PlayStation är svåra att arbeta med, säger spelutvecklare

Medlem
PlayStation är svåra att arbeta med, säger spelutvecklare

Källa: https://kotaku.com/playstation-is-hard-to-work-with-devs-say-...

Snubblade över denna artikel där utvecklare berättar om sina erfarenheter att utveckla till Playstation. Dom nämner skillnader på olika storefronts och synlighet. Tidigar har det även rapporterats att Sony är besatta av att skapa blockbusterframgångar.

Några punkter från artikeln

Svårigheter att sälja/synas på playstation store
Svårare att jobba med Playstation än andra ställen
Playstation bryr sig bara om deras egna AAA spel och bryr sig inte om andra utvecklare
Vet inte vad Indie betyder
Problemet har funnits länge utan att åtgärdas på något sätt
Kostar $25,000 för få en synlig position i playstation store
Vissa utvecklare säger att 3% av försäljningen är från PS jämfört med xbox som är 30%
En utvecklare släppte DLC som såldes 7 gånger på PS store jämfört med xbox som sålde 20,000

Dom flesta som varit i kontakt med Kotaku vittnar som samma svårigheter med Sony. Det som tex Nintendo och Microsoft gör bättre är kommunikationen, som hjälper med processen.

Jag tycker själv det är lite skrämmande hur stora aktörer låser in sig själva till sitt egna ekosystem och inte ger frihet till varken utvecklare eller konsumenter.

Vad är era reflektioner om tex PS Store som konsument? Är det lätt att hitta nya spel eller bli du bara rekommenderad samma gamla AAA spel hela tiden?

Att SONY är intresserade av pengar är ingen nyhet, sedan tror jag inte spelbranschen är värre än någon annan. Stora aktörer pressar leverantörer och tar så mycket de kan. Kolla på VALVE.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-05-sony-sets-the-p...

Som vanligt, Sony har fått hybris efter framgångarna med PS 4. Precis som Microsoft med Xbox One Kinect efter framgångarna med Xbox 360.

Sony kommer ligga efter med PS 5 tills de återhämtar sig med PS 6.

Medlem

Lustigt för det finns många som säger precis tvärtom inkl days of gone directorn som inte ens längre jobbar för Sony och def inte tjänar på att ljuga.
Han sa i intervju med David Jaffe att Sony är det ställe som känns absolut minst toppstyrt vad gäller din frihet som utvecklare. Att de inte lägger sig i.
Men iofs det här handlar mer om ekonomiska delen, hur mkt man tjänar som utvecklare genom att sälja i PS Store, vad jag kan läsa i artikeln här.

Ang PS Store så har jag aldrig brytt mig om att titta på saker som inte har med REA att göra haha.
Men i övrigt tycker jag inte man får samma gamla rekommendationer om och om. Det byggs på vad man själv spelar mkt har jag märkt. Man får liknande titlar rekommenderade. Lite som Spotify gör i musik världen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Att SONY är intresserade av pengar är ingen nyhet, sedan tror jag inte spelbranschen är värre än någon annan. Stora aktörer pressar leverantörer och tar så mycket de kan. Kolla på VALVE.

Ja, för MS,Nintendo och vilket annat företag som helst är så klart inte alls intresserade av att tjäna pengar

Hela artikeln handlar för övrigt om hanteringen kring "Playstation Store" och inget annat. Lite intressant att artikeln tar upp en tweet från en "Ragnar Tørnquist", som skrev ett inlägg som åsyftar all konsolförsäljning, men artikelförfattaren får det att framstå som att det enbart handlar om Sony.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Well är inte förvånad, Sony är ett skitföretag som bara bryr sig om sig själva, varför göra något bättre och mer användarvänligt för konsumenter och 3e parts indieutvecklare.

Medlem

Sonys butik är under all kritik och ligger i lä jämfört med många andra.
En sån enkel sak som att äger du ett spel på skiva och vill köpa DLC eller expansion pass är det ofta meckigt som f*n om det ens går.
Har ett par gånger bara fått krav på att köpa hela spelet igen då DLC kräver det fast skivan sitter i.
Sen att hitta de olika versionerna för PS4/PS5 är inte intuitivt. Säger inte att jag tycker det är svårt men de har inte gjort det lätt för folk som inte har koll.

Sen att de promotar typ samma spel alltid först gör, för mig, att jag gärna låter bli att köpa dem då det, i mitt huvud, ser ut som ett dåligt försök att sälja på mig något istället för vad jag vill ha.

Men sen har alla butiker sina brister och alla vill tjäna pengar. Pratar man "onlinedel" så är nog Nintendo ljusår efter alla andra.
Det känns som varje produkt de lanserar (äger de flesta) så är onlinedelen något de gör för första gången, varje gång.o


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

En sån enkel sak som att äger du ett spel på skiva och vill köpa DLC eller expansion pass är det ofta meckigt som f*n om det ens går.
Har ett par gånger bara fått krav på att köpa hela spelet igen då DLC kräver det fast skivan sitter i

Mycket märkligt. Har själv aldrig upplevt detta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Fattar inte grejen, hittar allt superlätt på psn och varje dag är det nya lir i feeden både aaa och indie.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det som är totalt värdelöst är att man inte enkelt kan refunda om man inte tycker om ett spel.
Lika girigt som Nintendo, här borde EU gå in och kräva ändring annars säga adjö för pstore och Nintendo onlineköp i EU.

(Sony kanske ändrat nu? Men Nintendo har inte)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Man hade ju hoppats på att Sony och Playstation skulle göra en omställning efter hur Microsoft har anpassat xbox efter marknaden, men nej, antar konsolexklusiva spel är viktigare.

Medlem

Larv och hetsjakten på Sony fortsätter.

Här har du en indie-utvecklare som säger att 50% av hans försäljning kommer från PS Store. Som vanligt gäller att är ditt indie-spel tillräckligt bra så kommer det att sälja, svårare är det inte.

https://twitter.com/yesdogman/status/1410974844397797382

Sony startade förra året en fond för covid-drabbade indie-utvecklare, där de själva gav 10 miljoner dollar

https://techcrunch.com/2020/04/14/sony-announces-10m-fund-to-...

Dessutom har de haft flera "state of plays" som nästan enbart gått ut på att promota indie-spel.

Och att det kostar pengar att få sitt spel synligt presenterat på PSN-store är väl inget konstigt? Reklam brukar inte vara gratis vad jag vet. Alla spel kan liksom inte ligga längst fram och mest synligt.

Visst Sony kanske inte är goto-plattformen för indie-spel, eftersom "kvalitet framför kvantitet" gäller även för de indie-spel de väljer att promota. Men att de skulle vara anti-indie är bara löjligt.

Inte svårt att gissa vilken "sida" av konsolerna som trådskaparen e på..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Inte svårt att gissa vilken "sida" av konsolerna som trådskaparen e på..

Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en konsol, gjorde misstaget med Xbox One, och även då visste jag hur onödigt det var.

Skrivet av Rakoon:

Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en konsol, gjorde misstaget med Xbox One, och även då visste jag hur onödigt det var.

Är endån uppenbarligt att du har en sida.. enda anledningen du gör en sån tråd


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Lite till inget indieskräp och fokus på förstaparts AAA låter som win-win.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Är endån uppenbarligt att du har en sida.. enda anledningen du gör en sån tråd

Okej lillebror

Skrivet av Rakoon:

Okej lillebror

Lol den som visar pojk beteende kallar nån LILLE bror.. ironi på hög nivå


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Intressant läsning. Spelar mest på PS4an men det är ingen tvekan om att PS Store är sämst, den "nya" designen dom lanserade i slutet av PS3-tiden var skräp redan då och gjorde det svårare att hitta saker. Men mest så ogillar jag frånvaron på en önskelista.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lol den som visar pojk beteende kallar nån LILLE bror.. ironi på hög nivå

pojk

     
      beteende  
 

LILLE 
 

                  bror

Skrivet av Rakoon:

pojk

     
      beteende  
 

LILLE 
 

                  bror

Bättre lycka nästa gång!!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Mycket märkligt. Har själv aldrig upplevt detta.

Samma här. Har aldrig råkat ut för det så det tror jag inte på att så är fallet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Man tar alltid upp dom få som klagar och inte dom som hyllar.
Enkel lösning är att gör bra spel så kommer det sälja såvida det inte är för dyrt.

Sen förstår jag inte varför dom flesta indie utvecklare gör spel som ser sämre ut än dom man spelade på 80 talet.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Man hade ju hoppats på att Sony och Playstation skulle göra en omställning efter hur Microsoft har anpassat xbox efter marknaden, men nej, antar konsolexklusiva spel är viktigare.

Klart exklusiva spel är viktigare, de hade aldrig funnits så sjukt bra guldkorn i sonys arkiv annars. Att utveckla till 1 plattform är alla utvecklares dröm.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lol den som visar pojk beteende kallar nån LILLE bror.. ironi på hög nivå

Men vad surrar du om? Du påvisar ju mest fanboy-beteende av er två. Sen sitter du och anklagar trådskaparen, som kände sig tvingad att svara att så inte var fallet, varpå du fortsätter. Lägg ner. Barnsligt.

Skrivet av Vintersorg:

Men vad surrar du om? Du påvisar ju mest fanboy-beteende av er två. Sen sitter du och anklagar trådskaparen, som kände sig tvingad att svara att så inte var fallet, varpå du fortsätter. Lägg ner. Barnsligt.

Har dock inte sagt nåt illa om varken Sony eller Microsoft i tråden och då inte visar något sånt beteende.. så ledsen att du tror det.. och ett ganska snabb koll på bådas historia i inlägg visar ju att nån har en sida medans denna andra inte


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

1
Skriv svar