Atari skiftar fokus från mobilspel till premiumspel på PC och konsoler

Robot
Atari skiftar fokus från mobilspel till premiumspel på PC och konsoler

Och deras första premiumspel tycks komma ganska snart.

#Atari


Medlem

Meh. Anrikt och anrikt. Ja, Atari må vara ett namn många känner till men helt ärligt talat nu; hur många år på marknaden var företaget egentligen relevant? När Nintendo slog igenom med NES under andra halvan av 1980-talet var Atari redan passé. Och vad har de egentligen gjort sedan dess? Fiaskon som Falcon och Jaguar.

Skribent
Skrivet av Mortyman:

Meh. Anrikt och anrikt. Ja, Atari må vara ett namn många känner till men helt ärligt talat nu; hur många år på marknaden var företaget egentligen relevant? När Nintendo slog igenom med NES under andra halvan av 1980-talet var Atari redan passé. Och vad har de egentligen gjort sedan dess? Fiaskon som Falcon och Jaguar.

Visst sjutton är Atari anrikt, inte minst för deras stora antal hyllade arkadmaskiner (inklusive Pong) som släpptes från början på 70-talet och en bra bit in på 90-talet. De har absolut varit med och format hela spelindustrin.

Medlem

1980, tror nog du menar 1990 för Falcon och Jaguar kom knappast under samma era som NES, jag började spela spel vid den tiden och är rätt säker på att det var 10 år efter som Atari släppte den konsolen och datorn. Men jag håller med om att Atari hade sin storhetstid under samma tid som Commodore hade sin. PC och konsoler som blev bättre och bättre var nog anledningen till att båda företagen sålde mindre och mindre, Commodore försökte även ge sig in på PC-marknaden men de lyckades inte där heller.

Dock ska man komma ihåg att Atari idag är Infogrames, de köpte upp Atari och ändrade sitt namn till det, antagligen för att Atari var mycket mer känt än vad Infogrames var.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Visst sjutton är Atari anrikt, inte minst för deras stora antal hyllade arkadmaskiner (inklusive Pong) som släpptes från början på 70-talet och en bra bit in på 90-talet. De har absolut varit med och format hela spelindustrin.

Precis, Pong kom att bli den verkliga starten för hela industrin, så nog tusan förtjänar de sin plats i historien=).

Medlem

Venture till 2600
Dungeon Master till Atari ST
Slime World till Lynx
Alien vs Predator till Jaguar

Bästa spelen till respektive Atariplattform enligt mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Medlem

Undra hur det gick för deras konsolsatsning. Slutade väl med att kosta mer än en Nintendo Switch trots hårdvara närmare Ouya.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Visst sjutton är Atari anrikt, inte minst för deras stora antal hyllade arkadmaskiner (inklusive Pong) som släpptes från början på 70-talet och en bra bit in på 90-talet. De har absolut varit med och format hela spelindustrin.

En bra bit in på 90-talet, verkligen? Det var nyheter för mig. Vad jag kan se här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Atari,_Inc._games så släppte Atari deras sista arkadspel, Cloak & Dagger, 1984.

Och ja, Pong har absolut spelat en roll i spelhistorien. Men helt ärligt talat, vad förutom Pong har Atari gjort som folk i allmänhet på rak arm kan räkna upp från de knappt mer än bara 10 åren då de faktiskt var relevanta? Super Pong? Ping-Pong? När man talar om den gamla tidens största arkadklassiker är det väl snarare spel som Space Invaders, Pac-Man och Donkey Kong som kommer på tal. Företag som Namco, Nintendo och senare även Sega har ju lämnat betydligt större avtryck i arkadscenen på 80-talet än Atari.

PS. Vid en närmare titt in i det hela ser jag att "Atari Games", som blev ett eget företag efter en split från Atari proper 1984, faktiskt fortsatte göra spel, däribland arkadspel, in på 90-talet. Så I stand corrected där. Däremot kan man ju verkligen ifrågasätta att det då rörde sig om ett stort antal hyllade spel. Atari var, som sagt, redan passé in på 90-talet.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Falcon och Jaguar kom knappast under samma era som NES, jag började spela spel vid den tiden och är rätt säker på att det var 10 år efter som Atari släppte den konsolen och datorn.

Det menade jag inte heller. Jag skrev att sedan Nintendo slog igenom med NES under andra halvan av 1980-talet har Atari bara gjort fiaskon som Falcon och Jaguar. Falcon kom ut 1992 förresten. Och Jaguar 1993. NES var på väg ut vid det laget men fanns fortfarande på marknaden. Det sista NES-spelet som gavs ut i Sverige t ex var väl, om mitt minne inte sviker mig, Lejonkungen 1994 eller 1995. Det var tider det.

Skribent
Skrivet av Mortyman:

En bra bit in på 90-talet, verkligen? Det var nyheter för mig. Vad jag kan se här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Atari,_Inc._games så släppte Atari deras sista arkadspel, Cloak & Dagger, 1984.

Och ja, Pong har absolut spelat en roll i spelhistorien. Men helt ärligt talat, vad förutom Pong har Atari gjort som folk i allmänhet på rak arm kan räkna upp från de knappt mer än bara 10 åren då de faktiskt var relevanta? Super Pong? Ping-Pong? När man talar om den gamla tidens största arkadklassiker är det väl snarare spel som Space Invaders, Pac-Man och Donkey Kong som kommer på tal. Företag som Namco, Nintendo och senare även Sega har ju lämnat betydligt större avtryck i arkadscenen på 80-talet än Atari.

Atari Inc. delades upp i flera bolag just 1984, men fortsatte att utveckla arkadspel även efter det under namnet Atari Games.

Och hur många som kan räkna upp deras spel är rätt irrelevant för huruvida de kan anses vara anrika. Det skulle vara som att säga att rhythm and blues inte har haft någon påverkan på musikindustrin eftersom gemene musiklyssnare inte kan räkna upp tio rhytm and blues-musiker från när genren var ung.

Atari har haft otroligt stor påverkan på spelindustrin, det råder det absolut ingen tvekan om. Namco, Taito och andra utvecklare är också anrika och har bidragit med mycket till spelindustrin, men det är ingen tävling där bara en kan kan sägas vara anrik.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Atari Inc. delades upp i flera bolag just 1984

Ja, som sagt var.

Skrivet av Jonny Myrén:

Atari har haft otroligt stor påverkan på spelindustrin, det råder det absolut ingen tvekan om.

Att Atari haft stor påverkan på spelindustrin håller jag med om. Jag menar dock att deras inflytande varit relativt kortlivat. Det ser man särskilt nu när det gått snart 50 hela år sedan Pong. Atari var en big deal på 1970- och in på 80-talet. Men sedan andra halvan på 80-talet har de, ärligt talat, tappat sin relevans. Atari har nu inte varit relevanta längre på över 30 år. Därmed är det ju bara liiite svårt att på allvar känna någon "hype" för Atari-namnet numera. Och det därtill särskilt med tanke på att...

Skrivet av PcGamer:

Atari idag är Infogrames, de köpte upp Atari och ändrade sitt namn till det

Skribent
Skrivet av Mortyman:

Ja, som sagt var.

Att Atari haft stor påverkan på spelindustrin håller jag med om. Jag menar dock att deras inflytande varit relativt kortlivat. Det ser man särskilt nu när det gått snart 50 hela år sedan Pong. Atari var en big deal på 1970- och in på 80-talet. Men sedan andra halvan på 80-talet har de, ärligt talat, tappat sin relevans. Atari har nu inte varit relevanta längre på över 30 år. Därmed är det ju bara liiite svårt att på allvar känna någon "hype" för Atari-namnet numera. Och det därtill särskilt med tanke på att...

Nej, hype är svårt att känna för Atari idag eftersom de inte varit relevanta på så länge, men det innebär inte att de inte skulle vara anrika, vilket var din inledande invändning.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nej, hype är svårt att känna för Atari idag eftersom de inte varit relevanta på så länge, men det innebär inte att de inte skulle vara anrika, vilket var din inledande invändning.

Ja, låt gå för det.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Venture till 2600
Dungeon Master till Atari ST
Slime World till Lynx
Alien vs Predator till Jaguar

Bästa spelen till respektive Atariplattform enligt mig.

Jag kan väl fylla på med ett till (ett av mina favoritspel kring -83 😊):

Miner 2049er till Atari 600/800

Bonus: uppföljaren Bounty Bob Strikes Back!

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det menade jag inte heller. Jag skrev att sedan Nintendo slog igenom med NES under andra halvan av 1980-talet har Atari bara gjort fiaskon som Falcon och Jaguar. Falcon kom ut 1992 förresten. Och Jaguar 1993. NES var på väg ut vid det laget men fanns fortfarande på marknaden. Det sista NES-spelet som gavs ut i Sverige t ex var väl, om mitt minne inte sviker mig, Lejonkungen 1994 eller 1995. Det var tider det.

Ser att jag missade ca 10 år, jag visste att det var någon gång under 90 talets men inte riktigt när. Angående Atari och deras framgångar under senare år så kan jag inte uttala mig så mycket om deras konsoler då jag inte ägde en, dock lånade jag en Lynx vill jag minnas och den var helt ok. Däremot följde jag vad de gjorde på datorsidan och Falcon var kanske en flopp rent försäljningsmässigt men när det kom till prestenda så var det en av deras bästa datorer sett till priset (för mig var det just priset som gjorde att jag inte köpte den då jag vill minnas att den kostade 12 000 kr eller nåt sådant men Atari TT vill jag minnas var ännu dyrare och jag har för mig att den var i paritet med den datorn).

Som sagt var jag ett fan av deras datorer, jag köpte en Atari 520 ST efter att ha varit i valet och kvalet mellan den och en Amiga 500. Atari och Amiga var väldigt populära och en sak som jag verkligen gillade med Atari var att man inte behövde sätta in en diskett för att spela vissa spel, på Amiga 500 var det en hel del spel som krävde att man först körde Workbench. Så Atari var betydligt mer framgångsrika när det kom till datorer. Jaguar var nog början till slutet för dem, men jag tror som sagt att en stor faktor var att PC blev mer och mer framgångsrikt, även Commodore hade svårt att locka köpare som jag skrev ovan.

Atari har som sagt var gjort mycket för den industri jag varit ett stor fan av sedan jag var ett litet barn. Men samtidigt var de även en stor faktor till att konsolindustrin var nära att försvinna, då PAC-Man konverteringen som de betalade för var så dålig att den skadade hela spelindustrin, ET var inte den enda faktorn som vissa verkar tro. Men detta tar inte bort vad de gjort innan på samma sätt som Peter Molyneux är en person som gjort mycket för att föra industrin framåt oavsett vad han har gjort den senaste tiden med spel som Godus (jag backade det spelet och det var en rejäl besvikelse).

1
Skriv svar