Avowed kommer att skilja sig "väldigt mycket" från The Elder Scrolls

Robot
Avowed kommer att skilja sig "väldigt mycket" från The Elder Scrolls

Phil Spencer vill att det blir Obsidians bästa hittills.

#avowed, #obsidian-entertainment, #phil-spencer


Medlem

Hoppas, jag gillade Pillars-spelen starkt, så ett tredjeperson/firstperson open world-RPG i det universumet kan bli riktigt bra.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Hoppas, jag gillade Pillars-spelen starkt, så ett tredjeperson/firstperson open world-RPG i det universumet kan bli riktigt bra.

Samma här och även fast jag tokälskar Elder Scrolls så behöver inte andra spel vara likadana så detta är en bra nyhet.

Låt Bethesda göra Bethesdaspel och Obsidian göra sina.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Samma här och även fast jag tokälskar Elder Scrolls så behöver inte andra spel vara likadana så detta är en bra nyhet.

Låt Bethesda göra Bethesdaspel och Obsidian göra sina.

Man kommer nog känna sig hemma oavsett, båda har precis lika många buggar!
Skämt åsido, ser fram emot att få se mer av spelet.

Medlem

Synd att Spencer är en VR-hatare, hade verkligen behövts nåt sånt i torkan

Inaktiv

Kommer nog bli bra.

Säga vad man vill om uppköp men Obsidian gick från att tigga pengar på crowdfundingsidor till att ha 2 AAA-RPG under utveckling hos MS. Nu saknas bara att de får kotor-licensen igen!

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Synd att Spencer är en VR-hatare, hade verkligen behövts nåt sånt i torkan

VR-Hatare är kanske att ta i men en Playstation chef sa ju att Sony är fortsatt intresserad att göra VR "Men inte nu".
Kort efter avslöjades både nya PSVR kontroller och sen headset med ryktas release julen 2022.

Faktiskt så har Microsoft gått och anställt en snubbe som jobbade med en Halo VR mod.
Han hade kommit långt i utvecklingen och visat upp bla motionkontroller support redan 2019.
Nyligen anställdes han till Halo utvecklarna.
Behöver inte betyda någonting men man kan ju hoppas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blir direkt skeptisk när jag hör att xboxchefen pratar om det på det här sättet, hypear upp det osv.
Jag tänker att Obsidian gör sig bättre när de inte behöver leverera trippel-A-spel med Xbox i ryggen. Med det sagt älskar jag Eora-universumet och kan inte annat än att vara nyfiken.

Jag vet inte hur ni känner, men jag är trött på fantasyspel och allt vad det kan vara. Det känns som att det behövs nytt blod, nya idéer. "A":et i deras logga påminde mig om "Avatar".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag vet inte hur ni känner, men jag är trött på fantasyspel och allt vad det kan vara. Det känns som att det behövs nytt blod, nya idéer. "A":et i deras logga påminde mig om "Avatar".

Om det är nånstans man faktiskt kan hitta på nya saker så är det ju just fantasy. Där kan man hitta på nästan vad som helst. Med det sagt så känner jag precis tvärtom, extrem torka inom fantasy rpg under många år nu, jag törstar efter ett nytt maffigt fantasy rpg att dyka in i!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag vet inte hur ni känner, men jag är trött på fantasyspel och allt vad det kan vara. Det känns som att det behövs nytt blod, nya idéer. "A":et i deras logga påminde mig om "Avatar".

Håller med, och framför allt då när det gäller just RPG:n. Nästan allt är fan fantasy känns det som, och det som inte är det är science fiction...

Men men, nästa Expeditions-spel är ju på G nu, och dessa är historiska istället så helt tomt är det inte. Det första spelet utspelade sig under den spanska innkvisitionen, det andra under vikingatiden och det kommande under Romarrikets tid.

Skrivet av Kalliban:

Om det är nånstans man faktiskt kan hitta på nya saker så är det ju just fantasy. Där kan man hitta på nästan vad som helst. Med det sagt så känner jag precis tvärtom, extrem torka inom fantasy rpg under många år nu, jag törstar efter ett nytt maffigt fantasy rpg att dyka in i!

Divinity: Original Sin 1 och 2, Pillars of Eternity 1 och 2, Tyranny, Pathfinder: Kingmaker, The Witcher 3, Breath of the Wild, Torment: Tides of Numenera, Solasta osv osv är bara ett axplock av alla fantasy-RPG:n du har att välja på.

Dessutom har vi bland kommande spel utöver Avowed bland andra såväl Baldur's Gate 3 som Pathfinder 2...

Det kryllar av fantasy-RPG:n och det är den överlägset vanligaste typen av setting i genren.

Skrivet av Sisyr:

Håller med, och framför allt då när det gäller just RPG:n. Nästan allt är fan fantasy känns det som, och det som inte är det är science fiction...

Men men, nästa Expeditions-spel är ju på G nu, och dessa är historiska istället så helt tomt är det inte. Det första spelet utspelade sig under den spanska innkvisitionen, det andra under vikingatiden och det kommande under Romarrikets tid.

Divinity: Original Sin 1 och 2, Pillars of Eternity 1 och 2, Tyranny, Pathfinder: Kingmaker, The Witcher 3, Breath of the Wild, Torment: Tides of Numenera, Solasta osv osv är bara ett axplock av alla fantasy-RPG:n du har att välja på.

Dessutom har vi bland kommande spel utöver Avowed bland andra såväl Baldur's Gate 3 som Pathfinder 2...

Det kryllar av fantasy-RPG:n och det är den överlägset vanligaste typen av setting i genren.

När det gäller fantasy, tror jag böcker ger mig den största kicken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Håller med, och framför allt då när det gäller just RPG:n. Nästan allt är fan fantasy känns det som, och det som inte är det är science fiction...

Men men, nästa Expeditions-spel är ju på G nu, och dessa är historiska istället så helt tomt är det inte. Det första spelet utspelade sig under den spanska innkvisitionen, det andra under vikingatiden och det kommande under Romarrikets tid.

Divinity: Original Sin 1 och 2, Pillars of Eternity 1 och 2, Tyranny, Pathfinder: Kingmaker, The Witcher 3, Breath of the Wild, Torment: Tides of Numenera, Solasta osv osv är bara ett axplock av alla fantasy-RPG:n du har att välja på.

Dessutom har vi bland kommande spel utöver Avowed bland andra såväl Baldur's Gate 3 som Pathfinder 2...

Det kryllar av fantasy-RPG:n och det är den överlägset vanligaste typen av setting i genren.

Inte ett enda av dem var first person fantasy rpg so elder scrolls eller avowed, förutom witcher (tredje person, men samma genre i övrigt), som är 6 år gammalt. Breath of the wild kanske också kan räknas in, men även det är 4 år gammalt. Resten är väl isometriska (eller top down), mer klassiska party-rollspel, vilket för mig är en helt annan genre. Det var nog jag som var otydlig, det är just first person action rpg i fantasy setting jag saknar och där det har varit torka i många år nu. Jag tänkte att det var självklart eftersom artikeln handlade om avowed och elder scrolls, men borde kanske varit tydligare i mitt inlägg.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag vet inte hur ni känner, men jag är trött på fantasyspel och allt vad det kan vara. Det känns som att det behövs nytt blod, nya idéer. "A":et i deras logga påminde mig om "Avatar".

Skrivet av Sisyr:

Håller med, och framför allt då när det gäller just RPG:n. Nästan allt är fan fantasy känns det som, och det som inte är det är science fiction...

Men men, nästa Expeditions-spel är ju på G nu, och dessa är historiska istället så helt tomt är det inte. Det första spelet utspelade sig under den spanska innkvisitionen, det andra under vikingatiden och det kommande under Romarrikets tid.

Håller med om att det är överrepresenterat med fantasy i genren. Josh Sawyer från Obsidian hade lite tankar om det i den här videon. Däremot tycker jag Obsidian är fantastiskt duktiga på att göra just det, så att de skulle ge sig in i någon annan genre vill jag inte. Dom gör det dom är bra på och gör ändå inte samma sak om och om igen i min mening. Låt någon annan göra det ni efterfrågar.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Var ett tag sen jag hitta ett RPG som jag kan försvinna in i 100tim eller mer nu, senast är Witcher 3 kanske blir det här nästa långkörare.
Har lärt mig att inte ha för höga förväntningar då blir man oftast besviken men är försiktigt optimistisk.

Kan dock inte låta bli att tänka på Sagan om ringen när Balrogen kommer när jag ser den här teasern.

Medlem

Så Obisidan håller på med Avowed, The Other Worlds 2 och Grounded. Samtidigt. De har ju uppenbarligen inte problem med att få sina spel finansierade (Xbox Game Studios bör ju hålla dem flytande så att säga) och verkar inte ha manfall heller. Min stora fundering är varför Obsidian har valt att släppa just Grounded som Early Access??


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Så Obisidan håller på med Avowed, The Other Worlds 2 och Grounded. Samtidigt. De har ju uppenbarligen inte problem med att få sina spel finansierade (Xbox Game Studios bör ju hålla dem flytande så att säga) och verkar inte ha manfall heller. Min stora fundering är varför Obsidian har valt att släppa just Grounded som Early Access??

Likt Minecraft passar den typen av spel väldigt bra till det. Det är en liten studio med ett passionsprojekt. Communityt hjälper till att skapa vad som ska bli det färdiga spelet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kalliban:

Inte ett enda av dem var first person fantasy rpg so elder scrolls eller avowed, förutom witcher (tredje person, men samma genre i övrigt), som är 6 år gammalt. Breath of the wild kanske också kan räknas in, men även det är 4 år gammalt. Resten är väl isometriska (eller top down), mer klassiska party-rollspel, vilket för mig är en helt annan genre. Det var nog jag som var otydlig, det är just first person action rpg i fantasy setting jag saknar och där det har varit torka i många år nu. Jag tänkte att det var självklart eftersom artikeln handlade om avowed och elder scrolls, men borde kanske varit tydligare i mitt inlägg.

Ja, jag trodde det var fantasy-RPG:n i allmänhet du pratade om. Personligen bryr jag mig inte alls om vilken typ av vy det är, så tänkte inte ens på att andra kanske delar in dem baserat på det.

Skrivet av Azureye:

https://youtu.be/UxlNmDIhwVs

Håller med om att det är överrepresenterat med fantasy i genren. Josh Sawyer från Obsidian hade lite tankar om det i den här videon. Däremot tycker jag Obsidian är fantastiskt duktiga på att göra just det, så att de skulle ge sig in i någon annan genre vill jag inte. Dom gör det dom är bra på och gör ändå inte samma sak om och om igen i min mening. Låt någon annan göra det ni efterfrågar.

Samtidigt har ju Obsidian redan gjort flera stycken RPG som inte varit fantasy, så why not. De är ju bland annat ansvariga för att av väldigt få RPG:n som utspelar sig i modern tid i form av Alpha Protocol. Det led av budgetproblem och var buggigt och opolerat som fan, men under ytan fanns det mycket intressant där!

Medlem

Jag känner mig pessimistisk inför Avowed eftersom The Outer Worlds var en sån besvikelse och mediokert spel. Speciellt med tanke på att det är en studio som lyckades göra ett så otroligt intelligent och originellt spel som Fallout: New Vegas och ett hyfsat intressant Pillars of eternity.

The Outer Worlds var så taffligt och klyschigt gjort att det är pinsamt att det blev så pass hyllat.


signatur

Memento Mori

Inaktiv
Skrivet av Slimebeast:

Jag känner mig pessimistisk inför Avowed eftersom The Outer Worlds var en sån besvikelse och mediokert spel. Speciellt med tanke på att det är en studio som lyckades göra ett så otroligt intelligent och originellt spel som Fallout: New Vegas och ett hyfsat intressant Pillars of eternity.

The Outer Worlds var så taffligt och klyschigt gjort att det är pinsamt att det blev så pass hyllat.

Det var väl inte hyllat? Kan ha fel men har för mig att det fick okej betyg men inte mer. Och där håller jag med, spelet är okej med en lite kort längd för att vara rpg.

Men sen var jag inte alls hypad inför det heller och köpte det för en spottstyver.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag känner mig pessimistisk inför Avowed eftersom The Outer Worlds var en sån besvikelse och mediokert spel. Speciellt med tanke på att det är en studio som lyckades göra ett så otroligt intelligent och originellt spel som Fallout: New Vegas och ett hyfsat intressant Pillars of eternity.

The Outer Worlds var så taffligt och klyschigt gjort att det är pinsamt att det blev så pass hyllat.

För mig var The Outer Worlds ett grymt spel. Man ser klara kopplingar till deras tidigare typer av spel men att de där för första gången hade behövt designa spelloopen på egna händer. Berättandet var i alla fall betydligt mer engagerande än i Skyrim eller Fallout 3, definitivt i linje med New Vegas när det kommer till den narrativa biten.

Jag tror att även framåt lär det vara klara skillnader mellan spelen Bethesda utvecklar och som Obsidian utvecklar, antagligen i form av hur pass dynamiska och påverkansbara världarna är. Men i bästa fall så hittar Obisidan tillbaka till hur fritt det var i Fallout 2. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Den lilla "gameplay sekvensen" där fick mig att tänka på gamla tidens first person rpg som hexxen och, kanske mest, dark messiah of might and magic (och andra från den speciella eran typ).

Vore kul med en obsidian level fantastic på ett first person rpg


signatur

K9
:.:

1
Skriv svar