Grand Theft Auto 6 kanske inte släpps förrän 2025, enligt (flera) källor

Robot
Grand Theft Auto 6 kanske inte släpps förrän 2025, enligt (flera) källor

Sexan ska ha en världskarta som "utvecklas".

#grand-theft-auto-6, #gta-6, #rockstar-games


Medlem

Hur ofta säger någon att ett spel kommer släppas om 4 år?
Man hör "om ett år, slutet av nästa år" etc, jag har nog aldrig hört att spelet ska släppas så långt fram, någon som har ett exempel på detta som faktiskt inträffat?
Har svårt att tro på detta, kan ju självklart ha fel.

Medlem

Ser gärna en mindre men allt mer aktiv och spännande karta.

Medlem

Det där gjorde dom ju redan i RDR2 så det låter troligt. Under spelets gång kunde man ju t.ex se hur hus byggdes upp eller ny järnväg lades fram.

Medlem

Tja, det var ju det jag sa. För att citera mig själv:

Skrivet av Mortyman:

Tidigast till julhandeln 2023 skulle jag tippa, just eftersom de planerar att ge ut GTA V igen till PS5 och XSX/S innan jul i år, 2021. Minst två år tror jag att de ger det gamla PS3-spelet att sälja på de nya konsolerna, och det därtill inte minst då bristen på de nya konsolerna förväntas pågå ända fram till mitten av 2022. Det skulle dock inte förvåna mig ett dugg om GTA VI dröjer till 2024 eller 2025. Rockstar är inte ett företag som verkar ha det minsta bråttom direkt när det gäller helt nya spel och tittar man på hur lång tid det tidigare dröjt mellan nya delar så verkar det inte bli "bättre" på den fronten direkt. Det var väl fyra år innan GTA IV, sedan ytterligare fem år innan GTA V och sedan hela åtta år mellan RDR I och II.

Nu har det visserligen redan gått en halv evighet sedan GTA V men då får man ju räkna med att de både dubbbeldippat med samma spel på PS4 och XBO och nu är på väg att trippeldippa med samma spel på PS5 och XSX/S (något de inte gjort med andra spel då det ändå dröjt 4-8 år mellan delarna).

Medlem

Den som väntar på något gott...

Inaktiv

Jag har sett en video tidigare att detta spelet ska utspela sig i Vice City och Las Venturas om det stämmer.

Men det är ju bra att de får tid på sig att utveckla spelet och om det stämmer att världskartan kommer utvecklas så låter det ännu mer spännande.

Medlem

Antar att de skippar den gamla konsolgenerationen helt då. Kan bli riktigt läckert.

Medlem
Citat:

...världskartan ska "utvecklas" under spelets gång...

Optimisten i mig: Åh kanske som i GTA 3 eller Vice City

Pessimisten i mig: Fan, det innebär säkert något jävla live service skit som kommer sabba hela spelet >:(

Medlem

Det gör inget. har fortfarande GTA 5 i backloggen som jag fick gratis via Epic~

Medlem

Har så många spel i backloggen just nu att det gör absolut ingenting om det dröjer! Har spel för flera år framöver 🤣. Dock skulle jag bli glatt överraskad om de utannonserade en GTA 4 remaster ganska snart 😁

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Ser gärna en mindre men allt mer aktiv och spännande karta.

Själv är man girig och vill ha både större, aktivare och mer spännande karta

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Det där gjorde dom ju redan i RDR2 så det låter troligt. Under spelets gång kunde man ju t.ex se hur hus byggdes upp eller ny järnväg lades fram.

Om de nu inte är mer något åt live service-tänket eller intergrerad multiplayer där spelarna påverkar världens progress?

Har svårt att tro de släpper multiplayertänket efter 5ans framgång. Tror de kommer spinna vidare på det i 6an på något vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om de nu inte är mer något åt live service-tänket eller intergrerad multiplayer där spelarna påverkar världens progress?

Har svårt att tro de släpper multiplayertänket efter 5ans framgång. Tror de kommer spinna vidare på det i 6an på något vis.

Jag skulle vilja att de återsläpper GTA 4 och gör det som GTA 5 så att man kan byta mellan alla tre karaktärer i GTA 4 plus dess expansioner.
Det hade varit kul tror jag.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om de nu inte är mer något åt live service-tänket eller intergrerad multiplayer där spelarna påverkar världens progress?

Har svårt att tro de släpper multiplayertänket efter 5ans framgång. Tror de kommer spinna vidare på det i 6an på något vis.

Kanske något som liknar Death Stranding? Saker kan byggas av spelare och andra spelare kan se det om de är uppkopplade till internet

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om de nu inte är mer något åt live service-tänket eller intergrerad multiplayer där spelarna påverkar världens progress?

Då är spelet dött direkt. Med tanke på antalet folk som bara vill jävlas med fusk, hacks osv så kommer spelet vara totalt ospelbart för normalt folk en vecka in efter releasen. Se bara hur GTA Online är idag, fullpackad med allhands skit och dravel, hacks, cheaters och skräp precis överallt. GTA Online har utvecklats till att bli ett "Internet Explorer toolbar hell" i spelvärlden där det bara är en massa skit överallt som försöker antingen förstöra för andra eller sälja dig skit.

Men du har rätt, de kommer inte släppa online-tänket så det kommer absolut bli ett "live service", vilket innebär skit för alla normala gamers. Och då pengarna kommer därifrån så kommer det läggas noll och intet på någon som helst spelglädje för dem som vill ha en intressant story fritt från fusk, hack och försäljning.

Och med tanke på att det är ett då "live service" innebär att de kommer mjölka det i absurdum deluxe, så en eventuell efterföljare kommer vi inte se förrän 2035-2040 när de känner de mjölkat färdigt kossan till döds.

Tack men nej tack, GTA är tyvärr dött för min del. Det sista absolut bra GTA-spelet var GTA 4 med dess två expansioner som var bra, efter det så meh... För min del kan de ta död på hela GTA-franchisen, låta de gamla spelen vara goda minnen och låta någon annan göra en spirituell efterföljare med spelarna och inte aktieägarna i åtanke...

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag skulle vilja att de återsläpper GTA 4 och gör det som GTA 5 så att man kan byta mellan alla tre karaktärer i GTA 4 plus dess expansioner.
Det hade varit kul tror jag.

Det finns en modd som gör att man kan byta mellan karaktärerna i GTA 4. Har testat det.


signatur

autograph

Medlem

Kanske släpps samtidigt som Elder Scrolls VI.

Medlem

"Släpps till Playstation i Augusti och till PC om 4 år."

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Jag skulle vilja att de återsläpper GTA 4 och gör det som GTA 5 så att man kan byta mellan alla tre karaktärer i GTA 4 plus dess expansioner.
Det hade varit kul tror jag.

Det hade varit något!

Skrivet av Thane:

Kanske något som liknar Death Stranding? Saker kan byggas av spelare och andra spelare kan se det om de är uppkopplade till internet

Hmm, ja det hade nog funkat bra. DS multiplayerkomponent gillade jag starkt.

Skrivet av mrpijey:

Då är spelet dött direkt. Med tanke på antalet folk som bara vill jävlas med fusk, hacks osv så kommer spelet vara totalt ospelbart för normalt folk en vecka in efter releasen. Se bara hur GTA Online är idag, fullpackad med allhands skit och dravel, hacks, cheaters och skräp precis överallt. GTA Online har utvecklats till att bli ett "Internet Explorer toolbar hell" i spelvärlden där det bara är en massa skit överallt som försöker antingen förstöra för andra eller sälja dig skit.

Men du har rätt, de kommer inte släppa online-tänket så det kommer absolut bli ett "live service", vilket innebär skit för alla normala gamers. Och då pengarna kommer därifrån så kommer det läggas noll och intet på någon som helst spelglädje för dem som vill ha en intressant story fritt från fusk, hack och försäljning.

Och med tanke på att det är ett då "live service" innebär att de kommer mjölka det i absurdum deluxe, så en eventuell efterföljare kommer vi inte se förrän 2035-2040 när de känner de mjölkat färdigt kossan till döds.

Tack men nej tack, GTA är tyvärr dött för min del. Det sista absolut bra GTA-spelet var GTA 4 med dess två expansioner som var bra, efter det så meh... För min del kan de ta död på hela GTA-franchisen, låta de gamla spelen vara goda minnen och låta någon annan göra en spirituell efterföljare med spelarna och inte aktieägarna i åtanke...

Tyvärr så kan du nog ha rätt här. Ur affärssynpunkt så vore det puckat att inte spinna vidare på GTA Online. De försökte ju med RDR Online, vilket funkade rätt dåligt. Så en smart strategi är ju försöka mixa multiplayer och singleplayer på något vis. Då kommer spelarna bli engegerade i onlinebitarna vare sig de vill heller inte.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Jag har bara kört singleplayer i både GTA5 och RDR2. Jag tycker det är bra storys i båda så hoppas det till 6an med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Kan vi alltså vänta oss GTA 5 till Playstation 6 och Xbox 720 innan 6:an kommer?

Medlem

Ja de ska väl mjölka GTA online ett tag till. Men när GTA VI väl kommer så hoppas jag att de igen gör flera (iaf 2st) karaktärer som man får spela igenom storyn och att den kan spelas igenom med en vän.

Medlem

Jag har inget emot att vänta några år till. Rockstar är ett av dom där företagen som jag litar helt på när det kommer till singleplayer äventyr. Multiplayer delen i både GTA 5 och RDR 2 har dock varit av ganska ojämn kvalité under perioder men MP är sekundärt för mig.

Jag hoppas verkligen att dom satsar mer på SP delen i 6an. Skulle fortfarande vilja se ett DLC till RDR 2 där man får följa andra medlemmar av Van der Linde gänget. Jag skulle bland annat vilja veta vad det var som gjorde att Dutch gick från en förhållandevis fredlig person till någon som dödar för minsta lilla och sen skulle jag gärna följa utvecklingen av Sadie Adler från en traumatiserad kvinna i början av spelet till bountyhunter i slutet av storyn. Men det lär väl aldrig bli av.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Då är spelet dött direkt. Med tanke på antalet folk som bara vill jävlas med fusk, hacks osv så kommer spelet vara totalt ospelbart för normalt folk en vecka in efter releasen. Se bara hur GTA Online är idag, fullpackad med allhands skit och dravel, hacks, cheaters och skräp precis överallt. GTA Online har utvecklats till att bli ett "Internet Explorer toolbar hell" i spelvärlden där det bara är en massa skit överallt som försöker antingen förstöra för andra eller sälja dig skit.

Men du har rätt, de kommer inte släppa online-tänket så det kommer absolut bli ett "live service", vilket innebär skit för alla normala gamers. Och då pengarna kommer därifrån så kommer det läggas noll och intet på någon som helst spelglädje för dem som vill ha en intressant story fritt från fusk, hack och försäljning.

Och med tanke på att det är ett då "live service" innebär att de kommer mjölka det i absurdum deluxe, så en eventuell efterföljare kommer vi inte se förrän 2035-2040 när de känner de mjölkat färdigt kossan till döds.

Tack men nej tack, GTA är tyvärr dött för min del. Det sista absolut bra GTA-spelet var GTA 4 med dess två expansioner som var bra, efter det så meh... För min del kan de ta död på hela GTA-franchisen, låta de gamla spelen vara goda minnen och låta någon annan göra en spirituell efterföljare med spelarna och inte aktieägarna i åtanke...

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det hade varit något!

Hmm, ja det hade nog funkat bra. DS multiplayerkomponent gillade jag starkt.

Tyvärr så kan du nog ha rätt här. Ur affärssynpunkt så vore det puckat att inte spinna vidare på GTA Online. De försökte ju med RDR Online, vilket funkade rätt dåligt. Så en smart strategi är ju försöka mixa multiplayer och singleplayer på något vis. Då kommer spelarna bli engegerade i onlinebitarna vare sig de vill heller inte.

Pessimister

Jag tror att en stor del av försäljningen av GTA och RDR kommer från just single player och att en del av spelarbasen även övergår till multiplayer.
Ifall de är för oförsiktiga med singleplayer så tappar nog spelet sin status vilket förmodligen skadar försäljningen rätt rejält.

Sen så är det lite svårt att jämföra GTA och RDR, jag skulle nog säga att RDR är mer nischat och GTA mer mainstream.
GTA passade den större massan bättre med mer betoning av en action film med referenser inom populärkulturen.
RDR 2 hade medvetet långsam pacing, fokuserade nog mer på moral och karaktärer samtidigt som Western inte är lika stort.

Jag antar att Rockstar visste att RDR 2 inte skulle lika stort som GTA, budgeten var lägre och att skapa multiplayer i den världen är mycket mer begränsande, spelet är ju mycket mer RPG än vad GTA var med typ.
Jag tror nog att de ville göra RDR 2 och inte försökte skapa nästa GTA.

Så jag är lite mer optimistisk här eftersom att RDR 2 var bra och kom efter GTA Online samtidigt som jag tycker att GTA blir bättre för varje spel, så förhoppningsvis så får vi en bra story i nästa GTA eftersom att de inte gav upp detta i RDR 2.

När det kommer till utvecklingstid så läste jag någonstans att RDR2 hade en krävande utveckling, så det är nog därför de vill tagga ner lite och försöker hålla ner förväntningarna om när spelet släpps.
Det skulle inte förvåna mig att de säger så långt fram i tiden eftersom de vill undvika den belastningen som RDR 2 medförde, så ta tiden med en stor nypa salt, de har nog bara nämnt att det förmodligen kommer ta 4 år till så får de se vad som händer på vägen.
Insider(eller vad man nu ska kalla dem) får nog bara höra att det ligger långt fram i tiden den, typ 4 år, det är nog mer än höftning än att det är spikat till 2025.

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Pessimister

Jag tror att en stor del av försäljningen av GTA och RDR kommer från just single player och att en del av spelarbasen även övergår till multiplayer.
Ifall de är för oförsiktiga med singleplayer så tappar nog spelet sin status vilket förmodligen skadar försäljningen rätt rejält.

Sen så är det lite svårt att jämföra GTA och RDR, jag skulle nog säga att RDR är mer nischat och GTA mer mainstream.
GTA passade den större massan bättre med mer betoning av en action film med referenser inom populärkulturen.
RDR 2 hade medvetet långsam pacing, fokuserade nog mer på moral och karaktärer samtidigt som Western inte är lika stort.

Jag antar att Rockstar visste att RDR 2 inte skulle lika stort som GTA, budgeten var lägre och att skapa multiplayer i den världen är mycket mer begränsande, spelet är ju mycket mer RPG än vad GTA var med typ.
Jag tror nog att de ville göra RDR 2 och inte försökte skapa nästa GTA.

Så jag är lite mer optimistisk här eftersom att RDR 2 var bra och kom efter GTA Online samtidigt som jag tycker att GTA blir bättre för varje spel, så förhoppningsvis så får vi en bra story i nästa GTA eftersom att de inte gav upp detta i RDR 2.

När det kommer till utvecklingstid så läste jag någonstans att RDR2 hade en krävande utveckling, så det är nog därför de vill tagga ner lite och försöker hålla ner förväntningarna om när spelet släpps.
Det skulle inte förvåna mig att de säger så långt fram i tiden eftersom de vill undvika den belastningen som RDR 2 medförde, så ta tiden med en stor nypa salt, de har nog bara nämnt att det förmodligen kommer ta 4 år till så får de se vad som händer på vägen.
Insider(eller vad man nu ska kalla dem) får nog bara höra att det ligger långt fram i tiden den, typ 4 år, det är nog mer än höftning än att det är spikat till 2025.

Rdr2 är ju nog stort men det hade kunnat vara ännu större om dom tagit med en bit av Mexico som i rdr1. Nu kan man ju fara dit i tvåan med men det är ju bara öde. Det är någon byggnad men inte mer. Man får glitcha lite om man vill ta sig dit dock i tvåan.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

GTA är tyvärr dött för min del. Det sista absolut bra GTA-spelet var GTA 4

Tja, för min del var det sista absolut bra GTA-spelet GTA från 1997.

Medlem
Skrivet av breahl:

Rdr2 är ju nog stort men det hade kunnat vara ännu större om dom tagit med en bit av Mexico som i rdr1. Nu kan man ju fara dit i tvåan med men det är ju bara öde. Det är någon byggnad men inte mer. Man får glitcha lite om man vill ta sig dit dock i tvåan.

Nu var det ett tag sen jag kollade på lore videos, men jag har för mig att det finns tecken på att delen när man lämnar huvudkartan skulle ha blivit mycket större.
Det har nog med tidspress att göra, alltså cut content.

Det blir väl så ibland, när det blir svårigheter med att leverera i tid så får man kompromissa.

Men jag upplever RDR2 som ganska lagom långt ändå.
Kartan är ju rätt stor, men jag skulle nog inte beskriva den som enorm.
Det finns dock mycket att göra på kartan, så man kanske inte kan begära mer ifall man ska slippa döda ytor.

Medlem

Väntetiden öppnar upp för konkurrensen när R* både förlorat nyckelkompetensen och tappat fokus helt.

Medlem

Jag har väntat på sexan länge, även om det känns lite som att spelserien är lite out of date, RDR2 blev ju ett GTA för vuxna om man säger så. GTA-spelen har ändå varit de spel jag spelat mest pga friheten. Men jag hoppas på en värld som är lite som i RDR2, flera olika städer och ett landskap emellan, det kommer nog aldrig att hända men ett spel som liknar GTA SA fast lite större än världen i RDR2 hade varit så kalas det hade blivit.

Enligt någon artikel i Aftonbladet så skulle spelet ta längre tid på sig pga pandemin men inte såhär lång tid.

Skrivet av breahl:

Jag har bara kört singleplayer i både GTA5 och RDR2. Jag tycker det är bra storys i båda så hoppas det till 6an med.

Testa GTA SA vetja och GTA4, men GTA4 DLC Ballad of gay Tony har bättre story än origitalpelet, tror alla spelen är billiga på steam så bara att kasta över dom. Köpte dom billigt i julas. (Alltså GTA3, VC, SA, GTA4 + DLC). ^^

Skrivet av Lindhenberg:

Väntetiden öppnar upp för konkurrensen när R* både förlorat nyckelkompetensen och tappat fokus helt.

Slutade inte Houser pga deras arbetsmiljö? Som tydligen var hetsig och tvingade folk att jobba på övertid? Vet inte vilken av bröderna det nu var dock.

12
Skriv svar