Ett land utan statsminister.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Oavsett var du tycker om Löven, fegast var Kristersson, som avgick för att kringå en misstroendevotering, när han var i regeringen sist, för att, hör och häpna, komma tillbaka efteråt... Han sålde ju dessutom ut hela sveriges sjukvård.

Jag har inte lagt in min egen värdering av endera partiledare i inlägget du citerade?

Alldeles oavsett vad jag tycker personligen är det anmärkningsvärt (och historiskt) att så många misstroenden har riktats mot samma statsminister på så kort tid. Sedan kan var och en dra sina egna slutsatser utifrån faktaunderlaget.

Mandatfördelningen och de symbolpolitiska låsningarna i riksdagen gör att det knappast hade kunnat sluta på något annat sätt. En minoritetsregering är dömd att falla om den inte har ett brett stöd från övriga riksdagspartier. Både S och M har haft svårt att bilda ett hållbart regeringsunderlag efter SD:s inträde i riksdagen. Inte minst eftersom man under Reinfeldts styre bröt kutym att släppa fram regeringens budget. Efter det har flera regeringar fått styra på oppositionens budget, vilket fram till modern tid hade varit helt otänkbart. Det "normala" är att statsministern avgår om regeringen inte lyckas få igenom sitt budgetförslag.

Att Kristersson inte ens har velat chansa i en skarp votering får stå för honom. Jag kan tycka att detta borde ha lösts innan föregående val (Alliansen med C var ett luftslott) och definitivt i samband med januariavtalet. Löfvén spelade dock med hög risk och till slut höll det inte längre.

De minsta partierna har oproportionerligt mycket makt i förhållande till väljarstöd, vilket av allt att döma också kommer att regleras av väljarna i nästa val då minst ett av dagens riksdagspartier lär trilla under riksdagsspärren. Inget parti är samtidigt så stort att det har råd med "stödröstande" av presumtiva (men inte på förhand bekräftade) samarbetspartier.

Inaktiv

Så sjukt frustrerande med alla som gnäller på politiker. De är ju bara en spegling av våran egen vilja. Det eg problemet är ju att vi i Sverige hålls gisslan av generation två av världens bortskämdaste medelklass.

Slutet på 1800talet var vi bland de fattigaste länderna i världen och hade därmed inget att sätta emot i krigen. Detta gjorde att vi kunde dra igång våra icke sönderbombade industrier och genom en sjukt ekonomisk bubbla vara ett av världens rikaste länder hundra år senare.

Vad gjorde vi då med världens möjlighet? Jo vi blev snikna, individualistiska och slängde bort den. Förblindade av sossehat och skatteavdrag, rut och rot lät vi näringslivet sälja av Sveriges tillgångar för spottstyvrar till utländska riskkapitalistbolag.

Nej jag röstar inte vänster för jag tycker de har gått bort sig fullständigt. Jag försöker peka på att högern aldrig gjort något förbättrande för sverige någon gång. Deras ideologi går ju ut på att försämra för 99% av medborgarna så varför typ 45% röstar på dem är väl en ganska rimlig orsak till varför det ser ut som det gör idag. Räknar man in Sossarna som ett högerparti vilket jag gör så blir det ännu tydligare.

När vi för några hundra tusen år sen klättrade ner från träden och fick den här fantastiska hjärnan så var det ju eg en riktning vi gick emot. Hur kan jag se till så att jag inte blir ihjälslagen när jag äter, sover eller gör något annat? Det är dags att rösra blankt så vi får en styrande kraft som fortsätter jobba mot det målet. För jag tycker inte att svaret är att ge upp och klättra upp i träden igen vilket man inderekt gör med en röst åt höger.

Medlem
Skrivet av anon_326185:

Det är dags att rösra blankt så vi får en styrande kraft som fortsätter jobba mot det målet. För jag tycker inte att svaret är att ge upp och klättra upp i träden igen vilket man inderekt gör med en röst åt höger.

Om du tror att rösta blankt på ett magiskt sätt medför att vi får en styrande kraft som fortsätter jobba mot rätt mål så behöver du nog justera ned dina förväntningar rejält.

Vore det inte bättre i så fall att du letar utanför riksdagspartierna efter ett alternativ som ligger mer i linje med dina åsikter om vad som bör göras?

Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Om du tror att rösta blankt på ett magiskt sätt medför att vi får en styrande kraft som fortsätter jobba mot rätt mål så behöver du nog justera ned dina förväntningar rejält.

Vore det inte bättre i så fall att du letar utanför riksdagspartierna efter ett alternativ som ligger mer i linje med dina åsikter om vad som bör göras?

Man kan absolut rösta på ett alternativ där om man känner att det finns något som styr skutan åt rätt håll. Borde kanske varit tydligare där men jag har letat med ljus och lykta och har inte hittat det. Då är ju en blank röst det verktyg man har för att få en förändring. Alt starta ett eget parti men jag är rätt övertygad om att jag som person inte går hem ute i stugorna. 🙂

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Om du tror att rösta blankt på ett magiskt sätt medför att vi får en styrande kraft som fortsätter jobba mot rätt mål så behöver du nog justera ned dina förväntningar rejält.

Vore det inte bättre i så fall att du letar utanför riksdagspartierna efter ett alternativ som ligger mer i linje med dina åsikter om vad som bör göras?

Vad händer om alla röstar blankt?

Medlem
Skrivet av Thane:

Vad händer om alla röstar blankt?

Talmannen får göra som denne vill? ^^ Det hade varit en intressant situation om bokstavligen alla i landet röstade blankt, dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Vad händer om alla röstar blankt?

Kalle Anka som statsminister!

Kontot avslutas
Skrivet av anon_326114:

Kalle Anka som statsminister!

Sen får vi gratis sprit och bredare trottoarer.

Kalle Anka Partiet


signatur

ゼルダの城

Inaktiv
Skrivet av ZeldasCastle:

Sen får vi gratis sprit och bredare trottoarer.

Kalle Anka Partiet

'Nuff said!

Kontot avslutas
Skrivet av anon_326114:

'Nuff said!

Joke!


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Talmannen får göra som denne vill? ^^ Det hade varit en intressant situation om bokstavligen alla i landet röstade blankt, dock.

Blir det annorlunda om ingen röstar överhuvudtaget?

Medlem
Skrivet av Thane:

Blir det annorlunda om ingen röstar överhuvudtaget?

Kategoriseras under: såna där frågor som man inte riktigt vågar ställa till sådana som skulle kunna svara på det.
Men om någon mailar Riksdagen och får ett solitt svar får de gärna dela med sig av det här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kategoriseras under: såna där frågor som man inte riktigt vågar ställa till sådana som skulle kunna svara på det.
Men om någon mailar Riksdagen och får ett solitt svar får de gärna dela med sig av det här.

Hittade bara ett svar för Storbritannien: Allas namn (som ställer upp antog jag) skulle läggas i en korg och man drar ett namn om vem som får platsen i parlamentet

Medlem

Digitala almedalsveckan inleddes i dag med att V deklamerade att de inte längre kommer släppa fram S utan att få vara med och budgetförhandla. Åren som dörrmatta är, åtminstone om man skall lyssna till Dadgostar, förbi. Samtdigt citeras socialdemokratiska legendarer som Per-Albin Hansson och Tage Erlander, varvat med att kängor delas ut till nutida socialdemokrater och deras samarbete med C.

Det är svårt att tolka V:s budskap på något annat sätt än att de inte kommer släppa igenom en S/MP/C-budget utan egna inslag.

Eftersom Annie Lööf fortsätter säga nej till att budgetförhandla med C och Löfvén säger att han avgår om han inte får igenom sin budget så är det lite av ett chicken race fram till budgeten skall lämnas in i september. Något av följande måste ske om det inte skall bli extraval:

  • V viker ner sig och släpper igenom S budget utan förhandling (inte troligt, givet opinionsläget)

  • C viker ner sig och accepterar att V får vara med och budgetförhandla (inte troligt, givet C:s symbolpolitiska grop de grävt åt sig själva)

  • Löfvén viker ner sig och sitter kvar på en M+KD budget (mest troligt eftersom det har hänt förr och alternativet är ett extraval under valåret)

Lutar åt en pyrrhusseger för Löfvén som blir statsminister igen, men utan stöd för sin politik i riksdagen.

Medlem

Nu har Kakabaveh fått löfte om 6 av sina 8 punkter och kommer alltså att trycka gult. Det betyder att Stefan kommer att röstas fram som "ny" statsminister imorgon.
För folk som följer vad som händer är det dock inte längre där problemet ligger. Utan budgeten.
I september kommer den riktiga striden och det blir som @serdyllon nämner ovan inte en lätt sak att få rätsida på.

Nu kan åtminstone alla ta sommarlov.

Skribent
Skrivet av waeress:

Nu har Kakabaveh fått löfte om 6 av sina 8 punkter och kommer alltså att trycka gult. Det betyder att Stefan kommer att röstas fram som "ny" statsminister imorgon.
För folk som följer vad som händer är det dock inte längre där problemet ligger. Utan budgeten.
I september kommer den riktiga striden och det blir som @serdyllon nämner ovan inte en lätt sak att få rätsida på.

Nu kan åtminstone alla ta sommarlov.

Nja. Det betyder att det finns förutsättningar för det. Inte helt säkert än eftersom det är så tight. Fast det kanske måste vara 175 röster emot oavsett hur många som är för?

Egentligen vad fan håller alla på med? C säger att de släpper fram Löfven, men de ska lägga egen budget. V säger att de släpper fram Löfven, men vill ha genomslag i budget annars gör de en egen budget. Löfven säger att han avgår om han inte får igenom sin budget, vilket är omöjligt utan C och V. För att få med C och V måste Löfven samtala och förhandla med båda parter och låta båda parter få igenom saker i budgeten. C säger att de inte kommer förhandla med V i budgetfrågor eller stå bakom en budget som innehåller saker från V.

MP tror de ska få något inflytande, men Löfven kan bara peka på senaste väljarundersökningen och säga att vi kör extra val så ni åker ur eller så hänger ni med på tåget och låter C få igenom massa förslag som ni är emot.

L gör vad de kan för att distansera sig från Löfven och S, men vad enskilda ledamöter röstar vet vi inte. Inte heller vet vi exakt vilken linje de går på eftersom Sabuni inte vill säga det rakt ut i media.

M, KD och SD kommer rösta rött. S och MP röstar grönt, C och V röstar gult. L är osäkert. Är alla på plats glider han igenom och tar plats som Statsminister igen. Då får vi:
116 gröna
59 gula
154 röda
+ 20 mandat från L som kan spridas lite överallt (med tror Sabuni helst ser att alla trycker rött).

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nja. Det betyder att det finns förutsättningar för det. Inte helt säkert än eftersom det är så tight. Fast det kanske måste vara 175 röster emot oavsett hur många som är för?

Ja, det kallas negativ parlamentarism. Så länge det inte är tillräckligt många som röstar emot så spelar det igen roll hur många som röstar för. 0 skulle kunna rösta för.

Skribent
Skrivet av waeress:

Ja, det kallas negativ parlamentarism. Så länge det inte är tillräckligt många som röstar emot så spelar det igen roll hur många som röstar för. 0 skulle kunna rösta för.

Aha, ok. Tack för förklaringen.

Kontot avslutas

Nu är Stefan Löfven vald till Statsminister igen.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Nu är Stefan Löfven vald till Statsminister igen.

Ändå väntat, nu får vi se om riksdagen behåller sin praxis kring höstbudgeten i november. Dvs att rösta på sina egna förslag.

Medlem

Detta förklarar varför dagen kändes extra mörk och regnig.

Medlem

Som jag misstänkte han skulle klara det, får se med budget till hösten.

Hela misstroende tjaffset kändes som ett skämt , och nej jag är inte pro Stefan men att misstroende rösta emot nån bara för att man vill försöka ändra något man sagt okej till 2018.

Oavsett Budget valet kommer nog sluta i blått dessvärre negativ som man är


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Gnällkuk
Skrivet av Notumforce:

Som jag misstänkte han skulle klara det, får se med budget till hösten.

Hela misstroende tjaffset kändes som ett skämt , och nej jag är inte pro Stefan men att misstroende rösta emot nån bara för att man vill försöka ändra något man sagt okej till 2018.

Oavsett Budget valet kommer nog sluta i blått dessvärre negativ som man är

Vem har sagt okey till något 2018 som man sedan backat på menar du?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Som jag misstänkte han skulle klara det, får se med budget till hösten.

Hela misstroende tjaffset kändes som ett skämt , och nej jag är inte pro Stefan men att misstroende rösta emot nån bara för att man vill försöka ändra något man sagt okej till 2018.

Oavsett Budget valet kommer nog sluta i blått dessvärre negativ som man är

Stoppade kaosliberalernas idéer om hyressättningarna.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av anon_326185:

Så sjukt frustrerande med alla som gnäller på politiker. De är ju bara en spegling av våran egen vilja. Det eg problemet är ju att vi i Sverige hålls gisslan av generation två av världens bortskämdaste medelklass.

Slutet på 1800talet var vi bland de fattigaste länderna i världen och hade därmed inget att sätta emot i krigen. Detta gjorde att vi kunde dra igång våra icke sönderbombade industrier och genom en sjukt ekonomisk bubbla vara ett av världens rikaste länder hundra år senare.

Vad gjorde vi då med världens möjlighet? Jo vi blev snikna, individualistiska och slängde bort den. Förblindade av sossehat och skatteavdrag, rut och rot lät vi näringslivet sälja av Sveriges tillgångar för spottstyvrar till utländska riskkapitalistbolag.

Nej jag röstar inte vänster för jag tycker de har gått bort sig fullständigt. Jag försöker peka på att högern aldrig gjort något förbättrande för sverige någon gång. Deras ideologi går ju ut på att försämra för 99% av medborgarna så varför typ 45% röstar på dem är väl en ganska rimlig orsak till varför det ser ut som det gör idag. Räknar man in Sossarna som ett högerparti vilket jag gör så blir det ännu tydligare.

När vi för några hundra tusen år sen klättrade ner från träden och fick den här fantastiska hjärnan så var det ju eg en riktning vi gick emot. Hur kan jag se till så att jag inte blir ihjälslagen när jag äter, sover eller gör något annat? Det är dags att rösra blankt så vi får en styrande kraft som fortsätter jobba mot det målet. För jag tycker inte att svaret är att ge upp och klättra upp i träden igen vilket man inderekt gör med en röst åt höger.

Moderaternas förslag för sjuka och arbetsskadade för 2021-2023 och likväl påstår deras politiker att de gjort väl för landet sedan 2006.

Förslaget i fråga:

Denna är lite kul för oss gamers när "boomers" missförstår vad Försvakten menade med klan:
Sverigedemokrater rasar mot e-sportare i försvarsmakten


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Moderaternas förslag för sjuka och arbetsskadade för 2021-2023 och likväl påstår deras politiker att de gjort väl för landet sedan 2006.

Förslaget i fråga:https://i.imgur.com/OxVsXCt.jpeg

Denna är lite kul för oss gamers när "boomers" missförstår vad Försvakten menade med klan:
Sverigedemokrater rasar mot e-sportare i försvarsmakten

Är inte så förvånad att Moderaterna går samma låga linje som SD när det gäller att se eller behandla folk som att dem inte är människor. Yikes.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

"Denna är lite kul för oss gamers när boomers" missförstår vad Försvakten menade med klan:
Sverigedemokrater rasar mot e-sportare i försvarsmakten

Åh kära nån, varför har man inte hört mer om det här? Det är ju sånt enormt öppet mål att jag är förvånad att ingen slagit in bollen ännu 😮

Skriv svar