Playstation 5 - dina första intryck?

Skribent
Skrivet av matt76:

Ah ok, då har du så klart inga andra val, då just den möjligheten enbart finns för PS+ kunder.

Går för övrigt annars att kopiera enbart sparfiler till USB-minne och föra över dem den vägen (är troligen lite smidigare än att koppla samman maskinerna).

Aha, Ok. Tack för tips. Flyttade bara över lite, tänkte att jag inte skulle behöva det andra gamla möget som ligger på PS4an men får se hur blir med det.

Det var faktiskt rätt smidigt, om det inte hade buggat med den där uppdateringen. Det räckte med att de var påslagna och i samma nätverk samt inloggade på båda, så fick man upp alla data från PS4an på PS5an så vare bara välja vad man ville flytta över - spel och/eller sparfiler.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Sen vill jag egentligen inte nämna gamepass, men den tjänsten äger så inihelskotta, speciellt om man jämför med PS+ .

Konstigt att jämföra med PS+. Det är väl PS Now om något du ska jämföra med isf?

Medlem
Skrivet av borstenn:

Konstigt att jämföra med PS+. Det är väl PS Now om något du ska jämföra med isf?

Ja, sant. Provade den tjänsten en månad för något år sen. Den kändes inte färdig / bra. Kanske är bättre nu men det fanns inte mkt kul å spela då iaf.

Medlem

Stämmer det att man måste prenumerera på playstation plus för att spara i spel? Även på ps4 spel?

Medlem
Skrivet av Neverdie:

Stämmer det att man måste prenumerera på playstation plus för att spara i spel? Även på ps4 spel?

Nej. Du kan spara lokalt på ps5an precis som vanligt.
Jag har inte ps+ men kan spara normalt.

Med ps+ så kan du få dina sparfiler i molnet (tror jag, rätta mig gärna om jag har fel).

//Erik

Medlem
Skrivet av Mcord:

Nej. Du kan spara lokalt på ps5an precis som vanligt.
Jag har inte ps+ men kan spara normalt.

Med ps+ så kan du få dina sparfiler i molnet (tror jag, rätta mig gärna om jag har fel).

//Erik

Tack, verkar som det är backup saves ifall hårddisken krashar eller liknanse som man måste ha ps plus till, lyckats säkra en beggad som jag ska kolla, hur bekräftar jag snabbast att den är legitim? disc version, har ett par nyare spel på skiva.

Medlem

Är det någon mer som har problem med att X knappen fastnar med jämna mellanrum?
Sjukt irriterande och stor besvikelse!
Har själv ungefär 100 timmars spel tid med handkontrollen.
Läste på amerikanska forum att man kan lämna tillbaka till återförsäljaren och få ny via garanti.
Någon med sådan erfarenhet här i Sveriget? Eller tips om man kan laga själv?

Medlem
Medlem
Skrivet av robshian:

Är det någon mer som har problem med att X knappen fastnar med jämna mellanrum?
Sjukt irriterande och stor besvikelse!
Har själv ungefär 100 timmars spel tid med handkontrollen.
Läste på amerikanska forum att man kan lämna tillbaka till återförsäljaren och få ny via garanti.
Någon med sådan erfarenhet här i Sveriget? Eller tips om man kan laga själv?

Min X-knapp ”knarrar”, något störande men inte så att jag känner det värt att lämna in den..

Medlem
Skrivet av Shadee:

Som jag förstår det så måste jag då betala för PS+, men jag kanske har missuppfattat? Just nu betalar jag inte för varken PS+ eller PS now.

Skaffa PS+. Du kommer inte ångra dig. Ett väldigt stort värde för en liten peng.

Gen
Medlem
Skrivet av Mcord:

Nej. Du kan spara lokalt på ps5an precis som vanligt.
Jag har inte ps+ men kan spara normalt.

Med ps+ så kan du få dina sparfiler i molnet (tror jag, rätta mig gärna om jag har fel).

//Erik

Skrivet av Neverdie:

Tack, verkar som det är backup saves ifall hårddisken krashar eller liknanse som man måste ha ps plus till, lyckats säkra en beggad som jag ska kolla, hur bekräftar jag snabbast att den är legitim? disc version, har ett par nyare spel på skiva.

PS+ gör att man kan spara i molnet och ja, saves sparas även lokalt. En viktig skillnad mellan PS4 och PS5 spel är att man inte kan göra en backup av sparfiler på USB med PS5 spel. Så skulle man någon dag behöva lämna in konsolen pga garanti måste man köpa en månad PS+ för att göra backup på sparfiler ifall de nollställer konsolen.

Skrivet av robshian:

Är det någon mer som har problem med att X knappen fastnar med jämna mellanrum?
Sjukt irriterande och stor besvikelse!
Har själv ungefär 100 timmars spel tid med handkontrollen.
Läste på amerikanska forum att man kan lämna tillbaka till återförsäljaren och få ny via garanti.
Någon med sådan erfarenhet här i Sveriget? Eller tips om man kan laga själv?

Min knarrar lite men det gör D-pad också. Kvalitén överlag är inte den bästa tyvärr. Media Remote tex registrerar inte alltid knapptryck.

Skrivet av explorer:

Skaffa PS+. Du kommer inte ångra dig. Ett väldigt stort värde för en liten peng.

Vad ser du för värde med PS+? Jag personligen ser inget värde alls då jag inte lirar multiplayer. Gillar inte att behöva betala en månadsavgift för att lira PS+ gratisspel (som egentligen inte är gratis om man tänker på månadskostnaden). Köper hellre mina spel isf.

Medlem

Gjorde lite forskning, hittade denna. Har inte provat själv ännu, men folk verkar eniga om att det fungerar.
Hur man fixar knarriga knappar:
https://m.youtube.com/watch?v=hZTAONfk778&feature=youtu.be

Inaktiv

Nästan lite oroväckande att det inte kommit några recensioner på Returnal ännu. Brukar vara ett dåligt tecken.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Nästan lite oroväckande att det inte kommit några recensioner på Returnal ännu. Brukar vara ett dåligt tecken.

Är väl oftast klockan 1 det brukar släppas.
Så lär ramla in om 40 minuter tippar jag på.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad ser du för värde med PS+? Jag personligen ser inget värde alls då jag inte lirar multiplayer. Gillar inte att behöva betala en månadsavgift för att lira PS+ gratisspel (som egentligen inte är gratis om man tänker på månadskostnaden). Köper hellre mina spel isf.

Jag är heller ingen "call of duty"-multiplayer-nisse. Men spel som typ Fall Guys är hysteriskt roliga att köra multiplayer.
Men främst tänker jag på batteriet av väldigt bra spel som ingår. Titta på de 20 spel som ingår i PS+ på PS5.
Vad kostar ett år PS+, typ 600 kr? I snitt ett spel i månaden är bra spel som i alla fall jag lägger ner ett antal timmar på. För 600 kr får man knappt ett spel om man köper det löst.
Utöver det får man en riktigt bra cloud-savegame-backup.
Därav mitt inlägg om det stora värdet i PS+. Men ser du inte värdet i ovan saker så är det förstås inget för dig.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Nästan lite oroväckande att det inte kommit några recensioner på Returnal ännu. Brukar vara ett dåligt tecken.

Citerad från denna sida: https://opencritic.com/news/2328/returnal-review-embargo-deta...

Citat:

The Returnal review embargo ends on April 29 at 5 AM PT / 8 AM ET

Så klockan 14:00 borde de vara tillåtet att publicera recension för spelet.

Skribent
Skrivet av explorer:

Skaffa PS+. Du kommer inte ångra dig. Ett väldigt stort värde för en liten peng.

Hittade rabattkod på Benify.se som jag är ansluten till via mitt jobb. 496:- för ett helår och efter förtydligande vad som var vad samt att jag är lite sugen på nya Abe så slog jag till!

Gen
Medlem
Skrivet av explorer:

Jag är heller ingen "call of duty"-multiplayer-nisse. Men spel som typ Fall Guys är hysteriskt roliga att köra multiplayer.
Men främst tänker jag på batteriet av väldigt bra spel som ingår. Titta på de 20 spel som ingår i PS+ på PS5.
Vad kostar ett år PS+, typ 600 kr? I snitt ett spel i månaden är bra spel som i alla fall jag lägger ner ett antal timmar på. För 600 kr får man knappt ett spel om man köper det löst.
Utöver det får man en riktigt bra cloud-savegame-backup.
Därav mitt inlägg om det stora värdet i PS+. Men ser du inte värdet i ovan saker så är det förstås inget för dig.

Hade nog hållit med dig om PS5an vart min enda "spelmaskin". Betalar man 600kr hade iaf jag känt ett "tvång" att lira om du förstår vad jag menar Cloud Save är däremot en bra grej, det håller jag med om.

Däremot kände jag inte till ovan nämnda rabattkuponger, ska nog slå till på ett år trots allt.

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Citerad från denna sida: https://opencritic.com/news/2328/returnal-review-embargo-deta...

Så klockan 14:00 borde de vara tillåtet att publicera recension för spelet.

Tack Bokade det på elgiganten när det kostade 500 så hoppas på bra betyg.

Medlem

Far cry 5 (ps4) har 40 fps ca på ps5, är det något jag missar eller bör inte allt i princip gå minimum 60 fps?

Medlem

Skälet till att vissa spel från föregående generation inte har högre "fps" på de nya konsolerna beror väl främst på att de är låsta till "30" och att det inte kommit någon patch som fixat detta.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Sådär, nu är jag stolt ägare av en PS5!

Nu har jag nästan bara spelat PS4 spel än så länge men så här långt in i nästa generations spelkonsoll så kan man väl konstatera att inget är direkt revolutionerande (det tar väl några år innan vi kan se vad denna konsoll verkligen går för)

Det stora plusset för mig är snabb SSD och fantastisk handkontroll.
Det stora minuset är lagringsutrymmet. Det är riktigt uselt för en ny generations konsoll. Jag har redan inhandlat en extern 1TB SSD för PS4 spel som barnen snabbt fyllde upp. Visst kommer man kunna köpa till intern lagring inom ett halvår eller så men jag ser med en gång att behovet till detta kommer vara omkring 2 extra TB. Så med den externa hårddisken och en intern 2TB m.2 så snackar vi ganska saftig extra kostnad.

Medlem
Testat min ny PlayStation 5

Testade plattformsspelet Astro's Playroom igår kväll till min nya PlayStation 5 och jäklar vilken häftig känsla på den nya Dual Sense kontrollern det var. Trodde inte det skulle vara sådan stor skillnad mot Dual Shock 4. Sedan är fan spelet riktigt roligt även. Skarp grafik och verkar finnas en del att göra i uppvisningen. Känns som ett futuristiskt 3D Super Mario. Angående lagringen så verkar det bara gå att fylla 500 GB data av spel. Trodde det skulle bli närmare 1 TB men operativsystemet verkar ta upp stor plats. Det är riktigt surt då PS5 spelen lär ta mycket större plats på SSDn mot vad PS4 spelen gör.
_____________________________________________________________________
Idag har jag fört över filer från min PlayStation 4 till PS5an. Eller rättare sagt inatt då det tog många timmar fick den stå på o jobba. Nu testar jag Spider-Man som jag har på disc till PS4. Hur funkar det spelet egentligen? Kan jag upopgradera till någon slags PS5 patch eller? HDR verkar vara påslaget nu iaf. Vet dock inte vilken upplösning spelet körs i eller vilken frames.
_____________________________________________________________________
Sedan ska jag testa Ghost of Tsushima senare. Finns det någon patch dit att ladda ner? Kör det från disc-PS4 i 5an. Vilken upplösning körs det spelet i och vilken frames?
_____________________________________________________________________
Aktiveras de gamla PS4 spelen automatiskt till PS4 Pro versioner i PS5an eller hur fungerar det? Ägde aldrig PS4 Pro så vet inte hur det fungerat dit heller.
_____________________________________________________________________
Spelar på min nya Samsung 75" Q70 4k TV. Har slagit på "Game Mode". Vad är det för något?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Testade plattformsspelet Astro's Playroom igår kväll till min nya PlayStation 5 och jäklar vilken häftig känsla på den nya Dual Sense kontrollern det var. Trodde inte det skulle vara sådan stor skillnad mot Dual Shock 4. Sedan är fan spelet riktigt roligt även. Skarp grafik och verkar finnas en del att göra i uppvisningen. Känns som ett futuristiskt 3D Super Mario. Angående lagringen så verkar det bara gå att fylla 500 GB data av spel. Trodde det skulle bli närmare 1 TB men operativsystemet verkar ta upp stor plats. Det är riktigt surt då PS5 spelen lär ta mycket större plats på SSDn mot vad PS4 spelen gör.
_____________________________________________________________________
Idag har jag fört över filer från min PlayStation 4 till PS5an. Eller rättare sagt inatt då det tog många timmar fick den stå på o jobba. Nu testar jag Spider-Man som jag har på disc till PS4. Hur funkar det spelet egentligen? Kan jag upopgradera till någon slags PS5 patch eller? HDR verkar vara påslaget nu iaf. Vet dock inte vilken upplösning spelet körs i eller vilken frames.
_____________________________________________________________________
Sedan ska jag testa Ghost of Tsushima senare. Finns det någon patch dit att ladda ner? Kör det från disc-PS4 i 5an. Vilken upplösning körs det spelet i och vilken frames?
_____________________________________________________________________
Aktiveras de gamla PS4 spelen automatiskt till PS4 Pro versioner i PS5an eller hur fungerar det? Ägde aldrig PS4 Pro så vet inte hur det fungerat dit heller.
_____________________________________________________________________
Spelar på min nya Samsung 75" Q70 4k TV. Har slagit på "Game Mode". Vad är det för något?

Spiderman kan du få om du köper spider man miles morales ultimate edition tror jag det är då får du spider man remastred 2018 också men vet inte om det bara gäller digital edition av spelet eller skiva också isåfall https://cdon.se/spel/marvel-s-spider-man-miles-morales-ultima...

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Testade plattformsspelet Astro's Playroom igår kväll till min nya PlayStation 5 och jäklar vilken häftig känsla på den nya Dual Sense kontrollern det var. Trodde inte det skulle vara sådan stor skillnad mot Dual Shock 4. Sedan är fan spelet riktigt roligt även. Skarp grafik och verkar finnas en del att göra i uppvisningen. Känns som ett futuristiskt 3D Super Mario. Angående lagringen så verkar det bara gå att fylla 500 GB data av spel. Trodde det skulle bli närmare 1 TB men operativsystemet verkar ta upp stor plats. Det är riktigt surt då PS5 spelen lär ta mycket större plats på SSDn mot vad PS4 spelen gör.

Tvärtom, PS5 spelen tar ofta mycket mindre plats p.g.a stöd för rejäl komprimering.

https://twistedvoxel.com/ps5-vs-xbox-series-x-game-size-comparison/

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Testade plattformsspelet Astro's Playroom igår kväll till min nya PlayStation 5 och jäklar vilken häftig känsla på den nya Dual Sense kontrollern det var. Trodde inte det skulle vara sådan stor skillnad mot Dual Shock 4. Sedan är fan spelet riktigt roligt även. Skarp grafik och verkar finnas en del att göra i uppvisningen. Känns som ett futuristiskt 3D Super Mario. Angående lagringen så verkar det bara gå att fylla 500 GB data av spel. Trodde det skulle bli närmare 1 TB men operativsystemet verkar ta upp stor plats. Det är riktigt surt då PS5 spelen lär ta mycket större plats på SSDn mot vad PS4 spelen gör.
_____________________________________________________________________
Idag har jag fört över filer från min PlayStation 4 till PS5an. Eller rättare sagt inatt då det tog många timmar fick den stå på o jobba. Nu testar jag Spider-Man som jag har på disc till PS4. Hur funkar det spelet egentligen? Kan jag upopgradera till någon slags PS5 patch eller? HDR verkar vara påslaget nu iaf. Vet dock inte vilken upplösning spelet körs i eller vilken frames.
_____________________________________________________________________
Sedan ska jag testa Ghost of Tsushima senare. Finns det någon patch dit att ladda ner? Kör det från disc-PS4 i 5an. Vilken upplösning körs det spelet i och vilken frames?
_____________________________________________________________________
Aktiveras de gamla PS4 spelen automatiskt till PS4 Pro versioner i PS5an eller hur fungerar det? Ägde aldrig PS4 Pro så vet inte hur det fungerat dit heller.
_____________________________________________________________________
Spelar på min nya Samsung 75" Q70 4k TV. Har slagit på "Game Mode". Vad är det för något?

Hej!

Spiderman måste du tyvärr köpa på nytt för att få ps5 versionen, hade varit trevligt med ett "upgrade" köp så man slapp köpa på nytt, men men.

Ghost of Tsushima har en ps5 patch där laddtiderna och fps är bättre, så det är bara att ladda ner!

Spelen körs i pr4pro läget om detta finns på spelet du vill spela.

Game mode gör så att input lag minskar, dvs snabbare respons när du spelar.

Skribent

Gällande lagring så upptäckte jag idag att mediamappen blir bara större och större och större för att det spelas in massa meningslösa videos för att man tar en trofé. Går det här att stänga av på något sätt?

På ett spel (Ratchet) Har 2,8 gig utrymme gått åt till meningslösa videoklipp.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Gällande lagring så upptäckte jag idag att mediamappen blir bara större och större och större för att det spelas in massa meningslösa videos för att man tar en trofé. Går det här att stänga av på något sätt?

På ett spel (Ratchet) Har 2,8 gig utrymme gått åt till meningslösa videoklipp.

Settings>Capture and broadcast>Trophies>Videoclips>None

Medlem
Skrivet av Emret:

Det är fruktansvärt irriterande. Jag är inte säker på att det är spoltjut, det verkar ha med fläkten att göra. Här är ett youtube-klipp där man kan höra hur den låter https://www.youtube.com/watch?v=RrzDqgyWBVA. Det är inte min maskin i klippet men min låter exakt likadant. Jag funderat på att köra lite tryckluft i fläkten när maskinen är avstängd och se om den ger ifrån sig samma ljud då.

WOW, detta är sjukt dåligt kvalitetskontroll! 👎

Tyvärr har Sony, så som alla spelföretag sen urminnestiden, fått hybris sen de vann förra omgången med PS4/PS4 Pro.

PS 6 bör bli bättre, Microsoft kommer dominera fram till dess. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

WOW, detta är sjukt dåligt kvalitetskontroll! 👎

Tyvärr har Sony, så som alla spelföretag sen urminnestiden, fått hybris sen de vann förra omgången med PS4/PS4 Pro.

PS 6 bör bli bättre, Microsoft kommer dominera fram till dess. 🙂

Till skillnad från MS har Sony iaf kvalitetskontroll på det viktigaste: spelen 👍.

Skriv svar