"Flertalet" Playstation-exklusiva spel på väg till pc, lovar känd datautvinnare

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Snabbaste SSD:erna i världen är ingenting utan spel som har stöd för dem. Tills man börjar utveckla PC spel som tar vara på dessa höga hastigheter kommer PS5:s laddningstider vara snabbast.

Har inte så mycket med spelen att göra, utan hur Windows hanterar läsning, och detta kommer att ändras med Windows 11. Sen finns det spel där Series X (som använder samma teknik som Windows 11 kommer få) laddar snabbare än PS5, så PS5 är inte alltid snabbast när det väl kommer till kritan.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det går nog kompensera med relativt snabb lagringsenhet tillsammans med RAM som buffert.
Det går säkert inte direkt porta, men med lite arbete och ganska höga krav på RAM storlek(20GB?) Så går det nog att skapa nästan samma upplevelse för spelaren.

980 Pro verkar ligga på samma nivå som Sonys lösning.
PS5 har typ 5500MB/s men den har också fler kanaler än en standard NVME, så man behöver kompensera upp till ca 7GB/s enligt Sony.
Det kan vara en av anledningarna till att det inte släppts någon lagringsexpansion än till konsolen också.
Det kan också ha att göra med vilken överföringshastighet enheterna klarar när man belastar dem över lång tid, det brukar sjunka drastiskt då :/.

Absolut, de bekostar säkert en avancerad portning som en promille av pc-folket kan spela.....

Ni är för roliga. Ett twitter-inlägg från en bloodborne-moddare = Alla sony spel kommer till pc närsomhelst! Ingen anledning att köpa ps längre.

LOL

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dreams vad jag vet har stöd för VR.

Sammanhanget var PC versionen, Dreams finns inte på PC, men ifall det skulle släppas där så hade det varit grymt med både stöd för PSVR och PCVR stöd.

Skrivet av Bojkott:

Har inte så mycket med spelen att göra, utan hur Windows hanterar läsning, och detta kommer att ändras med Windows 11. Sen finns det spel där Series X (som använder samma teknik som Windows 11 kommer få) laddar snabbare än PS5, så PS5 är inte alltid snabbast när det väl kommer till kritan.

Det finns inget spel att jämföra med där båda konsolerna får strecka på benen.
Nästan alla spel som finns ute just nu drar ingen nytta av överföringshastigheter över 550MB/s, det behövs native stöd för det verkar det som.
Spela samma spel på PC och jämför NVME och vanlig S-ATA SSD så ser du att det inte hjälper med hög hastighet.
Jämför också PC med konsol versionen så ser du också att konsolerna sällan är snabbare även fast att PC inte har stöd för snabb överföring(som T.Ex. Direct storage).

Så nej, Series X är inte i närheten av lika snabb som PS5, det är bara jämt eftersom att spelen utnyttjar den äldre designen och antagligen går överbelastade vägar igenom systemet, vilket bland annat Direct storage kommer att lösa, fast antagligen inte på ett ganska bra tag.

Skrivet av lars_kongo:

Absolut, de bekostar säkert en avancerad portning som en promille av pc-folket kan spela.....

Ni är för roliga. Ett twitter-inlägg från en bloodborne-moddare = Alla sony spel kommer till pc närsomhelst! Ingen anledning att köpa ps längre.

LOL

Du bör nog läsa om tråden en gång till, du missade sammanhanget.

Avstängd

Jag har svårt att se att Sony skulle släppa ”alla” exklusiva spel på pc. Det skulle ju göra så att folk hellre väntar och spelar på pc i stället vilket betyder mindre sålda konsoler.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Ja, men du förlorar så fruktansvärt mycket frihet genom att köpa konsol.

Vad är det för frihet man förlorar? Att kunna använda flera butiker och själv välja vart man inhandlar spelen hade ju varit najs men utöver det kan jag inte komma på så mycket?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vad är det för frihet man förlorar? Att kunna använda flera butiker och själv välja vart man inhandlar spelen hade ju varit najs men utöver det kan jag inte komma på så mycket?

Möjlighet att modda spel kanske?
PS5 är inget dåligt komplement till en gaming PC.

FPS multiplayer på PC:n
Singleplayer-spel till PS5:an.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vad är det för frihet man förlorar? Att kunna använda flera butiker och själv välja vart man inhandlar spelen hade ju varit najs men utöver det kan jag inte komma på så mycket?

Han tänker nog mer frihet att göra flera saker på en enhet.
Spela allt på samma.
Inte behöva köpa en till enhet när det blir "generationsskifte".
Mer sömlös växlande mellan spel och annat.
Inte vara fast till en "store".
osv.

Den som inte "ser skillnaden" är helt enkelt okunnig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Snabbaste SSD:erna i världen är ingenting utan spel som har stöd för dem. Tills man börjar utveckla PC spel som tar vara på dessa höga hastigheter kommer PS5:s laddningstider vara snabbast.

Spelar heller ingen större roll så länge nästan alla PS5-titlar även utvecklas efter PS4 begränsningar.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Möjlighet att modda spel kanske?
PS5 är inget dåligt komplement till en gaming PC.

FPS multiplayer på PC:n
Singleplayer-spel till PS5:an.

Det är ju sant, hade varit kul med moddar.

Skrivet av Molotov:

Han tänker nog mer frihet att göra flera saker på en enhet.
Spela allt på samma.
Inte behöva köpa en till enhet när det blir "generationsskifte".
Mer sömlös växlande mellan spel och annat.
Inte vara fast till en "store".
osv.

Den som inte "ser skillnaden" är helt enkelt okunnig.

Jag förstår skillnaden men var intresserad av vad för frihet Rakoon tyckte man förlorade.
Jag tycker t.ex personligen att det är perfekt att min spelkonsol bara kan spela spel och inte så mycket mer. Det är precis det jag vill att den ska göra. Inget annat. Inga andra störningsmoment som låter mig tänka på annat än just spelet jag för tillfället sjunkit in i.

Vissa delar från PC-tänket hade ju verkligen varit välkommet på konsoler medans andra inte. Båda har sina för och nackdelar, helt klart.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vad är det för frihet man förlorar? Att kunna använda flera butiker och själv välja vart man inhandlar spelen hade ju varit najs men utöver det kan jag inte komma på så mycket?

Skrivet av Molotov:

Han tänker nog mer frihet att göra flera saker på en enhet.
Spela allt på samma.
Inte behöva köpa en till enhet när det blir "generationsskifte".
Mer sömlös växlande mellan spel och annat.
Inte vara fast till en "store".
osv.

Den som inte "ser skillnaden" är helt enkelt okunnig.

Exakt.

Orkar helt inte skriva en uppsats vad för frihet du förlorar genom att välja en konsol framför PC men framförallt är det att du kan anpassa din PC till dina behov, om det är hårdvara eller UI, storefronts, inställningar i spel, kommunikation, navigering med mus/KB är överlägset, emulera konsoler osv. Frihet helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Exakt.

Orkar helt inte skriva en uppsats vad för frihet du förlorar genom att välja en konsol framför PC men framförallt är det att du kan anpassa din PC till dina behov, om det är hårdvara eller UI, storefronts, inställningar i spel, kommunikation, navigering med mus/KB är överlägset, emulera konsoler osv. Frihet helt enkelt.

Men det du beskriver är ju rätt och slätt en PC. Det är lite det jag funderar över varje gång PC-spelare drar upp att konsoler har begränsningar osv. att det många verkar vilja att en konsol ska vara är just en PC.
Som sagt vissa delar ser jag gärna även kommer till konsol medans andra hellre får stanna kvar på PC.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Men det du beskriver är ju rätt och slätt en PC. Det är lite det jag funderar över varje gång PC-spelare drar upp att konsoler har begränsningar osv. att det många verkar vilja att en konsol ska vara är just en PC.
Som sagt vissa delar ser jag gärna även kommer till konsol medans andra hellre får stanna kvar på PC.

Just därför konsol är överflödigt

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Just därför konsol är överflödigt

För dig ja;). För mig är det tvärt om. Allt jag använde min PC till tidigare kan jag nu göra på min smartphone.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

För dig ja;). För mig är det tvärt om. Allt jag använde min PC till tidigare kan jag nu göra på min smartphone.

Dina ögon kommer tacka dig om du undviker att använda en smartphone som dator.

Dock behöver man ingen dyr speldator för detta.

Medlem

Last of us 1 + 2 på PC i 4k 60 fps HDR, please Sony! 🙏

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Allt du behöver är en WD Black SN850 eller Samsung 980 Pro för att slå SSD:n i PS5. Och när PCIe 5.0 SSD:er blir tillgängliga så kommer du springa cirklar runt PS5.

Nej, det räcker inte.

12
Skriv svar