Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

Valve går in i portabla hårdvarustriden med Steam Deck som släpps i december 2021.

Ta med Steam-biblioteket hela vägen till landet, på tåget, i baksätet på bilen osv osv?
Låter fruktansvärt intressant detta. Kan vara en rejäl milstolpe för Valve.

Mer finns att läsa i länken:
https://www.steamdeck.com/en/

Förhandsbokningar börjar i morgon 19:00 på Steam.

Någon taggad?

Hands on (en del av IGN First):

FAQ (också en del av IGN First):


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Helt klart intressant, men inte helt såld på designen.

Medlem

Steam Deck: First Hands-On With Valve’s Handheld Gaming PC


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Dischange:

Helt klart intressant, men inte helt såld på designen.

Tänker lite likadant, men sen tänker jag på hur Switch ser ut och tänker "äsch"..


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Vill ha! Dock verkar den vara enorm, frågan är hur komforten är. Kan nog tänka mig sälja Switchen om den där håller måttet.

Medlem

Tänkte att det inte är skrivet nånstans om detta, såg den när jag öppnade steam. Insåg nu att det var typ en timme sen den dök upp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Tänkte att det inte är skrivet nånstans om detta, såg den när jag öppnade steam. Insåg nu att det var typ en timme sen den dök upp

Satt och väntade ett tag men verkar inte som att någon hunnit plocka den ännu så slänge upp denna mest för att jag ville diskutera lite kring det.

Frågan jag ställer mig är - kan någon ge en uppskattning kring vilken nivå maskinen hanterar spel och även - hur lång tros livslängden på en sån här enhet vara?

Och sist men inte minst - kommer indieutvecklare som håller priserna högre på Switch pga portabliteten kunna bibehålla den modellen nu när självaste Switchen får direktkonkurrens?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Ser mysig ut!
Har jag fattat det rätt som så att jag isåfall kan spela alla Steam spel via denna?

Hur kommer det fungera med alla grafik krävande bestar till spel som kommer och finns redan?


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av MeaN:

Ser mysig ut!
Har jag fattat det rätt som så att jag isåfall kan spela alla Steam spel via denna?

Hur kommer det fungera med alla grafik krävande bestar till spel som kommer och finns redan?

Den kör SteamOS 3.0 (Arch-based), dvs deras LInux variant. De kör Proton för att emulera support för Windows-spelen, men det är väl en del spel som inte fungerar (kanske de med hård DRM som Ubisofts gamla spel).

"It comes with Proton, a compatibility layer that makes it possible to run your games without any porting work needed from developers. For Deck, we're vastly improving Proton's game compatibility and support for anti-cheat solutions by working directly with the vendors."

Funderar plötsligt på om detta är något som sätter käpparna i hjulet på GeForce Now.
Känns verkligen som att detta riktar sig till samma publik rakt av. Konsumenter som redan har relativt bra speldatorer och är vana att investera det lilla extra för att få ut det mesta.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av Fezk:

Steam Deck: First Hands-On With Valve’s Handheld Gaming PC

https://www.youtube.com/watch?v=oLtiRGTZvGM

Här är en uppföljare med lite Q&A

Steam Deck FAQ: 31 Big Questions Answered

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Satt och väntade ett tag men verkar inte som att någon hunnit plocka den ännu så slänge upp denna mest för att jag ville diskutera lite kring det.

Frågan jag ställer mig är - kan någon ge en uppskattning kring vilken nivå maskinen hanterar spel och även - hur lång tros livslängden på en sån här enhet vara?

Och sist men inte minst - kommer indieutvecklare som håller priserna högre på Switch pga portabliteten kunna bibehålla den modellen nu när självaste Switchen får direktkonkurrens?

Enligt IGNs testvideo kördes spelen som testades(Control, Doom Eternal och Death Stranding m.m) på medium-high inställningar och gissningsvis 60 fps(dom hann inte köra benchmarks), men sa att det var "smooth".


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Fulci:
Skrivet av Fezk:

Tänker att jag slänger in era videos i huvudposten om en liten stund kan lika gärna skriva i ordning en liten sammanfattning.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Köp en PC om du vill spela PC.

Hur ser det ut med batteritiden?

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Funderar plötsligt på om detta är något som sätter käpparna i hjulet på GeForce Now.
Känns verkligen som att detta riktar sig till samma publik rakt av. Konsumenter som redan har relativt bra speldatorer och är vana att investera det lilla extra för att få ut det mesta.

Geforce now är väl streaming, är detta streaming också? Varför anser du det är konkurrenter?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Köp en PC om du vill spela PC.

Hur ser det ut med batteritiden?

De sa i IGN videon 2-8 timmar och att det beror på inställningar och vad man spelar. Som exempel Portal 2 i 60 fps 4 timmar, ställer man det till 30 fps så 6 timmar.

Robot
Valve utmanar Nintendo Switch med bärbar spel-pc!
Medlem

Den verkar ju rätt fin. Jag är lite tveksam till placeringen av d-pad och knappar, och så hade jag nog önskat en 1TB-variant.

Medlem

Ja tack

Edit: inser nu att jag äger en gaming laptop.

Medlem

Blir ju snordyrt så fort man vill ha mer än 1 spel installerat. 64 GB är ju pisslite. Jag luktar flopp.

Den ser riktigt trevlig ut. Inget jag kommer köpa då jag har en enrumslägenhet och är max 4 meter från datorn, men den kan säkert vara intressant för många.

eld
Medlem

Väldigt chonky med sina 669 gram, men att den klarar death stranding sätter ju den långt förbi switchen i form av hårdvara, men ändå ett pris väldigt nära switch-oled.

Lite jobbigt för alla kinesiska handheld-pc utvecklare som har suttit i flera år och finformat sina devices så kommer Valve från ingenstans med ett helt fantastiskt pris och antagligen tusen gånger bättre marknadsföring genom steam

gråter en tår för GPD!

Hade hoppat in direkt om jag inte redan lagt ner massa pengar på gpd win 3!

Medlem

Jäklars! Hårdvara som jag själv inte visste att jag ville ha. Det kanske blir den här istället för en PS5:a med tanke på alla Steam-spel jag inte hunnit med.

Inaktiv

Damn.
Fast hade velat ha fysiska spel.

Skrivet av Rakoon:

Blir ju snordyrt så fort man vill ha mer än 1 spel installerat. 64 GB är ju pisslite. Jag luktar flopp.

64 GB är ju eMMC och medan det har sina egna problem så kan man lika gärna installera spelen på ett sd-kort. Du kan få 256 GB för 300 kronor och det kommer bli ungefär samma hastighet som eMMC.

Skrivet av Rakoon:

Blir ju snordyrt så fort man vill ha mer än 1 spel installerat. 64 GB är ju pisslite. Jag luktar flopp.

Tänkte också på denna. Funderar själv på hur det landar utanför själva indie-scenen, men å andra sidan är ju Indie-scenen på Steam otroligt stor därtill. Svårt att liksom komma runt det. Och de spelen tar ju inte särskilt mycket utrymme.

Bra poäng av Johan här ovan dock. Tänkte inte på.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Blir ju snordyrt så fort man vill ha mer än 1 spel installerat. 64 GB är ju pisslite. Jag luktar flopp.

Visst är det lite, men de vill väl ha en billig version och lagring kostar. Tror mellanversionen är en bra kompromiss, den har också NVME SSD och är snabbare. Sen kan man köpa vanliga MicroSD kort för att expandera, ett 256GB går på 3-400kr. Det är inte lika snabbt förstås, men alla spel är inte beroende av snabb lagring.

Medlem

Tänk att få spela playstation spel igen på bärbart😁

Medlem

Hmm.. jag undrar lite vilka pc spel som är lämpliga för det här formatet, för mycket till riktigt stöd blir det väl inte tal om.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

"Lira Steam-spel på resande fot."

Du kan lira i stort sätt allt en PC kan, så har du säg Xbox game pass för PC så kan du lira det du har även där.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar