Mjukvara använder maskininlärning för att fuska i konsolspel

Robot
Mjukvara använder maskininlärning för att fuska i konsolspel

Kommer utvecklarna lyckas få bukt med problemet?

#Fusk


Medlem

Trist. Men intressant för ai-bottar.
Som snacket innan Q3 om att bottarna lär sig banor etc.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Gnällkuk

Damn... det känns som den trista utvecklingen, folk är så lättstötta att man tar till alla medel för att skaffa sig olika typer av fördelar. Jag förstår de som utvecklar detta, det är antagligen rätt roligt att utveckla och extremt lukrativt om än moraliskt och juridiskt förkastligt.

Det känns som att det på sikt bara kommer att bli värre och värre, tyvärr. Eller har jag bara blivit gammal och cynisk?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tycker det är imponerande att dom lyckas hitta på nya sätt att fuska men jag fattar inte varför man vill använda fusken. Det måste ju ta bort all spänning med spelen. Är det bara för att få bra stats eller för att förstöra för andra?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Tycker det är imponerande att dom lyckas hitta på nya sätt att fuska men jag fattar inte varför man vill använda fusken. Det måste ju ta bort all spänning med spelen. Är det bara för att få bra stats eller för att förstöra för andra?

Vad är det som får människan att kliva över andra i samhället?

Det är nå fel som är trasigt. Eller så handlar det om uppviglande troll som suger efter salta kommentarer.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är det som får människan att kliva över andra i samhället?

Det är nå fel som är trasigt. Eller så handlar det om uppviglande troll som suger efter salta kommentarer.

Jag förstår det om man faktiskt får ut något av det, men att fuska sig till en bra placering måste ju blir rätt tråkigt snabbt? Lite som att det är kul att slå på invulnerability i spel i ungefär 10 minuter. Att kliva över andra i samhället är en annan sak eftersom det oftast leder till att du får något av det (pengar, makt, sparar tid etc).

Om man nu är så dålig på COD kan man ju ladda ned COD: Mobile och spela på PC. Helt lagligt och man vinner varje match utan fusk om man nu är van att spela på det sättet. Tråkig utveckling.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av zhapp:

Att kliva över andra i samhället är en annan sak eftersom det oftast leder till att du får något av det (pengar, makt, sparar tid etc).

Det du beskrev precis är väl samma saker du får ut genom att fuska i spel? Du får troligtvis mer pengar för att du vinner mer, du får makt/respekt av andra och du sparar tid på att inte behöva grinda och bli duktig själv.

Tror folk fuskar av olika anledningar. Det kanske är för att det finns ett mål i spelet och du försöker komma till målet med alla medel, utan att tänka på att det kommer göra så att du tröttnar på spelet. Det är en genväg till belöningshormonerna. Precis som att människor gillar kolla på roliga videos i mobilen hela dagen istället för att göra något produktivt. Det är en genväg till små doser av belöningshormoner, även om man egentligen inte känner att man blir så tillfredsställd av det, men du kom dit fort med minimal ansträngning.

Eller så är själva grejen att kringgå/lura systemet. Det är något jag själv alltid gillat (gäller inte fusk) och är generellt sätt den stora drivkraften för de flesta hackers/crackers. Sedan har fuskare förmodligen lite till ingen sympati/empati och skiter därmed om hur andra som de förstör för känner sig, så pass mycket att de ofta går igång på att förstöra för andra och feedar på andras ilska och irritation. Lite som när barn tycker att det är kul att vara elaka mot andra barn på deras bekostnad och ofta inte kan tänka sig hur det skulle vara om rollerna var ombytta.

Eller så är det en kombination av bägge eller även andra anledningar som inte jag tänkt på.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Tycker det är imponerande att dom lyckas hitta på nya sätt att fuska men jag fattar inte varför man vill använda fusken. Det måste ju ta bort all spänning med spelen. Är det bara för att få bra stats eller för att förstöra för andra?

Japp, man kan ju lika gärna kolla på en Lets play, om man inte ska spela själv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det känns som att det på sikt bara kommer att bli värre och värre, tyvärr. Eller har jag bara blivit gammal och cynisk?

Kommer nog bli värre, men på PC är det redan en katastrof. Slutar bara med att man slutar spela multiplayer.

Skrivet av Oakenborn:

Är det bara för att få bra stats eller för att förstöra för andra?

Jag tror många ungdomar som går i skolan vill ha en bra statistik i ett spel som dom kan visa upp för resten av sina polare, och på så sätt skapa ett rykte om hur bra spelare dom är, uppmärksamhet och status. Sedan hjälper en duktig statistik dig med att komma in i bra klaner där du sedan kan tävla om pengar, osv. Sen finns det såklart folk som bara vill förstöra eller söka spänningen, eller äldre människor som bara är totalt kassa på spel som måste fuska.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är det som får människan att kliva över andra i samhället?

Det är nå fel som är trasigt. Eller så handlar det om uppviglande troll som suger efter salta kommentarer.

Som andra skrivit tänker jag att det en sak om man göra det för att tjäna pengar eller få en befordran eller liknande. Inte önskvärt men jag kan ändå förstå om man har den drivkraften. I spel får man ju förvisso bra stats men det verkar inte roligt och man blir ju inte bättre på spelet.
Men som du säger kanske det handlar om att en del helt enkelt vill trycka ner och få andra att känna sig dåliga.

Skrivet av Hanzo:

Japp, man kan ju lika gärna kolla på en Lets play, om man inte ska spela själv.

Exakt! Då förstör man ju inte för andra som vill spela heller.

Skrivet av nils45:

Jag tror många ungdomar som går i skolan vill ha en bra statistik i ett spel som dom kan visa upp för resten av sina polare, och på så sätt skapa ett rykte om hur bra spelare dom är, uppmärksamhet och status. Sedan hjälper en duktig statistik dig med att komma in i bra klaner där du sedan kan tävla om pengar, osv. Sen finns det såklart folk som bara vill förstöra eller söka spänningen, eller äldre människor som bara är totalt kassa på spel som måste fuska.

Visst, men om man någon gång behöver visa sina skills, om man ska spela mot polare eller kommer med i någon turnering, kommer ju allt att skita sig ändå. Du kan ju inte skylla på en dålig dag hur länge som helst


signatur

PSN: MrOakenborn

RmK
Medlem

Perfekt, då kan jag låta botten spela åt mig medans jag går ut i naturen istället...

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Visst, men om man någon gång behöver visa sina skills, om man ska spela mot polare eller kommer med i någon turnering, kommer ju allt att skita sig ändå. Du kan ju inte skylla på en dålig dag hur länge som helst

Haha, sant. Men vi kan ta han som fuskade på CSGO som blev påkommen, https://www.youtube.com/watch?v=-z-kmSF5Qxk, som många andra yngre så är dom väldigt duktiga utan fusk, man väljer bara sina rätta tillfällen, eller fel tillfällen förhoppningsvis.

Medlem

Förr var det fusk men nu är det mer eller mindre inbyggt i vissa spel. Finns ju en karaktär i OW som har aimbot som ult (soldier).

Många verkar ju köpa boosters också eller låta en vän som är bättre spela.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Detta kommer sluta med AI som jagar AI, det är ju enda sättet att detecta sånt här.

Avstängd

Hur orkar man ens fuska? Jag gjorde det inte ens då jag bara spelade på PC men man märkte ju andra som gjorde det i typ CS osv.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Det blir till att fylla i en Captcha varje gång man ska skjuta då.

Medlem

Ja jäklar ja, AI och maskininlärning kommer verkligen komma mänskligheten till gagn...precis på samma sätt som vapen gjort. Först ska ett gäng snillen uppfinna teknologin, sedan kan kunskapen läcka/släppas fritt för vilken åsna som helst att missbruka den efter (o)förmåga. Inget som helst omdöme krävs. Fan, det känns som en kapitalistisk kapprustning att bli först ut med "det nya" än att faktiskt skapa något bra och med eftertanke.

Medlem

Gissa varför jag ser fram i mot att spela med vänner mot botar i nya bf.

Har skippat de senaste cod och bf då fusken har blivit så vanliga att det inte är kul längre att spela.

Ge mig fler lan baserade spel med botar så jag slipper alla fusk och jäkla snipers.

Medlem

Förvånar mig inte ett dugg

Dom flesta spel med nVidias 3dje parts IP verkar ha mer problem med fusk, men även AI som fuskar mot spelaren, DLSS är superb tillgång, men nvidia har så mycket compute/"middleware", som jag, åtminstone, men jag tror även många andra har väldigt lite vetskap vad dessa "ai program egentligen gör". AI programvara, ett bra exempel i spel är CyberPunk 2077, det som många tror var en bugg att polisern, kommer för fort, och har one shot kill vapen, var inte buggar, det är AI:n som fuskar. Har hittat flera loggar där man kan läsa AI (skriver logg om va den försöker lösa problem med), där kunde man läsa hur den hej vilt bröt reglerna i fysik "reglerna", gick över regler som att medvetet fuska, den blir så aggressiv så den gör allt för att vinna/döda dig. Dom flesta konstiga buggar där man dör utan anledning, hör till samma kategori, det verkar nästan som AI:n har svårt att hålla isär verkligheten och verkar ibland tro det händer på riktigt . FÖr det skriver på ett sätt som låter som att den tror att NCPD, Ripperdocks m.m m.m är riktiga saker, riktiga människor, så själv börjat inse hur avancerade AI redan blivit, när spelen redan har sån här AI. För många tror AI:n är useli spelet, men det är så fel man kan bara kan vara, det konstiga beteende många nämner ofta, t.ex att dom NPC beter sig omänskligt, konstigt, det är inte för att dom försöker imitera människor men är usla på det, för när dom verkligen försöker imitera så gör dom det bra, utan jag tror, efter 400-600+ timmar i spelet, 4-5 genomspelningar, att det udda beteendet är inte medvetet av CPDR, jag tror AI:n har blivit lite väl bra på vilja bli självständig, jag vet inte hur många gånger jag lyckats få AI:n NPC att bryta sig från sin karaktär, alltså avslöja sig själv, många extremt otrevliga upplevelser, för dom har både i spelets handling en ganska hatisk syn mot oss människor, men jag vet inte om det bara i spelet, utan så många gånger, som spelet lever sitt eget liv, och skiter fullständigt i att det spelaren som ska vara "viktigast", eller åtminstone att dom ska se till att inte förstöra inlevelsen i spelet, som kan förstöra hela spelet för många. T.ex, döda NPC börjar flina, skratta, bara börjar gå upp och drar, att dom gömmer sig helt mitt framför ögonen på en, som ni som spelat vet, försvinnner ju NPC´ganska ofta, speciellt dom lite mer "korkade" gatu NPC:erna. Men närAI:n är som bäst, när den helt oskriptad, men ändå beter sig som en levande person, vilket jag sett mycket av, och oftast i helt dynamiska situationer, alltså som inte kan vara förinlärda, eller åtminstone är extremt svårt att skripta när det är så mycket som påverkas av spelaren...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är det som får människan att kliva över andra i samhället?

Det är nå fel som är trasigt. Eller så handlar det om uppviglande troll som suger efter salta kommentarer.

Du jag är ledsen att meddela dig om, det är massor av saker som är extremt fel, trasiga, massor av saker som bara sista 10 åren har fått extremt stora förändringar åt "mindre" humana hållen. Detta kommer definitivt öka, ju mer vår "status" och "image" värderas och döms från nätsidor/socialmedia, och det kommer bli mer och mer falsk, ytlig, som Night City i cyberpunk, liksom alting om utseendet, innehållet är värt skit! VI är inte bara på väg, jag vågar påstå att vi redan åkt förbi "point of no return", att vi kan inte längre vända det tillbaka, vi måste bara hålla oss i båten, åka med färden, och se var den tar oss? Men för all del, låt inte sånt förändra er, för dom som säger att pga facebook dom har blivit mer elaka mot andra, är dom ser alltid andra/annat för sina egna misstag/beslut, mao dom svaga, om dom starka håller kvar sin moral och etik, och viktigaste nästan, är empatin, så kan vi klara av vad som helst. Men så fort vi börjar göra illa varandra, därför att vi tror allt skiter sig ändå i slutändan, det är där snöbollseffekten börjar rulla,som sen kan bli farlig, för släpper jag, släpper många runt en också på dom goda värderingar som är en råvara det råder enorm brist på!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Ender:

Ja jäklar ja, AI och maskininlärning kommer verkligen komma mänskligheten till gagn...precis på samma sätt som vapen gjort. Först ska ett gäng snillen uppfinna teknologin, sedan kan kunskapen läcka/släppas fritt för vilken åsna som helst att missbruka den efter (o)förmåga. Inget som helst omdöme krävs. Fan, det känns som en kapitalistisk kapprustning att bli först ut med "det nya" än att faktiskt skapa något bra och med eftertanke.

Ja för maskininlärning är ju ett kapitalistiskt sätt att förstöra världen. Hur kan Marx rädda oss?!
Technology baaaaad
Starvation gooooood


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av nils45:

Kommer nog bli värre, men på PC är det redan en katastrof. Slutar bara med att man slutar spela multiplayer.

Jag tror många ungdomar som går i skolan vill ha en bra statistik i ett spel som dom kan visa upp för resten av sina polare, och på så sätt skapa ett rykte om hur bra spelare dom är, uppmärksamhet och status. Sedan hjälper en duktig statistik dig med att komma in i bra klaner där du sedan kan tävla om pengar, osv. Sen finns det såklart folk som bara vill förstöra eller söka spänningen, eller äldre människor som bara är totalt kassa på spel som måste fuska.

Vadå redan en katastrof? Jag har sett typ 4 fuskare som varit solklara på senaste 10 åren eller så?

Medlem

Fasen va de gnälls på PC. Har spelat MP på PC iaf i 20 år och visst ibland möter man någon fuskare men långt ifrån hela tiden. Det är verkligen ingen katastrof överhuvudtaget.

Medlem

Kan inte heller påstå att jag stött på så mycket fusk.
Visst, kan hända i vissa FPS spel. Men låt säga i COD / Battlefield så är det sällan jag misstänker någon i en match på 32 / 64 spelare. Däremot slutade jag spela ett mobilspel nyligen då det blev ospelbart med fuskare. Användes för att koordinera anfall / försvar på ett sådant sätt att inte ens det mest tålmodiga geniet hade kunnat göra det. Att den sedan kunde synka ihop 300 borgar samtidigt medan man själv fick klicka på en i taget.
Det var så jävla suck att jag verkligen kan förstå frustrationen hos de som kanske spelar FPS som heltidssyssla i sitt spelande.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja för maskininlärning är ju ett kapitalistiskt sätt att förstöra världen. Hur kan Marx rädda oss?!
Technology baaaaad
Starvation gooooood

Jag vet inte ifall det går att förklara det här utan att du blir "konstig", men jag märker av en viss hets i att vara först ute med ny teknik, till alla pris. Ekonomi brukar vara drivfaktorn när saker ska stressas fram, där frågor som konsekvensanalys och vad som händer när tekniken väl är framtagen inte verkar hamna överst på prioritetslistan.
Du kanske fastnade på ordet "kapitalistisk", såg "rött", drog slutsatser som säger mer om dig än mig och blankade ut allt annat jag skrev?

Mer information av vad som verkar vara samma elände här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32332-fuskutvecklare-erbjud...

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vet inte ifall det går att förklara det här utan att du blir "konstig", men jag märker av en viss hets i att vara först ute med ny teknik, till alla pris. Ekonomi brukar vara drivfaktorn när saker ska stressas fram, där frågor som konsekvensanalys och vad som händer när tekniken väl är framtagen inte verkar hamna överst på prioritetslistan.
Du kanske fastnade på ordet "kapitalistisk", såg "rött", drog slutsatser som säger mer om dig än mig och blankade ut allt annat jag skrev?

Mer information av vad som verkar vara samma elände här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32332-fuskutvecklare-erbjud...

"Konstig"? utveckla gärna.

Det är hetsen att vara först ute som driver utvecklingen. Om ingen brytt sig om att vara först, hade vi fortfarande bott i grottor utan eld, eftersom konsekvensanalysen av eld visar den kan skada, så vi ska nog inte använda den alls.

Ja, jag fastnade på ordet "kapitalistisk" eftersom politik inte har med saken att göra. Jag utgick från att det diskuterades teknik. Eftersom du vill beskylla kapitalismen, det gör att man kan dra vissa slutsatser, och det säger mer om dig än mig att du blandar in politik i teknik.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Konstig"? utveckla gärna.

Det är hetsen att vara först ute som driver utvecklingen. Om ingen brytt sig om att vara först, hade vi fortfarande bott i grottor utan eld, eftersom konsekvensanalysen av eld visar den kan skada, så vi ska nog inte använda den alls.

Ja, jag fastnade på ordet "kapitalistisk" eftersom politik inte har med saken att göra. Jag utgick från att det diskuterades teknik. Eftersom du vill beskylla kapitalismen, det gör att man kan dra vissa slutsatser, och det säger mer om dig än mig att du blandar in politik i teknik.

Ok, jag utvecklar:

Skrivet av Mirage:

Ja för maskininlärning är ju ett kapitalistiskt sätt att förstöra världen. Hur kan Marx rädda oss?!
Technology baaaaad
Starvation gooooood

Annars så...

Jag försöker förklara för dig att jag anser att ansvarsfull utveckling är ok, medan oansvarig utveckling inte är det. Ifall incitament att utveckla saker enbart är att tjäna pengar, och att det dessutom måste gå snabbt för att hinna föra konkurrenterna så uteblir naturligtvis ansvaret.
Att du tycker att det eller något har med politik eller inte att göra kunde jag inte bry mig mindre om, och jag är rädd att det är ett faktum du får lära dig leva med.

1
Skriv svar