Allt vi vet om Starfield - 1 000 världar i rymden

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ja... På sina egna känslor som är HELT SINNESFÖRVIRRADE KSDKLAD - spazzar ner på golvet i ett anfall

... Men iaf du vet smaken är som baken och allt det där....

Hade blivigt knäpp på mig själv om jag sa "Jag förstår inte varför folk inte gillar bethesda-spel!"

Det är sjukt lätt att förstå varför många är hype för starfield, och det är lika lätt att förstå varför många kräks lite i munnen när de tänker på ett bethesda-spel.

Medlem
Skrivet av noyart:

Men sluta, han baserade ju det på sina egna känslor 😭😭😭

Egna åsikter och personlighet är farligt.

Medlem

Blev taggad nu. Behöver inte vara så nyskapande och världsomvälvande. Jag gillar bethesdaspelen Fallout och eso spelen. Göra en karaktär och härja lite i rymden, hitta grejer och skjuta. Det blir perfekt. Gärna att man kan styra tempo sjäkv. Vill jag vandra i ödemark och kolla mineraler så gör jag det, vill jag slåss i nån Arena eller anfalla nån rymdbas så får jag göra det. Lite stämningsfull musik och hitta nån rolig armordetalj i ett skåp.

Jag tror på det här.

Inaktiv
Skrivet av Anton Q:

Det läggs typ för mycket vikt på 'motorn'... Känns som folk tror att en bra motor är lika med bra grafik, bra AI - osv osv osv....

En motor är en 'suite' med tools... Typ alla motorer som är någorlunda kontemporära har typ samma tools vad gäller dom viktiga sakerna.

Det som upplevts som ofett med den 'gamla' Bethesda motorn har mycket mindre att göra med 'motorn' än vad folk tror.

Mer än vad folk verkar uppskatta har den krajjigheten som Bethesda spel kan ha att göra med att dom bygger en värld, och så populerar dom den med NPCer som har behaviours osv osv och allt ska vara dynamiska osv... Det innebär i kort att saker måste funka och se snyggt ut i 1000 olika potentiella scenarios ist för i 10 olika ganska tydligt definierade scenarios.

Med det sagt är det inte så att det inte finns utrymme för förbättring från Bethesda (som alltid har hållt sig med ett litet team framförallt relativt till dagens AAA-standard...) Men att det skulle hänga på något motorbyte som skulle fixa allting och få det att bli tajt? Så funkar/är det bara inte.

Jag har alltid trott att de kör sin egen motor för att den är utformad för att använda i stora, komplexa öppna världar. Men unreal är kanske lika bra idag? Ska vara väldigt tydlig med att jag inte vet, spel är bara en hobby för mig så uppskattar svar då det känns som du vet vad du pratar om. Kan det handla om prestige inom Bethesda med att man envisas med att använda egenutvecklad motor, "så har vi alltid gjort" mentalitet?

Men kan på sätt och vis relatera, arbetar med väldigt komplexa tekniska system och ibland undrar man varför vissa envisas med att göra egna styr/regler system nät det finns hur bra som helst off the shelf.

Medlem

0 hype för detta än så länge, inget vettigt öht som har visats, det enda vi har är Todds löften som på senare har visat sig vara allt mindre sanna.

Medlem

Mitt överlägset mest efterlängtade spel just nu. Något nytt. Fräscht. Ju mindre jag vet desto bättre egentligen. Nu för tiden tittar jag det minimalaste på trailers, förhandstittar och dylikt om spel jag vet kommer köpas.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag har alltid trott att de kör sin egen motor för att den är utformad för att använda i stora, komplexa öppna världar. Men unreal är kanske lika bra idag? Ska vara väldigt tydlig med att jag inte vet, spel är bara en hobby för mig så uppskattar svar då det känns som du vet vad du pratar om. Kan det handla om prestige inom Bethesda med att man envisas med att använda egenutvecklad motor, "så har vi alltid gjort" mentalitet?

Men kan på sätt och vis relatera, arbetar med väldigt komplexa tekniska system och ibland undrar man varför vissa envisas med att göra egna styr/regler system nät det finns hur bra som helst off the shelf.

Ja Unreal är lika 'bra' på så vis att allt som går att göra i Bethesdas motor går att göra i Unreal.

Jag är till 99% säker på att anledningen till att dom kör vidare är att dom är väldigt erfarna med sina egna tools, och har väldigt lite med prestige att göra, om alls.

'tools' och 'features' i mån av vad motorn 'klarar av' är nog inte grejjen, utan snarare det man på branschsnack skulle kalla 'workflows' - som förenklat betyder just hur man bäst gör det ena eller det andra i just den här motorn.

Man skulle kunna säga att, att byta motor är lite som om jag skulle behöva byta från svenska till engelska... Engelska kan göra samma saker och långsiktigt är det något som jag nästan måste göra om jag ska "hänga med"... Men det skulle innebära typ 2 år där jag inte direkt kan uträtta ett skit av värde för att kunna säga det jag redan vet hur man säger på det språket jag kan

In short det är jävligt jobbigt och meckigt att lära sig nya motorer och 'workflows'... Det är extra jobbigt kan jag tänka mig om man börjar närma sig 60 och jobbat på just sitt eget workflow i typ 30 år


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Bethesdas charm ligger i deras väldesignade öppna världar. Det finns i stort sett inte någon utvecklare som kommer i närheten till att kunna skapa öppna världar som är lika kul och spännande att utforska. FO4 och 76 fullkomligt våldförde sig på Fallout-seriens story och RPG-design, men fyfan så härliga världarna är att utforska.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Ambassadör
Xbox

Undrar om Horizon: Forbidden West kommer till Xbox? Inget har ju sagts om en Series X-version.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Kan någon förklara för mig varför man alltid skriver ”Ett SKYRIM i rymden” istället för ”ett FALLOUT i rymden”? Fallout måste väl ligga betydligt närmare detta i tema eller är det magi och drakar?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kan någon förklara för mig varför man alltid skriver ”Ett SKYRIM i rymden” istället för ”ett FALLOUT i rymden”? Fallout måste väl ligga betydligt närmare detta i tema eller är det magi och drakar?

Den korta sanningen är helt enkelt för att Todd själv sa det. Det är dessutom rätt olika spel enligt mig. Tänker jag fallout så tänker jag mer stats (s.p.e.c.i.a.l) och galna perks, mer taktiskt (pausa striderna / smart) osv. Tänker jag Skyrim (eller elder scrolls i stort) så är det mer skills och "mjukare" rpg med realtidsstrider. Visst att Fallout kanske är närmare tematiskt men misstänker att de sagt Skyrim av en anledning (att det är likare gameplay).

Inaktiv

Det är min personliga åsikt.
Spelar man bara Skyrim och Fallout kan jag förstå att man är hypad, men någon som spelar spel från olika utvecklare borde märka hur basic och många underutvecklade element de spelen har.

Att jag spelade Dragon Age Origins innan Skyrim har garanterat mycket att göra med att jag fann Skyrim meh och gav upp.
Fallout 4 klarade jag och ja det var ingen jättehöjdare för mig...

Intressant, men det första jag tänker: "Be prepared for bugs!"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Anton Q:

Ja Unreal är lika 'bra' på så vis att allt som går att göra i Bethesdas motor går att göra i Unreal.

Jag är till 99% säker på att anledningen till att dom kör vidare är att dom är väldigt erfarna med sina egna tools, och har väldigt lite med prestige att göra, om alls.

'tools' och 'features' i mån av vad motorn 'klarar av' är nog inte grejjen, utan snarare det man på branschsnack skulle kalla 'workflows' - som förenklat betyder just hur man bäst gör det ena eller det andra i just den här motorn.

Man skulle kunna säga att, att byta motor är lite som om jag skulle behöva byta från svenska till engelska... Engelska kan göra samma saker och långsiktigt är det något som jag nästan måste göra om jag ska "hänga med"... Men det skulle innebära typ 2 år där jag inte direkt kan uträtta ett skit av värde för att kunna säga det jag redan vet hur man säger på det språket jag kan

In short det är jävligt jobbigt och meckigt att lära sig nya motorer och 'workflows'... Det är extra jobbigt kan jag tänka mig om man börjar närma sig 60 och jobbat på just sitt eget workflow i typ 30 år

Tack för ett utförligt svar!

Inaktiv
Skrivet av Anton Q:

Ja Unreal är lika 'bra' på så vis att allt som går att göra i Bethesdas motor går att göra i Unreal.

Jag är till 99% säker på att anledningen till att dom kör vidare är att dom är väldigt erfarna med sina egna tools, och har väldigt lite med prestige att göra, om alls.

'tools' och 'features' i mån av vad motorn 'klarar av' är nog inte grejjen, utan snarare det man på branschsnack skulle kalla 'workflows' - som förenklat betyder just hur man bäst gör det ena eller det andra i just den här motorn.

Man skulle kunna säga att, att byta motor är lite som om jag skulle behöva byta från svenska till engelska... Engelska kan göra samma saker och långsiktigt är det något som jag nästan måste göra om jag ska "hänga med"... Men det skulle innebära typ 2 år där jag inte direkt kan uträtta ett skit av värde för att kunna säga det jag redan vet hur man säger på det språket jag kan

In short det är jävligt jobbigt och meckigt att lära sig nya motorer och 'workflows'... Det är extra jobbigt kan jag tänka mig om man börjar närma sig 60 och jobbat på just sitt eget workflow i typ 30 år

Det är lite svårt att avgöra då vi inte vet mycket om Creation engine 2 i dagsläget. En avgörande anledning att använda egen motor är att man slipper Unreals licenskostnader som ganska snabbt skenar iväg. En annan är att man kan skräddarsy motorn efter sin typ av spel. Bethesda satsar ju som bekant även på att göra det relativt enkelt för deras stora mod-community.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Det är lite svårt att avgöra då vi inte vet mycket om Creation engine 2 i dagsläget. En avgörande anledning att använda egen motor är att man slipper Unreals licenskostnader som ganska snabbt skenar iväg. En annan är att man kan skräddarsy motorn efter sin typ av spel. Bethesda satsar ju som bekant även på att göra det relativt enkelt för deras stora mod-community.

Det kostar dom säkert procentuellt mer att anställa folk till sin egen motor för att inte tala om resurser överlag.

Man kan skräddarsy unreal också.

Unreal är inte heller något hinder för bra modstöd. Snarare motsatsen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har noll hyp för det här tills jag får se lite mer matnyttigt! Bethesda har inte övertygat mig med deras senaste spel direkt. Det är bara att hoppas att det blir mer Morrowind/Oblivion än Fallout 4 och 76...

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Undrar om Horizon: Forbidden West kommer till Xbox? Inget har ju sagts om en Series X-version.

Det kommer kanske till Game Pass dag ett? Jag har inte hört nåt om att det inte kommer till Game Pass dag ett. 🤷‍♂️

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Välbehövlig artikel! Läst extremt många säga att de inte vet något om Starfield så intresset verkar enormt.

Har de sagt något om en Switch-version? Kanske lägga till alla format de inte sagt att det kommer till?

Va? Semesterölen som kickat till eller?


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det kostar dom säkert procentuellt mer att anställa folk till sin egen motor för att inte tala om resurser överlag.

Man kan skräddarsy unreal också.

Unreal är inte heller något hinder för bra modstöd. Snarare motsatsen.

Yep, men jag tror inte de är så sugna på att skräddarsy om allt igen. Allt bygger ju på grunden de gjorde när de använde netimmerse för länge sen!

Kollar man på civ4 och jämför med morrowind så är de strukturerade helt annorlunda även om de använder samma framework.

Det är ju helt olika sätt att bygga på unreal om man jämför tex links awakening remake med mmo'et blade and soul, så även Bethesda hade behövt bygga om ett berg av saker för unreal engine, men fortfarande behållt många av problemen som folk klagar över iom openworld-spel.

Medlem
Skrivet av HylzaN:

Va? Semesterölen som kickat till eller?

Jag vill vara din inatt


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Förstår inte hypen. Skyrim var meh, Fallout 4 var meh och Fallout 76 är lol.

Svär inte nu

Medlem

Finns en behind the scenes video.. men inte mycket nytt.. men man får se lite av vad jag tror är den nya game engine https://www.youtube.com/watch?v=Wun9up_M87E&t=15s

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Det är lite svårt att avgöra då vi inte vet mycket om Creation engine 2 i dagsläget. En avgörande anledning att använda egen motor är att man slipper Unreals licenskostnader som ganska snabbt skenar iväg. En annan är att man kan skräddarsy motorn efter sin typ av spel. Bethesda satsar ju som bekant även på att göra det relativt enkelt för deras stora mod-community.

Skrivet av Anton Q:

Det kostar dom säkert procentuellt mer att anställa folk till sin egen motor för att inte tala om resurser överlag.

Man kan skräddarsy unreal också.

Unreal är inte heller något hinder för bra modstöd. Snarare motsatsen.

De har Id-tech under samma tak. Licenskostnader kan inte vara en anledning där. Sedan är jag okunnig i hur anpassningsbar Id-tech är, men av det vi sett så kan man argumentera för att de har tillgång till kanske den bästa motorn om de hade velat.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Undrar om Horizon: Forbidden West kommer till Xbox? Inget har ju sagts om en Series X-version.

Där får du nog leta i stjärnorna.


signatur

PS5 och inget annat.

eld
Medlem
Skrivet av Novdid:

De har Id-tech under samma tak. Licenskostnader kan inte vara en anledning där. Sedan är jag okunnig i hur anpassningsbar Id-tech är, men av det vi sett så kan man argumentera för att de har tillgång till kanske den bästa motorn om de hade velat.

Blir lite samma problem som bioware hade med frostbite, en väldigt kompetent motor men inte från grunden byggd att vara så mångsidig som tex. unreal engine eller unity.

Avstängd
Skrivet av Aesoprock:

Jag vill vara din inatt

Led mig i fördärv


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

När spelet släpptes var det definitivt meh och om du läser samtida recensioner och forum var det ganska mycket sågningar. 10 år senare har det tillräckligt många DLC och moddar för att förtjäna betyget på metacritic men det finns fortfarande ingen PC-gamer som på allvar skulle få för sig att spela Skyrim vanilla.

Medlem
Skrivet av Ahris:

När spelet släpptes var det definitivt meh och om du läser samtida recensioner och forum var det ganska mycket sågningar. 10 år senare har det tillräckligt många DLC och moddar för att förtjäna betyget på metacritic men det finns fortfarande ingen PC-gamer som på allvar skulle få för sig att spela Skyrim vanilla.

Jag känner inte alls igen mig i detta.

Köpte och spelade det själv dag 1 på Xbox 360. Älskade det, sen fanns det väl så klart buggar och saker som var mindre bra, precis som i alla andra spel.

Kollade lite snabbt vad IGN gav det när det kom. 9.5. Gametrailers som var väldigt populärt på den tiden gav det 9.3. GameReactor gav det 10. FZ själva gav det 5... "Meh" när det släpptes alltså, kan inte alls minnas det...

Att det idag kanske inte åldrats så bra, och att folk därför inte spelar vanilla, är ju dock en annan femma.

För övrigt var bilden jag postade innan lite mer menat som ett skämt. Självklart kan man på ett subjektivt plan tycka att något är "meh", men rent objektivt var Skyrim mer eller mindre ett mästerverk.

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag känner inte alls igen mig i detta.

Köpte och spelade det själv dag 1 på Xbox 360. Älskade det, sen fanns det väl så klart buggar och saker som var mindre bra, precis som i alla andra spel.

Kollade lite snabbt vad IGN gav det när det kom. 9.5. Gametrailers som var väldigt populärt på den tiden gav det 9.3. GameReactor gav det 10. FZ själva gav det 5... "Meh" när det släpptes alltså, kan inte alls minnas det...

Att det idag kanske inte åldrats så bra, och att folk därför inte spelar vanilla, är ju dock en annan femma.

För övrigt var bilden jag postade innan lite mer menat som ett skämt. Självklart kan man på ett subjektivt plan tycka att något är "meh", men rent objektivt var Skyrim mer eller mindre ett mästerverk.

Jag spelade det på PC när det kom och tyckte inte det var några större fel på det då. Kul story och allt!


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar