Nintendo överväger fler mini-konsoler

Redaktör
Skrivet av Potatisbullen:

Nja vet inte riktigt. En raspberry pi för 300kr klarar idag av att emulera både N64 och PsOne så man kan egentligen bygga sig en egen rätt billigt och para ihop med en valfri handkontroll.

Att gjuta ett plastchassi och slänga med en kontroll lär inte bli jättedyrt heller för Nintendo. Sedan med tanke på vilka sjuka överpriser de satt på NES och SNES mini kan de nog säkert kränga iväg N64 mini med ännu högre pris och färre spel än föregångarna. Föreställer mig 2000kr och 18 spel och folk kommer ändå köpa upp dem som galningar :/

Den lär inte bli billig. NES Classic hade riktpris 60 dollar och SNES Mini 80. Men i Sverige kostade de från 800 och 1 500 kr som nya. Någon eller några passade alltså på att fylla sina fickor rätt jäkla rejält med SNES Mini. Vi pratade med återförsäljare och Bergsala om det, utan att få något konkret svar på vem som bar skulden. Lite båda skulle jag gissa.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Onödig produkter dessa Nintendo minikonsoler.
Visst vissa kanske ser det som samlar produkt men många köper dessa på ren okunskap att det är enda sättet att spela dessa gamla spel.

Ni vet väll att eran telefon tom duger som "mini konsol".

Om du gillar att stirra på en 6" skärm för att spela klassiska spel, go for it. Men de flesta som köpte/köper Mini-konsoler gör så för de vill ha en plug & play lösning, där man får vettiga handkontroller och bra bild på deras 45"+ HD-TV.
Inte alla är intresserad utav att hitta det billigaste alternativet. Jag personligen undviker att spela konsolspel på telefonen, då jag inte vill spela på en sån liten skärm.

Jag äger ingen mini-konsol, då jag samlade på retro-spel ett tag, och kan spela retro-spel på original hårdvara, men jag förstår de som inte vill lägga ner tid, energi och pengar på att jaga retro-produkter, eller lära sig fixa en Raspberry Pi och konfigurera det som en retro-station, eller fixa emulation på deras telefoner, utan väljer hellre på att köpa ett färdigt paket.

Så nej, produkterna är långt ifrån onödiga. Det finns en marknad för dessa produkter, och om mini-konsoler gör dem personerna glada så är det väl ändå bra?

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Den lär inte bli billig. NES Classic hade riktpris 60 dollar och SNES Mini 80. Men i Sverige kostade de från 800 och 1 500 kr som nya. Någon eller några passade alltså på att fylla sina fickor rätt jäkla rejält med SNES Mini. Vi pratade med återförsäljare och Bergsala om det, utan att få något konkret svar på vem som bar skulden. Lite båda skulle jag gissa.

Försökte själv ta reda på mer om prissättningen på den tiden genom att skicka mail till Bergsala och de svarade mig precis som de svarade er och det störde mig ganska rejält eftersom jag inte tror att alla butiker skulle höja priset så rejält om inte Bergsala använde ett högre inköpspris till butik än vad de gjorde med NES Classic Mini.

Så just då funderade jag på att importera min SNES Classic Mini istället men var nog lite för rädd för att bli utan så jag beställde från butik i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Om du gillar att stirra på en 6" skärm för att spela klassiska spel, go for it. Men de flesta som köpte/köper Mini-konsoler gör så för de vill ha en plug & play lösning, där man får vettiga handkontroller och bra bild på deras 45"+ HD-TV.
Inte alla är intresserad utav att hitta det billigaste alternativet. Jag personligen undviker att spela konsolspel på telefonen, då jag inte vill spela på en sån liten skärm.

Jag äger ingen mini-konsol, då jag samlade på retro-spel ett tag, och kan spela retro-spel på original hårdvara, men jag förstår de som inte vill lägga ner tid, energi och pengar på att jaga retro-produkter, eller lära sig fixa en Raspberry Pi och konfigurera det som en retro-station, eller fixa emulation på deras telefoner, utan väljer hellre på att köpa ett färdigt paket.

Så nej, produkterna är långt ifrån onödiga. Det finns en marknad för dessa produkter, och om mini-konsoler gör dem personerna glada så är det väl ändå bra?

Bra skrivet.
Sen om man vill ha StarFox 2 fysiskt istället för att spela det digitalt via Nintendo Online så är det enda möjligheten att få tag på en SNES Classic Mini.
Sen har ju jag blivit väldigt van att jag ska kunna spara i spel nu för tiden så därför tycker jag att NES Classic Mini faktiskt är bättre än originalet. Jag tröttnar inte lika fort när jag spelar på en NES Classic Mini som jag gör om jag spelar samma spel på en vanlig NES.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Om du gillar att stirra på en 6" skärm för att spela klassiska spel, go for it. Men de flesta som köpte/köper Mini-konsoler gör så för de vill ha en plug & play lösning, där man får vettiga handkontroller och bra bild på deras 45"+ HD-TV.
Inte alla är intresserad utav att hitta det billigaste alternativet. Jag personligen undviker att spela konsolspel på telefonen, då jag inte vill spela på en sån liten skärm.

Jag äger ingen mini-konsol, då jag samlade på retro-spel ett tag, och kan spela retro-spel på original hårdvara, men jag förstår de som inte vill lägga ner tid, energi och pengar på att jaga retro-produkter, eller lära sig fixa en Raspberry Pi och konfigurera det som en retro-station, eller fixa emulation på deras telefoner, utan väljer hellre på att köpa ett färdigt paket.

Så nej, produkterna är långt ifrån onödiga. Det finns en marknad för dessa produkter, och om mini-konsoler gör dem personerna glada så är det väl ändå bra?

Telefonen var bara ett exempel.
Spelen på dessa minikonsoler har man kunnat spela på vanliga PC datorer i över 20år


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Likt några andra hade jag hellre sett GBx Mini (GB, GBC eller GBA). Sen kan väl N64 komma senare. Men jag tycker att Nintendo har ställt till det lite för sig med Mini-serien, eShop, Virtual Console och Switch Online. Det fanns lite olika utbud av Virtual Console till Wii, Wii U och 3DS. Nu ingår lite NES- SNES-spel i Switch Online, men det saknas ett gäng andra format.

De lär få svårt att introducera Virtual Console på nytt, vilket är synd. Och chansen till det minskar nog med nya mini-konsoler. Jag skulle absolut vilja köpa exempelvis Metroid II på Switch. Jag vet att det finns på 3DS, men jag finner konsolen lite för oergonomisk. Om de t.ex. hade ordnat så att man köper en VC titel en gång och sedan kan spela den på "Wii och senare format" så hade det varit en rejäl value add.

Wii U var något på spåren där man för en billig peng kunde uppgradera många titlar, tyvärr var man tvungen att flytta spelen från Wii till Wii U, allt för att de kopplade köp till konsol snarare än konto.

(Jag vet också att det finns exempelvis Super Game Boy till SNES och Game Boy Player till GC också, men spelen är ganska dyra och Nintendo tjänar inget på andrahandsmarknaden.)

Hur som helst. Mini-konsolerna har fördelen att de är snygga, har "rätt" handkontroller, ett fint UI och dessutom ett bra CRT-filter. Det känns som att jag är den enda i världen som inte är särskilt förtjust i 100% pixelperfektion över digitala signaler. Jag vill komma åt känslan av hur det var, inte hur det kunde ha varit.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hoppet kanske lever för en N64 Mini?

#nintendo


N64 Mini är ointressant för mig (kommer inte köpa), men en Switch Mini vore något!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Håkan:

Tror det största "problemet" är grafiken.
N64 har verkligen ingen vacker grafik, så som pixelgrafik är.
Vet inte hur bra PS1-mini sålde, men man sabbar bara sina barndomsminnen.

Helt enig.

Pixlig 2D är snyggt!

Pixlig 3D är bara fult.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar