Zelda-hackare arresterad för försäljning av sparfiler till Breath of the Wild

Avstängd
Skrivet av ZF:

Ju snabbare du är klar med spelet, desto snabbare så kan det vara en del av begagnathandeln.

För vad än verkligheten är om hyrspel (det är ju inte som att det bara var att börja hyra ut spel i Sverige heller utan utgivaravtal) så är begagnathandeln stor i Japan fortfarande. De gillar inte nedladdning, och denna typ av reglering lär ju knappast bidra till att ändra på den saken snabbare.

Det är fortfarande vad det är. När du godkänner TOS, vilket du gör när du köper eller startar mjukvara, så har du också godkänt att du "leasar" den. Sen att det är på din, serverns eller mediets livstid är bara en del av denna TOS.

Att det finns "tyngre" brottslighet att ta hand om är ju sällan ett argument som biter på lagens långa arm någonstans. Tänker genast på den skräniga vuxenfjortisen som kraxade något om gängskjutningar i Malmö när farbror blå tyckte att hon skulle ha bältet på sig under cruisingen.

Ja, det förekommer överallt, och är vanligast över gränser säkerligen. Men i just det här fallet verkar det som det krävdes lokal försäljning för att funka.

Det var väldigt vanligt förr (när hyrspel fortfarande var vanligt, helt appropå) när Action replay var storbusinesses. Men när maskinerna började bli allt mer krångliga att först göra hack till, (inga kassettportar, inga hårdvaruexponerande expansionsportar) och sen även låste sparfiler till användare, så blev det såklart ovanligare. Men nu är vi lite ironiskt istället tillbaka till att hack krävs, men för att ens fuska med sparfiler.

Man saknar verkligen att kunna hyra spel. Brukade hyra till min nes, snes och PS1. Det var ju hur bra som helst för då kunde man testa spelen innan köp.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Kanske inte på hårdvaran, men jag är rätt säker på att det gäller mjukvaran. Dock inte 100%

Hur ska du beivsa utom rimligt tvivel i en rättssal att det var JAG som bockade i din lilla EULA ruta. Det kan lika gärna vart min bror, min katt, en bugg i mitt OS som tryckte vidare. Då har inte jag ingått i något avtal.

Märk att INGEN har gått till åtal gällande EULA eftersom alla vet att företagen skulle chockförlora den tvisten. Det blir jobbigt då hela jävla tech sektorn bygger på dessa EULA och du vill INTE ha ett prejudikat på det från företagens sida.

KoP
Medlem
Skrivet av WargH:

Om jag inte är ute och cyklar så jobbar väl många japaner fortfarande sex dagar per vecka, så det är nog en fråga om tidsbrist som styr.

Då borde man kanske lägga ner gaming som hobby om man inte har tiden som krävs för det.

Medlem
Skrivet av TwiZtah:

Hur ska du beivsa utom rimligt tvivel i en rättssal att det var JAG som bockade i din lilla EULA ruta. Det kan lika gärna vart min bror, min katt, en bugg i mitt OS som tryckte vidare. Då har inte jag ingått i något avtal.

Märk att INGEN har gått till åtal gällande EULA eftersom alla vet att företagen skulle chockförlora den tvisten. Det blir jobbigt då hela jävla tech sektorn bygger på dessa EULA och du vill INTE ha ett prejudikat på det från företagens sida.

Du låter lite bitter.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

...men tyvärr så är det inte så ju. När man startar den så accepterar man köpvilkoren.

Så kanske det är i Japan, men så är det definitivt inte här. Du får inte enligt svensk lag förhandla bort dina rättigheter i såna avtal.

eld
Medlem
Skrivet av Alienshade:

Även om man ser det som en bagatell(vem gör det?). Så är det olagligt och jag tycker att det står väldigt tydligt när man köper ett spel/program att man inte får bygga om och sälja vidare. Pröva att ta en del av Windows och förändra så att fler funktioner finns och sen sälj vidare och tjäna en halv miljon + på det så får vi se vad som händer....

Värt att notera att det var inte för att personen tjänade pengar på det, han åkte fast pga att man inte får ändra och dela vidare sparfiler, oavsett hur du gör det i japan.

dvs som att du skulle ändra i en fil med inställningar för att fixa något i windows och ge till någon annan, såvida inte microsoft ger dig tillåtelse.

ZF
Medlem
Skrivet av breahl:

Man saknar verkligen att kunna hyra spel. Brukade hyra till min nes, snes och PS1. Det var ju hur bra som helst för då kunde man testa spelen innan köp.

Ja, det var fint med kassetter som man inte ens behövde spola tillbaka.

Skivorna var nog vad som satte stop för det hela till sist. Spelen blev för stora för traditionella hyrtider och det kostade säkert mer att byta ut ospelbara kopior än det var värt till sist. De där svarta PS-skivorna såg nog rätt fort ospelbara ut.. Har ändå för mig att jag sett hyrspel såpass sent som Dreamcast.

Skrivet av TwiZtah:

Hur ska du beivsa utom rimligt tvivel i en rättssal att det var JAG som bockade i din lilla EULA ruta. Det kan lika gärna vart min bror, min katt, en bugg i mitt OS som tryckte vidare. Då har inte jag ingått i något avtal.

Märk att INGEN har gått till åtal gällande EULA eftersom alla vet att företagen skulle chockförlora den tvisten. Det blir jobbigt då hela jävla tech sektorn bygger på dessa EULA och du vill INTE ha ett prejudikat på det från företagens sida.

Men då är det ju helt enkelt bara din bror som äger eller ansvarar för spelet istället.

Din katt däremot kan förmodligen inte ingå avtal. Men eftersom du är ansvarig för katten så är det dig den godkänt för. Samma sak om Windows gör det. Det är ditt ansvar, precis som i alla andra fall där "datorn bara laddat ner något" olagligt. Och sådana har ju faktiskt väldigt många gått till åtal.

EULA är dock hur som helst inte främst till för att företagen ska ha en hållhake på dig, utan för att du inte ska ha en på dem genom att hävda rättigheter. Som i att dra inför rätten. För du (eller katten) har avsagt er de "rättigheterna" genom avtalet.

Skrivet av KoP:

Då borde man kanske lägga ner gaming som hobby om man inte har tiden som krävs för det.

Eller skjuta upp spelandet tills pensionen kanske.

Medlem
Skrivet av ZF:

EULA är dock hur som helst inte främst till för att företagen ska ha en hållhake på dig, utan för att du inte ska ha en på dem genom att hävda rättigheter. Som i att dra inför rätten. För du (eller katten) har avsagt er de "rättigheterna" genom avtalet.

Precis som andra nämnt i tråden fungerar det dock inte så i Sverige, företag kan helt enkelt inte avtala bort de konsumenträttigheter som finns inskrivna i svensk lag. Se punkt 6.1.6 samt 6.2 här. ("Ett företag får inte heller ha avtalsvillkor som strider mot de konsumentskyddande lagarna. I de fallen ska det felaktiga avtalsvillkoret helt enkelt bortses från." och "När du i egenskap av konsument handlar varor (lösa saker) av ett företag gäller först och främst Konsumentköplagen. Lagen är tvingande, – villkoren i den måste följas och går inte att avtala bort så att du får sämre villkor än de som står i lagen.")

Däremot kommer vi i dagens samhälle mer och mer in på vad som är att definiera som vara och vad som är att definiera som tjänst, som tidigare nämnt. Där finns lite mer utrymme att villkora vissa delar, så som ångerrätt exempelvis. (Går att läsa mer om i punkt 6.2.2 på länken ovan.)

Ett intressant dilemma - du genomför ju köpet och betalar i regel för mjukvaran innan du accepterar något ytterligare avtal (så som EULA, som accepteras först vid dess installation) eller binder dig till någon tjänst (DRM, onlinefunktionalitet, eller vad det nu må vara), när du köper exempelvis ett spel. Hur mycket får företag egentligen lägga på i efterhand för att det avtalet som ingåtts vid köpet ska anses vara giltigt egentligen? (Se ex. 6.1.3.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Japan är ett land som verkligen har en knepig syn på vad som är (moraliskt) rätt och fel många ggr kan jag tycka.
Sälja sparfiler är tydligen inte ok.
Men att släppa spel där man medvetet sexualiserar karaktärer som ser ut som barn, helt ok.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

eld
Medlem
Skrivet av TwiZtah:

Hur ska du beivsa utom rimligt tvivel i en rättssal att det var JAG som bockade i din lilla EULA ruta. Det kan lika gärna vart min bror, min katt, en bugg i mitt OS som tryckte vidare. Då har inte jag ingått i något avtal.

Märk att INGEN har gått till åtal gällande EULA eftersom alla vet att företagen skulle chockförlora den tvisten. Det blir jobbigt då hela jävla tech sektorn bygger på dessa EULA och du vill INTE ha ett prejudikat på det från företagens sida.

EULAN brukar innehålla regler som bestämmer villkoren för diverse tjänster som du kan bli avstängd från, och folk blir absolut avstängda.

Som att Nintendo kan stänga av din switch från deras system om du låser upp den.

Huruvida man blir åtalad har absolut mer med lagar att göra och inte EULAN precis som du säger.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Även om man ser det som en bagatell(vem gör det?). Så är det olagligt och jag tycker att det står väldigt tydligt när man köper ett spel/program att man inte får bygga om och sälja vidare. Pröva att ta en del av Windows och förändra så att fler funktioner finns och sen sälj vidare och tjäna en halv miljon + på det så får vi se vad som händer....

1. Var i lagen är det tydligt att detta är olagligt? Snarare tvärt om.

2. Det finns många företag som sysslat med att sälja förbättringar till Windows i typ 35 år. Inga konstigheter alls.

Medlem

Ja arresteringen lär ju vara för dataintrång inte att han moddat sparfiler.

Ni vet att det är fängelse i straffskalan på att logga in på frugans t.ex facebook olovandes, än värre sno post ur en brevlåda - Apropå lagar och bestämmelser.
Förövrigt står det inte i lagboken att man inte får mörda andra människor, dock står det att det är straffbart.
(om man nu inte lever efter de 10 budorden)


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

eld
Medlem
Skrivet av adfactory:

Förövrigt står det inte i lagboken att man inte får mörda andra människor, dock står det att det är straffbart.
(om man nu inte lever efter de 10 budorden)

Det är nog ganska underförstått att man inte får göra saker som lagen säger att man blir straffad för, men annars:

Jag tror det du försöker säga är "det står inte i lagboken att det är fel att..." etc.

Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja arresteringen lär ju vara för dataintrång inte att han moddat sparfiler.

Ni vet att det är fängelse i straffskalan på att logga in på frugans t.ex facebook olovandes, än värre sno post ur en brevlåda - Apropå lagar och bestämmelser.
Förövrigt står det inte i lagboken att man inte får mörda andra människor, dock står det att det är straffbart.
(om man nu inte lever efter de 10 budorden)

Skrivet av eld:

Det är nog ganska underförstått att man inte får göra saker som lagen säger att man blir straffad för, men annars:

https://i.imgur.com/eZvg9Z2.png

Jag tror det du försöker säga är "det står inte i lagboken att det är fel att..." etc.

Sen är det ju de allra flesta brott i BrB som har fängelse på straffskalan också, så det låter mer dramatiskt än vad det är att säga att något har fängelse på straffskalan. De fåtal undantag jag får fram på rak arm är förtal, om ej grovt brott, förolämpning, om ej grovt brott, fyndförseelse, åverkan, olaga spridande av efterbildning och förargelseväckande beteende.

Vi kommer ju dock tillbaka till att svensk lagstiftning inte är särskilt relevant för en händelse i Japan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, det var fint med kassetter som man inte ens behövde spola tillbaka.

Skivorna var nog vad som satte stop för det hela till sist. Spelen blev för stora för traditionella hyrtider och det kostade säkert mer att byta ut ospelbara kopior än det var värt till sist. De där svarta PS-skivorna såg nog rätt fort ospelbara ut.. Har ändå för mig att jag sett hyrspel såpass sent som Dreamcast.

Men då är det ju helt enkelt bara din bror som äger eller ansvarar för spelet istället.

Din katt däremot kan förmodligen inte ingå avtal. Men eftersom du är ansvarig för katten så är det dig den godkänt för. Samma sak om Windows gör det. Det är ditt ansvar, precis som i alla andra fall där "datorn bara laddat ner något" olagligt. Och sådana har ju faktiskt väldigt många gått till åtal.

EULA är dock hur som helst inte främst till för att företagen ska ha en hållhake på dig, utan för att du inte ska ha en på dem genom att hävda rättigheter. Som i att dra inför rätten. För du (eller katten) har avsagt er de "rättigheterna" genom avtalet.

Eller skjuta upp spelandet tills pensionen kanske.

https://www.youtube.com/watch?v=YCXxIX6HiWE

På högskolan träffade vi flera gånger advokaten Conny Larsson när vi skulle lära oss om GDPR och allmänna lagar för just digitala medier osv. (länk till Conny, sjukt kunnig inom området: https://www.jpinfonet.se/om-oss/Expertgalleri/conny-larsson/)

Frågan kom då upp och han sa att INGEN av dessa EULAs skulle hålla i en europeisk domstol. Faktum är att i ALLA EULAs han hade läst så är det rent olagliga kapitel enligt våra domstolar då man som privatperson inte kan ingå i vilka kontrakt som helst. Om något är olagligt i kontraktet kommer det också kastas åt helvete oavsett om resten är giltigt.

När en EULA går till domstol för första gången kommer hela det systemet rämna till marken.

eld
Medlem
Skrivet av TwiZtah:

På högskolan träffade vi flera gånger advokaten Conny Larsson när vi skulle lära oss om GDPR och allmänna lagar för just digitala medier osv. (länk till Conny, sjukt kunnig inom området: https://www.jpinfonet.se/om-oss/Expertgalleri/conny-larsson/)

Frågan kom då upp och han sa att INGEN av dessa EULAs skulle hålla i en europeisk domstol. Faktum är att i ALLA EULAs han hade läst så är det rent olagliga kapitel enligt våra domstolar då man som privatperson inte kan ingå i vilka kontrakt som helst. Om något är olagligt i kontraktet kommer det också kastas åt helvete oavsett om resten är giltigt.

När en EULA går till domstol för första gången kommer hela det systemet rämna till marken.

Det har väl mer att göra med att EULAn inte kan överskriva konsumentlagar och sånt.

Många saker i en EULA specifierar ju hur ett företag har licensierat ut en produkt till dig, och i grund och botten om du inte läst en EULA så får du väl bara anta att du bara har grundläggande rättigheter i vad du köpt.

12
Skriv svar