. Vi kanske inte hade haft den tekniska utveckling om inte de fifflade så extremt med skatterna. Men samhällena generellt hade nog mått väldigt mycket bättre. Det är vad jag misstänker iallafall.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Är ju dock några ganska väsentliga skillnader i det här fallet:

  • Presentkorten som har kopierats/skapats har faktiskt sålts vidare, kontra mer klassisk piratkopiering där det digitala innehållet i regel sprids och delas utan att något monetärt värde sätts på varje kopia.

  • Presentkortens enda syfte är att agera handelsvara med en någorlunda specificerad monetär ekvivalens (de har ett fast specificerat värde i reda pengar alltså), det blir svårt att hävda att de digitala "verken" i det här fallet fyller något annat syfte.

Visst, det finns vissa likheter med argumentationen i de fallen där piratkopieringens vara eller inte vara kommer på tal, men ovan nämnda skillnader tycker jag är såpass rejäla att det inte går att jämföra heller.

Monetärt värde har allt, hela poängen är att värde beror av behov och representeras med skrivarpapper aka fiatvaluta. Finns ingenting utan värde i den meningen. Annars hade allt material på nätet piratkopierats lika mycket.

Presentkort är en alternativ valuta bara, alltid lägre än landets valuta iom att det bara gäller i en butik medan fiat gäller i alla. Du är inte rik om du har en miljon i presentkort på tobakskiosken mao.

Skrivet av Runner55:

Jag vill minnas att jag läst en objektiv text, alltså inte skriven av piratkopierare, som menar att de som äger upphovsrätten inte förlorar några nämnvärda intäkter på piratkopieringen. Detta eftersom den som piratkopierar ändå inte tänkt betala för produkten. Tyvärr var det så länge sen att jag glömt källan. Det var åtminstone flera år sedan. Fenomenet rättfärdigas förstås inte genom det, men jag tyckte det var en intressant aspekt i debatten som pågick.

Den behöver inte vara "objektiv" för det. Det övriga är klassisk piratargumentation och bottnar i oförståelse för ekonomi & spelteori. Du kommer bli förvånad över de kognitiva bias som exploateras för att rättfärdiga piratkopiering o egentligen allt annat också som alternativmedicin osv.

Skrivet av s3ng:

Påtal om piratkopiering som vissa pratar om här i tråden.
Hade inte EU en undersökning för x antal år sedan nu som visade just att piratkopiering inte påverkade
försäljningen något alls, kanske till och med tvärtom? Men att man höll tyst om resultatet
eftersom det inte visade det man ville att det skulle visa.

Nä, så var det inte.

Klassisk piratkopieringsargumentation annars, man gör reklam för produkterna så att andra köper lol

Efterkrigstyskland låg flera år bakom i tekonologisk utveckling som hämtade sig först när ordentliga upphovsrättslagar fanns på plats. Människor ogillar normalt att lämna sin familj på morgonen och gå till jobbet för att någon annan ska gotta sig i varorna utan kompensation.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Monetärt värde har allt, hela poängen är att värde beror av behov och representeras med skrivarpapper aka fiatvaluta. Finns ingenting utan värde i den meningen. Annars hade allt material på nätet piratkopierats lika mycket.

Presentkort är en alternativ valuta bara, alltid lägre än landets valuta iom att det bara gäller i en butik medan fiat gäller i alla. Du är inte rik om du har en miljon i presentkort på tobakskiosken mao.

Låt dina teorier om nationalekonomi, ekonomiska system och valutor hamna någon annanstans och inte i den här tråden, tack. Det är off-topic så det räcker och blir över.

Faktum kvarstår att presentkort är tämligen direkt knutna till ett ekonomiskt system och en specifik valuta, något som inte "allting" är. Det vore ungefär lika dumt att jämföra en sedel med vilken pappersbit som helst. (Jag lägger lite mer vikt vid vad utbildade ekonomer anser penningteori vara och hur denna tillämpas, än din utläggning. TL;DR: Nej, allt har inte ett monetärt värde.) Jag släpper diskussionen med de orden, vill du fortsätta den får du starta en ny tråd, så får vi se om moderatorerna anser att den och/eller följande inlägg hör hemma på forumet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av beltet:

Många gånger känner jag att staten bör utnyttja sitt våldsmonopol för att få bukt med de extrema skattefusk som sker. Men det är ju tyvärr inte demokratiskt. Eller egentligen är det ett skydd av demografins ekonomi och välfärd. För med de försvunna skatteintäkterna skulle den vanliga skatten kunna sänkas. Eller bidra mycket mer till välfärden.
Nej men det är en svårt nöt att knäcka. Vi kanske inte hade haft den tekniska utveckling om inte de fifflade så extremt med skatterna. Men samhällena generellt hade nog mått väldigt mycket bättre. Det är vad jag misstänker iallafall.

När det kommer till jättebolag med ett starkt monopol likt Microsoft, spelar det till slut ingen roll hur många hundratals miljarder de har över på kontot. Snarare tvärtom och att de fastnar i Xerox fällan...

Låga skatter har nödvändigtvis inte heller något med teknisk utveckling att göra. Bland den största tekniska utveckling som skett, var under en period av betydligt högre skatter.

Mycket av den teknik som möjliggör att dagens storbolag ens kan existera, så som satelliter, datorer och internet, togs fram under den perioden och finansierades dessutom till stor del genom skatter.

Som du säger, om storbolagen betalat sin del till kakan hade dagens samhällen generellt nog mått väldigt mycket bättre. Idag finns det biljoner obeskattade vinster undangömda, som utöver hade kunna sänka skatten för vanligt folk, även kunnat finansiera nya skolor, infrastruktur, sjukhus, äldrevård, forskning mm. Det sjuka är ju att detta hade även i längden gynnat storbolagen, men istället för att leva i symbios med samhället, väljer de hellre att suga ut allt de kan som värsta sortens parasiter.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Låt dina teorier om nationalekonomi, ekonomiska system och valutor hamna någon annanstans och inte i den här tråden, tack. Det är off-topic så det räcker och blir över.

Faktum kvarstår att presentkort är tämligen direkt knutna till ett ekonomiskt system och en specifik valuta, något som inte "allting" är. Det vore ungefär lika dumt att jämföra en sedel med vilken pappersbit som helst. (Jag lägger lite mer vikt vid vad utbildade ekonomer anser penningteori vara och hur denna tillämpas, än din utläggning. TL;DR: Nej, allt har inte ett monetärt värde.) Jag släpper diskussionen med de orden, vill du fortsätta den får du starta en ny tråd, så får vi se om moderatorerna anser att den och/eller följande inlägg hör hemma på forumet.

Fina personangrepp, pluspoäng för att dessutom ha fel. En sedel är en pappersbit som människor kommer överens om värdet på. Din egensnickrade presentkortsteori håller inte tyvärr. Efersom nyheten behandlar ekonomiskt brott där modus inkluderat presentkort så det en anknuten diskussion.

Presentkort är pengar som bara gäller på en plats. Fiatvaluta är pengar som gäller på alla platser. Att gälla på fler platser är VÄRT mer än att bara gälla en plats. Därför presentkortspengar < nationell valuta. Du kan handla i kapsyler, bitcoin, gruskorn eller vad du nu vill eftersom värdet i pappersvaluta är det vi tycker att det har. Annars hade vi inte kunnat ha inflation, vilket vi har.

Jag förstår att du försöker avleda och smyghota om mods eftersom att du har fel.

Penningteorilänken: "Den här artikeln behöver fler eller bättre källhänvisningar för att kunna verifieras"

Centralbanken skriver ju exakt det jag skriver så, smilbanden är dragna här

Medlem

Activision är väl ökända för detta - har för mig att de inte bara inte betalar skatt utan även får återbetalning som bekostas av amerikanska skattebetalare. Detta trots mångmiljardvinster och en VD som nyligen fick ett nytt avtal värt $155 miljoner. Inte direkt relaterat till den ursprungliga artikeln men till det som diskussionen utmynnat i

Medlem

Juridiskt är ett presentkort ett s.k löpande skuldebrev, här skrivet på Microsoft. Det är på alla sätt ”riktiga pengar”, medan t.ex piratkopiering inte behöver var det.

Medlem

Är det här något som vi ska använda för att hejta på Microsoft?

För om inte så känns det väldigt irrelevant. Och om så känns det typ som konsollkrigs-klickbejt utan något faktiskt intressant...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Den scenen tänkte jag direkt när jag läste texten 😂. Klassiker


signatur

Banksy

Medlem

9 år i USA är extremt lite. Tur för honom att han höll på med economisk brottslighet. Skulle han istället "sett lite skum ut" på fel gata. Så kunde det varit döds straff istället som gällde. Eller råkat ha en förvirrad polis granne tex. Det är kan bli döds straff på det med. Ha ha.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Alltså, folk som gör dessa saker är smarta, men så jäkla dumma i huvudet. Varför börjar du spendera miljoner på random shit, när det inte ens i närheten av vad du tjänar.

Derp.

Håller med folk blir så penga k**a. Att köpa hus och Tesla var det största misstaget. Han skulle gömt pengarna och inte visat att han hade så mycket pengar som han med sin lön inte kunnat bevisa vart han fått pengarna ifrån.

Men folk ska bara ha och ha men konsekvenser vad är det liksom

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Svaret är enkelt när de frågar "jag har varit duktig på att lägga undan växelpengar och panta burkar." Vem ska kunna bevisa hur många burkar du plockat upp i dikena

mjao finns la kameror där du ska ha stått i månader och lämnat in "pant"

Medlem
Skrivet av pippen1001:

mjao finns la kameror där du ska ha stått i månader och lämnat in "pant"

Haha!

Det måste varit ett riktigt välorganiserat pantande! Ingen skulle hinna panta 89 miljoner pantburkar under sin livstid. Han måste ha anställt flera tusen som hjälpt honom panta.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av pippen1001:

mjao finns la kameror där du ska ha stått i månader och lämnat in "pant"

Du har ju självklart mask på dig nu i coronatider så hur ska de identifiera dig?
@Hanzo precis du anställer självklart folk som pantar åt dig så får de 30% av panten går säkert hitta folk som är villiga till det.
Man gör ju dessutom miljön och alla djur som skär upp magarna en tjänst.

12
Skriv svar